Olieverbruik 1.6tdi

"mijn" Superb is inmiddels 9 maanden oud en de teller staat op 48.xxx km.
Bij 14.000km ging voor het eerst het olielampje branden. Ik heb toen bijna 1,5liter bijgevuld.
Bij 28.000km wederom.
30.000 beurt gehad.

Bij 42.000 wederom olie moeten bijvullen. En vorige week bij 47.000 km wederom (toen controleerde ik het zonder dat het lampje was gaan branden, er kon bijna een liter bij.

De laatste interval was dus 1 liter op 5000 kilometer.

Hebben meer mensen hier "last" van?

Ik heb nog nooit een auto gehad die olie verbruikte.

Wellicht ten overvloede:
Ik rijd de auto fatsoenlijk warm. Het ding heeft immers een olietemperatuurmeter. Als de olie daadwerkelijk op temperatuur is geef ik aardig gas.
Cruise control staat veelal op 160km/h (152 in het echt) een hogere snelheid kent de adaptieve cruise control niet.
 

Connexie

Forumguru
Waar zit de olietemperatuurmeter in een S3? Heb hem nog niet kunnen vinden. Heb wel een metertje ter grootte van de brandstofmeter hinderlijk in het zicht zitten, maar die gaat niet over olie (bij mijn weten).

:lezen:
 
Waar zit de olietemperatuurmeter in een S3? Heb hem nog niet kunnen vinden. Heb wel een metertje ter grootte van de brandstofmeter in zicht zitten, maar die gaat niet over olie (bij mijn weten).

:lezen:
In je maxidot display, tussen de tellers dus. Als je scrolt komt vanzelf de olietemperatuur voorbij.
 

hemi24

Forumguru
1,5 liter bijvullen lijkt me aardig veel, aangezien er tussen min en max peil doorgaans maar 1 liter zit...

Vul je trouwens wel bij met de juiste olie?
 
Het lampje gaat natuurlijk niet zonder reden branden:, er is veel te weinig olie.

De gebruikte olie voldoet exact aan de specificaties opgegeven door de fabrikant.
 

Robbie146

Senior Member
De mijne verbruikt ook olie, 36000km nu en in totaal al een kleine 2 liter bij moeten vullen (ben aan de tweede fles bezig)
Moet daar wel bij zeggen dat bij ophalen bij de dealer ik thuis gelijk olie gepeild heb en dat er toen al flink wat bij moest, slordig van de dealer denk ik dan maar.

Mijn vorige Skoda (O2 1.6tdi) naar 150.000km gereden zonder ooit olie te hoeven bijvullen :pieker:
 
Olieverbruik was mij ook al opgevallen. Nu 59.000 op de teller en in totaal een liter of 4 bijgevuld. Staat nu weer bijna op minimum, maar gaat ook bijna voor de beurt.

Het olieverbruik is hoger dan bij al mijn voorgaande auto's (incl een Golf 1.6 tdi), maar is niet zodanig dat actie gewenst is. Ik neem het voorlopig voor kennisgeving aan.
 

Rallye

Forumguru
1,5 liter bijvullen lijkt me aardig veel, aangezien er tussen min en max peil doorgaans maar 1 liter zit...

Bij mijn O2's was dat inderdaad ook zo.

Het lampje gaat natuurlijk niet zonder reden branden:, er is veel te weinig olie.

Logisch zou zijn dat het lampje aangaat op het moment dat je olie onder het minimumpeil gaat. Dat heb je dus niet "veel te weinig olie", maar net te weinig. Wel z.s.m. bijvullen natuurlijk......
 

leon-cupra

Forumguru
Volgens mijn dealer ligt het gewoon aan de olie die de groep gebruikt en de intervallen. Olie is van bepaalde dikte waardoor hij meer verbruikt en de intervallen zijn veel te lang. Hij heeft zelden een wagen die niet hoeft binnen te komen voor de 30.000km.
 

oco1979

Forumguru
De kans dat je voor de 30.000km niets moet bijvullen is klein.
Intervals zijn te lang.
Max 15.000Km lijk me meer dan voldoende ,zo dat je niet moet bijvullen.
Elk zijn ding natuurlijk.
Dan de reactie van ja maar het onderhoudboeksje en de dealer zeggen dat maar om de 30.000km is.
Ieder autotechnieker dat ik ken is er geen ene die zeg van beja hij 30.000Km ideaal.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja @oco1979 , bij een privéwagen bepaal je het zelf maar bij lease dien je de voorschriften van het merk te volgen. Bij onze nieuwe S3 (bedrijfswagen) staat ook 30.00km , dus zal pas na 2.5jaar onderhoud worden :arghh:
 

oco1979

Forumguru
Tja @oco1979 , bij een privéwagen bepaal je het zelf maar bij lease dien je de voorschriften van het merk te volgen. Bij onze nieuwe S3 (bedrijfswagen) staat ook 30.00km , dus zal pas na 2.5jaar onderhoud worden :arghh:

Als er dingen kapot gaan dan is het voor de leasing, privé voor je eigen.

Bij men werkwagen(iveco daily is het 40.000Km)
Doen dan ook wel 100.000km per jaar, met gewicht die tussen de 4.400 en 7.000kg lig, naar welke wagen op de plateau moet of leeg en das optrekken stadsverkeer en stationaire ook wel lang draaien.
Soms in de winter dat deze 10 uur sta te draaien,van de ene depanage naar de ander.
Olie die daar uitkomt is zwart.
Bij ons al paar gehad met turbo kapot en soms motoren ook.
Vorige bij 50.000km de handbak ik puin.

Conclussie: privé kort maar de intervals in, als je tenminste lang wil van genieten.
 

leon-cupra

Forumguru
Als er dingen kapot gaan dan is het voor de leasing, privé voor je eigen.

Bij men werkwagen(iveco daily is het 40.000Km)
Doen dan ook wel 100.000km per jaar, met gewicht die tussen de 4.400 en 7.000kg lig, naar welke wagen op de plateau moet of leeg en das optrekken stadsverkeer en stationaire ook wel lang draaien.
Soms in de winter dat deze 10 uur sta te draaien,van de ene depanage naar de ander.
Olie die daar uitkomt is zwart.
Bij ons al paar gehad met turbo kapot en soms motoren ook.
Vorige bij 50.000km de handbak ik puin.

Conclussie: privé kort maar de intervals in, als je tenminste lang wil van genieten.
voor onze privéwagens doe ik ook ieder jaar een onderhoud.
 
Toch ben ik dan wel de eerste mechaniker (mooi woord hebben jullie daar toch voor in België ;)) die er niet in meegaat dat 30.000 km onderhoudsinterval per definitie te lang is. Iemand die vrijwel alleen snelweg rijdt, waarbij overdag de motor eigenlijk nooit afkoelt kan met gemak die 30.000 interval aan. Elke ochtend 3 km naar het werk en in de avond weer 3 km terug zou ik het bepaald niet aanraden.

Ook is olieverbruik in die 30.000 km niet vanzelfsprekend. De S3 is niet mijn eerste auto met zo'n lange interval, wel de eerste waarbij bijvullen nodig is.

Dat de dunne olie debet is aan verbruik ga ik wel in mee. Hoewel een verbruik zoals de tsi's dat kenden natuurlijk ook dan onacceptabel is. Het verbruik zoals mijn tdi heeft valt nog wel binnen acceptabele grenzen.
 

hemi24

Forumguru
Een liter op de 10k is niets om wakker van te liggen...

Altijd wel oppassen dat je niet óvervult..!
 
-Hier op 27.000km 0.5liter bijgevuld (tdi 190).
-Na 1 jaar en 17.000km wou ik een afspraak maken bij een VAG dealer voor een eerste onderhoud, doch dit werd afgeraden als zijnde totaal niet nodig en weggesmeten geld... Dan heb ik het maar gelaten en gewacht tot 28.000km.
 
Ik ga mee met Superb combi III.
Ik rijd tussen de 60 en 70.000km per jaar en heb nog nooit olie hoeven bijvullen bij een auto.

Een klein carter en een lange interval hadden mijn 2 voorgaande auto's ook.
 
Hier hetzelfde. Superb HB van december 16. Inmiddels met vingers in de neus probleemloos kaap van 38000 km overschreden met een eerste onderhoud op 36000 (met dank aan vakantie garage). Wel vloeistofcheck gehad op 28000 km omdat ik toen op reis ging en garage kort nadien zelf in verlof ging... Heel content over mijn Superb :jaja:
 
Bovenaan Onderaan