Opel Insignia 110 pk diesel

Vacaro

Senior Member
Vandaag de eerste Insigna opgevouwen gezien. Te Achterbroek(B) was deze tegen een boom gereden en dan rond gegaan. Boom lag afgebroken over de weg en de Insigna zijn linker zijkant was helemaal in de kreukels alsoon de achterruit was eruit. Stond hoop volk rond, vond het ni passen om foto te nemen, chauffeur en passagier zaten er nog in(gewond leek me wel) , daarom kan ook ni posten hier.
 
Skoda moet dus meer doen om de mensen bij zich te houden. Maar daar is niets mis mee, dat houdt hen scherp...

Ja dat is een van de redenen dat ik nu geen Skoda meer rij. Bij 3 dealers langs gereden, bij geen een een verkoper te bekennen. Zelfs de dealer die mijn auto in onderhoud had (en wist dat die van mij eruit zou moeten gaan, gezien 180K km), kwam weinig initiatief uit, zelfs niet na een door mij aangevraagde proefrit in een DSG.

Da's niet handig natuurlijk.

Dit was niet de hoofdreden, maar de kansen waren misschien groter geweest als een verkoper mij had kunnen adviseren over de nieuwe opties in de nieuwe modelreeks. Dat was totaal niet helder of je nou een 2008 of 2009 model zou krijgen. En ik hou er niet zo van als iets onduidelijk is.
 

Swiss

Actief lid
Directlease, hmm, dat zijn dus de "officiële" prijzen.

De meeste bedrijven krijgen echter kortingen op die prijzen. En die liggen bij Opel ettelijke percenten hoger.

Superb Ambiente 140 met:
Pack Company
Bolero
17" Alu
Sportchassis

Aankoopprijs (kortingen en bijkomende kosten inbegrepen): 21269,00 (20402 zonder BIV)
Totaalprijs (30000/48, all-in, behalve CO2-bijdrage): 736,38. Met zelfde maat velgen als Insignia (18") gaan we over de 740.

Insignia Sport 160 met:
Silver Pack
Bestuurderszetel elektrisch verstelbaar mét geheugen

Aankoopprijs (kortingen en bijkomende kosten inbegrepen): 22375,00 (21137 zonder BIV)
Totaalprijs (30000/48, all-in, behalve CO2-bijdrage): 724,59

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er toch wel een aanzienlijk verschil ligt in de restwaarde: 36% voor de Superb, 45% voor de Insignia. Voor de rest ontlopen ze elkaar amper op operationele kosten. Prijsverschil wordt gemaakt bij de afschrijving (Aanvulling op vorige mail: na verder uitzoeken blijkt het probleem blijkt bij dit model of deze motor te liggen. Voor de Elegance 105 geeft men een restwaarde van net geen 45% op).

In grote lijnen komen de wagens overeen, paar details niet te na gelaten. Maar 1 op 1 kun je inderdaad nooit vergelijken. Sommige opties van de ene kun je gewoon niet op de andere krijgen (Flexride, Twindoor, Park Assist, ...).

Wat ik maar bedoel: mijn huidige O2 heb ik gekocht omdat Skoda voor een privé-rijder ongekende prijs-kwaliteit kon bieden. Als ik nu echter een S2 ga vergelijken met een Insignia, is hij niet langer veruit de goedkoopste. Dus ofwel heeft de concurrentie zijn prijzen aangepast naar beneden, of Skoda de zijne naar boven.

Dit gezegd zijnde wil ik absoluut geen polemiek starten. Geef mij een Superb met Flexride voor de prijs van de Insignia en ik ben verkocht. Maar da's niet mogelijk, dus het wordt kiezen...

Ik ben ondertussen wat verder in het beslissingsproces. Uiteindelijk ging de keuze tussen een Insignia Sports Tourer Sport 160 en een Superb Elegance 140. De huidige stand: ik weet het écht niet meer! Ondertussen in totaal al 5 testritten gedaan en de keuze wordt steeds moeilijker. De vergelijkingslijstjes zijn ellenlang, de eindconclusie is steeds dezelfde: ex aequo.

Hoe kun je 2 totaal verschillende wagens vergelijken? Voor elk van beiden kan ik 5 redenen opgeven waarom wel en 5 waarom niet (da's simpel, dat zijn de 5 positieve redenen van de andere). Deze wagens zijn op veel vlakken gewoon zwart en wit. Ik zweef er dan ergens tussenin.
Gevolg: ik wissel continu van gedachte. Dan de ene, dan de andere.

BTW, het verhaal van hierboven is ondertussen ook genuanceerd: onze "eerste" leasingmaatschappij lijken wel Skoda-haters te zijn, te oordelen aan hun restwaardes. De Opel lijken ze wel leuk te vinden. Leasingmaatschappij 2 heeft dan weer een hekel aan Opel, maar geeft een veel scherpere prijs voor de Skoda. In totaal middelen ze elkaar uit.

Aaah, keuzes!
 

Aiii

Lid
Nu ja. Iets genuanceerder dan hierboven dan maar. Iedere Opel die ik tot nu toe gereden heb zijn van die rammel- en kraakbakken geweest, vond ik persoonlijk erg onprettig. Kan me ook niet voorstellen dat de eigenaars er echt blij mee waren, zeker van de nieuwere Opels. Dat een oudere auto wat kraakt is nog begrijpelijk, maar een nieuwe?

Daarnaast verkeerd Opel nog steeds in zwaar weer. Wie weet is het over een maand of wat in de handen van een of ander Chinees bedrijf. En die houden wel van fors reorganiseren. Alleen al daarom zou ik afzien van de keuze van een merk totdat je zeker weet wat wat is.

Maar goed. Veel succes met je keuze hoor.
 

Neptukker

Forumguru
Ik ben ondertussen wat verder in het beslissingsproces. Uiteindelijk ging de keuze tussen een Insignia Sports Tourer Sport 160 en een Superb Elegance 140. Aaah, keuzes!

Mischien dat dit je helpt. Ik weet niet hoe lang het contract gaat duren maar ik neem aan 4 jaar.
Van de Opels die de laatste jaren op de markt komen denk ik iedere keer weer:"dat ziet er best leuk uit (voor een Opel), ik kan me voorstellen als mensen er een gaan rijden." Na een jaar heb ik het dan weer gezien en vind ik het tijd worden voor een frisser model. Inmiddels heb ik het ook alweer gehad met de Insignia. Die neus staat eigelijk best vreemd rechtop en de kont past eigenlijk toch niet zo goed bij de neus.
Een Skoda doet me bij de introductie eigenlijk nooit heel erg veel. Iets in de trant van: "nette auto maar niet heel erg begeerlijk." Bij een Skoda gaat (in mijn geval) de waardering vooruit met het stijgen der jaren. Ik begin zelfs te wennen aan de opmerkelijke kont van de Superb.

Mijn conclusie: Wil je een auto waarin je je een jaartje prettig voelt dan zeg ik Opel. Wil je een auto waarvan je over 4 jaar denkt "Wat was dit een fijne auto, gelukkig wordt de volgende nog mooier en dat maakt het afscheid dragelijk" kies dan voor de Superb. Het voordeel van de Insignia is wel dat je heeeeel erg uit gaat zien naar de opvolger. Kiest u maar!
 

cloink

Actief lid
Ik ben ondertussen wat verder in het beslissingsproces. Uiteindelijk ging de keuze tussen een Insignia Sports Tourer Sport 160 en een Superb Elegance 140.

(...)

Aaah, keuzes!
Hehe, hoe herkenbaar. Je hebt klaarblijkelijk ongeveer hetzelfde budget als ik, want dit waren ook de 2 wagens waartussen ik op het einde moest kiezen.

De Opel is de mooiere auto, al ben ik dus ook niet echt grote fan van zijn achterkant. Maargoed, de Skoda is langs achter nog wat lelijker, dus een echt argument is dat niet... ;)

Wat bij mij de doorslag heeft gegeven:

- de Skoda is gewoon véél en véél ruimer, de Insignia is belachelijk krap achteraan, zeker voor zo'n auto (langer dan de Superb!)
- het kwaliteitsgevoel bij de Skoda zat ook beter, het is gewoon echt een statige "limoberline", terwijl de Opel de wat sportievere toer opgaat. Het heeft allicht ook te maken met mijn vroegre ervaringen met Opel (verre van positief)
- de DSG... De automaat in de Opel was DRAMATISCH, die in de Superb een zaligheid. Dit is mijn eerste automaat, maar denk niet dat ik nog zonder wil... :D

Verder wil ik nog even kwijt dat de Insignia duidelijk een fleettopper aan het worden is: ik kan vandaag geen straat meer inrijden of ik zie er 3. Ik vrees dat je het op zich knappere design dus inderdaad snel beu zal worden.

Het hoeft dus niet gezegd: ik ben heel erg content dat ik voor de Skoda gekozen heb. De laconieke houding van collega's ("ach, een Skoda?") neem ik er met de glimlach bij! Ik heb trouwens net een ritje Azurenkust en terug achter de kiezen en ik kan met de hand op het hart zeggen: wat een zalige auto! Ook de 140 paarden zijn ruimschoots voldoende, ik kwam nergens tekort, ook niet op de steile hellingen in de bergen.

Maar goed, zoals JC al zei: als je er met rationele argumenten niet uitkomt, dan volg je je hart maar (en dan vrees ik dat je voor de Opel zal kiezen... ;) ).
 

Psioneer

Actief lid
De laconieke houding van collega's begint wel af te nemen merk ik. Steeds meer collega's kiezen voor Skoda omdat het gewoon veel waar voor je geld is (ook al is het lease) en mooie auto's. Bovendien krijg ik nog altijd complimenten als collega's bij mij in de auto zitten. Sterker nog, ik krijg complimenten van wildvreemden bij de wasstraat, tankstations, winkels... Skoda begint gewoon een gevestigd en geaccepteerd product te worden. En dat is best jammer; het wordt ook minder exclusief of "anders".

In andere draadjes heb ik alle superlatieven over mijn Sup al veelvuldig gespuid. Je begrijpt dat ik erg gelukkig ben met mijn limoberline.
 

Swiss

Actief lid
De kogel is uiteindelijk door de kerk, het is dus een Insignia geworden. Na 3 VAG's (O1, O2, A3 met tussenin een Focus Break) terug een GM. De laatste wagen daarvoor was trouwens een Astra Break. Die was weliswaar f**ing boring, maar ik heb er nooit een seconde last mee gehad. Een echt werkpaard.

Wat heeft de doorslag gegeven? Niets specifieks. Het was gewoon het totaalplaatje. En een zelfanalyse wat ik nu eigenlijk van een wagen verwacht.

De Superb is een zeer goede wagen, maar daar houdt het ook gewoon op. Hij is een soort allemansvriend, een compromisfiguur. Daarom kun je hem gewoon niet slecht vinden, maar hij maakte ook niets los bij mij.
De Insignia ST daarentegen heeft een aantal gebreken (ik wéét nu al dat ik er geregeld tegen zal vloeken), maar tegelijk maakt hij wel iets los. Het is eigenlijk een "love me or hate me" wagen.

Daarbij kwam dan nog één ding dat me stoorde aan de Superb: de prijs van bepaalde opties. Daarmee gaat Skoda langzaam op het pad van de andere VAG-merken. Waarom moeten bepaalde opties (bijv. bluetooth) zo duur zijn? Op dat vlak kunnen ze toch nog iets leren van Opel.

Ik hoop dat ik me deze keuze niet teveel beklaag (af en toe zal ongetwijfeld), maar op termijn denk ik toch dat dit de keuze is waar het meest tevreden zal zijn...
 

EdK

Forumguru
Goed dus als ik binnenkort een manager luid vloekend over de vlaamse wegen zie rijden dan weet ik dat het Swiss moet wezen !!
Ga ik lekker langzaam inhalen zodat hij lekker lang het merk Skoda weer ziet en flinke heimwee krijgt !

Maar ff serieus: succes met je keuze en dat je toch lang plezier er aan mag beleven !
 

cvegreen

Forumguru
Ik hoop voor u dat je niet te veel gaat vloeken , maar eerlijk gezegd zou ik liever een allemans vriend de Superb hebben dan zo'n vreselijke slopel techniek . Slopel heeft inderdaad veel optie's die niet heel duur zijn , maar de kwaliteit is ook zo goedkoop als iets, dat ze er gewoon geen geld voor kunnen vragen. Nu ja , ik hoop dat jij er eentje te pakken hebt met niet al te veel mankementen. We gaan het maar niet over de povere prestatie's hebben van opel.
 

LenK

Forumguru
De Insignia ST daarentegen heeft een aantal gebreken (ik wéét nu al dat ik er geregeld tegen zal vloeken)
Is dat een goede manier om aan een nieuwe auto te beginnen :icon_smile_question
Zou ik nog een tijdje met de oude doorrijden totdat ik echt overtuigd was van mijn keuze :ahum:
 
Bovenaan Onderaan