Passat vs superb

maartenv84

Senior Member
@Tuulster nee R pakket wordt em niet. Ergens is de grens bereikt en ik vind de nep uitlaten in de bumper echt helemaal niks. Als je zulke uitlaat uiteinde hebt, laat ze dan ook functioneel zijn.

@Bakkertje, doe ik zeker. Heb al wel gezien dat er iets met de mistlampen moet gebeuren om ze dezelfde kleur te maken als de LED verlichten... Ziet er niet uit die geelachtige verlichting onder de helder witte LED lampen. Dus daar ga ik ff snuffelen in het draadje van Tuulster om te onderzoeken of die canbus led ook op de Passat zouden passen

VolvoFox

Senior Member
Ik heb de afgelopen week 1400 km in een Passat uit 2015 gereden, met dezelfde 1.6 TDI motor. Het weggedrag van de Passat vind ik toch echt prettiger dan dat van de SIII. Strakker, geen nadeinen en het voelt net wat pittiger aan. Ook de stoelen (Connected? half electrisch verstelbaar met zitting verlenger) bevielen me beter. Wel mis je direct de geheugenstand op de stoelen die mijn SIII wel heeft.

Renkie

Forumguru
Het nadeinen is inderdaad een nadeel bij de S3.
Nu is de Passat ook op basis van het MQB platform en het gewicht is ongeveer gelijk.

Wat zou er gebeuren als je de veren+dempers van een Passat op een S3 zet?

Veren en dempers van de passat eronder zou een passat ervaring moeten opleveren. Ben zelf best tevreden met de S3 ervaring, maar benieuwd naar de eerste die dit probeert ;)

Sonck

Lid
Met mijn Rough Road optie , hardere progressieve vering en stugere demping , heb ik totaal geen last van deining.
Ik kan best heel sportief rijden en ik blijf heel strak op de baan met toch behoud van best wat gevoel desondanks de elektronische sturing (wel de mode Sport geselekteerd)

Voor men definitieve keuze had ik een halve dag met de Passat (150pk) gereden en eerlijk gezegd prefereer ik toch mijn SIII Combi nu. zelf met de Rough Road vering heb ik nog meer comfort als de standaard Passat en toch een bijna even stugge vering.
Die Progressieve vering is echt super want hoe meer ze ingedrukt worden hoe harder de veren.

Nu moest ik nu men wagen moeten bestellen dan zou ik bij de SIII gaan voor de Nivomat vering ... die gaat iedere deining compleet wegwerken en de wagen blijft altijd strak horizontaal zelf met zwaardere belading ..

Het enige wat ik mis bij de SIII zijn de dikkere geluidsisolerende ruiten en die optie is wel bij de Passat beschikbaar.
Komende van een Audi merk je toch het verschil en dat komt vooral van de ruiten, de rest is vanaf de Style versie toch qua geluids isolatie vergelijkbaar met de Passat ... de audi is nog een klasse hoger ... maar al bij al is de SIII voor mij stil genoeg..

Dat de wielbasis effect heeft (5cm verschil) ga ik wel in mee. Verder is de zitpositie (afstand pedalen tot vooras) bij alle MQB gelijk en uiteraard plaatsing motor en bak ook. Spoorbreedte is nagenoeg gelijk (scheelt 4mm achter), hoogte exact gelijk en alle toegestane gewichten doen vermoeden dat ook de gewichtsverdeling zeer vergelijkbaar is.

Vooral die gelijkwaardige gewichtsverdeling (bij gelijke hoogte) maakt dat ik nog steeds wel durf in te zetten op een gelijkwaardige rijervaring als je dezelfde veren en dempers plaatst.

upload_2016-10-26_10-44-28.png

Volkswagen%20Nieuwe%20Passat%20Variant%201.ashx

SKODA-SUPERB-COMBI_Afmetingen-zij.ashx

Bakkertje

Forumguru
even om te prikken en niet serieus bedoeld hoor, maar als je de dempers gaat vervangen dan kun je net zo goed ook de volgende onderdelen overzetten:
- Stoelen
- Stuurwiel
- Dashboard
- deurpanelen

Dan heb je Superb VW :deuk::D

Laatst bewerkt:
Néééhhhh. ik houd het netjes binnen budget bij
- Elektrische stoelen, met de hand is zóóó 2015
- Een exclusief D segment stuur ipv een kopie uit de Golf
- Een middenconsole met knuffelplastic ipv dat harde
- Die deurpanelen, hmmmm. die wil ik wel. alleen passen die kleine paneeltjes wel op de S3 deuren?

:deuk::deuk::deuk::deuk:

Enne, even voor de zekerheid. Is ook gewoon een prikje. Zou me ook niet bepaald gestraft voelen met een Passat :D

Renkie

Forumguru
Met deinen bedoel ik met name het inveren / uitveren bij een drempel. Ook als je een drempel verlaat deint de auto redelijk vind ik. Zelfs mijn oude Passat van 96 gaat strakker over de drempels heen. En het deinen / inveren bij de Superb zorgt juist voor minder comfort vind ik. En natuurlijk zijn daar ook al eens de dempers en veren van vervangen, maar dat is allemaal nog de standaard maat zonder verlaging.

Jan A

Actief lid
Met deinen bedoel ik met name het inveren / uitveren bij een drempel. Ook als je een drempel verlaat deint de auto redelijk vind ik. Zelfs mijn oude Passat van 96 gaat strakker over de drempels heen. En het deinen / inveren bij de Superb zorgt juist voor minder comfort vind ik. En natuurlijk zijn daar ook al eens de dempers en veren van vervangen, maar dat is allemaal nog de standaard maat zonder verlaging.
Ik zal al blij zijn dat hij gaat deinen. Mijn VW Caddy Maxi geeft mij gewoon een ferme oplawaai die door heel mijn ruggengraat gaat.

Bovenaan Onderaan