PON /SKODA afd. Marketing dom en arrogant.

Status
Niet open voor verdere reacties.

RayDelft

Forumguru
Beste lezers, ik heb menigmaal gewikt en gewogen over de vraag of ik jullie dit verhaal zou vertellen, maar ik doe het tenslotte toch maar. Ik volg dit forum al sinds ik me op een Skoda oriënteerde. Reeds voor de aanschaf stelde ik hier vragen en kreeg ik nuttige adviezen en antwoorden. Mij viel toen al, en nu nog steeds op, hoe bijzonder dit forum is. De sfeer is prima. Het forum wordt uitstekend beheerd en de gebruikers zijn actief en behulpzaam. De loyaliteit naar het merk Skoda is bijzonder groot. Een community te hebben zoals dit forum is voor een merk van bijzonder groot belang. De content voor veel wetenswaardigheden rondom het merk Skoda wordt door de blije Skodarijders zelf gegenereerd. Dat kost Skoda geen cent en is van enorme waarde voor het merk. Zoektermen op Google leiden niet zelden naar dit forum. wat een enorme marketingwqqrde heeft dit.Sta daar eens bij stil.
Toen een aantal enthousiaste mensen de voorjaarsmeeting organiseerden, waarvoor ik me inschreef, kreeg ik het volgende idee. Met de organisatie van de meeting had ik geen bemoeienis, maar achter de schermen heb ik iets geprobeerd. Ik probeerde iets van Skoda los te krijgen en als dat zou zijn gelukt, zou ik Skoda Nederland met de organisatoren van de meeting in contact hebben gebracht. Ik wilde er zelf buiten blijven omdat ik immers niet in de organisatie van de meeting zat en dus ook niks wilde verstoren.
Wat ik heb gedaan is dit. Ik heb per email contact gezocht met de afdeling markering van Skoda. Ik heb hen gewezen op dit actieve en positieve Skodaforum waarbij ik stelde dat dit voor een merk van onvoorstelbare, haast niet te kapitaliseren waarde is. (Ik neem aan dat ze dit forum volgen en als de afdeling marketing dat niet zou doen, dan zijn ze geen knip voor de neus waard, snappen ze de kracht van een community en internet niet en dienen ze naar huis gestuurd te worden) Voorts heb ik ze gewezen op de enthousiaste mensen die de meeting organiseerden en dat de belangstelling groot was. Mijn vraag aan Skoda was of ze op de een of andere manier iets wilden bijdragen door iets bijzonders te doen. Bijvoorbeeld testritten in de nieuwe Octavia, een lunch, iets anders, anyway iets waaruit hun betrokkenheid blijkt. Ik heb ze verteld dat ik met de organisatie niets van doen had, maar dat ik dan graag contact zag tussen Skoda Nl en de organisatie.
de reactie van Skoda was de volgende. Eerst kreeg ik een autoreply met bla bla dankjewel en wij berichten u binnen x werkdagen. Antwoord bleef echter uit. Ik stuurde een herinnering. Wederom kreeg ik een autoreply met bla bla, u hoort van ons, daarna stuurde ik een nieuwe mail met toevoeging van het origineel en vroeg ik inhoudelijk te antwoorden. Rijkelijk laat kreeg ik een antwoord met de strekking dat men helaas niets ging doen enz. Bla bla.

ik ben daar onthutst over, en vraag me tot op de dag van vandaag af welke stagiair daar de mail beantwoord.
Als het niet een stagiair was maar een echte medewerker dan is het nog bedroevender. Hoe onvoorstelbaar arrogant en dom moet je als bedrijf zijn om niet in te zien dat men op zijn minst een beleefd antwoord had moeten geven als men niet van plan was iets te doen. Wat de ontvangende dealer (Ames) snapte, ontvangst, gebak, etc, snapt de importeur niet. Gaat het te goed bij Pon? Minacht men de klant? Vraag ik me af.

Wat zou ik zelf hebben gedaan als ik de afdeling Marketing van Skoda/Pon zou zijn geweest?
Ik zou me in elk geval de kracht en de waarde van een forum als dit en van die meeting hebben gerealiseerd.
Ik zou er als importeur trots op zijn dat vrijwilligers een meeting organiseren omdat ze blij zijn met hun Skoda.
Ik zou als een haas contact hebben opgenomen met de organisatie van de meeting en hebben gevraagd of ik daaraan iets zou kunnen toevoegen. Demo auto,s misschien? De nieuwe Octavia? Een uitnodiging en presentatie in Leusden? Een lunch? ( al deze opties en andere gaf ik ze in overweging).

Wat zou het ze gekost hebben? Stel dat Ames ( de gastvrije dealer) in overleg met de organisatie van de meeting had kunnen zeggen. " Bij de tocht die jullie straks gaan maken mag ik jullie namens Skoda Nederland een lunch aanbieden daar-en-daar, (of desnoods) mag ik jullie een lunchpakket meegeven, of...... Vul maar in . Wat zou het gekost hebben? 500 euro ? 1000 euro? Allemactig als ik met mijn bedrijf voor zo,n bedrag zoveel goodwill kan kweken deed ik dat zonder nadenken, en voor het dubbele bedrag deed ik het ook en voor het tienvoudige deed ik het ook, alleen al in de wetenschap dat er uitgebreid over zou worden geschreven in dit forum.(dat door duizenden mensen wordt gelezen, probeer daar maar eens tegenaan te adverteren)

En wat deed Skoda? Helemaal niks. Ze lieten een kans liggen. Mail werd niet beantwoord en pas na aandringen volgde een ... Bla bla we kunnen helaas niks doen.

Mijn conclusie is: Of er zitten mensen die geen gevoel hebben voor marketing ( en bijgevolg ongeschikt zijn voor hun beroep) of het gaat de crisis ten spijt te goed en wordt gestreefd naar een maximale winst en minimale aandacht voor de klant.

Ik hoop op optie 1.

Alles bij elkaar vind ik dit alles zo ontluisterend dat ik me bij een volgende auto, mijn tevredenheid ten spijt, afvraag of ik nog wel een PON auto wil. Misschien vinden jullie dat ik een overdreven mening heb. Misschien snappen jullie mijn punt. Misschien ten overvloede merk ik nogmaals op dat ik de organisatie van de geslaagde meeting niet voor de voeten wilde lopen, maar hoopte dat PON iets voor hen zou doen. Ookal was de dag óók zonder Pon een geslaagde. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken.
 

Blackokkie2

Forumguru
Sterker nog, ze hadden er zelfs flink aan kunnen verdienen door een stand neer te zetten met accessoires en gadgets. En deze dan verkopen met zeg 10 procent korting op de originele prijs.
 

Joske

Forumguru
Ray,

mooi betoog heb je hier gemaakt :). Wat ik eventueel toch nog zou doen als ik van jou was.. is je mailverkeer doormailen naar Škoda CZ. Weet niet of ze daar 1 woord Nederlands kunnen maar bij mij zou het al zijn uit principe :).
Maar het zou mij niet tegenhouden om opnieuw een Škoda te kiezen alleszins.

Is er iemand op de hoogte of andere merken/invoerders dit dan wel voor een forum (zouden) doen?
 

ertromp

Forumguru
Zo zeg een super gemiste kans van PON:banghead:
Gelukkig zijn er nog steeds dealers die willen meewerken aan onze meetings.
Maar idd RayDelft heeft volkomen gelijk dat vanuit PON de bereidheid om een keer "iets" te doen ook wel een keer zou mogen. Tenslotte zijn WIJ het die het merk dragen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hufterig. Een persoonlijk antwoord van een medewerker, los van de strekking, is wel het minste wat je kunt verwachten
 

CDK

Forumguru
Ben het met je eens RayDelft, helaas is Pon een starre en niet sociale organisatie, misschien is dit beleid, maar het kan ook zijn dat er idd iemand op eigen titel geantwoord heeft... Hoe je het ook wend of keert, het blijft een gemiste kans! Maar wat betreft de aankoop keuze voor een nieuwe auto....., die zou ik daar niet van af laten hangen! Ik denk trouwens dat jij na 28/9 nog verliefder op je SUPERB bent als daarvoor :)

Greetz Corné
 

Blacky

Forumguru
Ben het met je eens Ray. Zo'n kans moet je niet laten liggen maar juist erop inspringen. Wij zijn enthousiaste leden en als ze niet mee willen werken jammer. De dealers die mee werken daar gaat onze dank dan maar maar uit.
 

jalex_h

Forumguru
Tja, ik heb al langer het idee dat ze bij Pon klanten vooral als een noodzakelijk kwaad zien en ze liever rechtstreeks met hun bankrekening zouden willen communiceren. Eenzijdig communiceren dan.
Dat ik een Skoda rij, is dan ook eerder ondanks dan dankzij Pon.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat ik een Skoda rij, is dan ook eerder ondanks dan dankzij Pon.
Toen ik op zoek was naar een nieuwe auto stond de O2C bovenaan m'n lijstje, vooral vanwege de verwachtingen die ik had betreffende de verhouding tussen kwaliteit, ruimte en prijs. Van wat ik toendertijd hier inderdaad op het forum las betreffende PON maakte me echter niet heel vrolijk, integendeel, ik kreeg visioenen van een starre organisatie, met een kompleet gebrek aan after sales support.

Ik las echter ook heel weinig over problemen met de Skoda's van forumleden (er was indertijd een uitzondering, een pechvogel met waarschijnlijk een maandagochtendmodel), en over het algemeen waren de forumleden ook wel blij met hun dealers, in ieder geval met de dealer waar ik mijn auto eventueel zou gaan kopen (Swarttouw, Barendrecht).

Kortom, ik ben toch voor de Skoda gegaan, in de verwachting en hoop dat ik nooit maar dan ook nooit met PON te maken zou krijgen (en tot op heden is dat ook zo). En tot nu toe ben ik niet teleur gesteld, auto en dealer zijn prima. Misschien dat dat voor de meeste VW, Audi, Seat en Skoda rijders geldt, en dat PON zich daarom een dergelijke houding kan permitteren.

Echter, dat zou ze nog wel eens kunnen gaan opbreken in de toekomst, persoonlijk heb ik het idee dat de concurrentie (met name voor Skoda) sterker wordt, met name vanuit Korea. Wat ik hier op het forum lees over de bestellingen en leveringen van de eerste O3's is ook niet best, en ook dat lijkt me vooral een PON (communicatie tussen dealers en fabrikant) probleem (en misschien heeft Skoda de introductie wel iets te snel gedaan).
 

RayDelft

Forumguru
Ray,

mooi betoog heb je hier gemaakt :). Wat ik eventueel toch nog zou doen als ik van jou was.. is je mailverkeer doormailen naar Škoda CZ. Weet niet of ze daar 1 woord Nederlands kunnen maar bij mij zou het al zijn uit principe :).

Is er iemand op de hoogte of andere merken/invoerders dit dan wel voor een forum (zouden) doen?


Dat ben ik inderdaad nog van plan te doen. Ik moet eens good gaan Googlen wie waar daar in de organisatie zit.
Ik zal een brief opstellen in het Engels, of desnoods in het Tjechisch laten vertalen en stuur hem op.
Ik ben ervan overuigd dat men daar not amused zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Even voorop gesteld Raydelft dat ik het met je eens ben stap ik nu even in de rol van PON

Wij als organisatie PON doen alleen zaken met onze dealers en niet met de gebruikers.
En derhalve is zo'n brief / meeting dus mooi maar behoord niet hier bij Pon te komen maar bij één van onze dealers die ons merk vertegenwoordigen.
En deze houding zie je bv ook terug in het verhaal met verlate levertijden zoals nu met de Octa 3.
Jammer van het geheel is dat men niet inziet of wil inzien dat ze op lange duur hun eigen glazen ingooit en zodra ze dit eindelijk zouden gaan inzien dat het dan al te laat is.

Want zoals ik als klein jongetje heb geleerd, een goede reputatie opbouwen duurt jaren met hem verkwanselen kan in een dag gebeurd zijn.

En als ik zie hoe een dealer wel reageert op de vraag of men wat wil doen tijdens een meeting dan is voor mij duidelijk waar de grens ligt voor PON en waar hij begint voor de dealer.

Consument doet zaken met de merkdealer en de importeur ( Pon in dit geval ) met de dealers.
 

RayDelft

Forumguru
Even voorop gesteld Raydelft dat ik het met je eens ben stap ik nu even in de rol van PON

Wij als organisatie PON doen alleen zaken met onze dealers en niet met de gebruikers.


En als ik zie hoe een dealer wel reageert op de vraag of men wat wil doen tijdens een meeting dan is voor mij duidelijk waar de grens ligt voor PON en waar hij begint voor de dealer.

Consument doet zaken met de merkdealer en de importeur ( Pon in dit geval ) met de dealers.

Ik snap je punt. Mogelijk is dat ook het beleid. Dat hadden ze dan netjes kunnen uitlggen. Ik heb de mail gezocht en men schrijft.: .... Wij gaan niet in op individuele verzoeken....... Dat vind ik een slechte reactie, want het gaat hier allerminst om een individu maar om een collectief. Dat heb ik ze uitgebreid verteld. Maar los van beleid, ze moetn toch snappen wat dit forum en zijn bijbehorende enthousiaste klanten betekent voor het merk? Ze hadden desnoods VIA de dealer iets kunnen doen, als ze rechtstreeks niks willen. Volgens mij snappen ze de essentie niet van het belang je klant een beetje te koesteren. Overigens vind ik het wel in het beeld passen van wat ik over Pon op dit, en andere fora zoal lees. Ik heb bij mijn mail mijn telefoonnummer gegeven en gevraagd om eventueeel e.e.a. telefonisch te bespreken. Als ze al niks doen, vanwege beleid, (wat dan mi een onhandig beleid is) Dan zou ik als ik daar de baas was zeker hebben gebeld of laten bellen met uitleg en mijn waardering laten blijken voor dit forum en het initiatief van de meeting. Dat kost niks en is wel zo sympathiek.
 

Pablos

Senior Member
PON is een business to business organisatie. De klanten zijn dealers. Skoda is de fabrikant.
Feitelijk heeft skoda niets te maken met consumenten.
Skoda als fabrikant wel en de dealer natuurlijk ook. Pon is in vergelijking met andere branches een dozenschuiver met een magazijn.
Garantie heb je via de dealer of de fabrikant.
Voorbeeld: ik koop een Philips tv bij de mediamarkt. Philips en de mediamarkt zijn mijn aanspreekpunten. De Nederlandse importeur is zelfs totaal onbekend voor mij.

Waar het (in mijn optiek) mis gaat is de dubbele pet van pon. Pon is namelijk niet alleen importeur, maar ook skoda Nederland. Qua marketing dragen ze skoda uit, qua producent leveren ze geen support. Ze zijn niet meegegroeid met de markt en leven deels nog in een pre internet tijdperk. Een beetje als de muziek industrie die oude marktregels op een nieuwe markt los laten.

In de huidige connected World wordt de merk beleving en community building door de fabrikant gedaan naast de bakstenen variant van je franchise.

Pon zou een dus een fullswing webcare team moeten zetten op hun merken (de skoda/vw/Audi/Seat fabrikanten rol), waarmee ze de online community en merkbeleving kunnen opbouwen en onderhouden. Daarbij wordt dan ook een "innige" samenwerking met de dealers verwacht (een waarheid).

Een forum als dit moet dus gekoesterd worden en actief geserviced worden door het webcare team. Daarmee wordt dan de merkbeleving een stuk sterker.

Dat vergt dus een behoorlijke reshuffle van heel veel onderdelen van de keten. Een investering waarmee ze van een 1995 organisatie naar een 2013 organisatie gaan.

Goed geïmplementeerd plukken ze daar de vruchten van. En er zijn voldoende voorbeelden. Vodafone, UPC, t-mobile, etc zijn merken waar je meer voor elkaar krijgt via webcare dan via de winkel of de traditionele klantenservice.

Dat vergt wel een grondige revisie van s
 

EdK

Forumguru
Raydelft ik ben het geheel eens zoals al in mijn vorige bericht waar je op reageert.
En dat is dus blijkbaar die arrogantie die hun vroeg of laat de das om gaat doen in deze.

Om je een voorbeeld te geven hoe het ook kan !!
Vrienden van mij hebben een ferrocement zeilboot en zijn deze nu totaal aan het opknappen omdat men volgend jaar een wens eindelijk in vervulling willen laten gaan en een 2 jarige wereldreis willen maken.
Dit plan ligt er al vanaf dat ze bij de scouting zaten en doordat ze nu eindelijk zijn afgestudeerd gaan ze er dus voor.

Maar goed men wilde eigen stroomvoorziening op boot hebben en zodra ze in een haven zijn dat ze gebruik kunnen maken van walspanning.
Dit spul kost een boel euro's en zeker als je net van je studie komt en nog een studieschuld hebt.
Dus is men naar sponsors gaan zoeken en kwam zodoende bij Victron terecht dat de spullen heeft voor bv boten.

Maar Victron zij tegen hun van jullie project is voor ons te klein voor sponsering maar wij gaan bellen voor jullie met onze dealers en we bellen jullie terug.
Binnen een week hadden ze een sponsor in de vorm van een dealer en word een 70% van de kosten door de dealer bekostigd.

Maw dit is een voorbeeld bijvoorbeeld zoals een PON het ook zou kunnen doen !
Dan houden ze hun eigen naam hoog, want ze hebben uiteindelijk wel iets voor je geregeld.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me voorstellen dat Pon de boel afschuift op de dealer (maar wel lekker makkelijk), maar een behoorlijk antwoord is toch wel het minimum wat ze hadden kunnen doen. Een actie in overleg met betrokken dealer zoals Ames in dit geval had veel slimmer geweest.

Overigens lijkt alles erop te wijzen dat Pon bezig is, om alle dealers waar Pon nog geen aandelen van heeft, of eigenaar van is, stelselmatig de nek om te draaien, zodat Pon ook zeggenschap heeft bij alle dealer van de VAG-merken.
 

RayDelft

Forumguru
Er zijn gelukkig genoeg organisaies die een warme douche verdienen. Een kleinigheidje maar toch. Ik wilde mijn parketvloer opnieuw lakken en twijfelde tussen twee soorten van het merk Hermadix. Ik vroeg hen of ze me een proefplankje konden sturen met daarop de lak. Ze stuurden me (via de dealer) twee literpotten toe met daarbij het advies met elk van de potten een klein stukje te proberen. Winkelprijs van die potten per stuk een paar tientjes! Dat vind ik nou eens service.
Ander voorbeeld, al veel jaren geleden schreef ik vanwege enorme bergen ellende met een telecomprovider, tenslotte een brief naar de toenmalige eigenaar Orange, in Frankrijk. Dit in mn beste schoolfrans. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik antwoord van nota bene de CEO die naar Nederland kwam en me bij die gelegenheid even wilde spreken. Hij heeft mn verhaal goed begrepen en ook mijn pogingen om het zelf met de provider in NL opgelost te krijgen. Enfin, mijn probleem werd opgelost :) Ik neem aan dat iemand een flinke draai om de oren heeft gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Wel ik hoop ook dat de JUISTE personen van Pon eens meelezen en dit topic onder ogen krijgen.
En dat tot hun door gaat dringen dat ze een best grote aanhang hebben die ze moeten koesteren.
En als ze de arrogantie houden die men nu heeft dat dit uiteindelijk hun klanten en dus euries gaat kosten.

Misschien dat men de bobo heren eens in een programma als de baas under cover moet sturen om zo erachter ter komen hoe men over hun denkt.

En dat men dan tot inkeer gaat komen.
 

Karolina

Forumguru
Boeren zijn het bij PON, arrogant. Waarom? Mijn vader had ook een Skoda. Had...
Hij wilde een afspraak maken bij Pon om daar in de showroom te kijken, niet bij een dealer maar bij de importeur omdat hij daar ook woont in Leusden. Importeur moet nog steeds antwoord geven wanneer hij langs mag komen en ik praat al van 3 jaar terug.
Het bleek dat er al jaren geen showroom meer is in Leusden, vroeger wel!
Nu heeft hij een Renault Laguna sinds 2011 maar dat had dus gewoon een Octavia/Laguna kunnen zijn. Makkelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan