Omslagpunt Diesel/Benzine

Havana

Forumguru
Dieseltje pesten hoef je niet direct heel bang voor te zijn. Tweedehands diesels met >200k op de teller gaan toch allemaal naar het oostblok.

Ik zou het onderhoud van een diesel wel 10% hoger inbegroten dan benzine. Dit o.a. vanwege het roetfilter.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tweedehands diesels met >200k op de teller gaan toch allemaal naar het oostblok.
Dat geloof ik ook wel, mijn vorige auto, 4 jaar oud met 160.000km was ook binnen 2 dagen na inleveren bij de leasemaatschappij verdwenen uit het RDW register, die zal dus ook wel ergens in het oostblok rondrijden. En voor m'n huidige Octavia had de dealer zelfs al een mogelijke koper op het oog, in Tsjechie. Maar, dit alles heeft toch wel effect op de restwaarde.

En buiten de restwaarde bedoel ik met "dieseltje pesten" ook allerlei mogelijke maatregelen waar je last van kunt gaan hebben terwijl je je auto nog hebt, nog meer toeslag op de dieselprijs, nog meer en strengere milieuzones, van dat werk. Of mijn "angst" terecht is gaan we wel zien in de toekomst. Onder de ongetwijfeld foutieve aanname dat er gedurende de komende 5, 6 jaar niets veranderd was het financieel gezien voor mij lood om oud ijzer, Octavia, 40.000km/jaar.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik denk dat een diesel bijna altijd goedkoper is. Bij mij zou een o3 1.6 TDI 2500 euro per jaar goedkoper zijn aan de pomp alleen. Maar een 1.6 TDI is echt geen optie
 

CharlesTucker

Forumguru
Net even nog wat nagerekend, bij 40.000km/jaar zou voor mij de brandstof voor een 1.6TDi ongeveer 1200 euro per jaar duurder zijn dan voor een 1.5TSI. Aan motorrijtuigenbelasting zou de 1.5TSI echter weer bijna 700 euro goedkoper zijn per jaar. In aanschaf is de TSI ongeveer 2400 euro goedkoper dan de TDI. Onderhoud en afschrijving heb ik niet paraat maar is voor beiden ook redelijk onzeker. Verder, is geloof ik nog niet genoemd hier, maar kunnen de berekeningen voor Nederland en Belgie niet heel anders uitkomen?
 

philippe bakker

Forumguru
Net even nog wat nagerekend, bij 40.000km/jaar zou voor mij de brandstof voor een 1.6TDi ongeveer 1200 euro per jaar duurder zijn dan voor een 1.5TSI. Aan motorrijtuigenbelasting zou de 1.5TSI echter weer bijna 700 euro goedkoper zijn per jaar. In aanschaf is de TSI ongeveer 2400 euro goedkoper dan de TDI. Onderhoud en afschrijving heb ik niet paraat maar is voor beiden ook redelijk onzeker. Verder, is geloof ik nog niet genoemd hier, maar kunnen de berekeningen voor Nederland en Belgie niet heel anders uitkomen?
Is in Nederland de benzine goedkoper per liter ???
 

CharlesTucker

Forumguru
Oops, ik zie nu dat ik het verkeerd heb opgeschreven. Brandstof zou 1200 goedkoper zijn voor de TDI, belasting 700 euro meer :bloos:
(sorry, ik moet dit soort berichtjes niet typen als ik eigenlijk aan het werk ben)
 

MaxN

Donateur
@philippe bakker in NL kennen wij wegenbelasting en de wb voor benzine auto's is ongeveer de helft van dat van een diesel.

Onze S2C 1.8TSI was €66,- PER MAAND!
En de O3C RS TDI is €133,- PER MAAND!
 

MaxN

Donateur
En de brandstof is ook nog eens goedkoper en de aanschaf.

Nou nog betere wegen(voornamelijk in Walonie) :arghh:
 

MaxN

Donateur
@Canon-Eye kan beide kanten op he.

Maar de zaken als wegenbelasting en (op dit moment stijgende) brandstofprijzen, maken de keuze voor Diesel of Benzine wel lastig in Nederland als je meer dan 30.000km per jaar maakt.
Het blijft altijd een afweging.
 

haassie

Forumguru
Blijft inderdaad een lastige afweging hier in NL....vergelijk tussen belgie/duitsland en nederland kan je gewoonweg niet maken.

Een toekomstproof auto kopen (met uitzondering van een batterij op wielen) blijft gewoon lastig.
 

eriktv

Forumguru
Als het allemaal niet significant veel verschil maakt zou ik lekker kiezen voor dat wat je het fijnst vindt rijden. Neem evt. nog mee hoe je psychologisch in elkaar zit; ik betaal bijna €5 MRB per dag, maar dat zit psychologisch in m’n standaard vaste lasten. En vind het heerlijk als ik de tank voor €60 vol gooi en de bc 1.100km actieradius aangeeft. :D
 

MRNX

Forumguru
Hi mensen, ik sluit even aan!

Ik rij een 2010 1.4 TSI O2C, waarmee ik toch wel wat dingetjes heb gehad helaas. Teller staat nu op 210000. Ik ben van plan de auto in te ruilen voor een 2014 O3C 1.6 TDI greentech met 93000 km

Ik krijg nog 5500 terug. Ja, bijbetalen hoort er zeker bij, maar ik krijg dan wel een overvolle O3C, met volgens mij alle denkbare opties. Probeer er morgen nog 500 bij te praten...

Ik ben ook aan het twijfelen, maar kom toch met wat omrekentabellen op een omslagpunt van 20000 of zo. Ik rij ongeveer op 25000-30000 per jaar.
 
Ik rij een lease auto en bij ons moet je vanaf 40000km per jaar een diesel rijden. Alles daaronder een benzine. Dus hierop gebaseerd zou 40k dus het omslag punt zijn.
 

CharlesTucker

Forumguru
En vind het heerlijk als ik de tank voor €60 vol gooi en de bc 1.100km actieradius aangeeft. :D
Ja, die ga ik wel missen als m'n nieuwe auto geleverd is. Ik zie nu regelmatig een actieradius van 1200 km na het tanken. En als ik dan beetje rustig aan doe dan staat ie 300km verder nog steeds op 1200, 1500 in totaal dus. Dat is overigens sinds het ontsjoemelen, nu geeft ie vaak van dit soort extreme waardes, daarvoor was het wat realistischer, zo'n 1200-1300km totaal. Over het algemeen rij ik zo'n 1150-1200km voordat ik weer ga tanken, en meestal brand het waarschuwingslampje dan nog niet, lekker :)
 

Noord26

Forumguru
Hi mensen, ik sluit even aan!

Ik rij een 2010 1.4 TSI O2C, waarmee ik toch wel wat dingetjes heb gehad helaas. Teller staat nu op 210000. Ik ben van plan de auto in te ruilen voor een 2014 O3C 1.6 TDI greentech met 93000 km

Ik krijg nog 5500 terug. Ja, bijbetalen hoort er zeker bij, maar ik krijg dan wel een overvolle O3C, met volgens mij alle denkbare opties. Probeer er morgen nog 500 bij te praten...

Ik ben ook aan het twijfelen, maar kom toch met wat omrekentabellen op een omslagpunt van 20000 of zo. Ik rij ongeveer op 25000-30000 per jaar.
Omslagpunt ligt bij 2e hands veel lager bij de keuze voor een nieuwe bolide.

Ik mis overigens lpg, hybride en volledig electrisch als alternatief?
 

DJSmiley

Actief lid
Voor mijn auto ligt het omslagpunt rond de 22.000 ofzo geloof ik. Dan reken ik met 1:13 voor benzine en 1:19 voor diesel (Wat met mijn huidige 1.9TDI prima haalbaar is, en ik gok met een 1.6 ook wel)

Mijn volgende auto wordt ook weer een diesel (Zit rond de 33k/jaar).

Wat de toekomst brengt: Geen idee. Feit is idd dat ze de diesels wel aardig demotiveren (wegenbelasting,stadsverboden, brandstofprijzen enz).
Maar ik verwacht niet dat binnen 5 jaar het verschil ZO groot is dat het omslagpunt nog veel hoger komt.

Voor mij: Steden in wil ik toch meestal niet, P+R en OV is sneller en goedkoper dan de frustratie van een half uur door een drukke stad zoeken naar een veel te dure krappe parkeerplaats.

Comfort: Ik vind het koppel van een diesel/trekkracht wel lekker. En de restwaarde: Dat is, bij een 2e hands bak, voor mij niet echt een criteria wat ik meereken. Ook een rijdende diesel blijft wel wat opleveren, en tegen de tijd dat ik 'm wegdoe is de KM stand dermate hoog dat de verkoopwaarde in alle gevallen laag is.
Tanken: 1000km op een tank bevalt me ook wel. Ik moet er niet aan denken om om de paar-100km aan de pomp te staan. (LPG). Elektrisch is al helemaal geen optie voor mij. Ik ga regelmatig weekendjes weg enz, en heb geen zin om om de paar uur verplicht lang te moeten stilstaan (of heel lang als de 'pomp' in gebruik is) om een accu op te laden.
Komt bij dat de beschikbaarheid van laadstations, zeker wat verderweg, lastiger is.

LPG: Goedkoop, maar voor mij niet echt interessant. Kofferruimte kwijt door tank, of geen reservewiel, relatief vaker tanken, parkeergarages enz waar je niet in mag..


Onderhoud: Dat blijft toch altijd een gok. Turbo en roetfilter zijn duur, maar ja, een benzineauto heeft ook wel onderhoud nodig bij 30k+/jaar.

In hoeverre mijn gevoel klopt over betrouwbaarheid is een ander verhaal (Benzine @ 300k = heeeeel veel, diesel @ 300k = leuk gereden)
 
Bovenaan Onderaan