jalex_h
Forumguru
Op zich klopt het wel dat de klantrelatie er een is tussen dealer en koper.
Echter, anno 2013 waarin veel mensen een autovan de zaak rijden, is de koper lang niet altijd de berijder. Deze berijder heeft vaak geeneens invloed op welke dealer de auto levert (veelal moet hij maar zien hoe hij in Assen of zo terechtkomt) en mag onderhouden.
En de particulier, dus koper is berijder, koopt zijn Skoda tegenwoordig net zo makkelijk in het Noorden en de volgende keer in het Zuiden van het land omdat hij daar op dat moment het minst bij hoeft te leggen.
Met andere woorden, waar het om de merkbeleving gaat, is de rol van de dealer beperkt. En dat is waar imho de rol van de importeur om de hoek komt kijken. Dat begint bij reclame (doen ze goed) en het ondersteunen van dealers met van alles en nog wat maar gaat verder met o.a. garantie-afhandeling (uiteindelijk bepalen zij wat de dealer tegen de klant zegt) en ondersteuning van van alles en nog wat als het ook maar iets met Skoda te maken heeft. In real life of virtueel. Of te wel een (inter)actieve communicatie met de (potentiële) berijders. En dat is waar Pon het volgens mij af laat weten.
Leg je dit alles bij de dealer neer, zoals Pon nu doet, dan betekent een slechte ervaring met de dealer een slechte ervaring met Skoda en een grote kans dat de berijder de volgende keer een ander merk kiest. Zie je het merk Skoda echter als een community, dan kun je de berijders langs diverse kanalen en schijven benaderen en zo een slechte ervaring proberen recht te zetten en "weg te poetsen". Ook al heb je als importeur feitelijk helemaal geen (contractuele) relatie met de berijder. Maar kiest die geen Skoda, verdien je er als importeur ook iets aan.
Echter, anno 2013 waarin veel mensen een autovan de zaak rijden, is de koper lang niet altijd de berijder. Deze berijder heeft vaak geeneens invloed op welke dealer de auto levert (veelal moet hij maar zien hoe hij in Assen of zo terechtkomt) en mag onderhouden.
En de particulier, dus koper is berijder, koopt zijn Skoda tegenwoordig net zo makkelijk in het Noorden en de volgende keer in het Zuiden van het land omdat hij daar op dat moment het minst bij hoeft te leggen.
Met andere woorden, waar het om de merkbeleving gaat, is de rol van de dealer beperkt. En dat is waar imho de rol van de importeur om de hoek komt kijken. Dat begint bij reclame (doen ze goed) en het ondersteunen van dealers met van alles en nog wat maar gaat verder met o.a. garantie-afhandeling (uiteindelijk bepalen zij wat de dealer tegen de klant zegt) en ondersteuning van van alles en nog wat als het ook maar iets met Skoda te maken heeft. In real life of virtueel. Of te wel een (inter)actieve communicatie met de (potentiële) berijders. En dat is waar Pon het volgens mij af laat weten.
Leg je dit alles bij de dealer neer, zoals Pon nu doet, dan betekent een slechte ervaring met de dealer een slechte ervaring met Skoda en een grote kans dat de berijder de volgende keer een ander merk kiest. Zie je het merk Skoda echter als een community, dan kun je de berijders langs diverse kanalen en schijven benaderen en zo een slechte ervaring proberen recht te zetten en "weg te poetsen". Ook al heb je als importeur feitelijk helemaal geen (contractuele) relatie met de berijder. Maar kiest die geen Skoda, verdien je er als importeur ook iets aan.