Omslagpunt Diesel/Benzine

Canon-Eye

Forumguru
Voor het gemak laat je de hogere nieuwprijs maar buiten beschouwing? Die kom je immers tegen bij zowel de verzekeringspremie als de afschrijving, en laatstgenoemde zou nog wel eens kunnen tegenvallen doordat diesels in het algemeen een beetje in het verdomhoekje zitten hetgeen toch ten koste van de inruilwaarde gaat.

Mijn 1.2TDI Greenline combi (nieuw gekocht 2011) is, op basis van brandstof/verzekering/belasting over 15000 km/jr en zonder de afschrijving, thans rond 18 euro per maand duurder dan een nieuwe F3 combi op benzine met vergelijkbaar complete uitrusting. Terugverdientijd zou dus op ca. 120 jaar uitkomen dus dat doen we nog maar even niet, blijf nog wel even genieten van de nu zeer laag geworden afschrijving in vergelijking met een nieuwe. Maar mocht ik tegen een heel sterke aanbieding aanlopen, dan neem ik de extra kosten wel voor lief want ik wil zo onderhand toch wel eens van de diesel af, ruim voordat ook jaargang 2011 te maken krijgt met allerlei stadsverboden.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij scheelt het bij 15.000 km al in het voordeel van de diesel.
ik rij 20.000 per jaar.
diesel 20.000 / 22 x 1.3 = brandstof €1181 + wegenbelasting NL €1200 = 2381
Benzine 20.000 / 14 x 1.6 = brandstof €2285 + wegenbelasting NL € 600 = 2885
Ik verdien er dus ruim 500 euries per jaar op.
En het rijdt lekkerder en trekt beter aan de caravan.
Uiteraard mag een ieder zijn eigen keus maken, maar je vergelijk klopt niet:
  1. Als je met een diesel 1:22 rijdt, dan haal je met de 1.4 benzine makkelijk richting de 1:17 a 1:18. (hierdoor is het al zo'n beetje gelijk qua kosten).
  2. Je vergeet de hogere aanschafprijs van de diesel. (en hiermee is de benzineversie dus goedkoper)
  3. De 1.4 benzine heeft hetzelfde koppel (250 Nm) als een 1.6 diesel, maar houdt dat veel langer vol en trekt je caravan dus veel beter.
  4. De benzineversie heeft (voorlopig) geen last van binnenstadverboden.
Mijn conclusie is dat je met een 1.4 benzine (zeker de nieuwe 150 pk MQB versie) veel beter af was geweest.
 

Skotavia3

Senior Member
Uiteraard mag een ieder zijn eigen keus maken, maar je vergelijk klopt niet:
  1. Als je met een diesel 1:22 rijdt, dan haal je met de 1.4 benzine makkelijk richting de 1:17 a 1:18. (hierdoor is het al zo'n beetje gelijk qua kosten).
  2. Je vergeet de hogere aanschafprijs van de diesel. (en hiermee is de benzineversie dus goedkoper)
  3. De 1.4 benzine heeft hetzelfde koppel (250 Nm) als een 1.6 diesel, maar houdt dat veel langer vol en trekt je caravan dus veel beter.
  4. De benzineversie heeft (voorlopig) geen last van binnenstadverboden.
Mijn conclusie is dat je met een 1.4 benzine (zeker de nieuwe 150 pk MQB versie) veel beter af was geweest.

1. 1:17 heb ik met een benzine nog nooit gehaald.
2. ik heb de Diesel 2e hands, omdat de diesel een grotere afwaardering heeft, is het qua aanschaf gelijk.
een 1.4 of 1.8 benzine is dan zelfs duurder.
3. Een 1.4 heeft inderdaad meer pk's, maar het koppel pakt later op.
Bergop is het bij beide geen probleem, maar vanaf start bergop heb ik liever een diesel.
4. Benzine heeft motorisch wel meer voordelen, maar mijn voorkeur ligt vooralsnog bij een diesel.

Uw conclusie is correct, maar daar heeft mijn financieel directeur (echtgenote) geen boodschap aan.
 

-G-

Lid
Heb sinds een week een S2 sedan 1.8TSI van 2013 en na 500km staat mijn BC op 10.1l/100km.
Ik rijd een 8000km per jaar, voornamelijk korte ritjes op de binnenwegen en ben nu wel aan het denken dat ik niet beter voor een diesel had gegaan, ondanks de weinige kilometers..

Aankoop was duurder van de benzine en veel minder keuze ook. Voor elke benzinewagen stonden er 12 diesels te koop aangeboden op 2dehands.be :)
 

turboturbo

Forumguru
Een diesel gaat dat verplaatsingsgedrag niet op prijs stellen (voornamelijk korte ritjes bij maar 8000km / jaar)
Daar heb je juist zeker verstandig aan gedaan daar een benzine voor te nemen m.i. @-G-
 
  • Leuk
Waarderingen: -G-

Tafkah

Forumguru
3. Een 1.4 heeft inderdaad meer pk's, maar het koppel pakt later op.
Bergop is het bij beide geen probleem, maar vanaf start bergop heb ik liever een diesel.

Moet hier toch even op reageren:
Ik heb ervaring met zowel de 1.4 (125 pk/200nm) als de 1.6 diesel (250 nm sjoemeldiesel), beide in een SII.

De 1.4 pakte sneller en beter op (~1500tpm) dan de 1.6 (~2000tpm) en is daardoor veel prettiger met sleurhut. Zeker na de ontsjoemeling was het nog meer merkbaar.

Kanttekening: de Diesel is een stuk zwaarder en is een station en een 2014 model (waar alles aan gedaan is om hem in 20% bijtelling te krijgen). Deze heeft een 6bak ipv een 5 bak van het jaar daarvoor. Vergelijking is lastig en je kunt niet alle bouwjaren over een kam scheren.

SIII in bestelling: fijn weer een 1.4 met nu 150 pk.
 

haassie

Forumguru
Je vergeet de hogere aanschafprijs van de diesel. (en hiermee is de benzineversie dus goedkoper)

Nieuwprijs ja, tweedehands nee...

Mijn interesse was gewekt door een Ford Mondeo titanium 2015 2.0 tdci 150 pk, 66000km...20500eu....zelfde auto in een 2.0 benzine....30.000 euro. Waarom? Ik denk ontmoediging van de politiek en de milieu lobby! De Ford 1.5 diesel (mag niets trekken) en de 2.0 diesel 180pk zijn WEL euro6-temp en deze dus niet! Met deze 2.0 tdci 150pk mag je dus in D al de steden niet meer in. Niet dat ik dit wekelijks doe, maar je weet nooit, dus no go. De ford dealer gaf al aan geen heil meer te zien in de handel in Diesels. De inruil van mijn superb bij ford (was op deze auto) het hoogst, waarom? ze willen er vanaf.

Zit ook te kijken naar Skoda superb. 2.0 benzine/diesel. 2.0 benzine is haast niet te vinden (betaalbaar), dus dan maar het vergelijk met een 1.8 tsi.

2014 1.8 tsi ambition 64dkm....~24950 (zo'n beetje de basis uitvoering?)
2014 2.0tdi DSG6 L&K 47dkm....~25900 (zo'n beetje de meest volle uitvoering)
2013 2.0 tsi eleg 72dkm....26.950 (een getuned ding met 380pk, leuk!)

De prijzen voor diesels kelderen. Had voorkeur voor de tweede. Echter weet je nu al op voorhand dat als je zoiets nu koopt de afschrijving alleen maar groter wordt als de regelgevingplaag in Europa nog verder wordt aangescherpt. Nu een diesel kopen is per jaar in mijn geval 900 besparen op een auto, met name door brandstof/verbruik, echter met de wetenschap dat deze na 4 jaar gebruik, écht niets meer waard is terwijl de bezine variant denk ik nog iets meer opleverd. Waarschijnlijk compenseert de 900eu besparing per jaar weer het afschrijfverlies tav diesel/benzine. Broekzak/vestzak, lood om oud ijzer.

De meeste recente diesels zijn nu ADAC euro6-temp gecertificeerd, hetgeen een bepaalde tolerantie inhoudt tussen de emissie die men opgeeft en de werkelijke uitstoot. In 2020 wordt het euro6 waarin de tolerantie nog verder omlaag wordt geschroefd, dus aanscherping. Hetgeen in de toekomst alleen maar erger wordt?

Het blijft gewoon een lastige keuze! Voor de leaserijder maakt het niet zoveel uit,keuze wordt alleen kleiner/duurder bij aanschaf, maar prive is een ander verhaal. Keuze is reuze, maar wat is de verstandige keuze. Die keuze is alleen duidelijk bij <20.000km per jaar. Bij 25000-35000 wordt het spel anders.
 

turboturbo

Forumguru
@haassie ik denk dat ik dan zou kiezen wat ik fijner vind om te rijden (te bezitten) als het zo difuus wordt wat precies de kosten zullen worden. En je evt verlies vervolgens nemen met de gedachte dat je niet (uitsluitend) gekozen hebt op basis van excel bestandjes, maar je hebt gekozen voor plezierig rijden.
 

haassie

Forumguru
Heb sinds een week een S2 sedan 1.8TSI van 2013 en na 500km staat mijn BC op 10.1l/100km.
Ik rijd een 8000km per jaar, voornamelijk korte ritjes op de binnenwegen en ben nu wel aan het denken dat ik niet beter voor een diesel had gegaan, ondanks de weinige kilometers..

Aankoop was duurder van de benzine en veel minder keuze ook. Voor elke benzinewagen stonden er 12 diesels te koop aangeboden op 2dehands.be :)


Voor ieder scenario bestaat er een andere ideale auto!...korte stukjes+binnendoor+grote auto = hoog verbuik!....gelukkig is benzine dan nog iets voordeliger in B. Ik doe ook maar 52km per dag en kan dit op twee manieren doen, binnendoor of snelweg. Kies bewust voor snelweg omdat ik dan gecombineerd zo'n 7~8l/100 heb hetgeen netjes is, ga ik binnendoor dan haal ik deze cijfers echt niet en ga ik meer naar jouw waardes of zelfs erboven als ik alle lichten tegen heb....
 

-G-

Lid
inderdaad. Ik ben 2m groot dus heb echt wel een superb nodig voor de kinderen op de achterbank ;)

een 2014 1.8TSI voor 24.000 vind ik precies wel heel veel geld.
Heb mijn 2013 1.8TSI met alles op en aan maar 14.000 betaald!
 

Skotavia3

Senior Member
Moet hier toch even op reageren:
Ik heb ervaring met zowel de 1.4 (125 pk/200nm) als de 1.6 diesel (250 nm sjoemeldiesel), beide in een SII.

De 1.4 pakte sneller en beter op (~1500tpm) dan de 1.6 (~2000tpm) en is daardoor veel prettiger met sleurhut. Zeker na de ontsjoemeling was het nog meer merkbaar.

Kanttekening: de Diesel is een stuk zwaarder en is een station en een 2014 model (waar alles aan gedaan is om hem in 20% bijtelling te krijgen). Deze heeft een 6bak ipv een 5 bak van het jaar daarvoor. Vergelijking is lastig en je kunt niet alle bouwjaren over een kam scheren.

SIII in bestelling: fijn weer een 1.4 met nu 150 pk.

Ik heb door privezaken even niet kunnen reageren.
De diesel O3 heeft zijn koppel vanaf 1500 toeren, volgens het boekje.
mijn medio 2015 O3 is van na het sjoemel tijdperk, naar wij dachten.
Als ik een sjoemeldiesel had gehad, had ik hem niet laten ontsjoemelen.
Ik ben wel benieuwd naar naar het verbruik van de S3 met 600 ongeduldige hoeven.
 

Tafkah

Forumguru
Overigens op autoweek staat inderdaad 1500 max vermogen (S2). mijn ervaring is echter dat bij 1500 toeren er nog heel weinig gebeurt....
 

Skotavia3

Senior Member
Overigens op autoweek staat inderdaad 1500 max vermogen (S2). mijn ervaring is echter dat bij 1500 toeren er nog heel weinig gebeurt....
Helemaal gelijk in.
in het boekje staat ook iets als... max koppel tussen 1500 en 2700 toeren, heel verschil lijkt me.
Ik ga echt niet proberen om met 1500 toeren een berg op te klauteren met 1300 kilo sleurhut er achter.
 
Bovenaan Onderaan