Pimp your Kodiaq

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver wat is de maatvoering dan precies en is de naafmaat ook goed of werk je met centreerringen?

Er zitten inderdaad nylon centreerringen in van 66.5 naar 57.1mm maar dat is met vrijwel alle aftermarket velgen nodig.

Waar het me vooral om ging is dat onder de Kodiaq 9J breed en ET 25 gewoon super netjes staat. Vooral als je daarbij gewoon de originele bandenmaat gebruikt die op de Sportline / Tiguan R-Line leverbaar is, namelijk 235/45 R20.

Achterkant:

Bekijk bijlage 67583

Voorkant:

Bekijk bijlage 67584
 

Frenk21

Forumguru
ziet er knap uit @Corné de Kluijver. Ook met deze ET waarde.:thumbsup:. Ik ben zelf een beetje aan het kloten met de centreeringen en het balanceren. Blijft een beetje trillen boven de 110km/u. Net weer opnieuw laten balanceren bij de bandenboer ipv de dealer. Lijkt nu beter te zijn.
 

CDK

Forumguru
Koop nooit geen plastic centreerringen, maar nylon of aluminium. Zelf nog nooit last gehad van trillingen die daardoor veroorzaakt werden, wél door onjuist balanceren :jaja:
 

Sk_Hans

Forumguru
Zie je dat zo ja? Ik maak er een opmerking bij inderdaad, maar waar het HIER om gaat is dat dit de ultieme maatvoering voor wielen is onder een Kodiaq. Vandaar de post. Maar je mag hem rapporteren hoor als je denkt dat het ongepast is. ;)
Van mij mag je die velgen nog vier keer aanbieden hoor. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Sk_Hans

Forumguru
Vanmiddag ben ik met mijn Kodiaq naar JD Engineering gegaan voor wat extra paarden. Of eigenlijk vooral voor extra newtonmeters. Souplesse en trekkracht vind ik belangrijker dan het maximum vermogen. Ik had voor JD gekozen (in plaats van mee te doen aan de TVS actie) omdat zij mijn vorige Skoda (Octavia) ook heel netjes getuned hadden. Ik heb een Kodiaq 1.4Tsi 125 pk met handbak.

De auto heeft eerst een nulmeting gehad op de rollenbank. Daar kwamen waarden uit die meteen al wat boven de verwachting lagen. Fabrieksopgave is 125 pk en 200Nm. Uit de eerste meting kwam al meteen 134pk en bijna 244Nm. Vooral dat koppel is flink (ruim 20%) meer dan fabrieksopgave!

Uiteindelijk kwam de auto op 183pk en 317Nm.

Dat is net iets meer dan de opgave voor de 2.0Tsi en dat bij zo'n 200kg minder gewicht dan bij die 2 liter versie! Daar ben ik dus wel tevreden over!

Bij het naar huis rijden kon ik de auto nog niet echt testen want het was vrij druk op de weg. Maar het verschil in trekkracht is heel erg goed te merken.

Hieronder de grafieken van de meting voor en na de tuning.

Kodiaq-pre-small.jpg
Kodiaq-post-small.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooi. Is idd een goede reden. Ik heb nu met inmiddels de 3e auto die positieve ervaring. Dus dan kom je er terug.
 

wdejong32

Actief lid
dan ben ik benieuwd wat ze uit de 150 pk DSG kunnen halen :thinking:,,, wat ik me nu ineens af vraag : zijn die 125pk en de 150 pk motoren dezelfde die softwarematig op hun pk/nm gezet zijn of zijn het tocht verschillende motoren??
 

Sk_Hans

Forumguru
Als ik het goed begrepen heb, lijken de 1.4tsi 125pk MQB en de 1.4tsi 150pk ACT wel erg op elkaar maar zijn niet hetzelfde. Het grote verschil is dat de laatste cylinder uitschakeling heeft. Volgens de website van JD komen beide ongeveer op de zelfde vermogen/koppel waarde uit na tunen.
 

jeroen3277

Senior Member
STW-PLK-V3-KDQ.jpg
3V0061126-5.jpg
3V0061126-6.jpg
kdq-dif-spt.jpg
kdq-dif-spt2.jpg
kdq-dif-spt3.jpg
kdq-dr-strm.jpg
kdq-dr-strm3.jpg
kdq-dr-strm4.jpg
kdq-rtrc3.jpg
kdq-rtrc.jpg
565071004-S9R9.jpg
57A072530.jpg
565071004-S9R10.jpg
kdq-ref-drk5.jpg
kdq-ref-drk-com2.jpg
kdq-ref-drk15.jpg
 

dvdlely

Forumguru
Waar het me vooral om ging is dat onder de Kodiaq 9J breed en ET 25 gewoon super netjes staat. Vooral als je daarbij gewoon de originele bandenmaat gebruikt die op de Sportline / Tiguan R-Line leverbaar is, namelijk 235/45 R20.

Op de Tiguan R Line zit trouwens standaard de bandenmaat 8,5J 255/45 R19 en de 20inch uitvoering heeft 255/40. Is dat ook niet zo op de Sportline?
 
Bovenaan Onderaan