Hier is ie dan, ons Japans powerhuis, inmiddels vol plezier ( en verwondering ) 60 km achter de rug waaronder autosnelweg en binnenwegen.
Eerlijk is eerlijk, qua puur rijden en qua power verbleekt mijn Superb hierbij, de 2.0 met officieel 120 pk (145 volgens testen) gaat als een trein!
De handbak is geniaal, kan ik kort over zijn, geweldig hoe snappy en duidelijk deze bak is zonder enige stroefte.
de motor heeft enorm veel power bovenin, maar komt eigenlijk nergens koppel tekort, tikje op het gas en hij wilt echt vooruit.
De koppeling is wel wat gevoelig, vooral in 1 en 2 moet je hem heel zoet loslaten, maar dat went snel.
Hoewel dit relatief gezien geen sprintwonder is, 8.0 seconden zou volgens testen haalbaar zijn bij ideale omstandigheden, voelt dit behoorlijk rap. Ik zat op de snelweg, zonder kinderen erbij uiteraard, sneller op illegale snelheden dan goed voor je is.
Onderstel is aan de sportieve kant (leuk!!) hij reageert eigenlijk op oneffenheden zoals een auto op schroefset, zonder echter oncomfortabel te zijn en zonder het stuiteren, dat zal echter gauw harder zijn met de mods die we willen doen, maar dan gaat hij nog lekkerder sturen ! Het sturen is zalig, net als de handbak, volledig in harmonie met de bestuurder.
Bouwkwaliteit van het interieur is zelfs beter dan dat van de Superb, vooral in de knoppen en besturing voel je dit, ook is de stoelverwarming instant warm.
Het infotainment is van 2014, maar het werkt super vlot, alles is duidelijk, en de soort i-drive knop a la BMW is enorm plezierig in gebruik. Het infotainment scherm is ook als touchscreen te gebruiken, maar enkel bij stilstand, slim en veilig
ook kan het systeem via blauwtand sms, mail en dergelijke op het scherm afbeelden, de klank zelf is meer dan degelijk, alvast goed genoeg voor ons.
Leuke verrassing(en) waren ook de extra veiligheidssystemen die de verkoper niet vermeld heeft, want plots zagen we dat de auto dodehoekdetectors heeft verwerkt in de spiegelglaasjes, detectie die ook piept als je boven de 70 je richtingaanwijzer aansteekt en de auto merkt binnen de 50 meter een auto op in zijn dode hoek. Ook heeft hij een soort front assist ( enkel tot 70 km/h )!en noodrem assistent.
Onder de armsteun zit zowel
-USB
-SD
-12v
-aux
De meedraaiende Xenon/led verlichting heb ik nog niet kunnen testen, maar de foto's zeggen veel, helder wit! Deze zijn ook automatisch, net als de regensensor, mee dimmende buiten/binnen spiegel.
Zijn er dan geen nadelen? Bwah toch wel.
De auto heeft Keyless start, maar geen openen. Ook kan ik door de uitvoering van het klokkenhuis geen digitale snelheid weergeven, dat is wel zonde! De achterraam is enorm klein, dus bij deze auto moet je echt wel goed de zijspiegels gebruiken. De stoelen zijn degelijk, maar minder comfortabel dan die van de Superb en Cactus, ze omhelzen je wel, maar ze zijn vrij hard.
Ik heb al snel enkele pics geschoten, het was een lange dag dus weinig tijd reste ons.
De Cactus hebben we ondanks alles met veel hartzeer
achtergelaten, maar deze Mazda is echt top in deze prijsklasse, toen we opreden en weer vertrokken hebben we beide een traantje gepinkt, echt waar, voor een auto, gekken