Oliedruk weggevallen (rood lampje)

turboturbo

Forumguru
Beetje rare gedachte dat de oliepomp niet voor de druk zou zorgen...
Hier wordt het uitgelegd:


EDIT: het ligt kennelijk iets genuanceerder - hij legt uit dat de druk wordt gecreëerd door een uitgangskanaal van de oliepomp. Daar zit een soort ‘restrictie’.

@Tees dat soort symptomen heb ik inderdaad niet. Dus dat geeft dan zeker nog hoop.

Bij het filter zit als het goed is een drukregelventiel
Geen idee? Ik kon in de workshop manual daar niets over vinden. Het is alleen maar te hopen dat het zoiets is.
 
Laatst bewerkt:

Johnnyvr6

Forumguru
Vind het ook zeer gedurft om er iedere keer mee te rijden en te starten je hoort bij het starten al dat er geen of weinig olie is. Hij klinkt rauw tot hij drukt begint op te bouwen. Je lagers krijgen een behoorlijke op sodemieter bij weinig smering.
 

turboturbo

Forumguru
Dit is voor mij allemaal nieuwe informatie… het is maar te hopen dat het zoiets is of voor mijn part toch de oliepomp.

Vanaf hier overstijgt het mijn doe het zelf niveau dus nu is het aan de garage om een diagnose te stellen.

Vind het ook zeer gedurft om er iedere keer mee te rijden en te starten
Dat is ook zo - je zou het zelfs dom kunnen noemen. Pas na het proefritje met de nieuwe sensor begreep ik dat de gemeten waardes kennelijk niet goed (genoeg) waren.

Ik was aanvankelijk na het meten gerust gesteld (er is wel oliedruk ipv geen) en aangezien het meestal de sensor is, ging ik er vanuit dat het met het plaatsen van de nieuwe sensor klaar was. Na een tijdje stationair draaien bleef de melding ook uit.

Na een koude start (auto heeft bijna 2 weken stil gestaan) klinkt de motor altijd een stuk rauwer dus ik had in eerste instantie geen signalen dat het toch mis zou kunnen zijn.

Toen ik vervolgens met de nieuwe sensor een stukje ging rijden en de melding weer terug kwam, werd mijn conclusie uiteraard anders. Na die 2e melding heb ik de motor nog 2 x kort gestart en ben zo terug naar de garage gerold met uitgeschakelde motor.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
En, heeft de garage al wat wijsheid gebracht Peter? Ik lees geïnteresseerd mee maar hield m'n mond tot nu toe wijselijk, omdat ik niks zinnigs kon toevoegen :D. Ik mis de 1.8T stiekem nog heel vaak..
 

turboturbo

Forumguru
Mijn garage gaat er pas volgende week naar kijken. Dus ik verwacht niet eerder dan eind volgende week nieuws…

Bij het bespreken van de klachten checkte hij of ik verkeerde olie had gebruikt of te lang niet ververst, daarna dacht hij dat het oliepomp zou kunnen zijn. De zeef vond ie hoogst onwaarschijnlijk. Nou ja - hij gaat het wel zien wat het is. Zou natuurlijk ook nog een simpele verstopping of defect van of in het oliefilter kunnen zijn bedacht ik me nog (lijkt me niet heel waarschijnlijk)?

Leuk dat je zo tevreden was over de 1.8T dat herken ik wel. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zo goed dat je een simpele kleine middenklasser met zo’n snelle motor kon krijgen. Echt geweldig. Ik heb er afgelopen zomer nog heerlijk mee over de autobahn geblazen met 160~170 - je zit er zó op (harder wilde ik niet want ik had m’n gezin bij me) Lekker vlot inhalen en af en toe even mee blazen op de linker banen - heerlijk gewoon.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Na enkele loze beloftes verder (vorige week zou de auto klaar zijn, toen afgelopen maandag, vandaag 'waarschijnlijk deze week' is er nog geen nieuws anders dan dat de garagist bevestigd heeft dat de druk 'veel te laag' was en dat hij een oliepomp besteld heeft (waarvan hij zegt dat de leverancier niet kan aangeven wat de levertijd zal zijn) en ervan uit gaat dat dat het is. Hij legde uit dat als het niet de oliepomp is iets inwendigs in de motor kan zijn (een inwendig kanaal) die bijvoorbeeld verstopt is 'maar dat kan ik zo niet meten'.

Een gedachte die door mij heen gaat is: kan het wel de oliepomp zijn als er aanvankelijk wel druk wordt opgebouwd? Zowel tijdens het testen met de oliedrukmeter als het korte ritje met de nieuwe sensor, werd er aanvankelijk wel druk op gebouwd (op koude motor) en kwam de melding te lage oliedruk niet meteen terug, maar pas na het warm worden van de motor. Hoe werkt dat met een oliepomp, is dat een kwestie van aan/uit / hij doet of hij doet het niet. Of kan die inderdaad half werken oftewel het nog wel doen maar een te lage druk / opbrengst geven?
 

Tees

Donateur
Dat laatste kan zeker @turboturbo. Het is niet ongebruikelijk dat een onderdeel langzaam veroudert en in het geval van een pomp betekent dat dat ie z'n ontwerpdebiet of -druk niet meer haalt, bijv door (kleine) lekkage langs schoepen oid (weet even niet specifiek hoe een oliepomp z'n druk opbouwt).

Ik hoop dat dit de oplossing is, als je zo de verhalen van de garage hoort klinkt t allemaal wel wat dubieus...
 

turboturbo

Forumguru
Al iets mee gedaan..? :lezen:
Neen, toen ik m’n meet resultaten postte, stond de auto alweer bij de garage voor de deur met het besluit hem daar te laten en er zelf niks meer aan te doen vanaf dat punt.

Het drukregel ventiel zegt mij verder ook helemaal niets en in ETKA kon ik er ook niets over vinden. Verder sleutelen voor de deur was geen optie meer en de tijd begon ook te dringen (ik kan de auto niet te lang missen) De garage moest het dus verder maar gaan uitzoeken.

@Tees oke helder! Zou het in geval van langzamerhand/ouderdom slijtage dan niet logischer zijn dat de oliedruk op het laatst nog op z’n minst discutabel zou moeten zijn ipv ‘veel te laag’ (in mijn meting 0,5 tot 1 bar hooguit bij warme motor)? Ik bedoel: zou je dan niet verwachten dat bij normale slijtage de druk af en toe of in ieder geval nét onder de minimale waarde uit komt (en dat is kennelijk 1,6 bar)?

De garage heb ik inmiddels grote twijfels bij als ik eerlijk ben. De centrale vergrendeling is ook weer stuk en dat kon hij ook niet gerepareerd krijgen bijvoorbeeld. Maargoed, de auto verplaatsen gaat nu alleen niet zonder veel kosten en gedoe. Bovendien is het hier in de regio armoe troef met betrouwbare garages.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Nu ik er nog wat langer over nadenk vind ik het ook wel logisch: als de olie warm wordt, wordt ie minder visceus, en dus is het moeilijker druk op te bouwen (de olie sijpelt sneller langs kleine openingetjes in de pomp). Dus het kan best een teken van slijtage zijn dat ie juist bij hogere temperatuur z'n druk niet haalt.
Een verstopt inwendig kanaal zou ik juist tegenovergestelde van verwachten, als de olie minder visceus is, stroomt die makkelijker door een (deels) verstopt kanaal heen.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is het bij een oliepomp niet anders dan bij bijvoorbeeld een brandstofpomp, als deze wat minder wordt kan ie misschien nog wel de gevraagde druk leveren en ook het gevraagde debiet lukt wel, alleen niet tegelijk. Met andere woorden als ie vrijwel geen debiet hoeft te leveren kan ie de druk nog wel leveren, of als ie vrijwel geen druk hoeft te leveren haalt ie het debiet wel, maar niet én het debiet én de druk, maar beiden bijvoorbeeld maar voor de helft van de gewenste waarde.

Wat de garage betreft: het kan ook zijn dat de monteur meer thuis is in mechanische zaken en minder in electronica zoals in een CV. Ik kan me de twijfels prima voorstellen, en krijg uit je berichten ook het idee dat dit een ouderwetse monteur is, met weinig gevoel voor de electronica die steeds meer in moderne auto's is te vinden.
 

Tees

Donateur
Op zich zou ik best blij zijn met een ouderwetse monteur die de mechanica écht begrijpt. Die gasten zijn vaak goud waard wanneer de jonge monteurs die gewend zijn alles met een laptop te doen het niet meer weten. En in een O1 zit nog niet zo heel veel electronica i.v.m. recentere modellen, dat scheelt :-)
 

Cordoba

Forumguru
Dat is bijvoorbeeld het mooie van een bedrijf als Vagtechniek: de ene eigenaar is zeer goed in mechanische zaken, de andere eigenaar is zeer goed in elektronica en VCDS. Door die gouden combinatie zijn ze in pakweg 12 jaar tijd vanuit een garagebox gegroeid naar het huidige bedrijf met 12 man personeel (incl. eigenaren), en een zeer groot modern pand. Ik ken ze van net na de garagebox periode toen ze hun eerste garagepand huurden, en dat was in eerste instantie slechts 1/3 van dat pand dat met een tussenmuur afgescheiden werd van de rest van het pand, en een paar jaar later hadden ze ook de rest van het pand nodig. Wat een O1 betreft, stiekem zit daar toch heel wat electronica in, al is het lang niet zo overheersend als in de huidige generatie (nieuwe) auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

turboturbo

Forumguru
Jullie uitleg over de mogelijke slijtage werking van de pomp volg ik. Ik wacht in spanning af op nieuws hoewel ik er maar van uit ga dat ik op z’n vroegst volgende week wat zal horen.

Ik dacht dat garages bij leveranciers dagelijks leveringen hebben zodat ze vlot door kunnen werken. Begint een beetje als een excuus te klinken voor mij.
 

Cordoba

Forumguru
Normale onderdelen worden soms zelfs meerdere malen per dag bij garages afgeleverd, alleen als je specifieke onderdelen (dus niet geschikt voor andere merken/modellen) hebt en het onderdelen zijn die zelden vernieuwd moeten worden, kan het nog wel eens langer duren. Anders gewoon zelf eens een automaterialenzaak bellen, of ze een oliepomp kunnen leveren voor de Octavia, en wat de prijs/levertijd is. Jouw blok was heel populair in het eerste model Leon, en daar rijden er nog steeds heel veel van rond, dus de oliepomp lijkt me geen speciaal item.
 

turboturbo

Forumguru
Update. De auto is klaar en vandaag kon ik ‘m ophalen. We zijn een aantal huurauto’s en weken verder maar hehe eindelijk is dit achter de rug voor nu.

Conclusie: de oliepomp was daadwerkelijk versleten. Ik heb gevraagd hoe dat werkt (hoe slijt een oliepomp) en kreeg uitgelegd dat het ding met schoepen werkt en dat mechaniek kan slijten na verloop van tijd. Visueel zag het er al niet goed uit zei de monteur. De garage had vooraf slechts 1,5 bar gemeten tijdens de test als hoogste waarde. Na vervanging pomp zijn de waardes ‘heel mooi’ (tegen de 2 bar stationair, de 3000tpm waarde ben ik weer vergeten)
Kostenplaatje kleine zevenhonderd euro.

Proefritje gemaakt; de motor klinkt en voelt zoals ik gewend was. Ietsje rustiger zelfs maar dat heb je altijd met verse olie en er zit nu 5W30 in (iets dunner, voor de winter geen probleem maar ik heb er zelf liever 5W40 in zeker als van de zomer weer een caravan getrokken gaat worden)

Ketting en ketting geleider zijn ook mee vervangen, daar zat al speling op werd me verteld. Helaas is dat niet de ‘bovenste’ ketting (die je van bovenaf de kleppendeksel ziet zitten - er zitten kennelijk 2 kettingen in deze motor) Plus natuurlijk verse olie en filter.

Als een oliepomp eigenlijk langzaam slijt, zou ik toch bij een volgende auto overwegen die preventief te vervangen wanneer de auto zo rond de 12 ~ 15 jaar is en/of 2,5ton gelopen heeft… Of is dat nou weer wat overdreven?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik had zelf gegokt (puur gevoel) op zo’n vier a vijfhonderd euro dus ik moest wel even slikken.
Maar idd het zal objectief gezien vast meevallen en ik mag al in m’n handen knijpen dat ik verder geen wegsleep kosten heb gehad (ik heb geen pechhulpdienst abonnement dus de eerste keer dat dat nodig zal zijn mag ik meteen diep in de buidel tasten :geek: ) en dat het niet tijdens de vakantierit gebeurd was! En dat de motor niet afgeschreven is, een ruilmotor incl montage was ik aardig richting de 1000 gekomen plus een hoop gedoe extra (motor zoeken, transport etc) plus daarvan moet je nog maar afwachten hoe die is.
Ik had er net dit voorjaar een nieuwe distributie op laten leggen bijvoorbeeld. En een verse olie pomp is toch beter dan een tweedehands motor met dito oude onderdelen erop lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
ik heb geen pechhulpdienst abonnement
Ook niet in je verzekering ?
Heb ook geen pechhulp, maar heb hem wel van Skoda en via me verzekering heb ik het ook ik meen een 2x per jaar.
Dus zou je polis even doorlezen als ik jou was als je het niet zeker weet...
 
Bovenaan Onderaan