leon-cupra
Forumguru
Eigenlijk hoef ik hem niet echt meer voor te stellen, de wagen is denk ik al redelijk besproken geweest maar een nieuw topic had de wagen nog niet. Bij deze mijn “nieuwe” wagen: Porsche Cayman 718 
Goed uitgeruste wagen (uitgezonderd navi
) met de juiste opties die ik zocht op een Cayman: mooi setje velgen,adaptieve opghanging (waardoor hij ook iets lager komt te hangen) EN sportuitlaat. Kleur is GT-silber , een kleur die absoluut de voorkeur had. Gemakkelijk in onderhoud , staat elke Porsche enorm goed en maakt de wagen niet enorm schreeuwerig.Vorige eigenaar leek mij ook deze Cayman samengesteld te hebben puur op “sportiviteit” of sportieve looks. Getuige ook van de manuele handbak. Net hetgeen ik zocht
Toch nog serieuze twijfels gehad omwille van het ontbreken van navi maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de wagen gekocht. Ga binnen een paar jaar mss vloeken dat het er toch niet op zat omwille van wederverkoop maar ach .. uiteindelijk liever spijt van iets gedaan te hebben dan niet gedaan te hebben want dit is naast het nadeeltje van “geen navi” een ongevalvrije wagen met een correcte onderhoudshistoriek en hoop dat dit meer de doorslag zal geven dan het ontbreken van navi.
Nu, waarom een 718 … jaja … “maar” een 4 cilinder … en geen 981 met de 6 cilinder ?Heeft een paar redenen. Vind de 718 een stuk knapper dan de 981. Hoe meer ik beiden zag (want beiden stonden in mijn zoekopdrachten), hoe meer ik de 718 verkoos boven de 981. Een andere reden: de 718 is een stuk jonger dan de 981. Bepaalde zware kosten gingen bij alle 981 er snel aankomen. Zijn dan ook geen onderhoudskosten van een paar 100€ maar een paar 1000€(in zijn totaliteit). Aangezien het niet de bedoeling is om de Cayman eeuwig te hebben , leek mij dit financieel een zware dobber. Dat is geld dat je nooit kan doorrekenen in de verkoopprijs. Bij de 718 komen deze kosten maar binnen een jaar of 3-4 (tegen dan heb ik wss al iets anders). Wat ook een grote rol gespeeld heeft is het karakter van de motor. Een 718 heeft door de turbo veel sneller zijn vermogen en is dan als daily gemakkelijker te rijden. Een 981 is meer een hoogtoerig blok en om de fun te hebben moet je hoog in toeren gaan, wat ook wil zeggen dat je snelheid al redelijk de hoogte in gaat. Ik kom nu ook van een koppelbeest (450nm in de M2), de overstap van een “koppelbeest”naar een “ toerenbeest” leek mij ook iets te “heftig”. Een 718 met het turboblok leek mij dan ook een iets minder heftige overstap. Nu, het grote vraagteken voor de testrit was wel “hoe klinkt de 4 cilinder?”, zeker komende van een 6 cilinder. Klinkt uiteraard niet zoals een 6 cilinder maar het klinkt ook niet zoals een 4 cilinder uit vb een Skoda. De boxer motor heeft een typisch geluid dat zeker niet mis is, maar uiteraard anders dan een 6 cilinder. Uiteindelijk ging het mij ook meer om de beleving en die was veel meer aanwezig dan in de M2 (op gebied van geluid). Als laatste verwacht ik ook wel een iets zuinigere wagen. Niet dat het een doorslaggevend punt zou zijn maar met de huidige prijzen is elke besparing wel mooi meegenomen. M2 was 20L/100km (1 op 5), hoop ergens met de Cayman op 12L/100km uit te komen.
Morgen is het dus P-day, dan kunnen we de Porsche gaan ophalen

Zondag al een leuk ritje vastgelegd (rondrit van 50km hier in de streek), samen met mijn vader, zodat ik de Cayman al iets beter kan leren kennen.
Als laatste nog even wat foto’s. Zijn nog wel de advertentiefoto’s , eigen foto’s zullen uiteraard later volgen.


Goed uitgeruste wagen (uitgezonderd navi



Toch nog serieuze twijfels gehad omwille van het ontbreken van navi maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en de wagen gekocht. Ga binnen een paar jaar mss vloeken dat het er toch niet op zat omwille van wederverkoop maar ach .. uiteindelijk liever spijt van iets gedaan te hebben dan niet gedaan te hebben want dit is naast het nadeeltje van “geen navi” een ongevalvrije wagen met een correcte onderhoudshistoriek en hoop dat dit meer de doorslag zal geven dan het ontbreken van navi.
Nu, waarom een 718 … jaja … “maar” een 4 cilinder … en geen 981 met de 6 cilinder ?Heeft een paar redenen. Vind de 718 een stuk knapper dan de 981. Hoe meer ik beiden zag (want beiden stonden in mijn zoekopdrachten), hoe meer ik de 718 verkoos boven de 981. Een andere reden: de 718 is een stuk jonger dan de 981. Bepaalde zware kosten gingen bij alle 981 er snel aankomen. Zijn dan ook geen onderhoudskosten van een paar 100€ maar een paar 1000€(in zijn totaliteit). Aangezien het niet de bedoeling is om de Cayman eeuwig te hebben , leek mij dit financieel een zware dobber. Dat is geld dat je nooit kan doorrekenen in de verkoopprijs. Bij de 718 komen deze kosten maar binnen een jaar of 3-4 (tegen dan heb ik wss al iets anders). Wat ook een grote rol gespeeld heeft is het karakter van de motor. Een 718 heeft door de turbo veel sneller zijn vermogen en is dan als daily gemakkelijker te rijden. Een 981 is meer een hoogtoerig blok en om de fun te hebben moet je hoog in toeren gaan, wat ook wil zeggen dat je snelheid al redelijk de hoogte in gaat. Ik kom nu ook van een koppelbeest (450nm in de M2), de overstap van een “koppelbeest”naar een “ toerenbeest” leek mij ook iets te “heftig”. Een 718 met het turboblok leek mij dan ook een iets minder heftige overstap. Nu, het grote vraagteken voor de testrit was wel “hoe klinkt de 4 cilinder?”, zeker komende van een 6 cilinder. Klinkt uiteraard niet zoals een 6 cilinder maar het klinkt ook niet zoals een 4 cilinder uit vb een Skoda. De boxer motor heeft een typisch geluid dat zeker niet mis is, maar uiteraard anders dan een 6 cilinder. Uiteindelijk ging het mij ook meer om de beleving en die was veel meer aanwezig dan in de M2 (op gebied van geluid). Als laatste verwacht ik ook wel een iets zuinigere wagen. Niet dat het een doorslaggevend punt zou zijn maar met de huidige prijzen is elke besparing wel mooi meegenomen. M2 was 20L/100km (1 op 5), hoop ergens met de Cayman op 12L/100km uit te komen.
Morgen is het dus P-day, dan kunnen we de Porsche gaan ophalen


Zondag al een leuk ritje vastgelegd (rondrit van 50km hier in de streek), samen met mijn vader, zodat ik de Cayman al iets beter kan leren kennen.
Als laatste nog even wat foto’s. Zijn nog wel de advertentiefoto’s , eigen foto’s zullen uiteraard later volgen.




