Olieverbruik Octavia III

benros

Lid
Hallo allen,

Mijn 3e Octavia (model III) heb ik eind september 2018 gekocht. Bij een onderhoudsbeurtje één jaar later is er nieuwe Olie ververst (10-10-2019) maar nu moet ik (na 7 maanden) alweer Olie bijvullen, dat lijkt me niet normaal?
Kan iemand aangeven wat een eventuele oorzaak kan zijn, het is wel zo dat we niet veel kilometers rijden en veelal kleinere afstanden/ritten.
Alvast dank voor reacties,
 

benros

Lid
Ik heb in die tijd ong. 7.000km gereden Tim, dus vindt het zelf redelijk snel dat ik dan al Olie moet bijvullen.
Dank voor je vraag/reactie.
 

benros

Lid
@hemi24 , dat heb ik niet gecontroleerd, ik zal dit navragen. Bedankt, auto moet toch nog een keer voor een klein beurtje vooraf aan vakantie! Thx :thumbsup:
 

tim_j

Senior Member
Inderdaad bijvullen tot max en dan bijhouden hoe lang je er mee doet.
Welke motor is het?
 

hemi24

Forumguru
@benros : dat antwoord kan ik je nu ook wel geven : “Uiteraard hebben we het olieniveau tot bovenaan afgevuld, meneer..!” :cool:

Waarom binnen een jaar en met slechts 7.000 km alweer een beurt? Wellicht ergens op bezuinigd bij de vorige service? :arghh:
 

VAG-man

Forumguru
@benros nee dat is niet normaal, mits de olie bij de laatste olieverversing op het goede peil is gezet en je nu het juiste peil afleest.

Hoe weet je dat het oliepeil laag is? Kreeg je een melding of heb je deze afgelezen op de oliepeilstok?
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

Geen idee vandaar het vraagteken achter mijn zin, ik wist dat er iets was met de 1.2 maar wist niet zeker wat. Vandaar :)
 
recent heb ik nog een 1.2 uit elkaar gezien.
deze motor was uitelkaar ivm olie verbruik.
er zat al een nieuwe cilinderkop op.
hier is ook een model modificatie op geweest
maar de cilinderkop had niet geholpen.
en de motor in kwestie had olie verbruik door vol gekoekte olie schraap veren op de zuigers
oorzaak onbekend op dit moment.
kan zijn door verkeerde olie of verkeerd gebruik van de auto.
in ieder geval nieuwe zuigers en een software update just to be sure.

normaal gezien verbruiken deze motoren niet.
maar uitzonderingen bevestigen de regel
 

flip

Lid
Mijn 1.2, nu 97000km, nieuw gekocht, heeft altijd al een slok olie nodig gehad. Verder prima auto, alleen stoort dit olieverbruik me telkens weer. Ik mag rekenen op 1l olie op 12000km.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb bij mijn 1.2 tsi nu een half litertje bij gevuld op 10.000km... ik maak me er niet zo druk om.
 
Ik heb een 1.2 tsi uit 2013 met 90000 km, nog nooit olie bijgevuld, hierbij zitten ook vele vakanties met de caravan.
 

flip

Lid
Toch blijf ik dit olieverbruik hoog vinden. Mijn vorige auto's hadden dit helemaal niet. Alleen één exemplaar, met toen al +350000km op de teller. Dat vind ik dan wel kunnen.
 

EdZ

Donateur
Ik heb een 1.2 105pk uit 2010 gehad (Skoda) en nu een 1.2 110pk uit 2015 (Seat). Bij beiden nooit olieverbruik geconstateerd tussen de beurten door.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Mijn broer al zijn 1.9TDI's dronken olie waarbij er tienduizenden anderen nooit olie verbruikte, maar die auto's van mijn broer werden nooit rustig warm gereden en zo.
Als je altijd korte afstanden rijdt denk ik dat dit olieverbruik niet abnormaal is. Maar tegenwoordig hebben auto's wel hele dunne olie en kan het daar ook wel aan liggen misschien? Welke auto's reed je vroeger?
Ik meende ook ergens te lezen dat een nieuwe auto altijd wat meer olie kan verbruiken, ik dacht zelfs in het instructieboekje.
 
Bovenaan Onderaan