Opvolger op de oprit: Octavia III FL 1.0 TSI

Cordoba

Forumguru
Naar mate je meer ervaring krijgt, zal het kapot gaan van onderdelen tijdens het klussen minder voorkomen, en oud plastic is veel brosser dan vers plastic. Bij oude kunststof delen bij voorkeur er aan werken bij temperaturen boven 15 graden, dat scheelt een stuk in het breukrisico. Eventueel kun je een DHZ-garage opzoeken en een plek huren als je wat serieuzere zaken moet doen.
 

Tees

Donateur
Ik kan onderschrijven wat @Cordoba zegt: je wordt er vanzelf handiger in. Ik doe nu sinds een jaar of 3 m'n eigen onderhoud, en heb wel het nodige kapot gemaakt, maar voel me ook steeds vertrouwder. Sommige dingen hebben nou eenmaal de neiging kapot te gaan, de clipjes van de itnerieurbekleding is een bekende. Die koop ik dus vooraf als ik daarmee aan de gang moet, meestal breekt 1/3e tot de helft. Een hobbygarage is voor sommige klussen zeker een plus, ik ben lid bij zo'n club, voor €60 per jaar kan ik onbeperkt daar gebruik van maken (o.a. 6 bruggen, bandenwisselapparaat en een uitgebreid assortiment speciaal gereedschap). Bovendien kan ik daar de verbruikte materialen achterlaten, die voeren zij af. Wel zo prettig.

Ik had je tags niet gezien, sorry (in Tapatalk zie ik die niet). Maar je bent eruit gekomen zag ik. Wat betreft bougies, NGK of Bosch is prima, Bosch meestal ietsjes goedkoper. Champion gebruik ik zelf niet, mijn indruk is dat dat een B-merk is. Ik bestel zelf trouwens bij Winparts, die heeft wel vrijwel alle A-merken maar niet zo'n breed assortiment B/C-merken als bijv Autodoc. Dat vind ik wel zo overzichtelijk, en bovendien zijn ze meestal even duur als Autodoc maar leveren sneller en meer service. En ik koop vrijwel uitsluitend A-merken, vaak Bosch, die levert vrijwel alles en is vaak ook wat er origineel in VAGs zit.
 

Cordoba

Forumguru
Net als @Tees heb ik niet de indruk dat Champion betere bougies levert dan een ander doorsnee merk, een bougiemerk dat ik nog wel als A-merk beschouw is Beru.

Handig linkje om DHZ-garages in je omgeving te vinden. Je hebt trouwens DHZ-garages waar iedereen gewoon per uur/dag een plek kan huren, en zogenaamde sleutelclubs waar je lid van moet worden en jaarlijks een bedrag betaalt.
 

Tees

Donateur
De DHZ-garages bij mij in de omgeving die zaten rond de €15/u voor brughuur. Dus die rekensom voor de €60 per jaar voor de lokale autohobbyclub was voor mij een makkelijke keuze (heb er in 2.5 jaar tijd zeker al 4-5 dagen besteed).

Beru is voor mij een beetje borderline A-merk. VAG gebruikt ook wel eens Beru, maar regelmatig staat er dan in ETKA 'budget' bij (en was de normale variant van NGK of Bosch).
 

kwillems

Donateur
Ja, ik denk dat een DHZ-garage wel wat voor mij is. Ik zie het al gebeuren dat ik een afwasteiltje met 4.2 liter oude motorolie hier voor de voordeur uit mijn handen laat vallen. Ik zie dat er ook DHZ-garages zijn waar je met raad en daad geholpen kunt worden. In dit stadium lijkt mij dat voor mij de ideale formule.
Het gaat me eigenlijk niet eens zozeer om het geld. Het lijkt me gewoon leuk.
 

Tees

Donateur
Ís ook heel leuk! De voldoening dat je zelf iets kan doen aan je auto is voor mij enorm. En dat het goedkoper is, is ook nog eens heel prettig meegenomen.
En zo heb ik afgelopen zomer op vakantie, nadat mn schoonouders m'n dopset en momentsleutel hadden meegenomen voor me, zelf een probleem met de wagen opgelost (bougies, bobineblok en -kabels vervangen), óp de parkeerplaats van de camping :-)
 

Cordoba

Forumguru
Voor mij inderdaad niet alleen de prijs, maar ook het beter leren kennen van je auto en de voldoening, en het minder afhankelijk zijn van een garage die (geen) tijd heeft.
 

kwillems

Donateur
Ondertussen ben ik mij ernstig aan het inlezen en inkijken om zelf het nodige onderhoud aan mij auto te doen. Op YouTube staan wat dat betreft enorm veel instructieve filmpjes. Ik neem er uitgebreid de tijd voordat ik naar een DHZ-garage ga.
Daarnaast probeer ik me een beeld te vormen welk gereedschap ik het beste zelf kan aanschaffen. Daarbij heb ik de indruk dat ik in ieder geval 2 momentsleutels zou moeten aanschaffen. Bijvoorbeeld eentje v an 5 - 25 Nm en eentje van 28 tot 210 Nm. En verder een set met dopsleutels.
Wat kunnen jullie adviseren?
 

Tees

Donateur
Ik heb een dopsleutelset, incl bougiedoppen, (niet superduur, al zou ik nu misschien wel duurdere gekocht hebben, de fitting is dan net ff wat beter) en 2 momentsleutels. Veel meer heb je niet nodig voor het grootste deel van t werk. Ik heb daarna alleen een paar specifieke dingen bijgekocht, zoals een imbus-7 om de remmen te kunnen vervangen. Verloopje naar een hex-bit om je accuschroefmachine bits op je ratel te kunnen gebruiken is ook heel handig. Heel specifiek gereedschap kan je vaak lenen/huren bij de DHZ garage zelf.

Daarnaast heb ik wel al langer een uitgebreide set handgereedschap, met steek- en ringsleutels (geen ratel), verschillende tangen en een uitgebreide set schroevendraaiers, incl torx (heel belangrijk voor auto's!).

Mijn advies zou wel zijn: niet meteen het allerduurste gereedschap kopen, voor hetzelfde geld merk je over 1-2 jaar dat t zelf onderhoud doen je toch niet ligt of je er om andere redenen niet aan toe komt. Dan ligt dat mooie stuk gereedschap daarna alleen maar te verstoffen...
 

EdK

Forumguru
Set met Torx schroevendraaiers of als een inbusset kunnen erg makkelijk zijn, daar deze toch wel redelijk veel in een wagen voorkomen
En wil je er niet teveel aan uitgeven dan de blaadjes van Lidl en Aldi in de gaten houden !

Die hebben vaak ook wel eens leuke aanbiedingen mbt momentsleutel / doppensets / steek, ratelring sets.
Niet te vergelijken met goed gereedschap maar voor huis en tuin kan het genoeg zijn !
Zelf gebruik ik veel de ratelring/steeksleutel set van Lidl omdat er jaarlijks nog wel eens wat het water indonderd van de steiger !
En dan zie ik liever een Lidl sleutel erin vallen dan een Gedore set...
 

kwillems

Donateur
en dan moet ik met name zoeken naar een 1/2 inch set toch?
en wat momentsleutels betreft: van 5 - 25 Nm en eentje van 28 tot 210 Nm ?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik he een 3/8" set. Momentsleutels heb ik iets van 15-110 en 40-250 geloof ik. Die zwaardere is dan wel 1/2", ik heb een verloop 3/8 - 1/2" toe gekocht. Achteraf niet ideaal, had eerst die eerste gekocht met het idee er alles mee te kunnen, maar toen toch een zwaardere nodig voor wielenwissel (die ik eerst niet had gedacht te gaan doen).

Als ik nu zou kopen, zou ik een iets grotere overlap doen dan wat jij voorstelt. Die hele lage range (<10 Nm) heb je nauwelijks nodig (dat is handvast ;)), dus eerder een 10-40 en een 30-220 oid. Want in de uitersten zijn momentsleutels niet heel nauwkeurig. En boven de 120 Nm heb ik nog niet nodig gehad, dat is wielenwissel en hogere momenten zitten alleen in de motor of het chassis, daar begin ik voorlopig niet aan.
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
Ik koop in ieder geval eerst eentje van 5 - 25 Nm. Ik wil beginnen met het vervangen van het luchtfilter en de bougies. De zwaardere sleutel komt daarna wel.

Om het luchtfilter los te maken moeten er twee met slangklemmen bevestigde slangen losgemaakt worden. Met de tangen die ik nu tot mijn beschikking heb vind ik dat maar gepruts. Dus mijn oog viel op een zogenoemde slangklemtang. Die zijn niet zo duur. Zie de eerste afbeelding. Dat is er eentje met een gebogen bek.
Maar ik kwam er ook een met een kabeltje tegen. Die is toch een beetje van de categorie van "Toen mijn man mij dit cadeau gaf vond ik het eerst maar een raar ding." Wat gebruiken jullie?

hbm-009-88.jpg-1200x600-c2057ebc88.jpg
hbm-219-4.jpg-1200x600-1412debc88.jpg
 

catch me

Forumguru
Die met het kabeltje, soms zitten de klemmen zo onmogelijk gemonteerd dat je er met zo'n "normale" net niet lekker op kan komen om ze te openen. Met de kabel versie wel het is wel even wennen met dit systeem maar werkt wel goed.
Mooiste is om ze beide te hebben
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik koop in ieder geval eerst eentje van 5 - 25 Nm. Ik wil beginnen met het vervangen van het luchtfilter en de bougies. De zwaardere sleutel komt daarna wel.

Uit mn hoofd zitten bougies met 28 Nm vast. Dan zou 5-25 een beetje krap zijn. Ik zou echt eerder richting 10-40 zoeken (weet even niet precies wat doen standaard ranges zijn)
 

Tees

Donateur
OK, dan kan t net met die momentsleutel. Aandraaimoment verschilt per type bougie (en dus motor), bij mijn 1.2 TSI is het idd 28 Nm (even nagezocht).
Blijft wel t punt dat tot 25 Nm voor sommige dingen net krap is. Er zit best wat van dit soort dingen in/aan/op de auto in de range van 15-40 Nm, daarboven springt t vaak meteen richting de 100 Nm.
 

Kanerr

Forumguru
1675422871552.png

Als je bijvoorbeeld hieruit moet kiezen ivm budget zou ik voor de 28-210nm gaan. Tot de 20nm kan je goed met de hand voelen of het netjes vast zit. Het is namelijk erg weinig kracht.
 
Bovenaan Onderaan