Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Cordoba

Forumguru
Kachelmotor vervangen is ongeveer even veel werk als de voorschakelweerstand, alleen wat grover werk. Ik heb het even gecheckt, ik heb een kachelmotor van de sloop gehaald (met aantal maanden garantie) voor 35 euro, dus dat zijn niet echt grote kosten. Wel een rotjob, omdat je allemaal zwarte kunststof onderdelen hebt, en in het halfdonker aan het klussen bent. Ik heb dan ook een 10W bouwlampled voor de passagiersstoel gelegd om een beetje licht te hebben.

Linkje naar foto's en tekst van hoe ik het destijd bij mijn Fabia I heb gedaan.
 

spaarder

Nieuw lid
"Kachelmotor vervangen is ongeveer even veel werk als de voorschakelweerstand, alleen wat grover werk. Ik heb het even gecheckt, ik heb een kachelmotor van de sloop gehaald (met aantal maanden garantie) voor 35 euro, dus dat zijn niet echt grote kosten. Wel een rotjob, omdat je allemaal zwarte kunststof onderdelen hebt, en in het halfdonker aan het klussen bent."

Daar ben ik het niet mee eens, Cordoba; de kachelmoter vervangen moet het halve dashboard los, is echt een k*tklus, maar de weerstand is bij de Fabia II alleen een kwestie van de passagiers-airbag demonteren (wél accupolen los tevoren!), en dan kun je met wat lenigheid de kachelweerstand verdraaien en uit de houder pakken. En de nieuwe idem terug.
Ik adviseer je om de nieuwe weerstand te bestellen, dan weet je waar je naar moet zoeken...
 

spaarder

Nieuw lid
Alleen had @Cordoba het over de Fabia l, en dit topic staat in Fabia ll ( dus ik neem aan dat het daarover gaat). @spaarder

Ja precies. Het zet de topic-starter dus op het verkeerde been, want de kachelweerstand vervangen is véél simpeler bij de Fabia II dan de kachelmotor vervangen. En ook dat handschoenenkastje verhaal is onjuist voor de Fabia II.

Bij de Fabia II haal je, om de kachelweerstand te vervangen, alléén het kleine bovenste kastje eruit (2 schroeven duidelijk zichtbaar), daarna kan de airbag eruit (accu-polen eerst los) door de drie rvs-torx-schroeven los te draaien, airbag netjes op een handdoek om krassen op het dashboard te voorkomen, en dan kun in het ontstane gat, zo ver mogelijk naar de bestuurderskant, vlak onder de ruit, bij de ronde schijf van de kachelweerstand. Ik meen kwartslag draaien en je pakt 'm er zo uit. Wat handig is is als je een magnetische torx schroevendraaier hebt, anders vallen die rvs schroeven onderin en dat kan lastig eruit te peuteren zijn.

Om de ventilator-motor bij de Fabia II te vervangen moeten zeer veel schroeven los om het dashboard los te maken, formeel moet zelfs het stuur eraf maar met wat wringen, duwen en trekken is dat niet nodig... dat is wel echt een k*klus.
 

Tees

Donateur
Klopt @spaarder, dat is ook goed te zien in de YouTube filmpjes die ik gepost had. Ik wist zelf niet zeker of de kachelventilator zelf vervangen wel of niet via die route kon. Bij de F1 kan het idd wel via die weg, dat zal @Cordoba idd bedoeld hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Omdat de Fabia I en II op dezelfde bodemplaat staan, en veel zaken bijna identiek zijn, was ik er van uitgegaan dat dit hier ook zo was, maar blijkbaar niet.
 

Bou

Lid
Goedemiddag allemaal!

Het heeft weer een half jaartje geduurd maar ondertussen is er weer wat kapot in mijn fabia.
Ik heb een Skoda fabia combi 1.2tdi greenline uit 2012 met nu 191k op de teller.

Ik heb een climatronic airco erin zitten waar laatst de ventilator van kapot was. Het hele dashboard is er toen uit geweest om de ventilator te vervangen, waarna daarna alles weer het keurig deed.

Nu heb ik het probleem dat de Airco het wel doet (hij wordt koud), de ventilator doet het, maar er is geen verwarming meer. Dat wil zeggen dat het lijkt alsof de airco op stand low blijft staan, ondanks dat je deze op 27 graden oid zet. Wat is er dan kapot en is dat een grote uitgave?

De motor temp is goed, koelvloeistof is er voldoende en de auto krijgt elke 20dkm een beurt.
Ik heb de airco al vaker aan en uit gezet en bij stationair draaien geeft de airco geen extra warmte.
het blijft op standje vrieskist staan en met de winter in het vooruitzicht is dat niet erg handig ;)

Ondertussen zijn de volgende zaken al vervangen in de afgelopen 100dkm (3 jaar):
Koppeling
Ventilator airco
Benzine pomp
Water pomp
Distributie ketting
Multi riem


alvast bedankt voor het meedenken, ik probeer een inschatting te maken van het probleem en dus de kosten.

gr Boudewijn
 

Zwapp

Forumguru
Ik denk richting de kleppen die in het ventilatiesysteem zitten, misschien dat ze niet of niet goed zijn aangesloten?
Gebeurd er wel wat als je de ventilatie op bijvoorbeeld alleen het raam of alleen voeten zet?
 

Bou

Lid
Dank je wel voor je snelle reactie!

die werken nog wel, ik kan namelijk de airco richten op ramen, mijzelf of voeten of volautomatisch.
Alleen is alles in standje ijskoud :(

Ik had al van iemand vernomen dat het mogelijk de aansturing van de kleppen kan zijn of de specifieke warmte klep niet werkt. Weet niet of dat als iets logisch klinkt?

ik hoop gewoon dat dat dashboard er niet nog een keer uit hoeft, of is dat hoe dan ook een vereiste?

dank je wel! Gr Boudewijn
 

Zwapp

Forumguru
Misschien dat de boel eens gekalibreerd moet worden ofzo, misschien dat je daar eens op kan zoeken?
 

Cordoba

Forumguru
Heeft de verwarming wel gewerkt sinds het vervangen van de kachelmotor? (Om uit te sluiten dat er bij het vervangen van de kachelmotor iets fout is gegaan)
 

Bou

Lid
Ik durf wel te zeggen dat deze heeft gewerkt. Deze motor is vervangen in januari en sindsdien veelvuldig gebruikt. Pas sinds twee a drie weken valt het op (wel wordt het buiten nu pas weer iets kouder) dat de airco alleen op standje koelkast kan staan.

De ventilator motor en weerstand is toen vervangen.
 

Bou

Lid
Voor mijn beeldvorming, is dat iets duurs om te repareren? Moer het dashboard er weer uit?

Ik heb hier namelijk echt geen verstand van :D
 

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat de klep naar de kachelradiator vast is gaan zitten. Ik weet niet of die kachel makkelijk bereikbaar is (na het verwijderen van afdekkappen) om in elk geval te voelen of de kachel zelf warm wordt, anders kijken of je vanuit de motorruimte de leidingen naar de kachel kan vinden, en voelen of die leidingen (na een ritje met kachel op max) warm zijn, of nog steeds steenkoud.
 

Kanerr

Forumguru
Ik zou beginnen bij het simpelste en dat is iemand zoeken met vcds en het eea uitlezen en kalibreren :)

daarmee kan je gericht zoeken en weet je hoogstwaarschijnlijk meteen wat er stuk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

turboturbo

Forumguru
Wat @Kanerr zegt. Het zouden warm/koude ‘flaps’ of kleppen kunnen zijn, maar mogelijk toch ook een temp sensor (bijv sensoren die de instromende of uitgaande luchttemperatuur meten, of een koelvloeistof sensor)
Mbv VCDS kan je al die waardes live uitlezen en controleren of ze overeenkomen met de werkelijkheid.


Voordat je meteen aan de haal gaat met een comfortmodule of climatronic vervangen...
 

Bou

Lid
Bedankt allemaal voor de tips. Mijn monteur kan pas over 2 weken en bij Skoda vragen ze 89 euro voor het uitlezen van de codes. Het zal dus even afwachten zijn.

Tussentijdse vraag (om worst case te bepalen) wat zou zoiets kosten om een comfortmodule of climatronic te vervangen?
 

Cordoba

Forumguru
Als je het zelf doet een paar tientjes, bij de garage meer dan 500 euro (comfortmodule, climatronic geen ervaring mee). Je kun overigens ook een simpel (Vag-specifiek) uitleesapparaat aanschaffen, dat heb je na pakweg 1 keer uitlezen terugverdiend.

Linkje voor wat uitleestools.
 

Bou

Lid
Ja zelf doen vind ik persoonlijk een beetje spannend. Nou laat ik het doen door iemand die normaal monteur is, alleen dan van Ford.

Ik heb ondertussen even een autophix vag007 besteld, ook al heb ik geen idee hoe het werkt. Als ik de foutcodes heb zal ik het even doorgeven. Donderdag in huis :)
 
Bovenaan Onderaan