Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Binne

Nieuw lid
Weet iemand hoe de weerstand van de aanjager vervangen moet worden bij een skoda fabia 2?
mij heb al geprobeerd om via het dashboardkastje erbij te komen, maar daar zit niet voldoende ruimte. Is het mogelijk om de kachelmotor te verwijderen en via die kant de weerstand te vervangen of moet het gehele dashboard verwijderd worden? En zo ja, hoe doe ik dat?
 

Monteurtje

Forumguru
Waarom wil je de kachelweerstand vervangen? Welk probleem heb je?
Om de kachelweerstand te vervangen moet het hele dashboard eruit. Om de aanjager te verwijderen moet ook het dashboard eruit. Op zich valt dat wel mee.
Kan hier wel in grote lijnen neerzetten hoe het moet. Maar misschien is er iemand die ELSA heeft, en een plaatje van montage overzicht dashboard heeft en die hier kan posten.
 

Binne

Nieuw lid
De aanjager doet het alleen in Stand 4.... Diagnose van de dealer is dat deze kapot is.
De uitleg hoe het moet in grote stappen of wen plaatje met uitleg is zeker welkom.
 

turboturbo

Forumguru
Nou, de plek van die kachel voorweerstand hebben ze dan flink lastiger gemaakt in de Fabia II t.o.v. zijn voorganger. Daar kan je er relatief gemakkelijk bij als je alleen het handschoenenkastje demonteert.
 

Wils sport

Nieuw lid
Inderdaad dashboard uitbouwen, kachelmotor uitbouwen en dan door het gat van de kachelmotor het regelapparaat van de aanjagermotor (met weerstand) eruit halen. Is wel wat werk. Stuur moet eraf, rechter airbag eruit en dan is het vooral een kwestie van veel schroeven losdraaien...
 

Binne

Nieuw lid
Opgelost.

Eerst het bovenste dashboardkastje los gehaald, hierna de passagiers airbag losgemaakt dan kan je bij de weerstand.

Uiteindelijk kan her binnen een uurtje. losgehalen, weerstand vervangen en de boel weer in elkaar geschroefd.
 

Monteurtje

Forumguru
Kan je wel even zeggen hoe het moet. Heb er afgelopen week nog eentje gedaan.

Begin aan bestuurderskant.
Kap zekeringkast. Airbag, stuurwiel, afdekkap om stuurkolom, afdekking rond instrumentenpaneel, wilkkelveer, stuurkolomschakelaar, instrumentenpaneel, luchtrooster, (bij climatronic zit ook een sensor midden boven instrumentenpaneel. Vierkantje. Die moet eruit. Als je handmatig bediende airco hebt, hoef je daar niks mee te doen), paneel aan zijkant van dashboard, A-stijl. Lichtschakelaar (in stand UIT/0, indrukken en naar rechts draaien en eruit trekken) Stelwiel voor koplamphoogteverstelling vanaf achter het dashboard eruit trekken. Stekker hoef je niet los te halen.

Midden van dashboard:
Radio, midden van dashboard waar de radio in gemonteerd zit is een onderdeel. Deze moet je eerst uitbouwen. 2 afdekplaatjes aan beide kanten van kachelbediening. Bedieningspaneel kachel. (aan onderkant zitten 2 schroefjes, worden zichtbaar als je dashboard deel van radio eruit hebt. Luchtroosters midden. LET OP. Hier is een trucje voor. Daar heb je 8 lange stevige naalden voor nodig. Of niet al te dikke spijkers. In de vier hoeken van elk rooster zit een gaatje. Daar steek je de naald klein stukje in. Dan wip je die omhoog of naar beneden. Je steekt dan de naald er verder doorheen. Dan blokeer je een lipje en als je dat op acht plekken gedaan hebt, pak je het rooster er zo uit. Schakelaar achterruitverwarming en eventueel nog een schakelaar.
Schakelaar alarmlichten, waarschuwing voor bijrijdersairbag eruit halen. Kun je de stekkers makkelijker loshalen.
Bijrijderszijde:
Bovenste dashboardkastje. In het grote dashboardkastje zit een rond afdekkapje, daar zit een schroefje achter. Luchtrooster, afdekkap aan zijkant, rechts onderaan het dasboard zit ook een vierkant afdekkapje, A-stijl, bijrijdersairbag. Zit met 3 schroeven vast. Worden zichtbaar als bovenste kastje eruit is. En zit ook in dasboard geklikt. Voorzichtig met schroevendraaier eruit wippen. LET OP. In het midden van de stekker zit een ORANJE vergrendeling. Deze moet je er een klein stukje uit wippen. Dan kun je de stekker eraf halen. Stekker lampje dashboardkastje.

Volgens mij heb je nu alle onderdelen uitgebouwd die uitgebouwd moeten worden. Dan moeten alle T25 schroeven eruit. Grijs van kleur. Aan de beide zijkanten van het dashboard zitten er 2 die je niet direct ziet. Eentje recht omhoog. En een naar achter of voor gericht. Afhankelijk hoe je het bekijkt.
Als het goed is is het dashboard nu los. Voorzichtig naar voren trekken, niet te ver. Dan moet je nog de slang loshalen op het dashboardkastje en de stekker van de schakelaar voor lampje dashboardkastje.
Makkelijkste is met zijn tweeen. Via bijrijderskant eruit halen. Doe ik altijd.

Kachelmotor zit met 5 kleine schroefjes vast. Als je die eruit hebt. Kun je bij het schroefje van de kachelweerstand. Als je het interieurfilter eruit haalt kun je er beter bij.
Als je die vervangen hebt kun je alles weer monteren.

Ik hoop dat ik alles gehad heb. Kan zijn dat ik een dingetje heb overgeslagen. Maar het grootste, denk alles, heb ik wel hier neer gezet.
Dat kan in 3 uurtjes. Dat gaat je denk ik niet lukken voor een eerste keer.
 

Monteurtje

Forumguru
Tijdens het typen heb je de oplossing al geplaats. Voor degene die de aanjager willen vervangen hebben ze hier in ieder geval de beschrijving.
Die keren dat ik het gedaan heb ging het ook om de aanjager en niet om de weerstand. Daar moet het dashboard wel echt voor uit.
 

Monteurtje

Forumguru
Wil toch nog even wat toevoegen. De kachelweerstand van een climatic en een climatronic zijn verschillend. Heb even nagekeken. En die van de climatic lijkt het zelfde als de Fabia I. Die zit inderdaad van bovenaf in het kachelhuis. Die van de Climatronic zit in het kachelhuis. Daar zal dan toch het dashboard vooruit moeten.
 

marcel1

Nieuw lid
Hoi
Ik heb een fabia2 bj 2008 mijn climatronic heeft ook sinds een paar weken keuren hij gaat heel de tijd heel hard en dan weer zacht of bijna niet blazen op het display veranderd
niets als er twee strepjes bv staan blijft dat ook zo ongeacht hoe hard of zacht hij blaast,en doet het op de auto stand en ook als je de ven zelf aan zet zou dit ook de weerstand kunnen zijn die dit veroorzaakt ik ben nog niet naar de garage geweest , het display knipperd soms wel even als de auto net gestart is daar na is het normaal zeg maar 1 op de 10 keer komt dit voor.
kunnen ze dat uit lezen of het de weerstand is?
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Marcel1! Je bent al heel lang lid zie ik...
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

robinho

Nieuw lid
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Maar begrijp ik het nu goed dat als alleen de weerstand vervangen moet worden het eenvoudiger kan? Ik heb de classic uitvoering en heb een klein klepje in het bovenste vakje zitten, zie de foto, kan het dan op 1 of andere manier via dit gat? Of moet toch het complete dashboard er voor gedemonteerd worden? Vanaf de onderzijde is het ook niet mogelijk?
Alvast bedankt! 20130423_203812.jpg 20130423_203756.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Je moet de airbag er nog even uithalen. Die zit met 3 boutjes vast. Eentje staat er op de foto in het midden. Die grijze torx 30. En de airbag zit er ook in geklikt. Voorzichtig met de stekker. Auto niet op contact zetten als de airbag eruit is. Dan staat er storing in en moet je langs de garage om die te wissen.
 

robinho

Nieuw lid
Je moet de airbag er nog even uithalen. Die zit met 3 boutjes vast. Eentje staat er op de foto in het midden. Die grijze torx 30. En de airbag zit er ook in geklikt. Voorzichtig met de stekker. Auto niet op contact zetten als de airbag eruit is. Dan staat er storing in en moet je langs de garage om die te wissen.

Dankjewel voor het antwoord. Als die schroeven los zijn klik je de airbag er dan zo vanaf de onderkant door het gat heen? Kan daar nog iets bij verkeerd gaan? Alvast bedankt.
 

MacManiac78

Forumguru
Is bij mij nu ook (al) kapot. De blower werkt niet in stand 1,2 of 3. (Dus de airco ook niet.)
Ik ga aan de hand van jullie uitleg eens kijken of het zelf te doen is.
Ik heb elders al gelezen dat het geen omhmische weerstand maar een diode moet zijn.
En dat deze veelal een te lage waarde heeft. Het dubbel uitvoeren van deze diode zou het in de toekomst moeten voorkomen. Ik zal kijken of ik er zelf bijkan, de boel losmaken en een HOW TO hiervan schrijven. (inclusief foto's)
(Het kan wel even gaan duren.)
 

Ronnie

Forumguru
Het is een thermische beveiliging, geen diode. Bij een betere electroboer te verkrijgen tegen een kleine vergoeding.
Ze worden ook gebruikt in koffiezetapparaten, enz. Ik heb er vorig jaar enkele vervangen bij een VW T5,
een exemplaar van 225 graden doet het perfect. Gewoon de oude er tussenuitknippen en de nieuwe ertussen solderen.
Het zou kunnen zijn dat de fanmotor een beetje zwaar draait, dan zou dit de oorzaak kunnen zijn.
Dus ook even de fan controleren of hij licht loopt, is dit het geval dan is er niets aan het handje.
 
Bovenaan Onderaan