Op naar de volgende...

Eemspoort

Forumguru
Hallo luitjes,

Zoals de meeste wellicht al gezien hebben staat mijn Superb te koop.
Nieuwe plannen, nieuwe ideeën, nieuw tijdperk.
We hebben thuis momenteel 3 auto's op de oprit staan, en dat begon mij tegen te staan.
Bovendien begon ik het zelf toch ook wel overdreven te vinden om 2 auto's te hebben terwijl je er maar met 1 tegelijk kunt rijden. De kosten liegen er ook niet om, ofschoon het wel te doen is. Maar dat begon mij dus ook tegen te staan.

Dus ben ik enkele maanden geleden begonnen met nadenken, wat een logische volgende stap zou zijn, met behoud van de pluspunten van beide auto's.
De Superb V6 is natuurlijk een comfortabele, luxe en ruime reiswagen, en daar wil ik niet op inleveren.
De Dodge Ramvan 2.5 TD (beter bekend als Chrysler Voyager) op grijs kenteken is een ruime sjouwer, gooi maar in en ook comfortabel. Alleen te hoog om aan boord mee te nemen als we met het lege schip over het Küstenkanaal varen, wat nog al eens voor komt.

Eerst kwam het idee om "dan maar" een nieuwe bestelwagen aan te schaffen, met alle opties e.d.
Maar die is dan dus ook te hoog voor "het kanaal", dus dat schiet niet echt op.
In eerste instantie wilde ik die concessie wel doen, maar we zijn de laatste tijd vaak leeg over het kanaal gevaren, en dan zit je aan de andere kant dus zonder auto, alwaar we regelmatig boodschappen doen in Bremen. Niet handig dus, dus plan laten varen.
Te meer ook, omdat de angst mij om het hart sloeg om afstand te moeten doen van de Superb.

Mijn vriendin vroeg mij of er geen stationwagens op grijs kenteken zijn. Sja, ik meende dat dat al lang weer uitgestorven was nadat het grijze kenteken van de particulieren was af genomen.
En zo bleef het enkele weken stil.

Tot ik bij toeval op Marktplaats een stationwagen op grijs kenteken tegen kwam, en dat wakkerde het idee weer aan. Tezamen met het feit dat we de laatste tijd regelmatiger thuis zijn en ik me weer stoorde aan al die auto's op de oprit...
Dus, na de nodige research besloten om de Skoda en de Dodge te verkopen en een Mercedes W211 E 320 CDi Combi terug te kopen en om te bouwen naar grijs kenteken.
Geen compromis op comfort, enkel iets minder nuttige ruimte dan de Dodge, maar daar leer ik wel mee leven, zo vaak zat die niet tot de nok vol.
En zo'n 3.2 liter, 6 cilinder turbo-diesel is bepaalt niet traag. Goed, niet zo snel als de Superb V6, maar je rijd zeker niet achteraan.

Vorige week zijn we bij 1 in Utrecht wezen kijken, maar die bleek van dichtbij toch niet zo fraai meer te zijn. Dus laten staan. Afgelopen vrijdag zijn we bij deze gaan kijken:

https://www.advandermeer.nl/mercede...-avantgarde/2005/occ2658982-c2bb722a#voorraad

En dat is hem dan ook geworden. Nette auto, rijd heerlijk en goed onderhouden.
Dinsdag gaan we hem ophalen en laten we de Dodge daar achter.
En als de Superb verkocht is word de Benz omgebouwd naar grijs kenteken.
Voorlopig sturen we dan even in de A 150 van mijn vriendin, en daarna glijden we met grijs kenteken door de wereld.
Ik heb er zin in, is weer eens iets heel anders!

Als ik de auto heb zal ik nog wat foto's plaatsen.


Gr. Ed
 

EdK

Forumguru
TSja ook de SRV wagens blijken te veranderen......:D

Maar veel plezier hiermee en dat geen enkele brug meer een obstakel mag zijn..
 

Eemspoort

Forumguru
...SRV wagens...

Yep, dat hadden wij ook meteen al gezien. :D Die auto had nooit kunnen bevroeden hoe dichtbij dat nog zou komen. :maakmegek:
Hij zal ook wel een nieuw kenteken krijgen na de ombouw, dan wil ik deze platen graag houden om in mijn schuur te hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
Nette wagen Eemspoort!

Heb je een goed gevoel over de km-stand en de betrouwbaarheid daarvan?
Dergelijke wagens worden meestal niet gekocht om weinig km’s mee te maken.
 

Eemspoort

Forumguru
Jawel hoor, deze auto voelt gewoon goed en fris. De auto die we eerder hadden gereden had 330.000 km op de klok maar zag er veel slechter uit, versleten stoel en stuur, defecten, dat soort dingen. Deze voelt niet als 3 ton maar gewoon als een 15 jaar oude auto die netjes verzorgd is. Hij doet eerlijk waar niet onder voor de Superb, en die heeft maar 134.000 km gedraaid.
 

JeSko

Forumguru
Is ook een Benz natuurlijk, die zijn gemaakt om 500.000 te halen, de taxi's zijn niet voor niets Mercedes doorgaans. Ooit mezelf laten oppikken door een Benz E taxi, die had 700.000 km gebold, reed nog als een auto met normale kilometers op de klok. Belachelijk comfortabel.
 

VAG-man

Forumguru
Gefeliciteerd Ed. Erg mooie auto om te zien!
Deze serie MB stond toch niet zo goed bekend vanwege de roestpreventie?
Wat is particulier gezien nou het voordeel van grijskenteken?

Zoals de meeste wellicht al gezien hebben staat mijn Superb te koop.

Zeker gezien, maar wist niet dat deze van jou was.
 

Eemspoort

Forumguru
@VAG-man : De W211 is een stuk beter qua roest-preventie dan voorgaande modellen.
Die we eerder reden had beginnende roest, en daar was niet echt goed voor gezorgd. Die wij hebben gekocht heeft nergens roest.
Waar de W211 wel berucht om is, is het geavanceerde rem-systeem SBC, die na de facelift plaats heeft gemaakt voor een conventioneel rem-systeem. De SBC houd het na 300.000 rem-bewegingen voor gezien en moet dan vervangen worden, kosten vanaf zo'n €1.500,-. Maar laten we wel zijn, er zijn veel auto's met dure problemen, dus om daar nou een, verder goede, auto voor te laten staan?

Ook berucht is de, door @WhiteSuperB aangehaalde, luchtvering. Is ook een dure als daar wat mee is. Bij de onze is het hele spul recentelijk vervangen, alle balgen plus compressor.
Overigens verneem je niet direct wat van die luchtvering. Pas als je een drempel gepasseerd bent en je realiseert dat je er over bent gegaan als je hem in de spiegel ziet.... Was wel een klein drempeltje, maar het schept goede verwachtingen voor ons drempel-dichte landje. :D

Voor een particulier is er geen voordeel te behalen met grijs kenteken.
Voor mij als ondernemer uiteraard wel. Bijkomend voordeel is de leeftijd van de Benz, vanaf 15 jaar oud betaal je minder bijtelling voor een "youngtimer". Ik had daar verder niet bij stil gestaan tot ik het ergens las.
 

VAG-man

Forumguru
Die Youngtimer regeling is al een paar jaar erg populair. Daardoor kon ik ook een goede prijs voor mijn vorige auto terug krijgen.
De populariteit van de regeling is zo groot dat de regering hier binnenkort wat aan gaat doen.
 

Eemspoort

Forumguru
@Corné de Kluijver : Ik zal de ombouwer vragen wat plaatjes te schieten, maar ik garandeer niks. ;)
Ik was idd wel van plan om dit topic een beetje bij te houden over de ombouw en dergelijke.

@VAG-man : Ja, al wat interessant is voor de burger moet te niet gedaan worden, hè. Maar goed, de youngtimer-regeling was voor mij niet van doorslaggevend belang, dus ik maak me er ook niet zo heel druk om.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Eemspoort

Forumguru
Er zijn idd genoeg auto's waar het niet mee kan, maar de W211 E-klasse is (meen ik) de jongste combi waar het nog wel mee kan. Vandaar viel de keuze ook op een W211. Veel oudere combi's kunnen wel omgebouwd worden, vooral ook Mercedessen maar ook Volvo's. De jongste Volvo combi waarvan ik zo weet dat ie nog omgebouwd kan worden is het eerste model V70.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Desperado

Forumguru
Nog maar 3 ton.....toen ik mijn Zafira de deur uit deed had deze ruim 4 ton en reed ook nog als een zonnetje. Wel met wat minder vermogen maar dat mag best na zoveel werk. Mijn kameraad heeft een 2.7 cdi en eigenlijk ook nooit problemen.
 

JeSko

Forumguru
Veel km's is vaak goed voor het blok, zeker voor zo'n Diesel. Daarom dat mijn blok wellicht sneller oud zal worden:thumbsdown::pardon:
 

Eemspoort

Forumguru
Ja, over het blok zit ik ook zeker niet in, daar zit nog leven genoeg in. Daarom ook heel bewust voor een Mercedes diesel gekozen van de nog wat oudere generatie. De V6 diesels in de facelift W211 en jongere auto's schijnen toch wat zwakker te zijn. Ofschoon dat wellicht relatief is.
 
Bovenaan Onderaan