Omslagpunt Diesel/Benzine

haassie

Forumguru
Momenteel heb ik een superb 1.8 tsi. Ik heb bewust gekozen voor een benzine auto omdat ik dacht dat mijn jaarlijkse kilometrage zo rond de 20.000 zou komen te liggen. Echter nu na 13 maanden zit ik hier ruimschoots overheen....30.000km, ongemerkt toch links en rechts wat meer gereden.

Ik vraag me af waar nu het feitelijke omslagpunt ligt om diesel te gaan rijden uitgaande van een superb/octavia. bij voorkeur een 2.0. Bij een skodadealer gaven ze mij aan dat het omslagpunt vandaag de dag rond de 45000 ligt. Dat vond ik relatief hoog. Die km maak ik niet.

Tijdens mijn zoektocht naar mijn huidige auto kwam ik volgens mij via de anwb website zelfs goedkoper uit met een 1.6tdi....2.0tdi was net iets duurder. Kwam met name door het hogere gewicht en daardoor hogere MRB.

Aan de andere kant heeft het nog zin om diesel te gaan rijden met het steeds scherper aangehaalde milieubeleid. Ik rij per dag woon werk slechts 52 km
 

Arjann

Forumguru
Dat omslagpunt van 45.000km zal gelden voor een nieuwe auto denk ik. Voor een gebruikte auto ligt dit een stuk lager. Anders moet je even 2 vergelijkbare gebruikte auto's in benzine en diesel naast elkaar leggen, dan kan je je brandstofkosten, wegenbelasting én evt verzekering per jaar uitrekenen en het verschil bepalen. Qua onderhoudskosten zit er weinig verschil tussen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overstappen naar een andere auto kost ook geld, betrek dat ook in je berekeningen.
Ik zou nu wat voordeliger uit zijn aan benzine, belasting en verzekering met een F3 combi Clever, maar dan moet ik wel rond 21k investeren bovenop de inruil om er eentje te hebben met 1100kg trekvermogen ipv de huidige 1000.
Dat is dan een terugverdientijd van 120 jaar of zo, dus als het allemaal heel blijft laat ik het voorlopig maar zo... :pardon:
 

haassie

Forumguru
Overstappen kost ook geld ja...Ben al een tijdje aan het rondkijken. Dit omdat mn huidige auto me niet het plezier geeft wat ik zoek. Motorisch wel maar met name met schakelen niet en heb liever een 6 traps autom ipv 7. Deze zit in een 1.8tsi 4x4 of vanaf de 2 liters, benzine of diesel. Aangezien de schaarste van een 2.0 benzine zat ik ook te denken aan diesel....vandaar het omslagpunt...kan ook zijn dat ik van merk switch als ik niet vind wat ik zoek en alsnog voor benzine ga....vandaar de vraag over het omslagpunt. Ben dr nog niet uit!
 

aiva tco adoks

Forumguru
De aanschaf bij mij met benzine was €3k meer.
Voor dat verschil kan ik veel mrb en diesel kopen ;)

En dat met 30k per jaar.

Persoonlijk rijdt ik liever 2,5 ton met een diesel dan met een benzine motor..
Dus omslagpunt vond ik toen niet echt belangrijk.
 

MaxN

Donateur
Wij rijden 35000 per jaar en puur op basis van de vaste kosten(brandstof,wegenbelasting,verzekering) zou onze O3 RS TDI tussen de €700,- en €1000,- per jaar goedkoper zijn(kom ook van een S2C 1.8TSI met DSG). Ik ga er vanuit dat onderhoud even duur is voor beide auto’s.
En ja de aanschaf kost altijd geld!!
 

bouwdirk

Senior Member
hangt het er ook niet van af welke afstand je per trip rijdt? ik rij zelf +/-20.000 km per jaar maar veelal maar ritjes van +/- 15 km en voor de huidige diesels is dit op verloop van tijd niet zo ideaal
 

MaxN

Donateur
Is zeker van belang. Elke auto presteert optimaal als deze warm is. Benzine of diesel maakt. Ket uit, maar gemiddeld genomen duurt het bij een diesel nog altijd langer voordat deze echt warm is.
Bij ons is woon-werk 70km snelweg. Dus die wordt sowieso warm. Bij korte ritjes(tot 20km) zou ik denk ik ook voor een benzine kiezen.
 

Arjann

Forumguru
Ik denk echt dat als je een 2.0L diesel afzet tegenover een 2.0L benzine dat de diesel voordeliger is. Ik rij zelf een S2 2.0 diesel, woon/werk 54km per dag, half snelweg/half provinciale weg met gemak 1:18.
 

andrehj

Forumguru
Wij rijden 35000 per jaar en puur op basis van de vaste kosten(brandstof,wegenbelasting,verzekering) zou onze O3 RS TDI tussen de €700,- en €1000,- per jaar goedkoper zijn(kom ook van een S2C 1.8TSI met DSG).
Voor dat bedrag zou ik de extra ruimte en comfort van de S2 niet in willen ruilen voor een O3! En dan heb ik het nog niet over het extra geluid en de mogelijke binnenstadsverboden van de diesel.
Lekker bij benzine blijven dus.
 

andrehj

Forumguru
Ik denk echt dat als je een 2.0L diesel afzet tegenover een 2.0L benzine dat de diesel voordeliger is. Ik rij zelf een S2 2.0 diesel, woon/werk 54km per dag, half snelweg/half provinciale weg met gemak 1:18.
Dat is geen eerlijk vergelijk. De 2.0 TSI is echt veel sneller dan 2.0 TDI. Als je eerlijk vergelijk moet je de 170pk tdi vergelijken met de 1.8 TSI (en zelfs dan is de TSI nog iets sneller). De 140 pk TDI zit qua prestaties dichter bij de 1.4 TSI.
 

MaxN

Donateur
Ging bij ons ook meer om de wekelijkse kosten aan de pomp die nu veel lager “lijken” dan met de benzine S2.
En de km-stand 200.000 speelde ook wel mee voor de 1.8.
En de ruimte missen we niet. Zelfs makkelijker met een kleine van 1,5 op de achterbank die alles op de grond gooit. En de kofferbak is even groot.
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb er ooit bij de aanschaf van mijn huidige S2 aan zitten rekenen en ik dacht dat bij 18.000 km het break-even-point lag bij de vergelijking van een 1.8 TSI DSG met een 2.0 TDI DSG. Puur op basis van financiële overwegingen (aanschaf + operationele kosten) heb ik overigens voor een handgeschakelde 1.6 TDI handbak gekozen. Nooit spijt van gehad.
 

Arjann

Forumguru
Dat is geen eerlijk vergelijk. De 2.0 TSI is echt veel sneller dan 2.0 TDI. Als je eerlijk vergelijk moet je de 170pk tdi vergelijken met de 1.8 TSI (en zelfs dan is de TSI nog iets sneller). De 140 pk TDI zit qua prestaties dichter bij de 1.4 TSI.

Het gaat hier toch niet over welke auto sneller is? Of begrijp ik je verkeerd? De TS geeft aan dat zijn voorkeur naar een 2 liter uitgaat, vanwege de dsg 6, de rest heeft een dsg 7 en die wil hij niet
 

haassie

Forumguru
Het gaat mij idd niet om snelheid....beetje power is meegenomen maar dan eerder voor de sleurhut. In die zoektocht vraag ik mij af of diesel een alternatief kan zijn voor benzine (qua kosten) binnen de km's die ik maak.
Zal ook gewoon eens moeten gaan rijden om te zien of dat een dergelijke diesel wel het gezochte plezier geeft of dat ik misschien teveel ervan verwacht. Ik zit nu met mijn rijstijl op 8.1l/100km (1:12,3) Dit is het lange termijn verbuik volgens de wagen (incl. wintersport, caravan gebruik en dagelijks verkeer). Even een snelle berekening geeft de volgende nummers:

huidige S2C 1.8 tsi
brandstof 30.000/12,3 á 1.60 eu/l= 3902 euro (prijs vandaag bij mijn lokale pomp)
MRB 200 p/kw = 800 euro
verzek. 70 eu/pm = 840 euro
normaal onderhoud = 600 euro (?) lag bij mij dit jaar hoger
total = 6142 euro

S2C 2.0 tdi 140pk
Aanname 1:17 voor de diesel
30.000/17 á 1,32= 2329 euro (prijs vandaag bij mijn lokale pomp)
MRB 420 p/kw = 1680
verzek. 70 eu/pm=840 (ervan uitgaande dat de verzk ongeveer hetzelfde blijft)
normaal onderhoud = 600 euro (ervan uitgaande dat dit ongeveer hetzelfde blijft)
total = 5449

Afschrijving van de auto buiten beschouwing gelaten, welke bij een diesel hoger is dan bij benzine.... bij een kleinere diesel zal het wellicht nog iets voordeliger worden. Daarnaast is de benzine prijs nu hoog maar over het afgelopen jaar ook wel eens lager geweest (zo ook diesel).
 

CharlesTucker

Forumguru
Afgelopen winter heb ik ook eens iets zitten rekenen, maar het blijft een lastig verhaal allemaal, je moet wel erg veel aannames doen, waarvan maar de vraag is hoe geldig die nog zijn over een paar jaar. Bij mij was het vooral gericht op een Octavia, de 1.6TDi vs. de 1.5TSi. Ik rij ongeveer 40.000 per jaar, en dat leek ook wel ongeveer het omslagpunt. Ik heb ook de ANWB website gebruikt, daar kun je ook je maandelijkse kosten laten inschatten. De grote verschillen zitten in de brandstof en MRB, kleinere verschillen in onderhoud, afschrijving en verzekering. Volgens de ANWB is onderhoud bij een benzine auto goedkoper, maar is de afschrijving meer dan bij een diesel (in tegenstelling tot wat @haassie hierboven schrijft). Ik heb uiteindelijk gekozen voor benzine, omdat ik bang ben tot er de komende jaren meer werk gemaakt zal worden van "dieseltje pesten", wat wel eens een (flink) negatief effect op de restwaarde, en dus afschrijving, kan hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
Klopt, die TDi is nu zeven jaar oud, ik heb er ruim 270.000 km mee gereden en hij gaat binnenkort vervangen worden door een 1.5TSi (staat in bestelling, zou volgens de planning volgende week gebouwd moeten worden)
 

Canon-Eye

Forumguru
"dieseltje pesten", wat wel eens een (flink) negatief effect op de restwaarde, en dus afschrijving, kan hebben.
Met een kleine 15k km/jaar (huidige stand ruim 157k) ga er maar van uit dat mijn F2c Greenline hier niet al te erg onder zal lijden, simpelweg omdat hij het grootste deel van zijn afschrijving al achter de rug heeft. Zelfs een halvering of erger van de huidige waarde overleef ik wel.

Als er op enig moment dan toch een nieuwe (c.q. andere) moet komen, dan zal het in elk geval geen diesel meer worden, zoveel is zeker. LPG heb ik überhaupt nooit gewild en elektrisch (d.w.z. plugin hybride met voldoende trekvermogen) kan privé voorlopig ook niet uit, dus het zal dan wel een benzinestoker worden.
 
Bovenaan Onderaan