Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Ik heb dit ook door de garage laten doen. Inderdaad hele dashboard moest er af.
Van het bestaan van de instructie op de kennisbank was ik toen nog niet op de hoogte.
 

Hakar

Donateur
Zo ziet een relais er ongeveer uit.
Kleur kan verschillen, het aantal pootjes ook.
image.jpg


Om die relais te vinden moet je soms even een buiging maken voor je auto, of er even voor door de knieën gaan.
De meest voor de hand liggende inbouwplaats is meestal tussen de stuurkolom en de bestuurdersdeur.
Bij VW weet ik zeker dat er met grote cijfers het nummer op is gedrukt, bij Skoda niet zeker van omdat ik daar nog niet naar heb gezocht.

En volg de tip van @EdK die sluit al weer wat uit om de kosten te drukken.
Klakkeloos alles vervangen wat er hier genoemd wordt, kost tijd en geld, en soms is het iets onbenulligs.

Mijn oude vertrouwde Peugeot 205 had ook last van een tekort aan frisse lucht voor de verwarming, bleek gewoon het stekkertje op de kachelweerstand los te zitten.
 

Niels83

Forumguru
de relais zit achter de licht knop. maar als je mist licht het doet is het niet de relais heb ik mij laten vertrllen
 

AGTon

Forumguru
Ik zat met hetzelfde euvel. Stand 1 van de blower deed het niet meer (ook geen AC, dus constant op stand 2 wat weer een behoorlijke woei gaf). Enkele weken geleden al een nieuwe kachelweerstand gekocht voor ongeveer 25 euro's en gister maar eens de tijd genomen om het ding te vervangen.

Met de handleiding van dit forum ging het zeer snel. Het langst was ik bezig met het er uithalen en inzetten van de weerstand ivm de geringe ruimte. Ook is er een schroefje van de airbag het grote zwarte gat in gevallen. Komt vanzelf wel een keer boven drijven.

Klusje van niks uiteindelijk. Kleine tip voor degene die dit ook zelf gaat doen, de airbag schroeven zitten echt muur vast en je hebt een lange torx nodig om er bij te komen.
 

Henri2500

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds vandaag de eigenaar van een Skoda Fabia Greenline Diesel uit 2010 (75pk). Nu zit ik met een opmerkeling dingetje met de climate control van deze auto;

de aanjager gaat meteen draaien op volle toeren als ik hem op de laagste stand aanzet. Ik krijg op geen enkele mogelijkheid de aanjager aan op een lagere stand. Iemand bekend met dit fenomeen?
 

EdK

Forumguru
Maar als je hem bij een dealer hebt aangeschaft vandaag dan is t toch nog garantie lijkt me ?
Maar zoals gezegd, ga er maar van uit dat het de kachelweerstand is
 

Henri2500

Nieuw lid
Is de stand van de aanjager zeker weten geregeld door een weerstand of juist elektronisch geprogrammeerd? Waar zou ik die weerstand kunnen vinden? Uitbouwen zeker?
 

EdK

Forumguru
Zoek en gij zal vinden...............

in kennisbank zal er ongetwijfeld wat staan en met de zoekfunctie van het forum ga je ook genoeg nog vinden
 

Niels83

Forumguru
De kachel weerstand zit achter in het dashboard. Als je hem net gekocht hebt gelijk terug gaan en laten oplossen. piept of knarst de kachel ook.? Dan is mogelijk de lager van de aanjager stuk, waardoor de weerstand is doorgebrand.

Dit is een reden om een auto te verkopen voor sommige omdat het complete dashboard er uit gaat.
 

turboturbo

Forumguru
Er zijn diverse topics over te vinden over dit probleem, inclusief how-to om zonder compleet dashboard te verwijderen de weerstand te vervangen (alleen mogelijk bij de niet-automatische climatronic modellen als ik me goed herinner)

skodaforum fabia kachelweerstand site:www.skodaforum.nl
en
skodaforum fabia kachelweerstand site:skodaforum.eu

Laat idd goed uitzoeken wat de oorzaak is van het doorbranden van de weerstand, soms trekt de ventilator motor teveel stroom (bijv door versleten lagers) en dan blijf je die dingen vervangen. Dat kan allemaal gemeten worden met apparatuur. In zo'n geval dient het aanbevolen ook de ventilator te laten vervangen.
 

AGTon

Forumguru
Ongeveer een maand geleden de kachelweerstand vervangen omdat stand 1 het niet meer deed. Was een klusje van nog geen uurtje en kan je makkelijk zelf doen met bovenstaande documenten. Ik heb overigens de handbediende versie en niet de climate controle.
 

Henri2500

Nieuw lid
Na een poosje te hebben gereden begint de kachelmotor ook flink te "schrapen" bij lagere toeren. Toch de lagers... maar eens kijken of de motor + weerstand te vervangen zijn me de geleverde informatie (veel dank daarvoor).

Dient zo'n nieuwe kachelmotor ook ingeleerd te worden?
 
Goedenavond all,


Sinds ongeveer een half jaar in bezit van een Fabia 2 uit 2010, model 2009. Het begon met een piepende ventilator deze heb ik er uit kunnen halen zonder het dashboard er uit te halen. Deze schoon gemaakt en gesmeerd en het probleem was weg.

Na een tijd het volgende probleem, ik kon de knop op 18 graden zetten dan werd de auto koud. Zette ik deze op bv 19 of 20 werd hij meteen warm en was niet meer te regelen. Hierop ben ik gaan zoeken en kwam uit op de stelmotoren, deze zouden versleten zijn of vast hangen. Het dashboard moest er uit gesloopt worden en ook wat handleidingen gevonden om het evt. zo op te lossen zonder dat het dashboard er uit moet.

Echter kwam ik ook tegen dat de motoren in geleerd moeten worden, ik heb dit in het verleden wel bij een EGR en gasklep gedaan maar hier had ik nog nooit van gehoord. Via Gerrit Speek uitgezocht hoe het moet en dat dit wel eens kon helpen dat de kleppen weer los schieten. Deze dus terug in Basic settings gezet en hoorde van alles ratelen en bewegen en gek genoeg werkt de temperatuur regeling weer.

Het enige probleem waar ik nu nog mee zit, is dat de 2 roosters in het midden boven de radio gewoon geen lucht uit blazen. Het lijkt erop dat dat die regeling niet werkt. Nu is de vraag wat kan ik hier zelf aan doen? En is hier ook een motor voor, de recirculatie binnen in werkt wel gewoon en ook als ik deze uit zet pakt hij de lucht van buiten af. Pollen filter heb ik ook inmiddels vervangen.

Gaat hierbij om een 1,2 12 v BZG motor, en Climatic uitvoering met airco.

Via vag-com , vcds zitten er verder geen foutmeldingen in.

Als ik aan de knop draai voor het selecteren waar hij moet uitblazen dus boven, beneden of voorruit hoor ik wel van alles bewegen onder het dashboard.

Groeten, Gino.
 

Antera

Donateur
Word het toch even tijd vrees ik om onder je dashboard te duiken. Als er niks veranderd dan is er of iets mis met de kabel of misschien wel iets afgebroken waardoor de klep niet meer beweegt. Word achter je middenconsole duiken. je zal wel het nodige moeten demonteren
 
Bedankt voor je reactie, maar als ik het goed begrijp werkt dit puur mechanisch ? Je voelt wel dat er iets veranderd maar de middenconsole roosters blijven gewoon dood stil.

Is hier toevallig ergens een tekening van hoe het in elkaar steekt? Ik heb al een boek gekocht voor onderhoud en het e.e.a. maar over verwarming staat er helaas helemaal niks in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Monteurtje

Forumguru
Onderin het kachelhuis zit een klep. Waarmee de lucht geregeld wordt naar de middenroosters. Om daar bij te komen moet het dashboard eruit.
Dat stelt niet heel veel voor bij een Fabia II.
 
Bovenaan Onderaan