Olieverbruik Octavia III

hemi24

Forumguru
Grote kans dat de Peugeot dealer olie (0W30) heeft toegepast die voldoet aan de classificatie ACEA C2; als Skoda dan vasthoud dat dit 5W30 ACEA C3 had moeten zijn, wordt het een leuke discussie...
 
Laatst bewerkt:
De cilinderkop was niet goed vanaf dag 1 dat hij de fabriek uit reed, dat heeft niets met onderhoud te maken. Ook als hij altijd bij de Skoda in onderhoud was geweest was dit evengoed gebeurt. Maar goed we gaan het meemaken
 

hemi24

Forumguru
Twee mogelijkheden v.w.b. het vermeende defect aan de cilinderkop:
  • Het is gemeld/beoordeeld/vervangen dooreen officieel (erkend) VAG-specialist;
  • Je kunt het defecte deel alsnog overleggen;
Voor alle andere gevallen : :pardon:
 

hemi24

Forumguru
@VAG-man : ik lees alleen dat de dealer iets heeft toegegeven én dat Pon de aanvraag voor coulance heeft afgewezen...

Maak hier inderdaad wel uit op dat het onderdeel vervangen is bij een VAG-dealer (terechte aanname?);
dat kan de discussie wel makkelijker maken wellicht..!
 
De cilinderkop is inderdaad vervangen door een VAG dealer. Deze heeft aan de hand van de auto gegevens direct gezien dat de cilinderkop niet goed was en heeft dit ook toegegeven.
 
En wat ik dus zeer kwalijk vind van Skoda is dat men weet dat er auto's rondrijden met een defecte cilinderkop maar dat er geen terugroepactie is geweest.
 

haassie

Forumguru
VAG weet wel van meer dingen dat ze niet deugen...olieverbruik door slecht ontworpen zuigerveren...krakende rubbers...bepaalde dsg bakken en wat nog meer? Echter heb ik weleens gelezen dat pon in duitsland Auto’s afneemt zonder garantie om de inkoopprijs te drukken...hetgeen betekent dat dit soort zaken door PON zelf afgehandeld en betaald moeten worden...vandaar de beperkte flexibiliteit?
 
Tja, mijn vorige auto was een Peugeot 508 met het beruchte 1.6THP blok, deze gaf met 4 jaar 100.000km de geest.
Het complete blok moest vervangen worden, kreeg wel 75% coulance maar de overige 25% was alsnog een fiks bedrag.
Nadat het blok was vervangen ging alles er omheen stuk, de auto stond vaker bij de garage dan dat wij er in reden.

Daardoor heb ik de overstap naar Skoda gemaakt, maar daar ben ik kennelijk niet veel beter af
 

VAG-man

Forumguru
Er is hier wel eens gezegd "er bestaan geen slechte auto's meer". Daar ben jij niet over meepraten.
Blijkbaar heb je pech met auto's. Sommigen hebben dat gewoon. Ik heb gelukkig nooit pech gehad met auto's. Een wonder, want mijn jongste auto ooit gekocht was 7 jaar oud en heb inmiddels mijn 9e auto.

Ik zou de reactie van PON afwachten en bij een negatief bericht eventueel verdere stappen ondernemen. Je moet dan wel bij de verkopende partij zijn.
 

Jessedew

Senior Member
Ik heb een 1.4 TSI, uit 2013 met 160.000 km, die ook olie gebruikt, moet tussen de beurt bijvullen, kreeg een x een melding. De bougies waren vervangen en de monteur had op 1 a 2 bougies ook aanslag ontdekt (na 40.000 km met die bougies gereden te hebben)

we gaan het meemaken, klinkt niet al te hoopgevend moet ik zeggen, al is mijn olie verbruik nog binnen de perken en zal zolang dat zo blijft er niets aan laten doen.

Ook hier krakende draagarmrubbers. Verder fijne auto.

Benieuwd naar hoe jouw verhaal afloopt, aangezien die van mij ook niet bij de Skoda dealer onderhouden wordt.
 
Begin van de week contact gezocht met de klantenservice van Skoda Nederland. De casus voorgelegd, men ging het bespreken intern. Ik zou dezelfde dag worden teruggebeld. Je raad het al , die belofte kwamen ze niet na. Vervolgens heb ik ze elke dag gebeld en op donderdag heb ik zelfs 2 keer gebeld.

Donderdag einde vd middag werd ik eindelijk teruggebeld. Het verzoek om coulance was afgewezen omdat de auto niet in onderhoud was geweest bij een dealer. Ik heb ze toen verteld dat dit in strijd was met artikel 81 en 82 van het Verdrag van de Europese Gemeenschap.

Dat veranderde de zaak kennelijk toch weer en ze ging nog even overleggen. Daarna werd ik weer gebeld en hadden ze ineens de reden van afwijzing verandert. Dit was een compleet lulverhaal waarna ik heb gevraagd om dit per mail te bevestigen. Dat hebben ze gedaan, de reden die in de mail staat is dat de auto niet bij een officiële dealer is gerepareerd. Dat is mooi voor mij want dat is een feitelijke en makkelijk te bewijzen onwaarheid. De auto is wel degelijk gerepareerd door een officiële Skoda dealer.

Ik ga het nu uit handen geven aan een jurist.
Maar ongezien de uitkomst is 1 ding zeker, dit is mijn 1e en ook direct mijn laatste Skoda. Wat een klantonvriendelijk bedrijf is dat zeg.
 
Daar ben ik mij van bewust, wordt dus ook zeker geen VW, Seat of Audi.
Wat ik al schreef, heb zoiets ook meegemaakt met een Peugeot en die gaven ten minste wel een coulance van 75%.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb een 1.4 TSI, uit 2013 met 160.000 km, die ook olie gebruikt, moet tussen de beurt bijvullen, kreeg een x een melding. De bougies waren vervangen en de monteur had op 1 a 2 bougies ook aanslag ontdekt (na 40.000 km met die bougies gereden te hebben)

we gaan het meemaken, klinkt niet al te hoopgevend moet ik zeggen, al is mijn olie verbruik nog binnen de perken en zal zolang dat zo blijft er niets aan laten doen.

Ook hier krakende draagarmrubbers. Verder fijne auto.

Benieuwd naar hoe jouw verhaal afloopt, aangezien die van mij ook niet bij de Skoda dealer onderhouden wordt.

wat is olie gebruik? Een litertje olie tussen een 30k beurt bijvullen is niet noemenswaardig. 1 liter olie op 1000km is meer in de buurt van ernstig olie gebruik.
 

Desperado

Forumguru
Alles boven de 1 liter op 1000km is ook "acceptabel" (of moet ik zeggen onder)
En dat is niet alleen bij VAG het geval.
 

Jessedew

Senior Member
Ik doe gewoon om de 15.000 km een beurt. Mm monteur zegt dat dat beter is. Ja natuurlijk zal je zeggen dat dat niet nodig is, maar hij zegt ook dat het olie verbruik niet zo'n kwaad kan. Anders zou hij me wel wat aansmeren nieuwe cilinderkop bijv. Komt erop neer 1 x per jaar een beurt. Verbruikt dan een nog geen 1 liter olie op 15.000 km.
 

brepus13

Forumguru
Een beetje bijvullen op 15k km vind ik geen overmatig olie gebruik. Zoals gezegd, als het per paar duizend km een liter is dan is het aan de hoge kant.
 

haassie

Forumguru
Ik ga pas olie bijvullen als de melding komt echter ben je dan al ~4 liter van de 4,5 liter olie kwijt. Als dit binnen 15 dkm is is toch best veel zelfs als het binnen de werkelijk belachelijke acceptabele 1500/km per liter valt welke in de boekjes van Skoda staat....die ondergrens heb ik nooit begrepen dat dat acceptabel is! Niet van deze tijd maar wel bij VAG. Wil je dit niet dan even een kleine 3k in je auto stoppen om andere zuigerveertjes te laten monteren...en 6k bij een vag dealer om je “garantie” te behouden.
 
Bovenaan Onderaan