Onderstel

___JC___

Forumguru
Ik ben tot een conclusie gekomen.....

Eigenlijk heeft de Superb helemaal niet zo een goed onderstel.
:shocked:

Ik heb zelf nu 6 maanden een 4x4 met 18inch en een standaard onderstel want het sportonderstel kon ik niet bestellen op een ABL. Volgens mij is dat onderstel gelijk aan dat van de meeste Superbs. Door de lange wielbasis zou je een voornamelijk op comfort gericht onderstel verwachten met redelijk veel overhellen. Nu valt dat overhellen best mee. Voor mijn gevoel is het wel iets teveel, maar daar heb je tenslotte de sportondersteloptie voor. Maar wat me het meeste tegenvalt is de demping. Die is gewoon niet zo heel goed. Je voelt vrij veel in het stuur van de oneffenheden in de weg en ik zou m zelfs wat stoterig willen noemen. Niet comfortabel. Begrijp me goed, het is geen keihard sportonderstel. De vering is meer dan genoeg, maar de demping is gewoon minder goed.

Ik heb laatst in een Cupra R gereden met 19 inch velgen en die was uiteraard harder geveerd, maar ook beter gedempt! Je voelt gewoon minder in het stuur en de hele auto van oneffenheden waar je overheen rijdt. Dat had Skoda toch beter moeten regelen wat mij betreft.

Ik zit zwaar te twijfelen om met name de schokbrekers te vervangen voor een set instelbare. Dan kan ik meteen de vering meepakken want voor het oog en het overhellen mag ie nog wel 2 a 3 cm lager. Verlagen met de verenset vanuit de dealer (-/- 3cm dacht ik) maakt m wat mij betreft weer te laag en zonder de schokbrekers te vervangen veel te stuiterig.

Zijn er meer Superb rijders die dit gevoel hebben?
 

VEEJAY

Forumguru
Als ik een Superb had, dan had ik er vast een mening over gehad.

Tot zover mijn bijdrage aan je draadje JC, succes ;)
 

Roel

Lid
Ik had hiervoor een RS en deze was natuurlijk strakker geveerd dan deze S2.
Ik vind het onderstel wel comfortabel; het is echter geen drempelvreter (veert wel heel erg in en uit).
Ik heb bewust geen 18" genomen om de boel comfortabel te houden.

mocht je de beschreven aanpassingen doen, laat dan weten hoe dit bevalt, want ook ik sta open voor verbeteringen.
 

sitechris

Donateur
in mijn meest recente ritje met de 1.8 TSI Superb (zie ook bij rij-impressie) was ik ook lyrisch over onderstel. Net niet comfortabel genoeg en ook net niet sportief genoeg. Nu is dat een conclusie op basis van een ritje van een uur en niet op basis van 20.000 kilometer.
 

___JC___

Forumguru
Je zat er na een uurtje niet ver naast wat mij betreft Chris. Drempels heb ik eigenlijk geen moeite mee. Ik was een 4cm verlaagde Octavia gewend dus deze gaat zeer makkelijk over drempels.

Het zit met name in kleine oneffenheden. Die geeft het onderstel gewoon te hard door. Te weinig demping. Plus dat je dus erg veel voelt in je stuur van de weg. Maar goed het kan aan mij (of mijn Superb) liggen.
 

andrehj

Forumguru
Het zit met name in kleine oneffenheden. Die geeft het onderstel gewoon te hard door. Te weinig demping. Plus dat je dus erg veel voelt in je stuur van de weg. Maar goed het kan aan mij (of mijn Superb) liggen.
Kleine oneffenheden worden vooral hard doorgegeven door je zeer platte 18" banden. Als je gewoon op de standaard 16 (of evt. 17") banden zou rijden, had je dit hele probleem niet gehad....
Want het zijn nu juist je banden die de korteoneffenheden moeten verwerken. De rest wordt door je onderstel opgelost.
 

___JC___

Forumguru
Dat dacht ik dus ook, maar waarom heeft een Leon Cupra met 19 inch en een harder onderstel dit niet?
 

Roel

Lid
Dat denk ik ook, want ik voel de kleine oneffenheden niet via het stuur.
Ik zou zeggen: ga eens rijden met een S2 met 17" en voel het verschil.
 

sitechris

Donateur
ik reed de auto met 17 inches en vond onderstel ook wat te hard.

Ik verbaas me overigens wel vaak over de settings van auto's (met name VAG). Heb je een grote familiebak, dan is comfort gewoon prio 1. Ik heb een Audi A4 2.0 TDI tijdelijk gereden, die auto was ook echt best hard. En dat was met standaard onderstel. Onnodig imo.

Plus dat ze bij VAG dan wel het onderstel hard afveren, maar alleen harde vering is echt niet altijd sportief. Besturing, motor, kwaliteit van onderstel worden dan vaak vergeten.

Voor een auto als een Leon Cupra R snap ik het wel dat het allemaal wat harder is, het is tenslotte een hot hatch, maar een Superb? Die moet gewoon comfort bieden, zoveel als mogelijk.
 

Captain Hook

Forumguru
@JC: is alleen voor 2WD, niet voor 4WD.

Enne, makkelijk verstelbaar staat er bij. Wordt geleverd met verstelsleutel. Tuurlijk, zie jij je al iedere keer onder de auto duiken om 'ff' te verstellen? :ahum:
 

___JC___

Forumguru
Ja zag het nadat ik gepost had inderdaad dat het 2wd is.
Ik heb nog even verder gezocht en vond een set van Bilstein waar specifiek bij staat dat je met de hand de hoogte kan verstellen. Die is wel wat duurder overigens...
 

michelover

Forumguru
Zoals je weet heb ik ook 18inch en heb hem laten verlagen (veren van MAD). Ik moet zegen dat ik het stuiteren niet heb. Ook vind ik dat de oneffenheden in de weg niet overdreven door worden gegeven. Weg gedrag is gelijk aan mijn vorige auto de RS. De auto reageerd inderdaad wel wat heftiger op verkeersdrempels als de RS, zelfs na de verlaging. Denk alleen wel dat een hoop afhangt van wat je zelf wil voelen van je auto, de een wil het wat harder de ander wat comfortabeler.
 

___JC___

Forumguru
Eens, maar op zich is mij referentiekader een Octavia met 4cm verlaging door Apex veren. Die had ik hiervoor. Dat was ook een stevig geveerde auto met welliswaar 17 inch velgen. Dus ik ben wel wat gewend zou je zeggen. Ik ga wat meer informatie inwinnen over schroefsets die in hoogte en hardheid in te stellen zijn. En dan bij voorkeur met de hand uiteraard.
 

Louis

Lid
JC, ik kan me wel vinden in deze conclusie. De vering valt mij erg tegen. Daarnaast heb ik een probleem met het lawaai die de banden veroorzaken. Voor de kwestie van de vering wil ik Koni FSD dempers te monteren in plaats van de huidige standaard dempers. Deze schijnen veel beter te dempen en kunnen het probleem wellicht oplossen en deze hoef je niet te stellen. Op internet kan je genoeg positieve reacties hierover vinden. De eerste offerte is binnen. Ik verwacht met een week of drie meer hierover te kunnen zeggen.

Ik zelf rij met een Superb Ambtion 1.8 met DSG automaat vanaf februari. Inmiddels al 15.000 km gereden. Zoals gezegd valt het comfort erg tegen, met name de vering. Voor de rest zijn het prachtige auto's.

Louis
 

___JC___

Forumguru
Eindelijk iemand die het herkent! :xyxthumbs:

Ik wil eigenlijk alleen maar een instelbare set omdat ik m niet te laag en te stug wil hebben. Maar wel met betere demping. Niet om m vaak in te gaan stellen ofzo. Ik ben erg benieuwd hoe de Superb rijdt met Koni schokdempers.
 

Race Eend

Forumguru
Koni FSD is inderdaad een goede combinatie, evt met eibach veren bv.

Op de golf 5 gti van jeroen heeft ook koni FSD gezeten, met een H&R veer toen.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb online even zitten kijken. Een setje Eibach veren (30mm) en Koni FSD komt uit rond de EUR 800. En dan moeten ze er nog onder gezet worden uiteraard. Toch best wel geld voor een beetje comfort en luxe.
 
Bovenaan Onderaan