Olieverbruik Octavia III

Ik heb een Octavia 1.2tsi van 2013 en heb vorige week helaas de cilinderkop moeten laten vervangen.
Hij verbruikte op het laatst 1L olie op 1500km.
Het is het nieuwe type motor en er stond 140.000 km op de teller.
 

brepus13

Forumguru
Ik dacht dat de voornaamste oorzaak van olie gebruik bij de tsi motoren lag aan de zuigers/schraapveren? Wat hebben ze in de kop allemaal vervangen dan?
 
Schraapveren was voornamelijk een probleem bij het vorige type 1.2 tsi blok.
Bij het type wat ik heb zou dat opgelost moeten zijn, maar helaas heb ik pech gehad.
Er lekte teveel olie langs de zuigers, ze hebben de complete kop vervangen inclusief zuigers.
 

brepus13

Forumguru
Ik begrijp niet helemaal waarom bij lekkage langs de zuigers (schraapveren) er een complete kop vervangen moet worden? Kan iemand wellicht uitleggen hoe of wat?
 

EdK

Forumguru
Vloegel boorde en hoonde men ze uit en kwam er een overmaatse zuiger met schraapveren in , maar vanwege de nicasil laag die tegenwoordig op de zuigerwand word aangebracht schijnt dat niet meer te kunnen ! ( dit werd me tenminste bij BMW nederland ooit verteld toen ik daar was uitgenodigd voor proefrit van halve dag op de R1100RT )
Misschien dat dat de reden is van complete vervanging !?
 

brepus13

Forumguru
Allemaal prima maar je cilinders zitten onder de kop dus dat staat daar los van lijkt me.

Ik zie nog steeds niet waarom de kop vervangen is bij olie gebruik. Een scheurtje oid kan maar lijkt me niet veel voorkomend. @ertromp wellicht heb jij een goede uitleg?

#snapdernogsteedsniksvan
 

ertromp

Forumguru
Nee ook voor mij volkomen onduidelijk waarom de kop vervangen zou moeten worden. Echt vreemd
 
Tja, ik ben zelf niet zo technisch maar zoals jullie het stellen klinkt het inderdaad niet logisch.
Nu vertrouw ik volkomen op de garage waar die gemaakt is en er zit 4 jaar garantie op de reparatie,
dus we gaan het meemaken of het olieverbruik opgelost is.
 

Monteurtje

Forumguru
Tot een bepaalde productiedatum (modellen uit eerste jaar ongeveer) kan er een probleem in de cilinderkop van een 1.2 zitten waardoor je last krijgt van olieverbruik. Maar dan heb je serieus verbruik dat je storing krijgt van cilinderoverslag. Omdat de bougie aangetast zijn.
Heeft te maken met afdichting klepstelen. Maar zou het moeten opzoeken voor exacte probleem.
 
De bougies waren inderdaad zwaar aangetast, dat heeft de monteur mij nog laten zien.
Als je dat wilt opzoeken zou ik dat fijn vinden.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb het opgezocht. Komt door onjuist bewerkte cilinderkopbooringen voor de klepgeleiders.
Hierdoor kan er koolvorming op de bougie ontstaan. En krijg je overslag.
Gaat om MOTOREN tot een bepaalde productiedatum. Ergens half juni 2014.
 
Bedankt voor het uitzoeken, maar is dit dan een fout vanuit de fabriek ?
Het heeft mij nl. een hoop geld gekost ( € 3.500,-) en als dit echt een productiefout is vind ik dat ik recht heb op coulance ook al is de auto inmiddels 7 jaar oud.
 
Ik heb contact opgenomen met de dealer die hem gerepareerd heeft .
Zij geven inderdaad toe dat mijn auto in die serie valt met de onjuist bewerkte cilinderkop boringen voor de klepgeleiders. Ze hebben getracht daar een coulance op te krijgen maar Skoda Nederland heeft dat afgewezen.
Ik ga nu direct contact opnemen met Skoda Nederland.
 

haassie

Forumguru
Ik zou het zeker proberen, alleen daar (PON) zijn ze niet zo makkelijk en vrijgevig...misschien refereren aan een TPI waarin deze tekortkoming staat beschreven als er een bestaat....Smeer alvast je hoofd in met bultenzalf zodat je voorbereid bent op de deur die dicht gegooid gaat worden. En laat ze ook maar aantonen dat de garagist deze zaak heeft aangemeld. Misschien is dat niet eens gebeurd. Maar goed de volhouder wint en je weet maar nooit.
 
Ik heb net contact gehad met Skoda Nederland en de dealer heeft inderdaad coulance aangevraagd.
Dit is door Skoda echter afgewezen omdat de auto de laatste 3 jaar niet bij een dealer in onderhoud is geweest.
In het gesprek werd direct aangegeven dat men daar heel strikt in is.

Maar laat daar nu net wat over geschreven zijn in de Europese Richtlijnen, dit mag een fabrikant dus niet verplicht stellen. Dit heb ik in het gesprek ook aangegeven en toen draaide de persoon iets bij, hij ging het met zijn meerdere bespreken als het goed is wordt vandaag nog teruggebeld.
 

Desperado

Forumguru
Als het onderhoud niet is uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf (lees: goede garage met personeel met diploma's) heb je geen poot om op te staan.
 
Bovenaan Onderaan