Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
Intussen bijna één vol jaar de eigenaar van "onze" Mazda, en nog geen moment spijt van gehad. Tijd om een evaluatie te maken.

Gisteren een langer tripje gemaakt, via een detour uiteindelijk naar Oostende gereden en terug, niks te klagen, dit jaar zitten we aan 11.000 km, gekocht op 71.000 en we zitten nu aan 82.000, en gezien het onze enige auto was en voorlopig nog is, tekent dat het weinige autorijden dat wij doen.

Interieur en rij/comfort:

Om te beginnen met een vergelijk, de stoelen van mijn Superb waren enorm veelzijdig in verstelbaarheid, de Mazda zijn stoelen zijn niet zodanig verstelbaar, maar door het minimalistische kuipontwerp word je eigenlijk lekker in je stoel gehouden zonder dat het irritant word, ik mis dan ook niet bepaald de stoelen vanuit de Superb, die waren namelijk geweldig, dat vind ik van deze stoelen ook. Dat ze van stof zijn doet wat af aan het luxe gevoel, dat zeker, maar ik vind ze makkelijker proper te houden, en leder zonder koeling ingebouwd in de zomer wil ik niet meer hebben. Na uren autosnelweg kwam ik relaxed en zonder ongemak uit de auto, zo moet het.

bij constant hogere snelheden heb ik wel wat windgeruis dat binnenkomt aan de deur, binnenkort eens vragen aan de dealer of daar wat aan gedaan kan worden dmv misschien meer isolatie of een dikkere rubber te monteren, zo niet geen probleem, want ik ervaar het niet als enorm storend, de Superb had hier echter gewoon wat minder last van.

Verder is het algemeen rijcomfort enorm goed, zelfs op verlagingsveren vind ik hem aangenamer reageren op oneffenheden, binnenkort zal dat enkel nog beter worden. Komende van een Skoda is een Mazda wel harder afgeveerd, stukje sportiever, maar dat is ook een beetje de insteek van Mazda haar latere generaties, comfort en luxe maar wel dat plezierige sturen behouden, bochtjes zijn pure fun ookal is het geen raket, het is gewoon heel plezant sturen met deze auto, de neus zet zich daar waar je hem hebben wilt en zal ook dusdanig de bocht aansnijden en uitkomen. De sublieme handbak draagt hier enkel aan bij, dat is de beste die ik al gereden heb en is imo ook gelijk het stokpaardje van deze auto.

Qua luxe features vind ik hem compleet genoeg, zetelverwarming, die trouwens instant werkt en geen minuten nodig heeft om op temperatuur te komen, CC, parkeersensoren achteraan, Led/Xenon verlichting, automatische spiegels die tevens verwarmd en dimmend zijn, dodehoekwaarschuwing ( top systeem!), Goeie af fabriek bluetooth die al gekoppeld is na het instappen, cockpit die rond de bestuurder gebouwd is. Geweldig. Nadelen vind ik wel dat het keyless systeem niet op de deur zit, dat hadden ze wel even kunnen doen aangezien de auto wel keyless start heeft, en het feit dat ons model net geen digitaal dash heeft in het midden, ik kan de digitale snelheid wel altijd aflezen via de kleine digitale bc, maar heb nog een gewone tellerplaat in het midden. Eigenlijk zit, bijna, alles erop wat er op moet zitten, het is geen overkill en alles werkt gewoon altijd. Wat wil je meer? Ohja, parkeersensoren vooraan, de neus is namelijk enorm lang en dat had het wel wat makkelijker gemaakt, maar goed.

Verbruik

Verbruik, als je van een Superb komt die zelfs op 19 inch 4.5 tot 5.5 liter haalt verbruikt een Benzine 2.0 wel wat meer, maar ondanks dat we goed doorrijden met de auto zitten we nu aan 7 liter, en we kijken er echt niet naar. Bereik is zo'n 680 km in de winter en zo'n 750 in de zomer, ohja, en de op de BC aangeveven "range" is ook de effectieve range. Helemaal goed zo voor ons, ik verwacht dat je met een eco rij mentaliteit best 6 liter haalt. Maar er zijn dus zeker zuinigere benzines.

Prestaties

Over het rijden had ik het al gehad, sturen, reageren, dempen doet hij allemaal enorm goed. De motor zelf moet je, wil het echt vooruitgaan, wel eens teruggooien in bepaalde situaties. Maar ook dat is nog wel plezant in deze auto, en het is ook niet zo erg als in de Superb, die kwam echt tekort in sommige situaties, dat heb je met de Mazda nooit. Vanaf 2500 toeren komt er een lineaire duw in de rug die ver tot in hogere toeren aanhoud, uiteraard geen turbo kick want die zit er niet op. Je kan hem eigenlijk door de speciale compressieverhouding van de motor erg diesel achtig rijden, dat betekent vroeg schakelen en 60-70 in zijn 6de, dan zit je maar aan 2-3 liter actueel verbruik, maar als je eens wilt aanzetten en je toeren maakt komt het benzine rijden naar boven, meer verbruik (heb al eens 40 liter zien passeren), maar ook meer fun. Beetje best of both worlds, 2.0 onder de kap is gewoon tof, je voelt nergens dat je wat tekortkomt.

Praktische kant

Waar de Superb een ruimtewonder was is de Mazda dat natuurlijk minder, het is natuurlijk ook geen vergelijk, alhoewel hij zeker niet klein is! Met ons gezin komen wij persoonlijk niets tekort, de kinderen kunnen ruim zitten en de kleinste haar kinderstoel past perfect, zelfs zij zit niet met de voeten in mijn rug tijdens het rijden, al zou ze het wel kunnen als ze wilt. Maar als je echt lang bent en een gezin hebt ga je wellicht meer richting andere merken willen uitwijken, althans, als het een hatchback moet zijn. Ik weet niet hoe ruim de 3 is tegenover andere hatchbacks, maar tegenover onze 308 en Cactus is de Mazda ruimer. Ook de koffer is zat ruim genoeg, 3 kratten van de winkel gaan netjes naast elkaar en dan kan je daar nog op en voor of achter stapelen, verschil met de Superb is dat je het daar letterlijk gewoon in kon gooien en het paste, hier moet je al eens wat nadenken hoe je het gaat doen ;)

Service onderhoud en dealer

Dan nog iets wat minder met de auto te maken heeft, maar meer met de service, daar kan ik nog niet veel over zeggen, binnenkort gaat de auto binnen voor zijn jaarlijkse inspectie en onderhoud, destijds viel het onderhoud me mee, ondanks dat Mazda Vandenbergh in Meerhout een echte dealer is, ik vond ze toen wel heel transparant en nog echt lokaal vriendelijk, het is een dealer maar de mentaliteit is nog wel degelijk klantgericht zeg maar.

Wij zijn uiteraard dan ook enorm tevreden met de wagen, je kan eigenlijk niet meer wensen. Ik blijf in elk geval Japans rijden, Mazda, Honda, ze doen gewoon wat ze moeten doen voor ons en meer moet dat niet zijn. Na Italiaans, Duits, Frans gereden te hebben, hebben wij onze thuis gevonden onder de Japanse vlag zeg maar.

Edit:

Al zal mijn Superb altijd een speciaal plekje houden :)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
bij constant hogere snelheden heb ik wel wat windgeruis dat binnenkomt aan de deur,
Zou ook een kwestie kunnen zijn van iets andere (strakkere) afstelling van de scharnieren en slotvanger.
Ik heb dat ooit aan de hand gehand met een Golf1 nadat er een schadereparatie aan het rechterportier had plaatsgevonden. Bij wind schuin tegen ontstond er een storend gefluit, met zorgvuldig opnieuw afhangen van die deur was dat 98% weg.
 

eriktv

Forumguru
En die Mazda is gewoon zoals een Mazda hoort te zijn. Dat kun je van de Ferrari niet zeggen. Nu ben ik sowieso wel van “schoenmaker houd je bij je leest” en geen fan van SUV’s van Maserati of platgeslagen LaRo’s. Dus dat ligt wellicht aan mij :)
 

leon-cupra

Forumguru
Brede heupen is typisch Ferrari hé. Ze kunnen er niet 100% een MX-30 van maken hé.
Als je deze foto ziet zijn de “heupen” precies een lelijk “gezwel”.
E49CE933-35CB-4536-9761-FAA480EA9654.jpeg

Maar zie je het vanuit een andere hoek, moet je het Ferrari wel nageven dat ze briljant knappe SUV op de markt hebben gezet.
6809152D-3E67-464C-9533-FBCEC67FB4B1.jpeg

In tegenstelling tot dit …. :nono:
D5656A43-C47A-4A61-96BF-CA85B6067F8E.jpeg
 

Tees

Donateur
Toegegeven, voor een SUV is ie best mooi als je de fotos van Tim zit. Maar wat mij betreft (eens met @eriktv) moet Ferrari (en soortgelijke merken) zich gewoon houden bij waar ze goed in zijn: sportieve autos en GTs.
 

leon-cupra

Forumguru
Ze hebben lang de boot kunnen afhouden maar de markt vraagt SUVs. Zie naar de Urus. Dat is gezien zijn prijs een verkooptopper.
Als je ziet hoe ze momenteel “vechten” om een bestelbon te mogen tekenen van een Purosangue … ferrari zou gek geweest zijn om niet op die markt te springen. En geen enkele ferrari bezitters zal er wakker van liggen dat er een SUV van komt/is , integendeel, voor hen is er nu ook de mogelijkheid om een daily Ferrari te hebben.

Denk ook wel dat het DNA van Ferrari ook in zo een Purosangue zal in zitten. Zal op circuit ook wel zijn mannetje staan.
 

Tees

Donateur
Tsja...alleen al de naam 'volbloed' (ik vertaal het even vrij naar het Nederlands) is voor mij al een teken dat ze er zelf ook niet helemaal raad mee weten.
Zo'n eigenschap benoemen zou niet nodig moeten zijn, dan vind je het blijkbaar nodig andere te overtuigen dat dit echt (ja echt hoor!) een volbloed Ferrari is.
 

leon-cupra

Forumguru
Ze zullen daar idd niet staan wachten hebben op een SUV maja de aandeelhouders …
Net hetzelfde als het downsizen van motorinhoud en het toevoegen van grote batterijen om “mee te helpen”. De eerste hybride is er ook en vanuit vele hoeken hoor je alleen maar geapplaudisseer.
Kennis rijdt met een Ferrari , hybride/EV is voor “op de kermis/botsauto’s” maar onlangs op FB een post van de hybride Ferrari met als titel “toch maar eens een hybride proberen?” … tja … de markt verandert en Ferrari zal tegen wil en dank zich ook moeten aanpassen.
 

Tees

Donateur
De overstap naar hybride en later EV is onvermijdelijk, als Ferrari daar nu niet in mee gaat, verkopen ze vanaf 2030 of 2035 geen enkele auto meer in Europa, zo simpel is t.
Een SUV is een keuze op basis van commerciële redenen, daar spelen heel andere afwegingen een rol. Maar goed, dit is wel erg :ot:
 
Bovenaan Onderaan