Op naar de volgende...

Eemspoort

Forumguru
Ondertussen een paar klusjes gedaan aan de Benz.
Eerder had ik de Ster op de motorkap geplaatst, die was foetsie bij aankoop van de auto. Ook heb ik alvast een deel van de originele Nokia handsfree-set verwijdert, zodat het bakje waar dat in zat vrij kwam voor een telefoon van deze tijd.
Ook nog wat andere kleinigheidjes gedaan, zekeringen vervangen, voedingsdraden voor de antenne's gerepareerd (de afstandsbediening deed het niet en de radio had slecht ontvangst) , 12 volt plug van achter naar voren verplaatst, want die voorin bleek stuk te zijn en die achterin is na de ombouw toch amper te bereiken. Dat soort werk. Ik heb er alleen geen foto's van gemaakt, want dat heb ik allemaal zo tussen neus en lippen door gedaan.

Gisteren even thuis geweest waar ik wat pakjes voor de auto kon uitpakken.
Ëén van de mistlampen-glazen was kapot, dus die moest natuurlijk vervangen worden.




Het glas van de rechter was al aardig gezandstraald, dus gekozen voor een nieuwe set lampen.
Die dingen zijn natuurlijk best aan de prijs, dus had ik al vlug besloten dat het niet per sé original Mercedes-Benz moest zijn... Op mijn zoektocht kwam ik ook een set met gele lenzen tegen. :lezen:
Dat vond ik uitermate geinig, dat moest het maar worden, beetje het grijs doorbreken. :pieker:




Alleen waren de nieuwe units voorzien van zwarte randjes achter de lenzen, en die "doppen" voor de eigenlijke lampen leken wel verdacht veel op het Chrysler-logo. Ik heb weliswaar een Dodge op de Benz ingeruild, maar ik was toch niet van plan om dat Chrysler-product op deze manier in gedachten te houden.
Dus moesten de oude en de nieuwe units maar even uit elkaar, eens kijken of het 1 op het ander past...






En U ziet, rechts de nieuwe unit, links de originele unit met het gele glas. Ziet er veel beter uit, als je het mij vraagt.
De linker (kapotte) unit van de auto bleek wat meer werk, want de reflector bleek slecht te worden. Het glas miste dus al wel even. Dan maar de oude en de nieuwe unit deels "slopen" zodat die "dop" in de nieuwe unit kan.
Dat was wel even een gevechtje, maar is uiteindelijk wel gelukt! (geen foto's van :banghead:)

Halverwege vond ik dat ik maar eens een fotootje moest maken, oud versus nieuw. Ja, ook de stadslichtjes zijn vervangen door LED. Ze zijn me eigenlijk iets te blauw, maar goed, het is niet anders.




Gelukkig ziet het er in het buitenlicht een stuk beter uit.




Ik vind het wel wat zo. Als de koplampen behandeld zijn lijkt het zeker nog stukken beter! Maar dat komt wel na de ombouw.

Gr. Ed
 

Eemspoort

Forumguru
@Canon-Eye : Deels foto, deels afstelling. De linker lamp moet afgesteld worden, de rechter is de oude unit met nieuw glas, die afstelling stond nog goed. De linker unit is helemaal uit elkaar geweest. ;)

@JeSko : Dank!
 

Cordoba

Forumguru
In Duitsland werd meestal verbaasd gereageerd als ik er "even" langs wilde met de Superb.
Met de Benz val je daar niet op, en verwacht ik dus ook geen reacties.
Hier in NL zullen de reacties hooguit bestaan uit "Hé, een Mercedes heeft dus WEL richtingaanwijzers!" of "Die rijd wel langzaam voor een Mercedes...".
Ik heb al verschillende bumperklevers gehad. Ik rij over het algemeen gewoon de limiet. Schijnbaar verwacht men van een Mercedes dat ie (ver) over de limiet gaat. Ik stoor me er niet aan. Sterker nog, ik vind het wel komisch om niet aan de verwachting te voldoen. :D

Ik zou de neiging krijgen om met een 'marokkanenpruik' op en/of een taxibordje op dak rond te gaan rijden.:D (Ja ik weet dat dat niet mag)
 

Canon-Eye

Forumguru
Met een niet-verlicht taxibordje en aangepaste tekst ("MAXI" of zo) kunnen ze je volgens mij niks maken... ;)
 

Eemspoort

Forumguru
Inmiddels staat de auto al bij de ombouwer.
En de werkzaamheden vorderen gestaag. Er is ook geen haast, de afspraak bij het RDW staat op 7 juli.

(Foto's met dank aan de ombouwer)
De kunststof raam-vervangers op hun plek...






En het polyester dan op zijn plek...








Ik weet nog niet of hij ook foto's van het uitgezaagde dak heeft, zal ik nog eens vragen.

Tot zover, kleine update.
 

Eemspoort

Forumguru
Ja, ik heb het niet gemeten, maar de Benz is met verhoogd dak wel beduidend lager dan de Dodge.
Hier kijk je nog overheen, dat ging bij de Dodge zeker niet.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou de neiging krijgen om bij de zijkanten van de hoed lage raampjes in te voegen, zodat je een soort kampeerbus idee krijgt.

Ik neem aan dat je voor de belastingregels ook echt het gat in het oude dak moet zagen, anders zou je dat nog kunnen laten zitten (en heb je een geïsoleerd dubbelwandig dak).
 

Eemspoort

Forumguru
@VAG-man : Het is in wezen onzin, ja. Te meer omdat grijs voor particulieren afgeschaft is.
Maar goed, ik doe er mijn voordeel mee. En als je in de auto zit, zie je er toch niks van. :D

@Cordoba : Er moet werkelijk een gat in het dak gemaakt worden, ja, en de auto word zonder hemeltje gekeurd.
Na de keuring mag het hemeltje er weer in, dus qua isolatie zit het wel goed.
 

CDK

Forumguru
Nu begrijp ik dat je hem op grijs kenteken kan krijgen, maar zo’n verhoogd dak zou ik persoonlijk niet willen. Bedankt voor het delen van de foto’s :thumbsup:
 

Eemspoort

Forumguru
Zo, waar was ik gebleven... Ah ja, het dak werd erop gezet.
Inmiddels is de auto klaar en staat al bij mij aan dek met nieuw kenteken.
Wat me vooral opvalt tijdens het rijden, geen extra windgeruis, o.i.d. Had ik wel een beetje op gerekend, maar positief verrast!
De ombouw is best netjes gedaan, ofschoon ik zelf een aantal details liever wat netter had gezien.
Maar goed, dat kan ik altijd zelf nog eens aanpakken, het zijn geen ernstige of opvallende dingen.












Afgelopen vrijdag heb ik de auto opgehaald, met een nieuw kenteken-bewijs en een set platen onder de arm.
Ik ben blij dat ik mijn eigen auto weer terug heb. Ofschoon we niet moesten afzien met de auto van mijn vriendin, zij heeft een A150 Elegance automaat van 2004. Dus nu staan er 2 sterren op de oprit, is wel geinig.

Voor de geïnteresseerden, het laadruim meet nu 220 x 100 cm, wat niet tegenvalt.
Het originele hemeltje zit er terug in, maar met een gat waar ooit het schuif-kanteldak zat.
Het schuif-kanteldak heb ik gewoon nog, evenals de verwijderde ramen. Maar zien wat ik daar mee doe. De ramen wellicht op Marktplaats, het dak denk ik nog even over na.

Nu wil ik enkel nog folie op de ramen. Anti-inkijk op de achterruit en de ramen van de rechter achterdeur en warmte werende folie voorin, want we zijn tot de conclusie gekomen dat de Benz geen warmte werende ramen heeft... En dat missen we wel, want de Superb had dat wel. De voorruit dan toch. En met die steeds zonnigere zomers is dat toch wel prettig.
Ook de koplampen moeten nog een opfris-beurtje hebben, want die zien er niet uit.
Dan moet de airco nog eens nagezien worden, want die functioneert niet helemaal naar behoren, maar word wel goed koud.

Als de auto klaar en in orde is, ga ik me toch eens verdiepen in de audio. Ik heb er een Android radio in gebouwd, dus nu kan ik er ook versterkers aan hangen. De verlengde laadvloer kan mooi omgebouwd worden tot behuizing voor mijn subs.
Zal allemaal nog wel even gaan duren, maar wel weer iets leuks om naar uit te kijken. De versterkers e.d. liggen al zo lang te wachten op inbouw, zou eigenlijk al in de Superb, maar dat is er dus nooit van gekomen.

Afijn, later meer, als daar interesse voor is.
 
Bovenaan Onderaan