Onderstel

vincefra

Actief lid
de appreciatie van ondertsel is steeds persoonlijk ...

Ik vindt het niet slecht, maar ook niet supper. Nu is in ieder geval beter dan mijn vorige wagen (peugeot 407sw) en dus ben tevreden van de standaard ophanging.

Ik begrijp wel dat er mensen zijn die brood zien in een iets hardere afvering (minder doorzakken) alsook een betere absorptie van geluid (dempen) ... nu ja dat is dan ook een ander rijgedrag.

ben je eerder voor limosine rijgedrag, dan is de ophanging voldoende (kan beter voor geluidsabsorptie) ... ben je eerder voor sportief rijgedrag dan dien je een hardere vering / verlaging ... te monteren ...
 

Louis

Lid
Klopt JC. comfort heeft een prijs.
Voor de Koni dempers betaal je € 950,00 inclusief montage en opnieuw uitlijnen.

De dempers zijn inmiddels besteld maar wordt pas half oktober dat ze geleverd worden.
Ik heb het er zelf wel voor over want nu bevalt het me niet en inruilen met 1 jaar kost me het veelvoudige hiervan. Ik ga er vanuit dat ik na de aanpassing wel tevreden ben en minimaal 5 jaar kan rijden met de auto. Over deze periode valt het dan wel mee, mijn trekhaak kostte net zoveel.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb even met een bevriende dealer gebeld die veel ervaring heeft met verlagen en tunen. Die gaf aan dat Eibach veren een goeie optie zijn om te verlagen (3cm) eventueel in combinatie met andere dempers, wat ik wel wil gaan doen omdat ik juist niet tevreden ben over de demping.

Ik gaf aan dat FSD schokbrekers misschien een optie waren, maar hij gaf aan dat de ervaringen met die schokbrekers niet zo positief zijn. Het schijnt dat ze wat laat reageren omdat ze harder/zachter worden afhankelijk van de frequentie van de demper. Hier schijnt een vertraging in te zitten omdat er een klep open gaat en een extra kamer met olie gevuld wordt. Die vertraging schijnt niet bevorderlijk te zijn voor het weggedrag. Stuur vrij indirect in en dempt bij korte oneffenheden niet zo goed.

Ik heb dr verder niet heel veel verstand van, maar hij ging ff overleggen met zn onderstel man. Die was er nu niet.
 

Race Eend

Forumguru
Ik denk dat zijn mening gebasseerd is op een verkeerde veer samen met die FSD of bad luck.. Ik kan me niet voorstellen dat jeroen 1m.59s op assen rijdt met een FSD demper en 555pk in de golf 5. Jeroen rijdt zelf al heel wat jaartjes op het circuit en heeft 3 verschillende onderstellen onder zijn golf 5 gehad, het meest tevreden was hij over de FSD icm een H&R veer.
http://www.youtube.com/watch?v=-ZW9Uwf_gmY&feature=related
 

___JC___

Forumguru
Het was Edwin dus je zou zeggen dat ie dr wel wat van weet. Zijn onderstelmannetje was bij jullie vanmiddag. :)
Zal m nogeens vragen hoe het zit. Ik wil alleen iets lager en meer demping. Als dat kan uiteraard.
 

MennoW

Forumguru
heb nu een S2 als leenauto van de dealer mee.
ik rij zelf in een Greenline met het standaard verlaagd onderstel.
wat een verschil is dat zeg ik heb nu een 1.4 tsi mee onverlaagd.
die is veel wind gevoeliger, bochten gedrag scheelt echt veel (deinerig)
valt mij ook tegen
 

Lordje

Actief lid
Ik heb echt geen klagen van het onderstel.
De 4x4 is niet idem aan het onderstel van de standaard superb, bij de 4x4 komt het onderstel van de Passat 4x4 versie.
Ik heb wel de 17" velgen en niet de 18" versies.
Misschien maakt dit wel een verschil?
 

___JC___

Forumguru
De 17 inch velgen geven wel meer comfort uiteraard. Het belangrijkste deel van het comfort komt toch uit de banden. Overigens heb ik nog wat verder geinformeerd en de kritiek op de FSD schokbrekers is vooral dat ze te comfortabel zouden zijn waardoor de auto niet scherper gaat sturen. Nou vind ik comfort net weer juist geen probleem en grip heb ik toch wel genoeg met 4x4. Misschien is FSD dus juist wel weer een optie voor me.

Wordt vervolgd.
 

___JC___

Forumguru
Die kugel ist durch die kirche...het wordt verlaging met Eibach veren (3cm) en Koni FSD schokbrekers. De veren zijn geschikt voor de aslast van de 4x4. Zijn voor een Passat 3.6 volgens mij. Ik ben benieuwd.
 
@___JC___ : Perfecte keuze.
Eibach is met de 3cm een zeer mooie verschijning.
Je zult hier geen spijt van krijgen.
 

___JC___

Forumguru
En met Koni FSD schokbrekers hoop ik maximaal comfort te behouden. Ook niet onbelangrijk. De standaard schokbrekers zijn niet gemaakt om een kortere slag te maken die je bij verlaging krijgt. Op termijn krijg je daar last van.
 

___JC___

Forumguru
Nou net de Superb weer opgehaald en ik moet zeggen de eerste indruk is erg goed! Hij is nu dus uitgerust met Eibach veren die 3cm verlagen, Koni FSD schokbrekers en een (inleg) sportfilter.

Hij staat nu mooi op zn wielen, zeker niet te laag, net goed. Door de verlaging stuurt de Superb wat zwaarder wat ik persoonlijk erg prettig vind. In combinatie met de 4x4 aandrijving is de grip in bochten onvoorstelbaar verbeterd. Hij helt bijna niet meer over en kleeft aan de weg.

De Koni FSD schokbrekers bevallen erg goed. De demping is eigenlijk verbeterd ten opzichte van standaard. Oneffenheden worden goed gedempt, nooit irritant.

Hij gaat verder eigenlijk nog net zo goed over drempels als voor de verlaging. De verlaging wordt gecompenseerd door goede schokbrekers en de auto zakt natuurlijk minder door dan voor de verlaging. Er staat vandaag vrij veel wind en waar ik normaal met zijwind redelijk veel last van is dit nu ook veel beter. De auto is koersvast en ik denk dat het verbruik ook nog wel iets gaat zakken door de verminderde luchtweerstand.

Het effect van het luchtfilter is uiteraard wat minder goed te merken. Hij klinkt wel iets zwaarder en lijkt iets meer trekkracht te hebben onderin. Blijft altijd lastig merkbaar en meetbaar zoiets.

Ik ben een tevreden Superb rijder in ieder geval en zou het iedereen aanraden!
:super:
 

Bijlagen

  • IMG00063-20100915-1324.jpg
    IMG00063-20100915-1324.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 128

___JC___

Forumguru
Ah, de Nederlandse vraag, wat kost da nou?? :)

Ik heb de auto al 6 maanden inmiddels en was echt niet tevreden over het onderstel (zoals hier te lezen). Dus als ik hiermee mijn rijplezier voor de komende 3,5 jaar vergroot dan is het me wel wat waard. Alles bij elkaar was ik voor rond de EUR 1.250 klaar. Wel geld natuurlijk, maar niet duurder dan een setje 18 inch velgen met banden, een Columbus systeem of allerlei andere aanpassingen die op de gemiddelde Superb gedaan worden. Je kan het natuurlijk meeleasen zoiets, maar dan betaal je het uiteindelijk ook gewoon zelf, met een opslag.

Maar je vind het wel mooi Kapitein Hoek?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik vind het in ieder geval erg mooi! En inderdaad... 't is een hoop geld, maar al met al heb je het over nog geen drie tientjes per maand! Dat zou ik er wel voor over hebben.
 

___JC___

Forumguru
Als je in de buurt van Benthuizen woont kan ik het vrij snel voor je regelen Louis. Bij mij was het in een weekje geregeld. Schokbrekers en veren waren op voorraad.
 

Louis

Lid
Iets te ver weg voor mij. Maar alsnog bedankt voor het aanbod.
De dempers zijn inmiddels wel binnen. Het wachten is op de veren.
 

Johnson

Nieuw lid
Beste JC ziet er heel mooi uit. Complimenten! De bezwaren die je omschrijft inzake het onderstel had ik ook na een uitgebreide proefrit met een Superb Combi. Zou jij zo vriendelijk willen zijn en de bestelnummers willen geven voor de Eibach veren? De Eibach website geeft n.l. aan dat zij alleen verlagingsveren hebben voor de 2WD Superbs?
 
Bovenaan Onderaan