PON /SKODA afd. Marketing dom en arrogant.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pablos

Senior Member
Zoals in meer vakgebieden. De oorzaak ligt in de keuzes die het management maakt. Het personeel volgt die gekozen strategie naar eer en geweten. Afhankelijk van die keuzes vormt zich een mentaliteit waarbij mensen stoppen met rationeel denken (en treedt verwijdering met doelgroep op)
De kunst is om de mensen weer inlevingsvermogen te geven en te laten meedenken over hoe het beter kan. Zoals hierboven deels staat bottom up proces. Er zijn genoeg medewerkers die weten hoe ze zelf behandeld eb benaderd willen worden, maar in een,strak keurslijf zitten door opdrachten van leidinggevenden die ver van de markt staan (eigenschap groot bedrijf met aandeelhouders)
Het past bij mijn eerdere opmerking tav 1995. Voor zover ik kan zien van een afstand opereert pon niet als een post 2010 organisatie, maar als een pre 2000 organisatie. Daarmee zijn de mensen en de organisatie niet slecht. ZE sluiten niet meer aan bij de beleving van de consument.
De sleutel ligt echter bij dealers. Die opereren wel op de consumentenmarkt, maar zitten klem bij de importeur die eigenlijk een monopolie heeft. Dat kan alleen opgelost worden door meervoudig dealerschap met meerdere merken van diverse importeurs, of door een tweede vag importeur te hebben. Als grootste organisatie met de grootste merken zal de concurrentie prikkel wss van binnenuit moeten komen.
 

Pablos

Senior Member
Tweede vag importeur zal ook niet gebeuren. Idd de aandelen, maar ook zijn van de Skoda/vw/seat/audi nl.

De oplossing ligt dus bij de dealers, die voor hun bedrijfsvoering 100% afhankelijk zijn. (net als een mcdonalds franchise) verkopen voor omzet en,betere voorwaarden. En snoepen van de kruimels die vallen. Jammer maar inherent aan het gebruikte systeem.

In mijn ogen alleen op te lossen door meerdere merken te voeren. Voor de kleine dealer al helemaal niet te doen.....

Kortom best een zwart scenario:(
 

Cordoba

Forumguru
Enige manier is iemand die zelf uit het buitenland gaat importeren (bijvoorbeeld vanuit Roemenie ofzo), en specialisten garage opzet. De merk-gespecialiseerde garages, (niet-dealers) zie je al mondjesmaat verschijnen, als je daar een soort collectieve importorganisatie bij zet (die de auto's importeert vanuit andere landen naar NL, en de auto's doorschuift naar de garages), heb je een flinke luis in de pels.

Voor kennis van zaken, service en garantie hoef je bij Pon niet aan te kloppen, en ook bij steeds minder dealers, dus daarvoor hoef je geen Pon-auto te kopen. Als er een alternatief is, waar je wel service en garantie krijgt, en waar men ook kennis van zaken heeft, is er voor veel mensen geen enkele reden meer om een 'Pon-auto' te kopen.
 

Karolina

Forumguru
Ho! Nu beledig je een hele groep mensen die hard werken, niets met PON te maken hebben en zeker niet arrogant zijn!
Sorry hoor! Iedereen die dit leest weet wel wat ik bedoel. Jij hebt zeker familie werken daar dat je zo fel reageert? Natuurlijk is niet iedereen zo bij PON als ik zei. Klopt. Maar hoe komt het bij jou over, of bij de Topicstarter, als je geen reactie krijg op een vraag?
 

EdK

Forumguru
wel hij kreeg wel een reactie, maar het is er een waar een arrogantie vanaf druipt.

En iets dat druipt heeft meestal medicatie of reparatie nodig...........oeps
 

MarcoO2

Forumguru
Sorry hoor! Iedereen die dit leest weet wel wat ik bedoel. Jij hebt zeker familie werken daar dat je zo fel reageert? Natuurlijk is niet iedereen zo bij PON als ik zei. Klopt. Maar hoe komt het bij jou over, of bij de Topicstarter, als je geen reactie krijg op een vraag?
Andre bedoelde volgens mij juist dat je de boeren beledigde...
 

turboturbo

Forumguru
Er kan dan wel gedacht worden dat PON niet(s) met hun 'eindklanten' te maken heeft, maar dat lijkt mij kortzichtig en ouderwets gedacht. Juist een importeur zou een schakel moeten (kunnen) zijn tussen de klant (die jouw auto's rijdt, niet de klant die ze verkoopt) en de fabrikant.

Bovendien klopt het volgens mij ook niet helemaal. Als je als klant coulance/garantie wil omdat je EGR of Turbo vlak na de garantie stuk is gegaan, verwijst de dealer je toch naar de importeur.

Wat ik ervan zo op internet lees, is PON zeer terughoudend met het terug communiceren naar deze klanten, laat staan de keren dat ze een coulance/garantie er- of toekennen. Hoe de werkelijkheid precies in elkaar steekt, weet ik niet, maar dit is wel het heersende beeld in mijn beleving.
 

EdK

Forumguru
Als je als klant coulance/garantie wil omdat je EGR of Turbo vlak na de garantie stuk is gegaan, verwijst de dealer je toch naar de importeur.

Wel volgens mij ligt het even anders hoor.
Als jij problemen hebt die onder garantie verholpen moeten worden dan zegt de dealer in vele gevallen at hij gaat overleggen met de Importeur ( in dit geval PON )
En als PON zegt dat doen we niet dan krijg jij te horen van de dealer dat het geen garantie is.
En de dealer zegt dit omdat hij geen vergoeding dan krijgt van PON en simpelweg niet alle kosten op zich wil nemen.
Maar met dat bovenstaande heb jij geen boodschap, jij doet zaken met je dealer en indien in garantie valt dan zal jou dealer dit moeten oplossen , of hij nu wel of niet kosten van PON krijgt vergoed !

Maar helaas proberen een boel dealers zich te verschuilen onder een uitspraak van de importeur, in de hoop dat jij dat als klant accepteerd.
 

Karolina

Forumguru
Aha, André! Sorry, ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb! Inderdaad bedoel ik niet om boeren te beledigen maar dus de Pon mensen die het vertikken om goed te reageren.
 

andrehj

Forumguru
Sorry hoor! Iedereen die dit leest weet wel wat ik bedoel. Jij hebt zeker familie werken daar dat je zo fel reageert? Natuurlijk is niet iedereen zo bij PON als ik zei. Klopt. Maar hoe komt het bij jou over, of bij de Topicstarter, als je geen reactie krijg op een vraag?

Ik ben op een boerderij geboren, maar mijn reactie was iets minder fel bedoeld, daarom net maar het uitroepteken vervangen door een smiley.
Maar ik ben het met de topicstarter helemaal eens.
 

andrehj

Forumguru
Sorry hoor! Iedereen die dit leest weet wel wat ik bedoel. Jij hebt zeker familie werken daar dat je zo fel reageert? Natuurlijk is niet iedereen zo bij PON als ik zei. Klopt. Maar hoe komt het bij jou over, of bij de Topicstarter, als je geen reactie krijg op een vraag?

Ik ben op een boerderij geboren, maar mijn reactie was iets minder fel bedoeld, daarom net maar het uitroepteken vervangen door een smiley.
Maar ik ben het met de topicstarter helemaal eens.
 

Kiswum

Forumguru
Wat betreft pon-eindklant. Ik kreeg 3 jaar geleden gewoon een vergoeding terug bij een coulance regeling. PON heb ik dan ook direct aangeschreven zonder tussenkomst van de dealer. Verder vind ik hun reactie zeer arrogant en het was een gemist kans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan