Passat vs superb

sandervdw

Actief lid
@De_Sam Voor elke logische beslissing die ik vond om een andere wagen te kiezen, had ik 10 logische beslissingen om voor de S3 te kiezen.
Ik denk dat dit zowat samenvat waarom de Superb best populair is. Ik had ook keuze tussen een aantal "chiquere" modellen. Maar als je met je hersenen naar een wagen kijkt zit de Superb toch echt wel vrij goed. Ja, een BMW 4 zal leuker rijden en is een pak knapper, maar in en uitstappen is geen pretje en echt ruim is die nu ook weer niet... En zo heb je bij zowat alle modellen wel puntjes

B.Stuurder

Forumguru
Precies, veel mannen hebben een relatie met een vrouw, maar niet allemaal met Doutze Kroes. Daarmee wil ik zeggen dat je moet kijken naar wat je hebt en niet naar wat je niet kunt krijgen. En goed beschouwd is buurmans gras altijd groener zegt men, maar valt dat bij nader onderzoek wel mee.

BBO

Senior Member
Is er niemand die zoiets had van wauw die superb ziet er nice uit en alle logische beslissingen om misschien toch voor iets anders te gaan genegeerd heeft? Of ben ik de enigste die een auto koopt met zijn gevoel in plaats van verstand? (Hopelijk geen spijt van later)
Ondanks dat ik al twee Skoda's heb gehad, had ik bij de SIII een wauw gevoel als ik hem voor het eerst heb gezien. Ik heb dat bij nog modellen zoals de nieuwste Alfa. Maar voor mij zat het gevoel en het verstand goed bij de Superb: prijs vs uitrusting vs ruimte. De Audi A6 avant blijf ik nog steeds een knappe wagen vinden. Maar als ik denk wat een gelijk uitgeruste A6 mij zou gekost hebben... Ik heb zo geen ezeltje staan dat geld s*****. Nog geen moment spijt van dat ik "maar" met een Skoda rij.

Morpheus2016

Nieuw lid
Ik had eerst eens prijs laten maken voor de A6 ultra met alle toeters en bellen.
Per toeval dan op de nieuwe SIII gebotst en ook prijs laten maken, ook met alle toeters en bellen.
Verschil was zo maar even 17.000 € tss a6 ultra 190pk en nu de superb 280 pk l&k.
Het gezond verstand heeft het hier gewonnen

MarsMars

Senior Member
Wat ik in de overweging nog niet tegenkom is, voor de leaserijders onder ons, de verplichting om binnen een bepaald energielabel te blijven.
Bij ons mag je helaas niet boven een B label uitkomen en rij je diesel....

Zoek daar maar eens een passat op uit.......
Dat is waar ook!

Bij ons mag je ook tot label B leasen en dan kom je met een Passat niet ver. Waar je bij de Superb zonder problemen de 190 PK 2.0 diesel (ook de Combi) kunt leasen, kom je bij de Passat Combi niet verder dan de 1.6 diesel :nono:

Zelf heb ik dan liever een perfecte zit (stoel) en noem me maar een alufetishist (lekker denigrerend maar goed) maar ik hecht veel waarde aan de "werkruimte" waar ik 2,5 uur per dag zit.
@Bakkertje dat van die alufetisjist (Passat) en de boomlange pubers (Superb) is zeker niet denigrerend bedoeld hoor. Excuus als dat wel zo over komt. Ik vind dit soort discussies leuk omdat ze subjectief zijn en gelukkig laten zien dat er nog meer autoliefhebbers rondlopen die hun keuzes verdedigen. Zie het als een karikatuur. Beetje zelfspot kan geen kwaad, hebben toch een mooi leven als we kunnen debatteren over beenruimte, weggedrag en afwerking in de nieuwe auto die we ons kennelijk ook allemaal mogen veroorloven.

Is er niemand die zoiets had van wauw die superb ziet er nice uit en alle logische beslissingen om misschien toch voor iets anders te gaan genegeerd heeft? Of ben ik de enigste die een auto koopt met zijn gevoel in plaats van verstand? (Hopelijk geen spijt van later)
IK! Na de proefrit de rest van de shortlist geschrapt en S3 besteld. Had al wel met de Talisman gereden, maar die kreeg me niet zo ver om de rest te negeren

sitechris

Donateur
Ik had eerst eens prijs laten maken voor de A6 ultra met alle toeters en bellen.
Per toeval dan op de nieuwe SIII gebotst en ook prijs laten maken, ook met alle toeters en bellen.
Verschil was zo maar even 17.000 € tss a6 ultra 190pk en nu de superb 280 pk l&k.
Het gezond verstand heeft het hier gewonnen

Je vergelijkt een (dure) diesel met een benzine? Om het wat meer in perspectief te zetten. Met je Superb rijd je 1 op 10, met je A6 1 op 18. Daarnaast moet je ook rekening houden met je inruil (bv na 3 jaar). Je krijgt voor je Audi ook weer wat meer terug, dus in de echte wereld is het verschil echt geen 17k, eerder de helft. En de Audi rijdt wel weer wat fijner dan de Superb. De Audi is stiller, heeft een fijner chassis, interieur is mooier etc. Ik zeg niet dat je meteen de Audi A6 moet kopen, maar het is wel een hele goede auto. Echt wel een trede hoger dan de Superb.

Overigens rijdt een basis Audi A6 ook al fantastisch, dus je hoeft niet perse de optielijst in te duiken om gelukkig te worden.

http://driveaholic.nl/rijtest-audi-a6-2-0-tdi/

B.Stuurder

Forumguru
@sitechris "Overigens rijdt een basis Audi A6 ook al fantastisch, dus je hoeft niet perse de optielijst in te duiken om gelukkig te worden."
Ik wil graag mijn auto individualiseren en niet voor veel geld in dezelfde auto rijden als mijn buurman.
Hoe weegt dat mee in de calculatie. (Cijfermatig heb je gelijk)

BBO

Senior Member
@sitechris Enkele jaren geleden een test gelezen tussen de Mercedes E en de Superb II. Het ging niet over wie het beste reed of best afgewerkt. Maar over de kosten. Ik weet geen details meer maar wel dat procentueel de Superb minder waarde verloor als de E klasse. Het verschil was wel klein. Puur rationeel gezien was de Superb de beste keuze. Gelukkig is voor veel mensen een auto ook emotie. Anders reed iedereen Dacia of een Koreaan.

B.Stuurder

Forumguru
@sitechris Enkele jaren geleden een test gelezen tussen de Mercedes E en de Superb II. Het ging niet over wie het beste reed of best afgewerkt. Maar over de kosten. Ik weet geen details meer maar wel dat procentueel de Superb minder waarde verloor als de E klasse. Het verschil was wel klein. Puur rationeel gezien was de Superb de beste keuze. Gelukkig is voor veel mensen een auto ook emotie. Anders reed iedereen Dacia of een Koreaan.

Daarom is Skoda (nog) relatief goedkoop, als je kijkt naar de kwaliteit van de verschillende elementen en de algehele kwaliteit. Maar steeds meer mensen komen er achter dat je een hele goede auto hebt voor een acceptabele prijs, met een Skoda tegenwoordig.

sitechris

Donateur
Zelfs als de Suberp procentueel beter afschrijft (wat ik me bij de A6 betwijfel) wordt het gat minder groot.

Hypothetisch rekenvoorbeeldje met een Superb van 40k en een Audi van 60k. Superb schrijft 40% af, Audi 50%. Als je op een Superb van 40k in totaal 40% afschrijft krijg je 24.000 terug.
Als je op een Audi van 60k (dus 20k duurder) in totaal 50% afschrijft krijg je 30.000 terug. Dat is 6k meer dan de Superb. Tel die 6k af van de 20k prijsverschil in het begin en het betekent dat de Skoda in totaal 14k goedkoper is dan de Audi en niet meer 20k.

Als het verschil in afschrijving 50 en 49% is, wordt het gat natuurlijk kleiner.

BBO

Senior Member
Daarom is Skoda (nog) relatief goedkoop, als je kijkt naar de kwaliteit van de verschillende elementen en de algehele kwaliteit. Maar steeds meer mensen komen er achter dat je een hele goede auto hebt voor een acceptabele prijs, met een Skoda tegenwoordig.
En ook mensen die een zeer ruime kwalitatieve wagen kunnen aanschaffen voor een betaalbare prijs. Niet iedereen heeft het budget om een dikke Benz, Beamer of Audi aan te schaffen.

maartenv84

Senior Member
Ik heb nu in de afgelopen week zowel skoda dealer als de vw dealer bezocht. Even los van uitrustingsniveau, maar als ik de stoel uit de passat connected series vergelijk met de stoel uit de businessline van skoda, zit daar een ontzettend groot verschil in. De stoel van de passat is naar mijn mening veel comfortabeler doordat die veel meer instelmogelijkheden heeft. Los van een proefrit, maar dat zou bij mij een reden zijn om na 1x octavia en 1x superb nu voor de passat te gaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

B.Stuurder

Forumguru
Een ander issue, althans voor leaserijders in Nederland, is de levertijd. De Superb heeft een erg lange levertijd heb ik begrepen, waardoor de kans bestaat dat er voor een Superb die nu 21% bijtelling heeft, bij levering in 2017 ineens 22% bijtelling moet worden betaald. Maar echt zuur is het wanneer je een Passat GTE hebt besteld, die ineens in 2017 geleverd wordt. Dan ga je van 15% naar 22% bijtelling. Reken maar eens uit wat dat doet bij een auto van €60.000.

sandervdw

Actief lid
Een ander issue, althans voor leaserijders in Nederland, is de levertijd. De Superb heeft een erg lange levertijd heb ik begrepen, waardoor de kans bestaat dat er voor een Superb die nu 21% bijtelling heeft, bij levering in 2017 ineens 22% bijtelling moet worden betaald. Maar echt zuur is het wanneer je een Passat GTE hebt besteld, die ineens in 2017 geleverd wordt. Dan ga je van 15% naar 22% bijtelling. Reken maar eens uit wat dat doet bij een auto van €60.000.
De levertijd voor de Q7 hybrid was volgens de VAG-dealer zelfs 2 jaar. In België is een paar jaar geleden plots beslist om VAA (het equivalent van bijtelling) te berekenen op CO2-uitstoot terwijl dit ervoor op basis van PK was. Toen hadden ook zeer veel mensen nog een bestelling lopen waarbij niet naar de CO2-uitstoot gekeken was...
Uiteindelijk kunnen politici die regels zodanig snel veranderen dat je dat probleem altijd hebt.

Canon-Eye

Forumguru
dat er voor een Superb die nu 21% bijtelling heeft, bij levering in 2017 ineens 22% bijtelling moet worden betaald
Voor wie die ene procent "ineens" een probleem is, zou het misschien verstandiger zijn om voor een kleiner - althans goedkoper - model te kiezen. Het is immers nooit handig om tot de rand van je budgettaire mogelijkheden te gaan...

B.Stuurder

Forumguru
De levertijd voor de Q7 hybrid was volgens de VAG-dealer zelfs 2 jaar. In België is een paar jaar geleden plots beslist om VAA (het equivalent van bijtelling) te berekenen op CO2-uitstoot terwijl dit ervoor op basis van PK was. Toen hadden ook zeer veel mensen nog een bestelling lopen waarbij niet naar de CO2-uitstoot gekeken was...
Uiteindelijk kunnen politici die regels zodanig snel veranderen dat je dat probleem altijd hebt.

Ja, leve de politiek!

B.Stuurder

Forumguru
Voor wie die ene procent "ineens" een probleem is, zou het misschien verstandiger zijn om voor een kleiner - althans goedkoper - model te kiezen. Het is immers nooit handig om tot de rand van je budgettaire mogelijkheden te gaan...

Geen probleem natuurlijk, maar wel vervelend. Het scheelt bij een Superb van € 45.000 en een belastingtarief van 52% € 19,50 per maand om precies te zijn. Kun je toch weer met z'n tweeën van naar McDonalds. :yeehaa:

Bovenaan Onderaan