Passat vs superb

Bakkertje

Forumguru
Maar een Superb 2 vergelijken met een Passat van een jaar geleden heeft weinig zin. Dat is achterhaald.

Ik vergelijk ook een S3 met een Passat ;)

Maar mensen die zeggen dat een S3 5000 tot 9000 voordeliger is dan een Passat, maak eens het vergelijk op een site als directlease.nl en zie zelf het verschil? Maar wat maar weinigen doen (en daar komt een groot deel van het prijsverschil vandaan) is alcantara bekleding en een panorama dak kiezen op je S3, daarmee wordt ie ineens 2600 euro duurder (alcantara kan alleen icm elektrische stoelverstelling).

Maar goed we vallen nu wel erg in herhaling. Ik kan niet voor een ander de keus maken. In mijn geval, met mijn regeling (wij moesten verplicht diesel of LPG kiezen) en met mijn eisen (max 2000 kg voldoet de S3 ook niet aan met de 1.6 TDI) was de Passat veruit voordeliger dan de S2 die ik toen had kunnen bestellen, de S3 was er simpelweg nog niet. Als ik vandaag zou moeten kiezen zou de S3 nog steeds afvallen op basis van het maximale gewicht waardoor ik een E achter B rijbewijs nodig heb om met de caravan de weg op te mogen.

Voor de rest mag iedereen daar zelf zijn berekeningen en afwegingen op los laten, de verschillen zijn in mijn beleving echt niet zo groot en dat werkt beide kanten op natuurlijk, want het pleit zowel voor de S3 als voor de Passat. Waarbij ik van mening ben dat als het om de kosten te doen is, je beter voor de O3 kunt gaan, want die lijkt wel verdomde veel op een S3 en is veel voordeliger, maar daar gaat dit draadje niet over ;)

Die discussie is misschien nog wel veel interessanter, het verschil tussen een S3 en een O3, want daar zie ik dan weer weer bijzonder weinig verschil tussen in tegenstelling tot het vergelijk S3 en Passat.. :cheers:

Laatst bewerkt:

sandervdw

Actief lid
Ik ook, omwille van de ruimte. Maar wanneer ruimte niet belangrijk is, zou ik kijken naar de rij-eigenschappen. Die kan ik nu niet beoordelen tussen deze twee.
Bij mij is het dan eerder omdat ik wel hou van het comfortabele rijgedrag van de Superb. Bij de Passat proberen ze de concurrentie aan te gaan met de Duitse premiumwagens, en die zijn toch deels gebouwd om snel op circuit te rijden.

Maar goed we vallen nu wel erg in herhaling. Ik kan niet voor een ander de keus maken. In mijn geval, met mijn regeling (wij moesten verplicht diesel of LPG kiezen) en met mijn eisen (max 2000 kg voldoet de S3 ook niet aan met de 1.6 TDI) was de Passat veruit voordeliger dan de S2 die ik toen had kunnen bestellen, de S3 was er simpelweg nog niet. Als ik vandaag zou moeten kiezen zou de S3 nog steeds afvallen op basis van het maximale gewicht waardoor ik een E achter B rijbewijs nodig heb om met de caravan de weg op te mogen.

Wat bedoel je daar eigenlijk mee? De Superb en de Passat wegen toch ongeveer hetzelfde?

Schep

Forumguru
Wat bedoel je daar eigenlijk mee? De Superb en de Passat wegen toch ongeveer hetzelfde?
Maximaal toelaatbare massa (2.065 kg voor de Superb). Kennelijk heeft Bakkertje een caravan met een maximaal toelaatbare massa van 1.500 kg.
Blijft de auto maximaal onder de 2.000 kg, kun je met B rijbewijs trekken.

sandervdw

Actief lid
Maximaal toelaatbare massa. Kennelijk heeft Bakkertje een caravan met een maximaal toelaatbare massa van 1.500 kg.
Blijft de auto maximaal onder de 2.000 kg, kun je met B rijbewijs trekken.
Dus kort samengevat moet hij een Passat nemen omdat die minder bagage mee kan nemen?

MarcoO2

Forumguru
Dat wordt wel veel gedaan, maar is onjuist. Alleen als je een eigen bijdrage betaald voor privé-kilometers, is die aftrekbaar van de bijtelling. Een eigen bijdrage wegens overschrijding van je budget is niet aftrekbaar. Wel goed om in je achterhoofd te houden voor je jezelf rijk rekent.

Dat ligt er aan hoe je werkgever omschrijft waar die eigen bijdrage voor is. Algemeen is, dat ze dat aangeven als bijdrage voor privé kilometers, juist om belastingtechnische redenen.
Dat wás algemeen. Maar sinds de fiscus hier veel scherper op controleert (en de bewijslast ligt bij jou!), zie je steeds meer contracten aangepast worden in de feitelijke situatie, waarbij de bijdrage wegens privé kilometers en wegens overschrijding budget separaat vermeld worden.

Los daarvan is het natuurlijk gewoon belastingfraude.

B.Stuurder

Forumguru
Dat wás algemeen. Maar sinds de fiscus hier veel scherper op controleert (en de bewijslast ligt bij jou!), zie je steeds meer contracten aangepast worden in de feitelijke situatie, waarbij de bijdrage wegens privé kilometers en wegens overschrijding budget separaat vermeld worden.

Los daarvan is het natuurlijk gewoon belastingfraude.

Natuurlijk ligt de bewijslast bij de bestuurder, het hele justitiële apparaat gaat uit van bewijslast bij de aanklager, maar de Belastingdienst is een uitzondering.

En belastingfraude, ja volgens de letter, maar ik denk dat er anderen zijn dan de hardwerkende leaserijder, die harder aangesproken kunnen worden op een dergelijk vergrijp. Er wordt al genoeg gehalejast door de belasting wat mij betreft.

Bakkertje

Forumguru

Een Skoda Superb 1.6 TDI heeft een toegestaan maximaal gewicht van 2010 kg. Als je daar een caravan achter hangt van 1500 kg (wat ook mag) mag je die combinatie niet meer besturen met je B rijbewijs en heb je E nodig. De Passat daarentegen mag maximaal 1990 kg wegen en daarbij heb je dat "probleem" dus niet.

@sandervdw Nee, ik moet een auto hebben met een lager leeggewicht en met hetzelfde laadvermogen.. De Passat is 21 kg lichter dan de S3 (ik vergelijk een 1.6 tdi highline sedan met een 1.6 tri style business hatchback)

sandervdw

Actief lid
Een Skoda Superb 1.6 TDI heeft een toegestaan maximaal gewicht van 2010 kg. Als je daar een caravan achter hangt van 1500 kg (wat ook mag) mag je die combinatie niet meer besturen met je B rijbewijs en heb je E nodig. De Passat daarentegen mag maximaal 1990 kg wegen en daarbij heb je dat "probleem" dus niet.

@sandervdw Nee, ik moet een auto hebben met een lager leeggewicht en met hetzelfde laadvermogen.. De Passat is 21 kg lichter dan de S3 (ik vergelijk een 1.6 tdi highline sedan met een 1.6 tri style business hatchback)
Ah oke, ik dacht dat het om een groter verschil dan 21kg ging gaan :). Maar inderdaad, de Passat is marginaal lichter dan de Superb maar blijkbaar is dat verschil dus groot genoeg om een grenswaarde te overschrijden.

Weet er iemand of diezelfde regeling geldt in België? Of wordt bij ons enkel het gewicht van de aanhangwagen geteld?

Bakkertje

Forumguru
Dan laat je de TMM wijzigen naar 1489 kg. Kosten daarvan zijn verwaarloosbaar tov de kosten voor de auto.

Dat zou kunnen inderdaad, echter staat de caravan op naam van mijn schoonvader en die ziet dat niet zitten. Andere opties zijn gewoon E achter B halen, andere werkgever zoeken waar je benzine mag leasen en dan een andere auto kiezen. Of gewoon een Passat bestellen natuurlijk :deuk::deuk::deuk: (of een O3, Golf, etc...)

Zonder gekheid is dit wel 1 van de doorslaggevende punten geweest in de speurtocht naar een nieuwe auto.

Bakkertje

Forumguru
Ah oke, ik dacht dat het om een groter verschil dan 21kg ging gaan :). Maar inderdaad, de Passat is marginaal lichter dan de Superb maar blijkbaar is dat verschil dus groot genoeg om een grenswaarde te overschrijden.

Weet er iemand of diezelfde regeling geldt in België? Of wordt bij ons enkel het gewicht van de aanhangwagen geteld?

Nee in België wordt (zover ik weet) uitgegaan van het daadwerkelijke gewicht, wat ook de Europese standaard regeling is, maar NL wijkt daar natuurlijk weer vanaf. Volgens mij mag je in België zelfs tot 4250 kg combinatie besturen met je gewone rijbewijs, maar dat zou je even na moeten zoeken.

Toet toet

Senior Member
Wat alleen wel een issue voor Skoda kan worden is dat de occasions van de S3 in een gelijke prijsklasse komen als de Audio A6 avant en BMW 5 serie station vanuit de dealers uit Duitsland. Misschien een jaar ouder, maar vaak met veel minder kilometers en nog beter uitgerust. Om over afwerking en uitstraling nog maar niet te spreken.

Hoop dat het meevalt, maar wat ik tot nu toe aantref van jonge occasions overtreft de prijs van mijn toen nieuwe riant uitgeruste S2 met duizenden euro's en is vaak veel kariger uitgerust.
Wel is de S3 naar mijn mening een duidelijk mooiere auto dan de S2.

maartenv84

Senior Member
Net even dit topic doorgelezen. Leuk al die persoonlijke meningen. Zelf sta ik binnenkort ook voor een keuze. Naja keuze... Ik mag een kleur kiezen die op een Volkswagen Passat connected series of op een Skoda Superb ambition businessline gespoten wordt....Moeilijke keuze.....

maartenv84

Senior Member
Hahahaha beide niet... 2 kleine kinderen en geen alu fetishist en dromen van led doe ik niet haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Bovenaan Onderaan