Olieverbruik 1.6tdi

Dirkmk1

Senior Member
Mijn S3 1.6 tdi H6 heeft nu 83.000km gelopen:
- tussen de 30.000km beurten (dan krijgt hij dus al nieuwe olie bij de dealer!), altijd nog 0,75 tot 1 liter olie bij moeten vullen. Hij verbruikt wel iets meer dan mijn vorige S2 1.6tdi.
- koelvloeistof heb ik trouwens ook al drie keer moeten bijvullen omdat deze een stuk onder het minimum zat. (wellicht lekkende waterpomp net als bij de S2 1.6tdi) hier ga ik wederom melding van maken bij de 90.000km beurt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Iemand die vrijwel alleen snelweg rijdt, waarbij overdag de motor eigenlijk nooit afkoelt kan met gemak die 30.000 interval aan.
Zo iemand ben ik wel, twee ritjes van zo'n 70km per dag, waarvan ongeveer 65km snelweg. Mijn 1.6TDi (in een Octavia, maar dat zal voor deze discussie toch niet relevant zijn). In bijna 250.000 km heb ik nog nooit olie hoeven bijvullen. Ik heb altijd het door de BC aangeven onderhoud (VOI) gevolgd, en dat was altijd pas na 30.000km (in ongeveer 9 maanden).
 
Intussen staat de auto op 57.000km
Elke 4000km olie erbij. (1 liter)
Dealer heeft intussen twee keer het roetfilter handmatig geregenereerd vanwege een hardnekkig motorstoringslampje. Blijft echter terugkomen. Men zegt dat het olieverbruik en de problemen met het roetfilter niks met elkaar te maken hebben.

Uitlaat en een deel van de achterbumper zijn pikzwart en vettig. Bij gasgeven komt er een flinke walm uit de uitlaat.

Ik zie zelf een duidelijk verband tussen olieverbruik, de problemen met het roetfilter en de zooi die uit de uitlaat komt.

Zijn er toch nog anderen die soortgelijke klachten hebben?
 

philippe bakker

Forumguru
"mijn" Superb is inmiddels 9 maanden oud en de teller staat op 48.xxx km.
Bij 14.000km ging voor het eerst het olielampje branden. Ik heb toen bijna 1,5liter bijgevuld.
Bij 28.000km wederom.
30.000 beurt gehad.

Bij 42.000 wederom olie moeten bijvullen. En vorige week bij 47.000 km wederom (toen controleerde ik het zonder dat het lampje was gaan branden, er kon bijna een liter bij.

De laatste interval was dus 1 liter op 5000 kilometer.

Hebben meer mensen hier "last" van?

Ik heb nog nooit een auto gehad die olie verbruikte.

Wellicht ten overvloede:
Ik rijd de auto fatsoenlijk warm. Het ding heeft immers een olietemperatuurmeter. Als de olie daadwerkelijk op temperatuur is geef ik aardig gas.
Cruise control staat veelal op 160km/h (152 in het echt) een hogere snelheid kent de adaptieve cruise control niet.
Is 160 niet bijna het maximum met een 1.6 TDI ? En trek je een caravan ?
 

hemi24

Forumguru
Dat roetfilterprobleem was ook al te verwachten toen je bij km stand 14.000 1,5 liter had bijgevuld...

Je auto slurpt klaarblijkelijk olie mee door het uitlaatkanaal, mijn beste gok is dat de schraapveren niet goed zijn.
Dit gaat een bom duiten kosten om weer goed te krijgen...
 
Ik heb de 2.0TDI DSG en ook hier last van overvloedig olieverbruik. Elke +-12.000km (minder dan 3 maanden) geeft hij de melding om olie bij te vullen. 90% vd kilometers zijn op de snelweg gereden.
 
Is 160 niet bijna het maximum met een 1.6 TDI ?
160 max? Ja, wel veel geduld hebben dan hoor. En onderstaand een filmpje van de 1.6 diesel zoals deze standaard ook in de Superb zit.
Maar er is ook de optionele 120pk tdi. Die loopt wel iets harder... Als ik goed mijn best doe mag ik die volgende keer misschien wel bestellen :deuk:
 

reinierh

Senior Member
Nee het ding wil 200 op de teller. Zeg maar 190 in het echt. Ik heb mijn trekhaak nog nooit gebruikt.
Hmm mijn 1.6 haalt 202 echte kilometers. En nog redelijk snel ook. Bij onze buren van Oostenrijk naar Nederland meerdere keren de 200 echte kilometers gehaald (km/h wel te verstaan!!)
Wel een DSG7 bak volle kofferbak, wederhelft en 3 tieners achterin!!!

Even On! Topic, ik haal net niet de beurt. Moet nu voor de 2e keer weer net voor een beurt olie bijvullen. Naast de koelvloeistof waar ook net 300ml bij moest.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb de 2.0TDI DSG en ook hier last van overvloedig olieverbruik. Elke +-12.000km (minder dan 3 maanden) geeft hij de melding om olie bij te vullen. 90% vd kilometers zijn op de snelweg gereden.

Een liter op 12k zou ik niet overvloedig willen noemen, maar kan me voorstellen dat als je Een PSA diesel gewoon was dit ineens veel vindt...
 
Hmm mijn 1.6 haalt 202 echte kilometers. En nog redelijk snel ook. Bij onze buren van Oostenrijk naar Nederland meerdere keren de 200 echte kilometers gehaald (km/h wel te verstaan!!)
Wel een DSG7 bak volle kofferbak, wederhelft en 3 tieners achterin!!!

Even On! Topic, ik haal net niet de beurt. Moet nu voor de 2e keer weer net voor een beurt olie bijvullen. Naast de koelvloeistof waar ook net 300ml bij moest.
Correctie: gisteren inderdaad 202 echte kilometers. Weliswaar alleen in de auto.
 
"mijn" Superb is inmiddels 9 maanden oud en de teller staat op 48.xxx km.
Bij 14.000km ging voor het eerst het olielampje branden. Ik heb toen bijna 1,5liter bijgevuld.
Bij 28.000km wederom.
30.000 beurt gehad.

Bij 42.000 wederom olie moeten bijvullen. En vorige week bij 47.000 km wederom (toen controleerde ik het zonder dat het lampje was gaan branden, er kon bijna een liter bij.

De laatste interval was dus 1 liter op 5000 kilometer.

Hebben meer mensen hier "last" van?

Ik heb nog nooit een auto gehad die olie verbruikte.

Wellicht ten overvloede:
Ik rijd de auto fatsoenlijk warm. Het ding heeft immers een olietemperatuurmeter. Als de olie daadwerkelijk op temperatuur is geef ik aardig gas.
Cruise control staat veelal op 160km/h (152 in het echt) een hogere snelheid kent de adaptieve cruise control niet.
Is een bekend "probleem" bij VW motoren. Ik heb ook een superb en moet exact tussen de beurten door 1 tot 1,5 liter olie bijvullen. Bij de garage noemen ze dit "normaal".
 

dn-co

Actief lid
In afwachting van mijn S3 ben ik de gebruikshandleiding van de auto aan het lezen.
Hierin wordt een olieverbruik van 0,5 liter op 1000 kilometer als normaal genoemd. De eerste 5000 kilometer zou dit zelfs nog meer mogen zijn.
Ik vind het nogal veel maar Skoda blijkbaar niet.
 

gdisselkoen

Forumguru
In afwachting van mijn S3 ben ik de gebruikshandleiding van de auto aan het lezen.
Hierin wordt een olieverbruik van 0,5 liter op 1000 kilometer als normaal genoemd. De eerste 5000 kilometer zou dit zelfs nog meer mogen zijn.
Ik vind het nogal veel maar Skoda blijkbaar niet.
Dat heet jezelf indekken.
 

dn-co

Actief lid
Even een oud draadje oppakken.

Vandaag heb ik na 23750 km voor het eerst olie bijgevuld. Er ging precies 1 liter bij.

Ik had overigens nog geen melding van een te laag niveau ontvangen.
 
Bovenaan Onderaan