Onderstel

Moet ik in de wijk toch eens beter opletten, zodat ik het eens van dicht bij kan bekijken.

Vanaf de foto ziet het er goed uit en het belangrijkste je bent er tevreden over.
 

___JC___

Forumguru
Zou jij zo vriendelijk willen zijn en de bestelnummers willen geven voor de Eibach veren? De Eibach website geeft n.l. aan dat zij alleen verlagingsveren hebben voor de 2WD Superbs?

Okee, moet ik even in de garage op de doos gaan checken.
 

quorumz

Actief lid
hm ik heb alleen de eibach verlagings set, en ik deins nog weg als er hobbels op de snelweg zitten. (en praat me niet over de weg door de weilanden bij benthuizen, de drempels moet je met < 40km/h nemen en later bij die paddestoelen ben ik verplicht met 2 wielen erover te rijden anders schuurt mijn onderkant erover heen, leuk die beschermingskappen)
 

___JC___

Forumguru
Met een 3 cm verlaging? Ik heb het idee dat ik nog net zo hard over drempels kan als voor de verlaging.

EDIT: Ik kijk net in je fotoalbum, maar jouw Superb ziet er duidelijk lager uit dan die van mij.
 

quorumz

Actief lid
oh... ze zeiden dat het 3 cm zou zijn:)

zouden ze zich vergist hebben? kan het naar 4 cm? ik weet niet of mijn motorblok veel zwaarder is dan jouwe... maar dan nog wat kgs maken ook niet echt veel uit
 

___JC___

Forumguru
Het heeft even geduurd, maar ik heb de serienummers.

Eibach pro-kit E10-79-007-01-22 voor de Superb 3T.
 

Louis

Lid
Ik heb net zoals JC inmiddels de dempers en de vering laten vervangen. Eichbach veren (3cm lager) en Koni FSD dempers. En wat een positief verschil! Niet alleen is de demping vele malen beter maar ook het rijgedrag is veel beter. Stuurt veel beter en het "deinen" is weg. De "klappen" die bij slechte wegdek erg merkbaar was is geheel weg. Het probleem schijnt grotendeels door de dempers achter te worden veroorzaakt. Het lijkt wel of deze te licht zijn voor de Superb.

Een aanrader.
 

___JC___

Forumguru
Precies, veel beter dan standaard. :xyxthumbs:
Misschien iets te laag voor de rijders die erg op comfort ingesteld zijn. Maar zelfs met het standaard onderstel denk ik dat deze FSD schokbrekers veel beter zijn dan de standaard dempers.
 

Piet50

Nieuw lid
Louis,welk type S-2 heb jij laten verlagen? ( diesel of benzine) Ik loop zelf ook met plannen ,maar ik ben ben bang dat 30 mm teveel is ivm drempels ed.

MVG Piet50
 

kwaazaar

Actief lid
Ik heb het standaard sportonderstel en 18" wielen. Moet zeggen dat het strak stuurt. Deinen voel ik (nog) niet, maar kan ook nog niet helemaal los gaan, ivm inrijden. Wel weet ik dat ik minstens zo hard drempels kan nemen als met de Honda Civic die ik hiervoor reed. Komt misschien ook doordat die op 16" stond en geen sportonderstel had en daardoor meer doorveerde.
Anyhow, tot nu toe dus erg tevreden over het standaard sportonderstel. Wel moet ik toegeven dat de auto er niet echt verlaagd uit ziet. Waarschijnlijk staat ie standaard juist aan de hoge kant.
 

Louis

Lid
Piet,

Ik rijd de 1.8 benzine. Met drempels eigenlijk geen probleem ten opzichte van de normale versie. Grotendeels rijd ik wel alleen in. Zelfs de trekhaak komt niet op de grond, ook niet met de fiets erop. 3 cm lijkt veel maar je merkt het totaal niet met instappen of drempels etc. Ik had wel gelijk de Koni FSD dempers laten monteren, dus weet niet hoe het is met de standaard dempers.

Als je in de buurt van Opmeer Noord Holland woont dan mag je even langskomen en rijden erin, dan kan je het zelf ervaren.

Louis
 

UpDate

Nieuw lid
Heb mijn nieuwe lease Superb (1.8 TSI, Combi, 7-DSG, Elegance BL, 18 inch, standaard sportonderstel en winterbanden) afgelopen week 'uitgelaten' in Duitsland en zeer teleurstellend weggedrag bij met name hogere snelheden ervaren. Ben het dus helemaal eens met JC, terwijl er bij mij zelfs al een sportonderstel onder zit.

Eigenlijk heb ik er niet lekker harder van 170 km/h mee kunnen rijden.
Het voortdurend bijsturen icm zweverig stuurgedrag is vermoeiend en weinig comfortabel. Het voelt meer als zeilen dan als autorijden. Ben zelfs hard ingehaald door een Superb op 17 inch banden die veel harder reed dan ik zelf aankon. Een anti-sport-onderstel is het dus.
Tot overmaat van ramp is iedere oneffenheid veel te duidelijk voelbaar in het hele interieur. Van beschaafd wegwerken is absoluut geen sprake. De passagiers klaagden er ook over. Het weggedrag is ronduit stoterig. Heb gisteren 800km gereden, waarvan 400 als passagier en voel de rit nog in mijn benen.

Vanuit bovenstaande berichten maak ik op dat het probleem de combinatie zou kunnen zijn van het sportonderstel en de standaard dempers.

Dealer heeft gecontroleerd of de trasnportblokjes zijn verwijderd (dat was het geval) en wijt het vooralsnog aan de gemonteerde winterbanden, dus die ga ik eerst maar eens wisselen. Als dat niets oplost, op zoek naar een demo met dezelfde specs als vergelijk.

Iemand nog advies of tips ?
 

kwaazaar

Actief lid
de gemonteerde winterbanden

Mijn 1.8 combi rijdt totaal anders op de 16" 205 winterbanden tov de 18" zomerwielen:
- rechtuit-stabiliteit is een heel stuk minder op de winterwielen
- comfort is stuk beter, maar was op de 18" ook niet slecht, zeker niet "stoterig"
- echt hard heb ik nog niet gereden, maar ik rij wel dagelijks stukjes 150-160 zonder problemen (muv de rechtuit-stabiliteit)

Je beschrijft het weggedrag als bijna spartaans. Ik herken dat totaal niet, dus lijkt me dat er echt iets mis is: of met de auto, of met jou! ;)

Is trouwen al gecontroleerd of de wielen goed zijn uitgebalanceerd/uitgelijnd?
 

TDI_DSG

Senior Member
Ik heb zelf ook dezelfde superb als jij met 18 inch in de zomer en 16 inch in de winter. Ben van de zomer in 7 uurtjes teruggereden vanuit Munchen naar Nederland en hij lag als een blok op de weg. Betrapte me erop dat ik veelal niet eens doorhad dat ik zo hard reed (180 km/u). Dat was met de 18 inch eronder. Heb nu 16 inch winterbanden die ook veel 'hoger' zijn en daar wordt de stabiliteit niet beter van. Ik rij al bijna 10 jaar met een VAG product en altijd met sportonderstel en grote wielen. Juist voor het weggedrag op hoge snelheid.? Feit is wel dat de oneffenheden iets beter voelbaar zijn. Wat voor merk banden heb je er nu onder zitten en heb je het met de zomerbanden ook al eens geprobeerd?
 

michelover

Forumguru
Heb zelf de MAD veren eronder en orginele dempers en dat ligt als een blok op de weg. Mijn zomer- en winter banden zitten beide op 18inch velgen.
Merk niets van zwabberen of iets dergelijks zelfs niet bij +200.
 

Lordje

Actief lid
@ UpDate : Ik haal met mijn standaard 4x4 versie zonder enige moeite 210km/h (in Duitsland) en stabiel. 210 voelt aan als 120 in mijn vorige en ben nog niet ten einde aan 210 :).
Lijkt me dus een probleem bij jou en ik vermoed de dempers.
 
Bovenaan Onderaan