Olieverbruik Octavia III

Desperado

Forumguru
Ik heb nog nooit 4 liter hoeven vullen bij brandend lampje. Altijd hoogstens een liter. En het is niet alleen bij VAG nog van deze tijd. Bij o.a PSA is dit ook nog altijd de regel.
 

Sjoerdb

Forumguru
Respect om zo je gelijk te halen als je weet dat je gelijk hebt. Laat ze maar een poepie ruiken en op de knieën gaan voor jou!
 

brepus13

Forumguru
Ik ga pas olie bijvullen als de melding komt echter ben je dan al ~4 liter van de 4,5 liter olie kwijt. Als dit binnen 15 dkm is is toch best veel zelfs als het binnen de werkelijk belachelijke acceptabele 1500/km per liter valt welke in de boekjes van Skoda staat....die ondergrens heb ik nooit begrepen dat dat acceptabel is! Niet van deze tijd maar wel bij VAG. Wil je dit niet dan even een kleine 3k in je auto stoppen om andere zuigerveertjes te laten monteren...en 6k bij een vag dealer om je “garantie” te behouden.

Dus jouw blok draait nog met slechts een halve liter olie aanwezig?? Ik hoop niet dat je ooit je auto via dit forum te koop aanbiedt!

zonder gekheid, het verschil tussen min Max op de peilstok is ongeveer een liter. Je lampje gaat branden als je iets onder minimum komt normaal gesproken. 4 liter bijvullen slaat echt nergens op
 

CharlesTucker

Forumguru
Ook mijn ervaring, ik heb nu 3 keer een brandend waarschuwingslampje gehad, steeds na ongeveer 20.000 km (1 x na de auto nieuw gekocht te hebben, 2 keer na een beurt). Volgens de peilstok is dat dan op of misschien net een heel klein beetje onder het minimum. Een halve liter erbij brengt het peil netjes in het midden tussen min en max, en daarmee haalt ie makkelijk de volgende beurt. Ik neem me wel steeds voor om ook wat vaker preventief te peilen, maar dat komt er niet echt van. 4 liter is wel heel vreemd, dan zou je er dus 4 hele flessen van een liter in kunnen gooien als de waarschuwingsmelding komt ???
 

Tees

Donateur
In mijn F1c heb ik 1x een olielampje gehad, toen ik m nog niet zo heel lang had en niet wist dat ie nogal wat olie verbruikte. Toen moest er iets van 3 liter in (van de 4.2). Als ik het goed heb meet de oliesensor de oliedruk, en als die te laag wordt, dan geeft ie een lampje. Ik kan me voorstellen dat dat per motorblok verschilt, en misschien hebben ze die de laatste jaren ook wel steeds strakker afgesteld.

Overigens kan je olieverbruik natuurlijk vaak ook flink inperken door net een ander viscositeit olie te gebruiken. Met 5W30 gebruikte m'n Faab zo'n 1 op 2000, sinds ik switchte naar 5W40 is t zo rond de 1 op 4-5000. Wat niet wegneemt dat er natuurlijk een reden is voor olieverbruik, en hoe ouder de auto wordt, hoe erger het meestal wordt.
 

haassie

Forumguru
Voor mn laatste beurt lichtte het lampje op en een liter erbij gegooid. 1500 km verder weer. Toen een beurt gegeven. Alles eruit, flushen, nieuwe erin. Ik had tijdens de laatste oliebeurt een km of 7000 gereden meest snelweg toen de waarschuwing weer oplichtte. Dacht echt dit kan niet. Zat toen tussen min en puntje pijlstok in. Geen idee hoeveel er dan nog aan rest in zit. Daarvoor deed ie dat pas na een 15000km. Mss niet Kon het me haast niet voorstellen maar er ging zeker 3 liter in en toen stond ie net boven max. Nu een 5000km gereden en staat nog steeds op hetzelfde pijl...raar maar waar. Zelfde olie castrol edge 5w30 ll titanium...geen rommel dus. Vreesde het ergste (veren revisie) maar lijkt nu weer stabiel. Verkopen via forum...nee. Ooit weer een skoda ...nee!
 

haassie

Forumguru
Ruim binnen de marge volgens “de owners manual”...1/1500 mag hahaha. Schone Tsi/tdi wordt gecompenseerd door wat verbrande olie.
 

tim_j

Senior Member
Dat is niet goed hoor, dan moet je wel blauwe wolken achterlaten. Kan je er mee terug?

net als vroegâh kan je wat testjes doen om te vinden waar het zit:
Met warme motor 10 min stationair draaien en dan wegrijden/gasgeven is zuigerringen.
Oliedamp bij toeren maken en dan gas los, klepsteelrubbers.
Daarnaast ook te maken met een turbo, hier zou je de binnenkan kunnen bekijken of er speling op de as zit. en het IC traject ook of er overmatig olie in zit.
Dit zijn dingen die je als leek zou kunnen testen.
 

tim_j

Senior Member
Ik heb een olieverbruik van 0,5 liter op 23.000km met een 1.6tdi CRK, bij een km stand van 164.000km om het contrast aan te geven.
 
Er zit net een nieuwe cilinderkop op om het olieverbruik op te lossen, heeft dus niet echt geholpen.
Hij verbruikt nu meer dan daarvoor :banghead:
 
Even een update, het vervangen van de cilinderkop heeft dus niet geholpen. Er is een officiële oliemeting gedaan en de conclusie van de dealer en Skoda Nederland was dat het verbruik te hoog is. Inmiddels staat de Octavia bij de garage en gaan ze de zuigers en zuigerveren vervangen en indien de cilinderwanden beschadigt zijn wordt het blok vervangen.
Deze keer wordt het onder coulance uitgevoerd en zijn er voor mij geen kosten aan verbonden.
 

VAG-man

Forumguru
Gefeliciteerd @Vaquero72! De aanhouder wint.
Ik hoop voor je dat er een volledig nieuw blok in komt. Hebben ze in mijn Superb ook in 2015 gedaan. Nu na 100.000km nog geen enkel probleem.

Trouwens in post #25 zei je aan dat de zuigers ook vervangen zijn. Gebeurt nu nóg een keer?:pieker:
 
Bovenaan Onderaan