Problemen verwarming,ventilatie, aanjager

Cordoba

Forumguru
Ik heb zelf destijds de ES680 gekocht voor mijn Fabia I, maar het gebruik is niet ingewikkeld. Stekker in de OBD poort steken (met contact aan) en dan kun je zelf de verschillende hoofdstukken door om te kijken of er foutcodes in staan. Het systeem is wel behoorlijk langzaam, maar het werkt.
Foutcodes kun je ook nalezen op de site van Gerrit Speek (foutcodelijst in VCDS-gedeelte), daar staat bij veel foutcodes ook wat er echt aan de hand kan zijn (en niet alleen de omschrijving van VAG) en hoe je dat kunt verhelpen.

Bijvoorbeeld foutcode 01271, omschrijving:

Stelmotor (V68) van de Temperatuurregelklep

Mogelijke verschijnselen:

  • De regeling temperatuur werkt niet of vertraagd

Mogelijke oorzaken:
  • Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuurregelklep
  • Motor (V68) voor Temperatuurregelklep is kapot
  • De Temperatuurregelklep is kapot, zit vast of beweegt te stroef
Mogelijke oplossingen:
  • Check de Motor (V68) voor de Temperatuurregelklep
    • Check meetwaardeblokken
    • Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet
    • Doe een Basic Setting
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen. Controleer alle bedrading die naar die motor lopen. Hangen ze tegen bewegende delen? Ook kortsluiting of een open circuit kan deze foutcode veroorzaken
  • Vervang de Motor (V68) voor de Temperatuurregelklep
  • Vervang de Temperatuurregelklep
Extra info:

  • Het bleek de sensor te zijn die de fan doet aanslaan. Mijn fan sloeg dus nooit aan, dus ging mijn clima flipperen. Sensor vervangen, fans werken weer, clima ook
  • De kleppen van het climatronic-systeem willen wel eens klemmen of vastzitten. Eerst alle foutcodes wissen, dan een stukje rijden. Tijdens die rit moet je zelf de kleppen van je luchtbehandelingssysteem regelmatig bedienen. Dus de lucht naar alle kanalen leiden, maar vooral warme en koude lucht. Geef die kleppen wel de kans hun uiterste positie te bereiken, dus niet te snel de standen wisselen (wacht 10 sec.). Komt de fout niet terug dan is het een tijdelijk iets geweest, het kan zijn dat er iets tussen de kabels en stangen gezeten heeft waardoor de kleppen niet geheel konden sluiten of openen. Ter voorkoming van toekomstige problemen: herhaal deze actie (handmatig openen en sluiten van het luchtbehandelingssysteem) een paar keer per maand.
  • Indien aangetroffen in een VW Polo: negeer de fout zolang er geen merkbare problemen zijn. In de Polo's geven deze clima-motoren vaker deze foutcodes. En die clima-motor wil je niet wisselen, want dan moet de hele midden-console eruit
  • Als je gelukt hebt dan schiet de klep weer los. Als je pech hebt dan moet de hele clima-regeling worden uitgebouwd.


Bovenstaande is een voorbeeld van een foutcode zoals je die terug vindt op de site van Gerrit Speek.



 

Bou

Lid
Top bedankt voor de hulp! Ik ga ermee aan de slag zodra ik het apparaat ontvangen heb.
Er werd nog geopperd om de kachel te voelen of die warm werd, waar zit dat ergens bij deze fabia?
 

Cordoba

Forumguru
Ik verwacht dat ie bij de Fabia II net als bij de I in het midden voor de versnellingspook zit (dus onder het dash), waar ook de lucht voor de voeten van bestuurder/bijrijder vandaan komt. Kijk anders even of er in de kennisbank wat terug is te vinden van de Fabia II.

Edit: misschien hier even kijken of er plaatjes/tekeningen staan waar je wat aan hebt, of hier.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Na een poosje noodzakelijk een ander merk gereden te hebben, toch weer teruggekeerd naar een Fabia 2 combi 1.2Tdi met climate control.

Ik was er tot afgelopen week erg tevreden mee.
Wat gebeurd er..
Na het starten van de motor en wegrijden, staat de climate control op een willekeurige stand (meestal zonder airco op de voorruit)
Ik voel dathij tegen de voorruit blaast.
Na een stukje gereden te hebben merk ik dat de voor en zijruiten beginnen te beslaan. Ik voel dan ook geen lucht meer uit de ventilatie openingen bij de voorruit stromen.
Als ik en andere ventilatie opening kies, op voeten of gezicht, dan doet dat ook niks....
Zet ik hem vervolgens op interieur stand, dan voel ik SOMS dat de luchtstroom op gang komt. Als ik dan weer omschakel naar de normale stand op de voorruit dan doet hij het weer eventjes, maar naar verloop van tijd stopt hij er weer mee......
Soms, als ik een temperatuur wil selecteren, dan gaat de ventilator ineens hard(er) draaien. Nee, ik heb in dit geval niet de auto knop ingeschakeld, gewoon vanuit de 'ruit' stand.

Is de climate control unit defect???

Wie kan mij op weg helpen hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Ik heb de topic lijst hier aardig doorgespit, maar kom een soortgelijk probleem niet tegen. Misschien dat ik eroverheen lees, dus als t probleem al eens beschreven is (en opgelost) en je weet de link dan lees ik het natuurlijk graag!
Alvast bedankt voor het meedenken!

Grt,

Martin
 

Bou

Lid
Nou daar ben ik weer! :D

ik heb eerst even de codes uitgelezen, voordat ik ze gewist heb:
00898 - aansturing airco compressor
01271 - stel motor voor temperatuur regeling

daarna alles gewist, stukje gaan rijden en alles even aan en uit gezet en alle mogelijke opties even de tijd gegeven.
Ondertussen was de motor ook al warm en de airco steenkoud, dus de airco werkt! ;)

na het stukje rijden weer de codes uitgelezen en nu kwam alleen de 01271 eruit.
Enig idee waar ik zou moeten beginnen als leek? Ik zie bovenstaande beschrijving, wat er duidelijk uitziet maar daar houd het op.

is er op basis van zo’n fout code een schatting te geven van de reparatie, of in ieder geval of, indien je de de temperatuur egel klep en of motor daarvoor vervangt het dashboard eruit moet?
Mijn monteur is lief en rekent niet een bijzonder hoog uurtarief, maar de vorige keer het dashboard eruit was toch wel een aantal uurtjes met twee mensen.

alvast bedankt!

gr Boudewijn
 

Bou

Lid
Als er trouwens iemand is die dit kan doen, en kan doen binnen afzienbare tijd (vrouw is hoog zwanger) dan hoor ik dat ook graag.
 
D

Deleted member 18345

01271 zal de stelmotor in de verdeelkast zijn. Of het asje van de klep moet kapot zijn maar dat lijkt me sterk. Ik weet niet of je deze kunt bereiken via de beenruimte/middenconsole of de dashboard zou er uit moeten. Even voor de duidelijkheid, heb je een basisafstelling uit laten voeren van de kleppen? De kans is klein dat het helpt maar wilt wel eens helpen...
 

Bou

Lid
Hoe voer ik die basis afstelling uit? Bij een dealer of kan dat met een obd Reader?

Dank je wel Gr Boudewijn
 

EdK

Forumguru
Weet niet in welk deel van nederland je woont , maar dealer word in algemeen een dure...
Kunt ook eens met VAG Techniek in Nuenen contact opnemen, gasten weten heelllll veel van VAG wagens en ook nog voor prijzen die wat redelijker zijn.

www.vagtechniek.nl
 
D

Deleted member 18345

Kan bij de dealer maar het beste is om iemand te vinden die je wilt helpen met VCDS of een soortgelijke uitleesapparaat welke een basisafstelling ondersteunt
 

Bou

Lid
Dank je wel voor de tip, ga het nakijken! Iemand anders die nog geld wilt verdienen en tijd over heeft komend weekend? ;D
 
D

Deleted member 18345

Het is handiger als je aangeeft in welk stad je woont

Probeer dus eerst de basisafstelling, mocht dat niet helpen dan moet je echt bij de stelmotor/klep zijn om te kunnen onderzoeken wat het is.. 9/10 x is het een defecte stelmotor. Wellicht dat je via de beenruimte/middenconsole afdekkingen bij de stelmotor kunt komen /zien en wat je dan kunt doen is de temperatuur regelen en kijken wat de stelmotor doet.... en eventueel de stelmotor demonteren en het kijken of het asje van de klep soepel heen en weer gaat..
 
D

Deleted member 18345

Hoi, even uitlezen. Waarschijnlijk heb je een storing in 1 van de kleppen. Dit verhaal komt mij zeer bekend voor. Dit had ik ook namelijk met mijn oude fabia GL. De climate control draait compleet door en je hebt er geen controle meer over. Ook blaast de ventilator telkens afwisselend hoeveelheid lucht...

bij mij gaf die storing in de stelmotor voor klep luchtcirculatie. (Regeling luchtcirculatie in auto of lucht van buiten) de stelmotor zit rechts onder de A-stijl, op de rechterzijde van de kachelmotor. Bij mij moest de dashboard eruit om hem te vervangen. Ik had het tijdelijk opgelost door de stekker los te trekken zodra de klep op de stand “lucht van buiten” stond... dan verlies je wel je basisafstelling van de climatronic natuurlijk en slaat het een storing op. Ook knippert je scherm dan met contact aanzetten heel even. Laat maar weten wat de storing is...
 

Bou

Lid
Ik woon zelf in Nieuwegein, maar maakt mij niet uit waar ik heen moet rijden.
Ik had volgens mij gelezen dat je bij een mk2 fabia niet bij de stelmotor kan komen zonder dat het dashboard eruit moet. Hopelijk zit ik verkeerd, want die is er al 1 keer uit gehaald. Komt niet ten goede van de bouwkwali.

die basis afstelling zou ik willen proberen, maar ook daar heb ik op dit moment niemand voor.
 
D

Deleted member 18345

Dan kan je als je haast hiermee hebt proberen om naar de dealer te rijden en vragen of ze een basisafstelling willen proberen. Denk dat je hooguit 40 euro kwijt bent voor uitlezen en de basisafstelling. Is natuurlijk wel duur maar je vrouw is zwanger las ik, dus mocht je het snel willen regelen..Niet leuk met de koude ochtenden in de auto brrr het word steeds kouder trouwens haha
 
D

Deleted member 18345

Als de basisafstelling niet lukt,
Kan je dan niet via de achterkant van je radio (radio verwijderen) bij de stelmotor komen? De stelmotor zit namelijk daar vlak achter als ik het niet mis heb...Ik zeg maar wat.. :)
 

turboturbo

Forumguru
Aha dus het is een stelmotor of klep die vast blijft zitten.
Hoor je wel eens een een geklop of getik uit het dashboard vandaan komen vlak na de start? De kleppen stellen zich dan meestal meteen (geen basis afstelling maar ze kiezen dan meestal een bepaalde stand om de ingestelde/gevraagde temperatuur te gaan leveren) en je kan het dan in sommige gevallen horen als er een klep vastzit. De plastic tandwieltjes tikken dan langs elkaar.
 
Bovenaan Onderaan