Onderstel

Piet50

Nieuw lid
Ik heb zelf ook dezelfde superb als jij met 18 inch in de zomer en 16 inch in de winter. Ben van de zomer in 7 uurtjes teruggereden vanuit Munchen naar Nederland en hij lag als een blok op de weg. Betrapte me erop dat ik veelal niet eens doorhad dat ik zo hard reed (180 km/u). Dat was met de 18 inch eronder. Heb nu 16 inch winterbanden die ook veel 'hoger' zijn en daar wordt de stabiliteit niet beter van. Ik rij al bijna 10 jaar met een VAG product en altijd met sportonderstel en grote wielen. Juist voor het weggedrag op hoge snelheid.? Feit is wel dat de oneffenheden iets beter voelbaar zijn. Wat voor merk banden heb je er nu onder zitten en heb je het met de zomerbanden ook al eens geprobeerd?

Op advies van J.C.heb ik eind okt 2010 een FSD demperset van Koni en een Eibach Prokit Superb 3T laten monteren bij een Seat-dealer in Benthuizen.Dit scheelt een slok op een borrel.de totale kosten waren Euro 1150,-ik kan dit iedereen aanraden.Met winterbanden blijft je stuurgevoel altijd iets meer zoekerig als met goede zomerbanden.Veel succes met je beslissing.
Piet50
 

___JC___

Forumguru
Vervelend dit soort klachten. Je kan de dealer eens laten kijken naar het camber van de banden of de uitlijning. Dat kan ook instabiliteit veroorzaken bij hoge snelheden volgens mij. Als je je stuur loslaat rolt de auto wel mooi rechtdoor? Ik ben nog steeds erg blij met mn 'upgrade'. Niet te stug en toch lekker sportief. Maar goed smaken verschillen uiteraard. Ook wat betreft onderstellen.
 

hemi24

Forumguru
Begin bij het begin: bandenspanning juist?

Iets wat ook nog wel eens voor wil komen: rotatierichting juist? (verbaas je niet wat er in de praktijk gebeurt..!);

Volgende stap lijkt me opnieuw uitbalanceren en als dat niet mag helpen: auto laten uitlijnen.
 

UpDate

Nieuw lid
Mooi dat +200 km/h met dezelfde specs mogelijk is. Dus is het een exemplarisch probleem en dat is vast oplosbaar.

Bandenspanning is gisteren bij dealer gecheckt, maar ga dat nogmaals doen bij de Euromaster
Winterbanden zijn ContiWinterContact TS 810 Sport. Deze zijn asymmetrisch en hebben alle het woord 'outside' op de band staan. Lijkt dus goed te zijn.
Uitbalanceren en laten uitlijnen met 3000 km op de teller zal ik overwegen. Eerst zomerbanden eronder
Met loslaten van het stuur rolt de auto mooi rechtdoor
Het vermoeden vann Lordje dat het de dempers zijn, deel ik.
Heb overigens meer dan 400.000 km in resp Passat Variant en Superb 1 (2,5 TDI) met sportonderstel gereden. Vond daarbij de Passat ook aan de harde kant. Superb was prima (erg lekkere auto was dat)
Het zal een montagefout zijn denk ik. Maar waar en wat?

Dank voor jullie meedenken
 

kwaazaar

Actief lid
Ik heb ook die Conti's, maar dan dus in 16"/205. Als het probleem verdwijnt met de zomerbanden, dan gewoon volgende winter even opnieuw laten uitbalanceren. Als onderdeel van de wielwissel hoeft dat niets/weinig meer te kosten.
 

willemk

Senior Member
Ik heb een 1.8 tsi combi met sportonderstel en 18 inch. Auto ligt als een blok op de weg. Momenteel 18 inch winterbanden eronder van Nokian......goede band stabiliteit perfect. Winterbanden hoor je iets meer. Ik weet niet wat er met jou auto aan de hand is maar ik ben absoluut erg tevreden over weggedrag. Heb ook nog een golf V sportline ook verlaagd af fabriek. Ik moet zegge dat de superb directer en minder wollig stuurt dan vw.

Topauto!
 

UpDate

Nieuw lid
Goed nieuws. De zomerbanden zitten er weer op en wat een verschil met de winterbanden ! De rechtuitstabiliteit is stukken beter en het te stoterig doorgeven van oneffenheden in het wegdek is nauwelijks meer aan de orde. Volgend winterseizoen maar zo laat mogelijk de winterbanden erop, want deze exemplaren verpesten mijn rijplezier.
 

vincefra

Actief lid
Nu al zomerbanden er terug op, terwijl het nog stukken kan vriezen?
De Noorse landen zouden met u lachen, en terecht. Dat is gewoon gevaarlijk, zeker als je winterbanden hebt. Denk dat je beter eens laat nakijken of die winterbanden uberhaupth goed geplaatst waren ...
 

VEEJAY

Forumguru
Heb de TS830 weer omgewisseld met vrijwel nieuwe Premium contacts2. Zwaar sturen, veel meer hobbeltjes voelen en meer herrie :(
 

kwaazaar

Actief lid
Raar. Mijn TS830 maakten juist meer herrie. Ik heb er nu wel Conti Sport Contact op. Zwaarder sturen merk ik wel (225 tov 205). Meer hobbeltjes merk ik vooral wanneer de banden nog erg koud zijn, zoals vanochtend direct na wegrijden, maar da's na een paar km voorbij.
 

quorumz

Actief lid
hm volgens mij zet je pas eind maart of zo weer je zomer banden erop. heb trouwens met mijn huidige winterbanden nergens last, rijden net zo goed
 
Gents,

Heeft iemand een idee wat de Skoda dealer vraagt voor een verlagings veren set incl montage, bijv. een 30mm set van Eibach, H&R, MAD oid. Is er voor de 1.6TDI al uberhaupt een set dat gehomologeerd is door PON? Heb al enkele draadjes hierover gezien maar kon niet zo snel een antwoord hierop vinden.

Dank.

Bob
 

MarcoO2

Forumguru
Zeg JC, hoe bevallen je Koni FSD's eigenlijk na een jaar? Nog steeds erg tevreden? Zit erover te denken om ze onder mijn nieuwe O2 te laten zetten, samen met de MAD 30 mm-verlaging. Do or don't?
 

Louis

Lid
Marco,

Ik heb hetzelfde vorig jaar gedaan met mijn Superb. En het bevalt mij nog steeds prima. De wegligging is aanzienlijk verbeterd. Deze veren dempen beter dan de originele van Skoda.
Door de verlaging is het deinen van het chassis ook gelijk weg en ligt strakker op de weg.
Laatst mee gereden in een O2 en bemerkte dat bij oneffenheden in de weg het erg hard (klap) wordt doorgeven naar binnen toe. Bij de Koni's merk je daar niets meer van.
Kortom erg tevreden over de ingreep.

Louis
 

___JC___

Forumguru
Ik sluit me volledig aan bij Louis. Nog geen moment spijt van gehad. De demping is beter dan het standaardonderstel wat ik toch erg veel klappen door vond geven. Hij ligt lager en rijdt dus sportiever, bijkomend voordeel is dat het er veel mooier uit ziet ook. Geen last van drempels e.d. met mijn 3 cm verlaging, heel soms in parkeergarages, maar dan moet het wel echt een flinke afdaling zijn.
 

Piet50

Nieuw lid
Hallo Marco,

Mijn ervaring met Koni's FSD dempers en Eibachveren zijn na 1-jaar en 50 000 km nog steeds zeer positief. De wegligging is minder deinerig en ook met veel wind duidelijk minder zijwind gevoelig.ik heb het hier wel over mijn Superb,met een O2 heb ik geen ervaring maar minder zal de wegligging er zeker niet van worden. Alleen wel opletten bij echt hoge verkeersdrempels!! Veel succes met je keus.

MVG Piet50
 

MarcoO2

Forumguru
@ Piet & JC: OK, goed om te horen dat die FSD's jullie dus wel bevallen, zij het in combinatie met Eibachs ipv de MAD's die er bij mij onder komen. Zal niet heel veel uitmaken denk ik.

@ Louis: heb jij alleen Koni veren onder je auto, of ook de FSD's?
 
Bovenaan Onderaan