RayDelft
Forumguru
Beste lezers, ik heb menigmaal gewikt en gewogen over de vraag of ik jullie dit verhaal zou vertellen, maar ik doe het tenslotte toch maar. Ik volg dit forum al sinds ik me op een Skoda oriënteerde. Reeds voor de aanschaf stelde ik hier vragen en kreeg ik nuttige adviezen en antwoorden. Mij viel toen al, en nu nog steeds op, hoe bijzonder dit forum is. De sfeer is prima. Het forum wordt uitstekend beheerd en de gebruikers zijn actief en behulpzaam. De loyaliteit naar het merk Skoda is bijzonder groot. Een community te hebben zoals dit forum is voor een merk van bijzonder groot belang. De content voor veel wetenswaardigheden rondom het merk Skoda wordt door de blije Skodarijders zelf gegenereerd. Dat kost Skoda geen cent en is van enorme waarde voor het merk. Zoektermen op Google leiden niet zelden naar dit forum. wat een enorme marketingwqqrde heeft dit.Sta daar eens bij stil.
Toen een aantal enthousiaste mensen de voorjaarsmeeting organiseerden, waarvoor ik me inschreef, kreeg ik het volgende idee. Met de organisatie van de meeting had ik geen bemoeienis, maar achter de schermen heb ik iets geprobeerd. Ik probeerde iets van Skoda los te krijgen en als dat zou zijn gelukt, zou ik Skoda Nederland met de organisatoren van de meeting in contact hebben gebracht. Ik wilde er zelf buiten blijven omdat ik immers niet in de organisatie van de meeting zat en dus ook niks wilde verstoren.
Wat ik heb gedaan is dit. Ik heb per email contact gezocht met de afdeling markering van Skoda. Ik heb hen gewezen op dit actieve en positieve Skodaforum waarbij ik stelde dat dit voor een merk van onvoorstelbare, haast niet te kapitaliseren waarde is. (Ik neem aan dat ze dit forum volgen en als de afdeling marketing dat niet zou doen, dan zijn ze geen knip voor de neus waard, snappen ze de kracht van een community en internet niet en dienen ze naar huis gestuurd te worden) Voorts heb ik ze gewezen op de enthousiaste mensen die de meeting organiseerden en dat de belangstelling groot was. Mijn vraag aan Skoda was of ze op de een of andere manier iets wilden bijdragen door iets bijzonders te doen. Bijvoorbeeld testritten in de nieuwe Octavia, een lunch, iets anders, anyway iets waaruit hun betrokkenheid blijkt. Ik heb ze verteld dat ik met de organisatie niets van doen had, maar dat ik dan graag contact zag tussen Skoda Nl en de organisatie.
de reactie van Skoda was de volgende. Eerst kreeg ik een autoreply met bla bla dankjewel en wij berichten u binnen x werkdagen. Antwoord bleef echter uit. Ik stuurde een herinnering. Wederom kreeg ik een autoreply met bla bla, u hoort van ons, daarna stuurde ik een nieuwe mail met toevoeging van het origineel en vroeg ik inhoudelijk te antwoorden. Rijkelijk laat kreeg ik een antwoord met de strekking dat men helaas niets ging doen enz. Bla bla.
ik ben daar onthutst over, en vraag me tot op de dag van vandaag af welke stagiair daar de mail beantwoord.
Als het niet een stagiair was maar een echte medewerker dan is het nog bedroevender. Hoe onvoorstelbaar arrogant en dom moet je als bedrijf zijn om niet in te zien dat men op zijn minst een beleefd antwoord had moeten geven als men niet van plan was iets te doen. Wat de ontvangende dealer (Ames) snapte, ontvangst, gebak, etc, snapt de importeur niet. Gaat het te goed bij Pon? Minacht men de klant? Vraag ik me af.
Wat zou ik zelf hebben gedaan als ik de afdeling Marketing van Skoda/Pon zou zijn geweest?
Ik zou me in elk geval de kracht en de waarde van een forum als dit en van die meeting hebben gerealiseerd.
Ik zou er als importeur trots op zijn dat vrijwilligers een meeting organiseren omdat ze blij zijn met hun Skoda.
Ik zou als een haas contact hebben opgenomen met de organisatie van de meeting en hebben gevraagd of ik daaraan iets zou kunnen toevoegen. Demo auto,s misschien? De nieuwe Octavia? Een uitnodiging en presentatie in Leusden? Een lunch? ( al deze opties en andere gaf ik ze in overweging).
Wat zou het ze gekost hebben? Stel dat Ames ( de gastvrije dealer) in overleg met de organisatie van de meeting had kunnen zeggen. " Bij de tocht die jullie straks gaan maken mag ik jullie namens Skoda Nederland een lunch aanbieden daar-en-daar, (of desnoods) mag ik jullie een lunchpakket meegeven, of...... Vul maar in . Wat zou het gekost hebben? 500 euro ? 1000 euro? Allemactig als ik met mijn bedrijf voor zo,n bedrag zoveel goodwill kan kweken deed ik dat zonder nadenken, en voor het dubbele bedrag deed ik het ook en voor het tienvoudige deed ik het ook, alleen al in de wetenschap dat er uitgebreid over zou worden geschreven in dit forum.(dat door duizenden mensen wordt gelezen, probeer daar maar eens tegenaan te adverteren)
En wat deed Skoda? Helemaal niks. Ze lieten een kans liggen. Mail werd niet beantwoord en pas na aandringen volgde een ... Bla bla we kunnen helaas niks doen.
Mijn conclusie is: Of er zitten mensen die geen gevoel hebben voor marketing ( en bijgevolg ongeschikt zijn voor hun beroep) of het gaat de crisis ten spijt te goed en wordt gestreefd naar een maximale winst en minimale aandacht voor de klant.
Ik hoop op optie 1.
Alles bij elkaar vind ik dit alles zo ontluisterend dat ik me bij een volgende auto, mijn tevredenheid ten spijt, afvraag of ik nog wel een PON auto wil. Misschien vinden jullie dat ik een overdreven mening heb. Misschien snappen jullie mijn punt. Misschien ten overvloede merk ik nogmaals op dat ik de organisatie van de geslaagde meeting niet voor de voeten wilde lopen, maar hoopte dat PON iets voor hen zou doen. Ookal was de dag óók zonder Pon een geslaagde. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
Toen een aantal enthousiaste mensen de voorjaarsmeeting organiseerden, waarvoor ik me inschreef, kreeg ik het volgende idee. Met de organisatie van de meeting had ik geen bemoeienis, maar achter de schermen heb ik iets geprobeerd. Ik probeerde iets van Skoda los te krijgen en als dat zou zijn gelukt, zou ik Skoda Nederland met de organisatoren van de meeting in contact hebben gebracht. Ik wilde er zelf buiten blijven omdat ik immers niet in de organisatie van de meeting zat en dus ook niks wilde verstoren.
Wat ik heb gedaan is dit. Ik heb per email contact gezocht met de afdeling markering van Skoda. Ik heb hen gewezen op dit actieve en positieve Skodaforum waarbij ik stelde dat dit voor een merk van onvoorstelbare, haast niet te kapitaliseren waarde is. (Ik neem aan dat ze dit forum volgen en als de afdeling marketing dat niet zou doen, dan zijn ze geen knip voor de neus waard, snappen ze de kracht van een community en internet niet en dienen ze naar huis gestuurd te worden) Voorts heb ik ze gewezen op de enthousiaste mensen die de meeting organiseerden en dat de belangstelling groot was. Mijn vraag aan Skoda was of ze op de een of andere manier iets wilden bijdragen door iets bijzonders te doen. Bijvoorbeeld testritten in de nieuwe Octavia, een lunch, iets anders, anyway iets waaruit hun betrokkenheid blijkt. Ik heb ze verteld dat ik met de organisatie niets van doen had, maar dat ik dan graag contact zag tussen Skoda Nl en de organisatie.
de reactie van Skoda was de volgende. Eerst kreeg ik een autoreply met bla bla dankjewel en wij berichten u binnen x werkdagen. Antwoord bleef echter uit. Ik stuurde een herinnering. Wederom kreeg ik een autoreply met bla bla, u hoort van ons, daarna stuurde ik een nieuwe mail met toevoeging van het origineel en vroeg ik inhoudelijk te antwoorden. Rijkelijk laat kreeg ik een antwoord met de strekking dat men helaas niets ging doen enz. Bla bla.
ik ben daar onthutst over, en vraag me tot op de dag van vandaag af welke stagiair daar de mail beantwoord.
Als het niet een stagiair was maar een echte medewerker dan is het nog bedroevender. Hoe onvoorstelbaar arrogant en dom moet je als bedrijf zijn om niet in te zien dat men op zijn minst een beleefd antwoord had moeten geven als men niet van plan was iets te doen. Wat de ontvangende dealer (Ames) snapte, ontvangst, gebak, etc, snapt de importeur niet. Gaat het te goed bij Pon? Minacht men de klant? Vraag ik me af.
Wat zou ik zelf hebben gedaan als ik de afdeling Marketing van Skoda/Pon zou zijn geweest?
Ik zou me in elk geval de kracht en de waarde van een forum als dit en van die meeting hebben gerealiseerd.
Ik zou er als importeur trots op zijn dat vrijwilligers een meeting organiseren omdat ze blij zijn met hun Skoda.
Ik zou als een haas contact hebben opgenomen met de organisatie van de meeting en hebben gevraagd of ik daaraan iets zou kunnen toevoegen. Demo auto,s misschien? De nieuwe Octavia? Een uitnodiging en presentatie in Leusden? Een lunch? ( al deze opties en andere gaf ik ze in overweging).
Wat zou het ze gekost hebben? Stel dat Ames ( de gastvrije dealer) in overleg met de organisatie van de meeting had kunnen zeggen. " Bij de tocht die jullie straks gaan maken mag ik jullie namens Skoda Nederland een lunch aanbieden daar-en-daar, (of desnoods) mag ik jullie een lunchpakket meegeven, of...... Vul maar in . Wat zou het gekost hebben? 500 euro ? 1000 euro? Allemactig als ik met mijn bedrijf voor zo,n bedrag zoveel goodwill kan kweken deed ik dat zonder nadenken, en voor het dubbele bedrag deed ik het ook en voor het tienvoudige deed ik het ook, alleen al in de wetenschap dat er uitgebreid over zou worden geschreven in dit forum.(dat door duizenden mensen wordt gelezen, probeer daar maar eens tegenaan te adverteren)
En wat deed Skoda? Helemaal niks. Ze lieten een kans liggen. Mail werd niet beantwoord en pas na aandringen volgde een ... Bla bla we kunnen helaas niks doen.
Mijn conclusie is: Of er zitten mensen die geen gevoel hebben voor marketing ( en bijgevolg ongeschikt zijn voor hun beroep) of het gaat de crisis ten spijt te goed en wordt gestreefd naar een maximale winst en minimale aandacht voor de klant.
Ik hoop op optie 1.
Alles bij elkaar vind ik dit alles zo ontluisterend dat ik me bij een volgende auto, mijn tevredenheid ten spijt, afvraag of ik nog wel een PON auto wil. Misschien vinden jullie dat ik een overdreven mening heb. Misschien snappen jullie mijn punt. Misschien ten overvloede merk ik nogmaals op dat ik de organisatie van de geslaagde meeting niet voor de voeten wilde lopen, maar hoopte dat PON iets voor hen zou doen. Ookal was de dag óók zonder Pon een geslaagde. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.