Olieverbruik 1.6tdi

Skotavia3

Senior Member
Zo iemand ben ik wel, twee ritjes van zo'n 70km per dag, waarvan ongeveer 65km snelweg. Mijn 1.6TDi (in een Octavia, maar dat zal voor deze discussie toch niet relevant zijn). In bijna 250.000 km heb ik nog nooit olie hoeven bijvullen. Ik heb altijd het door de BC aangeven onderhoud (VOI) gevolgd, en dat was altijd pas na 30.000km (in ongeveer 9 maanden).

Ik rij ongeveer hetzelfde.
74 km per dag, 3/4 op de snelweg, lekker eerst een stukje binnendoor voor de snelweg aan beide kanten, dan warmt hij even lekker op, rij meestal rustig, nooit boven de 130.
Stond 105.000 op toen ik hem kocht, nu 10.000 verder merk ik weinig van enig verbruik, ik zal morgen nog eens kijken als ik op mijn werk ben, hier thuis staat hij nooit recht.
Mag ik da wel vragen wat voor olie jullie er in gooien??
Neem ik een litertje mee op vakantie.
Er kan volgens mij 0w30 in , maar ook 5w30. en van welk merk dan?
 

dn-co

Actief lid
Ik rij ongeveer hetzelfde.
74 km per dag, 3/4 op de snelweg, lekker eerst een stukje binnendoor voor de snelweg aan beide kanten, dan warmt hij even lekker op, rij meestal rustig, nooit boven de 130.
Stond 105.000 op toen ik hem kocht, nu 10.000 verder merk ik weinig van enig verbruik, ik zal morgen nog eens kijken als ik op mijn werk ben, hier thuis staat hij nooit recht.
Mag ik da wel vragen wat voor olie jullie er in gooien??
Neem ik een litertje mee op vakantie.
Er kan volgens mij 0w30 in , maar ook 5w30. en van welk merk dan?

Volgens mijn handleiding moet er VW50700 (5W30 Long Life) in mijn Superb 1.6 TDI.
 
Mijn olieverbruik is behoorlijk verminderd. Na vervangen van gehele egr, roetfilter en turbo. Dat er wat mis was werd door een andere dealer wèl erkend.

Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk
 

Skotavia3

Senior Member
Volgens mijn handleiding moet er VW50700 (5W30 Long Life) in mijn Superb 1.6 TDI.
Dank je,
Gisteren gepeild.
verbruik na 10.000 is nul.
eens kijken wat hij in oktober doet met 2300 km door de bergen sleuren met onze mobile bungalow er achter.
 

VAG-man

Forumguru
Mijn olieverbruik is behoorlijk verminderd. Na vervangen van gehele egr, roetfilter en turbo. Dat er wat mis was werd door een andere dealer wèl erkend.

Verstuurd vanaf mijn G3121 met Tapatalk

Nog steeds in deze auto rijdende?
Hoe gaat het nu met het olieverbruik?
 
Bij 200.000km is deze vervangen. Ik rijd er dus niet meer in. Heb elke 5/6000km een liter mogen bijvullen.

Mijn huidige auto heeft net zijn eerste beurt gehad en tussentijds geen olie nodig gehad.
 

VAG-man

Forumguru
Het is niet abnormaal, maar ik zou er niet blij van worden met dat verbruik.

Inmiddels een andere S3 met 1.6 TDI?
 

larsy

Forumguru
Heb nu dikke 5000km gedaan met mijn supurb 3
En lampje ging ook aan => “olie”
Zat dus op het min.
Dit had ik dus niet verwacht .
 
QUOTE
Ik heb nog nooit de volgende onderhoudsbeurt gehaald zonder olie bij te vullen. Ook 1.6TDI.

Edit.. Excuus voor de quote. Ik deed het verkeerd.
 
Laatst bewerkt:

larsy

Forumguru
Ja vin het ook veel . Mijn voorge 2 skoda’s 1.6 heb ik nooit moeten vullen .
Maar goed het is nu zo :pardon:
 

Skotavia3

Senior Member
"mijn" Superb is inmiddels 9 maanden oud en de teller staat op 48.xxx km.
Bij 14.000km ging voor het eerst het olielampje branden. Ik heb toen bijna 1,5liter bijgevuld.
Bij 28.000km wederom.
30.000 beurt gehad.
Mijn octaaf 2015 1.6tdI 150.000km verbruikt een kleine liter per 30.000 km.
ik ben geen hardrijder zoals de hier bovenstaande.
meestal rond de 100 en soms 120.
Met de sleurhut er achter is het verbruik niet noemenswaardig meer, maar dan is de motor wel in recordtempo op temperatuur.
3 liter per beurt is wel fors, zelfs voor een diesel die iets meer mag gebruiken dan een benzine.
de olie is inderdaad wel goed dun, maar dat is voor de turbo.
Dus dikkere olie tegen het verbruik en je turbo naar de palestijnen of dunnere olie en wat verbruik.
Hiervoor had ik een Renault 1.2 TCE, die zoop pas olie.
Die slokte iedere 3000 km een litertje weg.
Volgens de dealer en importeur heel normaal, een renault monteur vond het wel buitensporig.
 

Skotavia3

Senior Member
@superbmarnix Is dat de 105 of de 110 pk versie?
En zit er eigenlijk wel verschil in de motor 105 of 110?
de nieuwere tdi's zijn 115 naar wij dachten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan