Omslagpunt Diesel/Benzine

ronald_j

Actief lid
Lpg --> reservewiel kwijt. Ja, klopt. Maar ik heb jarenlang lpg gereden. Ik heb het reservewiel in al die tijd 1 keer nodig gehad. Ja, 1000 km red je niet op lpg. Ruim 500 wel (met fabia 1.4). En tanken voor maximaal 30 euro is toch priceless voor mij. Ik mis het nog steeds als ik benzine afreken voor wezenlijk meer dan dat.
 

Jewepe

Forumguru
Gas is om op te koken, diesel is voor trekkers en benzine is te duur ...................................................:D
 

Frazajunior

Actief lid
Ik heb voor de Skoda gekeken naar een BMW Touring.
Als ik een diesel nam dan kwam ik qua prijs en opties goedkoper uit dan een benzine en had er dan een zwaardere motor in liggen. Bij redelijk gelijkwaardige motoren scheelde dit ongeveer 1500 a 2000 euro met elkaar in aanschaf voor een mooie gebruikte.
Nu heb ik me nog niet echt verdiept in het verschil in prijs met een Octavia maar heb het welnzo berekend toendertijd als hieronder beschreven. Heb dan wel de wegenbelasting voor een Octavia gebruikt.
Stel dat de aanschaf 2000€ goedkoper is. Wegenbelasting per maand 70€ duurder bij 0km rijden en een omslagpunt van pak hem beet 40000km (dan zit je echt wel goed en ruim berekent denk ik). (Toendertijd lag het omslagpunt ergens bij 25000km maar dit terzijde)
Dan zal je auto met 20000km maar 35€ in de maand extra kosten.
Als je er dan van uit gaat dat je wagen aan het einde van de rit 1000€ minder inruil krijgt (dit bedrag blijft variabel en ik vind dat je altijd geluk moet hebben bij inruil) dan heb je over 1000€ gedeelt door de 35€ die je per maand extra kwijt bent oftewel 28maanden. Na bijna 2 1/2 jaar zal je pas meer gaan betalen per maand voor je auto. Rij je meer of is het omslagpunt uiteindelijk lager dan 40000km dan zal het dus langer duren voordat je meer betaalt.
Alleen is dan de vraag hoe hoog is je vervangings frequentie van je auto?
De kosten voor service heb ik niet vergeleken. Dit mede omdat ik voorheen al meerdere keren opgelicht ben door verschillende dealers qua kosten met mijn benzine auto’s. Waar ik als voorbeeld bij een grote beurt wel de riemen werden vervangen en niet de waterpomp a 35€ zodat ik het jaar daar op wederom terug mocht met een lekke pomp en overnieuw alles mocht vervangen. Tevens een ruim een half uur bezig zijn met remleidingen opschuren en dan besluiten om toch nieuwe er onder te zetten. Twee keer betalen voor remolie vervangen/ ontluchten en uiteindelijk een luchtfilterbox vastzetten met tieraps aan je radiator a (19€) terwijl deze fabriek af nooit vast heeft en hoort hebben gezeten.
Dus servicekosten zijn ook erg variabel in mijn geval in het voordeel van de dealer ( en natuurlijk terug gegaan en geld retour gekregen maar wat heb ik verder meer betaald wat ik niet weet?) Met mijn nieuw gekochte fabia ga ik naar de Skoda dealer ivm garanties en pechhulpdienst terwijl ik mijn vorige auto’s uiteindelijk bij een autogarage (ipv merkdealer) in onderhoud bracht wat de prijzen met een derde terug bracht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gas is om op te koken
:ot:Ik kan je een inductiekookplaat van harte aanbevelen. Op vol vermogen iets aan de kook brengen gaat sneller dan gas omdat alle warmte in c.q. door de pan zelf wordt opgewekt, in plaats van dat de helft of meer langs de pan in de afzuigkap verdwijnt...
Verder is zo'n plaat vele malen makkelijker schoon te houden door het ontbreken van die verrekte ingebrande pannendragers.
[\OFFTOPIC]
 

ronald_j

Actief lid
Gas is om op te koken, diesel is voor trekkers en benzine is te duur ...................................................:D
Grappig dat mensen dat steeds blijven zeggen. Weet je dat het feitelijk gas is wat er in de cylinder verbrand wordt? En dat er heel wat voor nodig is om een brandstof als diesel te vergassen. Peperdure piezo injectoren moeten het met grof geweld in de cylinder knallen om het goed te vergassen. Autogas is van nature gasvormig. Koken op gas is daarentegen weer best onhandig. Je verbrand iets in je keuken met als resultaat dat je zuurstof inlevert en er co2 en water voor terugkrijgt. Zonder goede afzuiging geeft dat een boel troep. En de helf van de warmte waait gewoon langs je pannetje het raam uit. Elektrisch koken is veel schoner en als je de juiste methode kiest ook comfortabeler. Gas doet het daarentegen heel niet gek in een auto, zolang de elektrische auto qua actieradius en laadtijd nog niet het gewenste comfort biedt.
 

haassie

Forumguru
Ben er nog niet uit wat ik ga doen. In mijn berekening obv 30k per jaar scheelt het 700 euro goedkoper bij diesel. Rij ik minder gaat het voordeel omlaag, rij ik meer wordt het voordeel groter. De eerder genoemde 40k per jaar werd ook al genoemd door een skoda dealer. Alternatieve brandstoffen is voor mij geen optie ivb met caravan.

Gisteren met een 150pk 2.0 tdci ford mondeo combi gereden uit 2015 met 90k op de klok. Stuurde ouderwets lekker, typisch ford met prima wegligging, betere isolatie, weinig rijgeluid (minder dan mijn huidige skoda op benzine) inruil was wel even slikken na een jaartje skoda.

Heb ook gekeken naar skodas met dezelfde motor maar toch een stuk duurder 2e hands.

Ga me eerst maar weer eens inleven in wat er te koop staat!
 

Jewepe

Forumguru
Heren, heren (dames?),

Mij ging het om de vooroordelen even aan te geven en om alle berekeningen een beetje te relativeren. Autorijden kost in Nederland nu eenmaal heel veel geld (in Denemarken overigens nog veel meer) en om nu eindeloos te gaan berekenen wat het wel niet kost en het zo goedkoop mogelijk te doen (lekker Nederlands) vond ik wat langdradig worden. Dus ik dacht: laat ik eens een knuppel van vooroordelen het hoenderhok in gooien. Nou dat lukt dus :jaja:;)

@Canon-Eye Volgens mij moet je dan wel eerst een 380 V krachtstroom groep in je meterkast aanleggen. Overigens eens met de voordelen die je noemt van inductie
@ronald_j Ik weet inderdaad dat er (vrijwel) altijd gas wordt verbrand in een verbrandingsmotor. Mijn colleges werktuigbouw ben ik nog niet vergeten.
 

haassie

Forumguru
Idd autorijden kost geld...Bij 10.000 diesel rijden is dom evenals benzine bij 50000 (bij mijn type auto) vandaar dus mijn vraag wanneer switchen tussen beide rendabel zou zijn. Geen vreemde vraag toch? Bij mij past diesel/benzine het best...elektrisch,gas of anders is voor mij (nu nog) geen optie. Ik ontrek me aan de kookplaat discussie....kan toch niet zo goed koken en laat dit dan ook over aan de culinair geleerden van dit forum!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Canon-Eye Volgens mij moet je dan wel eerst een 380 V krachtstroom groep in je meterkast aanleggen
De installateur was er toch al om de zonnepanelen aan te leggen en aan te sluiten, dus er is meteen een dubbele kookgroep aangelegd. Althans, ik zie een dubbele hoofdschakelaar met bijschrift "kookgroep", verder weet ik hier niet veel van.
En al sinds de jaren '70 zit in elk nieuwbouwhuis standaard een loze leiding rechtstreeks van de meterkast naar de keuken voor het geval er (alsnog) elektrisch gekookt gaat worden, dus het draadjes trekken was ook zo gepiept.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij 10.000 diesel rijden is dom
Dat hangt er maar net vanaf, hè. Ik rij met mijn 7 jaar oude F2c Greenline 1.2 TDI nu veel minder kms dan in de eerste jaren: het is gezakt tot rond 15000 km; stand nu ruim 157k. Maar zelfs als het zou zakken naar 10k/jaar zou dat op zichzelf geen reden zijn om hem weg te doen, simpelweg omdat ik om die paar tientjes per maand te besparen die ik met een benzinefabia voordeliger uit zou zijn zoveel geld moet investeren dat ik jaaaaaren bezig ben om het terug te verdienen.
Dus zolang het heel blijft mag hij blijven, tenzij ik tegen een heel gunstige aanbieding aanloop die aan al mijn eisen en wensen voldoet. Dán wil ik wel investeren - niet eens persé om voordeliger uit te zijn maar meer om er meteen ook op vooruit te gaan...
 
Laatst bewerkt:

Jewepe

Forumguru
@haassie Ik rij al meer dan 20 jaar diesel omdat het bij mijn kilometrage (gemiddeld zo'n 40 tot 45 kkm/jaar) inderdaad dom zou zijn (geweest) om benzine te rijden. Ik merk dat mijn kilometrage terugloopt (nu zo'n 32 kkm/jaar) en zeer waarschijnlijk nog verder terug gaat lopen. Voor mij geen reden om benzine te gaan rijden, als dat economischer zou zijn. Deels om de reden die @Canon-Eye geeft maar, meer nog, ik vind een diesel gewoon veel fijner rijden. En dat plezier mag wat mij betreft wat kosten.
 

haassie

Forumguru
@Canon-Eye ...hangt er idd maar net vanaf....daarom schreef ik ook bij mijn type auto.

Heb altijd diesel gereden (lease). Nu rij ik prive dus benzine, ivm met vaste werkplek op 26km van huis...gister met die diesel gaf weer gewoon een soort rust. Lekker mooi koppel en met 120 in zn zes een zee van rust!
 

ronald_j

Actief lid
Ik hoor vaak dat mensel diesel fijner vinden rijden vanwege veel meer koppel bij lage toeren. Is dat eigenlijk nog wel actueel? Ik heb nu een 1.2 TSI met een luttele 63kw en zelfs daar verbaas ik me al over hoe snel je verrassend veel koppel hebt. Ik vind dat dus inmiddels niet meer storend. Zijn er buiten economische redenen dan nog andere redenen om liever diesel te rijden?
 

turboturbo

Forumguru
Zijn er buiten economische redenen dan nog andere redenen om liever diesel te rijden?
Ik denk persoonlijke. @haassie roemt de rust op de snelweg in de zesde versnelling. Ik daarentegen ben altijd blij met de relatieve stilte aan boord (binnenin) van een benzine auto. Mijn vader had een aantal jaren diesel wagens en man wat vond ik dat rumoerige wagens (waren anno nu natuurlijk wel oudere generatie diesels realiseer ik me nu)

Hoewel mijn verplaatsingsgedrag wel geschikt is voor een diesel (voornamelijk langere ritten) maar m'n jaar kilometrage zit maar rond de 10-15dKM ben ik dus om economische reden bij een benzine uit gekomen, maar dat zou ik misschien bij een veel hoger kilometrage ook nog gedaan hebben omdat het m'n voorkeur betrof.
 

EdK

Forumguru
Volgens mij moet je dan wel eerst een 380 V krachtstroom groep in je meterkast aanleggen
Dat kan mits je dan ook van de energieleverancier een 400V aansluiting krijgt met de desbetreffende 3 fase KWh meter.
Meer toegepast word de kookgroep die uit 2 groepen 230V bestaan en waar de aan/uit hendels op de automaat met elkaar gekoppeld zijn.
Dit is puur een veiligheidsfunctie, dus dat je niet 1 groep uitzet en de 2e niet en je dus alsnog een optater krijgt bij de kookplaat.
En met die 2x230V verdeel je dus het vermogen van de kookplaat over de 2x 16A groepen.
Let wel op dat je op je kookplaat met de plaatjes de juiste schakeling moet maken, maw RTFM
 

haassie

Forumguru
@ronald_j benzine en diesel rijden wezenlijk anders en kun je niet echt met elkaar vergelijken...mijn getunede 1.8tsi pakt toch echt wel later op maar blijft daarentegen doortrekken richting het hoog.... een diesel doet precies andersom bij laag veel koppel maar doortrekken gaat je niet veel winst meer geven, eerder geluid haha. Met mn caravan is diesel beter hoewel de 1.8 hem met twee vingers in de neus trekt.
 

Bakboord1

Forumguru
Ik rij een lease auto en bij ons moet je vanaf 40000km per jaar een diesel rijden. Alles daaronder een benzine. Dus hierop gebaseerd zou 40k dus het omslag punt zijn.

Voor lease klopt dat. Daar liggen de omslagpunten hoger. Ik lease ook benzine met 40dkm.
Tweedehands lag dat voor mij rond de 20-25dkm.
 

fiestaman

Forumguru
Dus zolang het heel blijft mag hij blijven, tenzij ik tegen een heel gunstige aanbieding aanloop die aan al mijn eisen en wensen voldoet. Dán wil ik wel investeren - niet eens persé om voordelig er uit te zijn maar meer om er meteen ook op vooruit te gaan...

Dit heb ik zo gedaan. Allé gunstig... ik heb weer moeten investeren. En ik wou ook benzine gaan rijden omdat het aantal km's in de week niet veel is. Maar dan toch op een diesel gevallen en nu dieselen we dus weer maar de auto is wel volledig mijn ding.
 

Skotavia3

Senior Member
Volgens mij scheelt het bij 15.000 km al in het voordeel van de diesel.
ik rij 20.000 per jaar.
diesel 20.000 / 22 x 1.3 = brandstof €1181 + wegenbelasting NL €1200 = 2381
Benzine 20.000 / 14 x 1.6 = brandstof €2285 + wegenbelasting NL € 600 = 2885
Ik verdien er dus ruim 500 euries per jaar op.
En het rijdt lekkerder en trekt beter aan de caravan.
Tijdens tanken stinkt het ook minder.Tank maar 1 keer in de maand, soms iets meer als ik met de caravan rij.
Met de vorige (benzine) stond ik bijna iedere week 70 piek af te tikken bij de pomp.
verbruik met caravan van 1300 kilo, 1/12 met benzine 1/9
diesel klinkt mooier (mijn smaak dan)
Ik heb het verbruik van de diesel nog naar beneden afgerond en verbruik van de benzine niet.

O3 combi 1.6 TDi 2015
 
Bovenaan Onderaan