Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
In afwachting van de afhaling maandag alvast een nieuw topic aangemaakt voor de Mazda. Ook de ANWB is het ermee eens, dit moet een steengoede auto worden, dit alles geeft de burger goede moed.


Wat staat er op de planning?

- verlaging dmv veren, niet mijn keuze maar het is dan ook niet "mijn" auto.

- wrappen chrome delen, ga ik zelf doen

- velgen 18 inch

- aero kit, Maxton eventueel, valt nog te bekijken.

- wrappen in de toekomst? Voorlopig houden we hem wit.

- tyrelettering, eventueel

- gewone gloeilampjes interieur vervangen met led

- etc etc etc

Foto ter illustratie van wat het ongeveer kan worden het eerste jaar.

EDyHJ2fWsAMKaxG.jpg

Tot spreeks hier,

Jefrey :)
 

JPs_OC2

Donateur
Leuke vooruitzichten!! :jaja:

Als jullie gaan voor de bovenstaande look, doen!! Strak :cool: :cool:

(Alleen de tyrelettering, verander dat 'eventueel' maar voor 'niet doen'. )
 

Japanese Power

Donateur
Ik vind hem fraai. Heb niet teveel gereageerd omdat ik misschien een nogal pro-jap achtergrond heb. Maar afgezien van de looks ga je van een fransoos naar een jap er op betrouwbaarheid heel flink op vooruit. Veel plezier In elk geval.
 

leon-cupra

Forumguru
Nogmaals een dikke proficiat met deze dikke Mazda 3 (eigenlijk voor mvr Jesko). Ga je veel plezier aan hebben.

Pfff … die foto van die Mazda 3 is zo dik. Dat is perfect. Geen “tjoening” maar stijlvolle aanpassingen :jaja:
 

JeSko

Forumguru
(Alleen de tyrelettering, verander dat 'eventueel' maar voor 'niet doen'. )

Misschien best niet neen haha.

van een fransoos naar een jap er op betrouwbaarheid heel flink op vooruit. Veel plezier In elk geval.

Daar doen we het voor en dat was ook de reden om een oudere Audi Benzine te mijden, heb op het punt gestaan een 1.8 tsi A4 van 2012 (pré facelift) aan te schaffen, maar ik durfde het niet aan. Dankjewel man!

Nogmaals een dikke proficiat met deze dikke Mazda 3 (eigenlijk voor mvr Jesko). Ga je veel plezier aan hebben.

Pfff … die foto van die Mazda 3 is zo dik. Dat is perfect. Geen “tjoening” maar stijlvolle aanpassingen :jaja:

Dankje Tim! Ja vind hem met kleine aanpassingen ook enorm DIK, valt echt wat van te maken. :) Viel me op dat bij het starten de Xenon lampen met kristallen LED inleg enorm wit zijn, is op foto zo en in het echt ook, dat maakt het des te knapper!
 

JeSko

Forumguru
Op H&R zakt ie best mooi, sportief maar niet super laag, ik zou deze graag op AP leggen, maar het is mijn auto niet, mijn vrouw wilt geen grondschaaf maar een sportief sturende auto ( wat hij standaard al is :D ) die ze niet bij elke snelheidsdrempel moet schuin leggen, wat ik zeker begrijp. Maar deze setup icm wielen en wat aero gaat echt dik zijn. Ook al eens gekeken naar een Borla eindsysteem, dan krijg je zoiets.


3 op H&R

download.jpeg.jpg
 

JeSko

Forumguru
Hier is ie dan, ons Japans powerhuis, inmiddels vol plezier ( en verwondering ) 60 km achter de rug waaronder autosnelweg en binnenwegen.

Eerlijk is eerlijk, qua puur rijden en qua power verbleekt mijn Superb hierbij, de 2.0 met officieel 120 pk (145 volgens testen) gaat als een trein!

De handbak is geniaal, kan ik kort over zijn, geweldig hoe snappy en duidelijk deze bak is zonder enige stroefte.

de motor heeft enorm veel power bovenin, maar komt eigenlijk nergens koppel tekort, tikje op het gas en hij wilt echt vooruit.

De koppeling is wel wat gevoelig, vooral in 1 en 2 moet je hem heel zoet loslaten, maar dat went snel.

Hoewel dit relatief gezien geen sprintwonder is, 8.0 seconden zou volgens testen haalbaar zijn bij ideale omstandigheden, voelt dit behoorlijk rap. Ik zat op de snelweg, zonder kinderen erbij uiteraard, sneller op illegale snelheden dan goed voor je is.

Onderstel is aan de sportieve kant (leuk!!) hij reageert eigenlijk op oneffenheden zoals een auto op schroefset, zonder echter oncomfortabel te zijn en zonder het stuiteren, dat zal echter gauw harder zijn met de mods die we willen doen, maar dan gaat hij nog lekkerder sturen ! Het sturen is zalig, net als de handbak, volledig in harmonie met de bestuurder.

Bouwkwaliteit van het interieur is zelfs beter dan dat van de Superb, vooral in de knoppen en besturing voel je dit, ook is de stoelverwarming instant warm.

Het infotainment is van 2014, maar het werkt super vlot, alles is duidelijk, en de soort i-drive knop a la BMW is enorm plezierig in gebruik. Het infotainment scherm is ook als touchscreen te gebruiken, maar enkel bij stilstand, slim en veilig :) ook kan het systeem via blauwtand sms, mail en dergelijke op het scherm afbeelden, de klank zelf is meer dan degelijk, alvast goed genoeg voor ons.

Leuke verrassing(en) waren ook de extra veiligheidssystemen die de verkoper niet vermeld heeft, want plots zagen we dat de auto dodehoekdetectors heeft verwerkt in de spiegelglaasjes, detectie die ook piept als je boven de 70 je richtingaanwijzer aansteekt en de auto merkt binnen de 50 meter een auto op in zijn dode hoek. Ook heeft hij een soort front assist ( enkel tot 70 km/h )!en noodrem assistent.

Onder de armsteun zit zowel
-USB
-SD
-12v
-aux

De meedraaiende Xenon/led verlichting heb ik nog niet kunnen testen, maar de foto's zeggen veel, helder wit! Deze zijn ook automatisch, net als de regensensor, mee dimmende buiten/binnen spiegel.

Zijn er dan geen nadelen? Bwah toch wel.

De auto heeft Keyless start, maar geen openen. Ook kan ik door de uitvoering van het klokkenhuis geen digitale snelheid weergeven, dat is wel zonde! De achterraam is enorm klein, dus bij deze auto moet je echt wel goed de zijspiegels gebruiken. De stoelen zijn degelijk, maar minder comfortabel dan die van de Superb en Cactus, ze omhelzen je wel, maar ze zijn vrij hard.


Ik heb al snel enkele pics geschoten, het was een lange dag dus weinig tijd reste ons.

20220328_190318_copy_2016x954.jpg 20220328_190257_copy_2620x1240.jpg 20220328_190329_copy_1384x1225.jpg 20220328_190334_copy_1240x2620.jpg 20220328_191900_copy_2995x1419.jpg 20220328_183506_copy_2620x1240.jpg 20220328_185026_copy_2620x1240.jpg 20220328_184511_copy_1240x2620.jpg 20220328_185040_copy_1240x2620.jpg 20220328_184451_copy_1431x3024.jpg



De Cactus hebben we ondanks alles met veel hartzeer :( achtergelaten, maar deze Mazda is echt top in deze prijsklasse, toen we opreden en weer vertrokken hebben we beide een traantje gepinkt, echt waar, voor een auto, gekken :)
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Zou je niet beter verwisselen met jouw madam van wagen ;)

Handbak van Mazda is idd een juweeltje. In mijn MX5 was de handbak ook enorm plezant. Betere handbak heb ik nog nooit gereden, zelfs niet in de Cayman. Het multimedia scherm is hetzelfde als in mijn MX5. Vond dat toen eigenlijk al een beetje gedateerd. Werkt wel perfect maar het uitzicht is een beetje zoals een TomTom 15j geleden.
 

MarcoO2

Forumguru
Echt Jeffrey, ik zou deze zo op de oprit zetten. VInd ‘t echt een machtig mooie auto, en hij zit ook heel lekker in zn spulletjes. Denk dat je hier zeer veel plezier mee gaat hebben - en veel minder in je Superb zult rijden ;)
 

Cordoba

Forumguru
Geniet lekker van de 3 Jefrey. Wat die schroefset betreft: zou je dat wel doen als ie al laag genoeg ligt, goed stuurt en oneffenheden goed opvangt. De kans is aanwezig dat je spijt krijgt van een schroefset: dat bochtje sturen wat met verlaging misschien iets fijner zou zijn, is maar een klein stukje, dan zit je dat hele rechte stuk tot de volgende bocht te rammelen (vergelijkbaar met een 2022 Mercedes Formule 1 wagen).
 

hemi24

Forumguru
per abuis olie in het ruitenspoeier reservoir gedaan?


:shutup:
Nee, dat was nadat de auto had besloten om de inhoud van het carter door de uitlaat te blazen…
( iets met de vorige berijder die een terugroepacties had gemist met dank aan onderhoud bij de universele garage )

:mad:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan