Oliedruk weggevallen (rood lampje)

turboturbo

Forumguru
Update; itt de 1.8T van de Audi die ik had gezien in een filmpje, zit de (zeskant van) de sensor bij mij goeddeels verzonken in de behuizing van het oliefilterhuis (waar hij zit) Een steeksleutel past er niet (fatsoenlijk) op.

Kennelijk is een lange dopsleutel nodig (1/2" / 24 mm) die over de sensor heen past.
sbe-a7402sm-wo-c_10.jpg

Die heb ik (uiteraard) niet, dus vanmiddag op de fiets de paden en de lanen in en als ik niet slaag (Gamma en Praxis hebben zoiets niet) bestellen op internet...
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@EdK oeh goeie, ik was niet verder gekomen dan eentje van 5 euro (excl. 7 euro verzendkosten)

De lokale ijzerwaren handelaar had ‘m ook, een stuk prijziger alsnog maar ik dacht: dan heb ik ‘m maar vast.

Het verwijderen van de sensor ging enorm lastig alsook het aansluiten van de slang van de oliedruk meter.

De oliedruk meter slang draait na een paar slagen niet verder met de hand en moet met een steek sleutel verder worden aangedraaid. Er zitten precies twee dikke koel slangen in de weg die juist ook op het punt waar een steeksleutel uit komt, een kruising maken (en niet aan elkaar vast zitten met tywraps ofzo maar het is een tussenverbinding intern in de slangen zelf dus die kan je niet uit elkaar trekken)

Ik had al eea van het inlaat traject los gemaakt om met de ratel slagen te kunnen maken, maar op het gemakkelijk kunnen aansluiten van de oliedrukmeter slang heeft dat geen invloed.

Met een verloop-/ tussenstukje (L-vorm) uit de oliedruk meter set lukte het íets beter om de oliedruk meter vast te draaien. Maar zowel het verloop stukje als daarin de oliedruk meter slang kreeg ik niet voldoende aangedraaid. Ik weet hierdoor niet zeker of er lucht/druk kon ontsnappen.

Een eerste startpoging leverde een nauwelijks uitslaande naald op. Met een beetje gas geven leek er ook niet veel extra beweging in te komen. Ik geloof niet dat ik ‘m boven de 1 bar uit zag komen.

Ik heb m’n poging gestaakt en bezin me nu op vervolg stappen.
1. Ik probeer het nog een keer en koop een setje ratel steeksleutels zodat ik veel makkelijker de oliedruk meter slang kan aandraaien (althans dat hoop ik dan maar)
2. Ik koop in elk geval vast een nieuwe (OEM) sensor en plaats die vast. Daarna zou ik kunnen starten en als dat goed gaat aanvullend stukje rijden kijken of de melding terug komt.
Komt de melding niet terug zou het dus een stukke sensor zijn. Komt de melding terug kan de auto naar de garage.

De melding kwam nu ook meteen terug onderwijl het testen, dat is neem ik aan omdat hij geen signaal van de sensor uit kon lezen?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Das logisch idd, geen signaal van de sensor. Ik geef t 90% kans dat t met t vervangen van de sensor opgelost is
 

EdK

Forumguru
setje ratel steeksleutels
Neem aan dat je een ratel ring steeksleutelset bedoeld ?
Let hiermee wel op, je hebt goedkopere sets (bv Lidl / Aldi ) maar die vallen vrij dik uit op het ring deel.
En zou het zomaar kunnen wezen dat je nog ruimte te kort hebt
En er zijn er die vrij smal zijn opgebouwd waardoor je de ruimte wel hebt.

Ik gebruik op werk wel vaak open ring sleutels.
Dit omdat onze zuilen redelijk smal zijn, en als je dan dus een magneetventiel of iets dergelijks moet vervangen dan werken de open ring sleutels erg makkelijk omdat je simpel korte slagen kunt maken.

https://www.warmteservice.nl/Huis-&...IB_J3SIdLPxWqqW2n6K_1jtnks2OORkcaApjREALw_wcB
 

Ericw

Forumguru
@turboturbo uitgebreid verhaal. :)
Maar nog geen 1 bar druk....pff, verdenk toch je pomp wat meer.
Als de meter niet goed vast zat EN je zet er 4 à 5 bar druk op, dan zou er heel wat olie langsgelopen moeten zijn lijkt me.

Sensor toevallig al ff doorgemeten?
 

turboturbo

Forumguru
Neem aan dat je een ratel ring steeksleutelset bedoeld ?
Ja die bedoel ik!
Je suggestie van een open ring sleutel is ook geen gekke. Ik realiseer me dat ik wel een setje (gewone, gesloten) ring sleutels heb liggen daarmee had ik het ook even kunnen proberen nog.

Gezien onderstaande bevinding laat ik het oliedruk meten nu maar even zitten en gok ik op een defecte sensor ⬇️


Er was idd wat olie langs gaan lekken langs de aansluitingen. Ik was nog niet boven de 2000tpm geweest dus het is nog meegevallen.

Ik heb zojuist een filmpje gevonden met uitleg over hoe ik de sensor door kan meten:
Vooralsnog goed (?) nieuws: ik krijg geen waarde in beeld. Hij blijft op Open Loop staan.

Als dat betekent dat de sensor stuk is, dan was deze olie druk meting dus terecht op z’n zachtst gezegd waardeloos zo met half aangedraaide aansluitingen… :shutup:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
BE07F695-1F0D-4204-9F29-0A2F10A5CA41.jpeg

Vandaag de nieuwe sensor opgehaald bij de dealer. Het OEM nr heeft een J op het eind ipv een E dat betekent geloof ik gewoon een nieuwere versie toch?

Het ‘goede nieuws’ is mogelijk toch geen goed nieuws: ook de nieuwe sensor geeft Open Loop aan bij doormeten.

Verder valt me nu op dat op de (nieuwe) sensor staat te lezen “1,2 - 1,6 bar” (op de oude was dat niet meer leesbaar)
Betekent dat dat de kritische minimale waarde van de sensor minimaal 1,2 tot 1,6 bar aan moet geven en anders geeft die een foutmelding door?

Dit weekend maar opnieuw een poging tot oliedruk meting doen, kijken of dat lukt. En/of kijken wat de nieuwe sensor gaat doen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Wat het verhaal van de steeksleutels betreft: in een vorige baan had ik een speciale set steeksleutels met een soort hoek er in. Daardoor kun je deze steeksleutel als een soort ratel (zonder bewegende delen) gebruiken, ideaal als je weinig ruimte hebt en bijna geen slag kunt maken, ik kan er alleen nergens een voorbeeld of afbeelding van vinden. :(
 

EdK

Forumguru
6094630_11.jpg

Bedoel je dit @Cordoba ??
Zo ja gewoon in google haakse steeksleutel in typen en ........tadahhhh
Maar in mijn geval ( maat 24) gaat dit nog niet op...
 

Cordoba

Forumguru
Nee dat bedoelde ik niet Ed, deze steeksleutels staan gewoon onder verschillende hoeken op de 'steel'. Wat ik bedoelde heeft de vlakke kant aan één kant van de bek van de steeksleutel een hoek erin, zodat je de sleutel als het ware haakt, achter de hoek van een moer, waardoor je er aan kan trekken zover je de slag kan maken. Dan beweeg je de sleutel weer terug en glijdt deze over de hoeken van de moer terug, zodat je op de volgende hoek de moer weer kan draaien naar de volgende positie. Andere 'truc' van die sleutels was dat er een radius in de steel zat (dus de tekst "No.8 GEDORE Germany" staat dan ook niet in een rechte lijn, maar in een gebogen cirkel). Door dan de sleutel een halve slag te draaien, kun je net een iets andere slag maken, waardoor je bijna altijd ruimte hebt om te sleutelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

turboturbo

Forumguru
De 24mm betreft alleen de diameter van de moer van de sensor.

Wat niet lukte met een gewone steek sleutel was om de oliedrukmeter slang aan te draaien. En die is 12mm uit mijn hoofd.

in een vorige baan had ik een speciale set steeksleutels met een soort hoek er in.
Jaaa ik weet welke je bedoelt die heb ik dus gewoon maar had er niet aan gedacht die te proberen (evenmin als de ringsleutel) :banghead:

914497C5-916D-4D6A-91D8-5838A32A7D8C.jpeg

Doordat er een metalen koelwater leiding vlak boven de sensor loopt en omdat de aansluiting van de sensor verzonken ligt, kan ik er nauwelijks grip op krijgen. En met de enkele centimeters slag die ik kan maken kan ik steeds nét niet de steeksleutel terug halen en opnieuw erop zetten (ook niet omgedraaid) Daarvoor moest het moertje net een stukje verder gedraaid telkens, wat niet lukte.

Vandaag probeer ik het opnieuw met een ring sleutel (die heeft 12 tandjes dus minder kritisch welke positie het moertje heeft) en zonodig ga ik een ratelsleutel kopen.

EDIT: opnieuw gepoogd de oliedrukmeter slang aan te sluiten. Een open ringsleutel of ratelsleutel gaan allemaal geen soelaas bieden: het moertje van de slang zit tegen een ring van de slang aan en die verhinderd dat een steeksleutel over de slang naar achter kan bewegen (de ring is breder dan het moertje)

De sleutel komt dus onherroepelijk klem te zitten tussen het oliefilterhuis en de slang zelf waardoor die slang niet voldoende in het gat van de oliedruk sensor gedraaid kan worden. Ik ga nog even kijken of ik er zoiets als een extra dunne steeksleutel bestaat, mogelijk zou dat nog een oplossing kunnen zijn. Die lijken vooralsnog juist weer hele brede bekken te hebben. Echt hoor. :sterretjes:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat lijkt heel sterk op wat ik destijds op het werk had Peter, alleen was de andere kant iets langer en lichtjes gebogen, maar wel hetzelfde principe. Ik weet niet welke sleutelmaat je nodg hebt, maar bijvoorbeeld voor het vastzetten van fietspedalen zijn speciale dunnere steeksleutels.
 

EdK

Forumguru
Ik ga nog even kijken of ik er zoiets als een extra dunne steeksleutel bestaat,
En anders er voor zorgen dat hij wel gaat bestaan
Neme een oude sleutel en een schuurband en hem dan zo smal en plat schuren zodat deze wel past !

En daarna in verhuur hier op forum zetten....:D
 

turboturbo

Forumguru
Update; de oliedruk meting is gelukt. Eigenlijk was er een vrij simpele oplossing voor het lastige aan kunnen sluiten van de oliedruk meter slang - er zat een hulp/verlengstukje in de doos waarmee het toch gelukt is (geen idee waarom ik deze constructie vorige keer niet kon bedenken)
fullsizeoutput_51b7.jpg

Zie hier het resultaat:


Voorzover ik kan zien slecht resultaat. De oliedruk lijkt na koude start aanvankelijk op te bouwen en de motor klinkt dan nog prima. De druk zakt dan van 2,5 bar naar 1 of zelfs 0,5 bar.

Bij 2500tpm neemt de druk niet toe (blijft hetzelfde als die van stationair) De motor begin dan ook iets rauwer te klinken.

Hierna de nieuwe sensor geplaatst, weer stationair laten draaien. Niks aan de hand. Dan een kort proefritje gemaakt. De motor klonk goed aanvankelijk. Na iets meer dan 1500 meter kwam de melding weer terug. Dat bevestigt de matige resultaten. Ik had het proefritje langs de garage gepland, dus de auto daar maar meteen achter gelaten. Bij het inparkeren klonk de motor ook weer aardig rauw. Al met al niet goed dus.

Als ik me verdiep in wat mogelijke oorzaken kunnen zijn is de oliepomp eigenlijk helemaal niet per-se een verdachte. Die zorgt namelijk niet voor de druk; dat gebeurt door de oliekanalen en lagers etc. in de motor zelf. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat de motor gewoon versleten is.... :( Of de pick-up zeef moet toch weer verstopt zitten. Maar dat ga ik nu de garage na laten kijken.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Beetje rare gedachte dat de oliepomp niet voor de druk zou zorgen...

:pieker:

Bij het filter zit als het goed is een drukregelventiel, misschien Is daar iets mis mee?
Maar ik zou inderdaad eerst de zeef in de aanzuig checken.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou toch de oliepomp (of een van z'n aanvoerkanalen) als verdachte zien hoor! Als er ergens in de motor een verstopping zit, zou ik denken dat dat een te hoge druk oplevert ipv een te lage (tenzij de oliedruk gemeten wordt in de afvoer van de motor, maar dat zou ik gek vinden). Als er echt een te lage druk is doordat er ergens olie wegloopt zou je dat zeker merken in een blauwe wolk uit de uitlaat of een serieuze olielekkage (danwel bruine koelvloeistof). Ik zou dus nog niet meteen wanhopen :bloemen:
 
Bovenaan Onderaan