Oliedruk weggevallen (rood lampje)

turboturbo

Forumguru
Afgelopen week kreeg ik een rode waarschuwing over te lage oliedruk.

Ik riedelde op dat moment juist de afrit af van de snelweg vlak bij mijn woonwijk. Ik heb meteen de motor uit gezet en stelde vast dat de olie op pijl leek en er kwam geen plasje olie onder de auto te liggen. Wat blijft er dan over als oorzaak. Oliedruk sensor of oliepomp stuk? De oliezeef zou ook verstopt kunnen zijn, al acht ik dat niet waarschijnlijk aangezien ik deze al eens vernieuwd heb (https://www.skodaforum.nl/forum/i/oliezeef-vervangen-1-8-20vt-motor.29439/)
Anderzijds zou het ook wel weer kunnen, want ik ben afgelopen 2 jaar met caravan op vakantie geweest en sindsdien loopt de motor een stuk soepeler. Ik kan me voorstellen dat hierdoor wat interne vervuiling is losgekomen en dat die sludge mogelijk de zeef verstopt heeft (zeg maar Italian tune up) Mijn olieverbruik is sindsdien namelijk ook zo goed als compleet verdwenen.

Ik ben de resterende 200 meter naar huis gerold en heb de auto voor de deur staan.

Ik heb via OBD11 uitgelezen en kan deze melding niet terugvinden als opgeslagen foutmelding.
Olie opnieuw gepeild op koude motor en is inderdaad nog keurig op pijl.

Live kanaal 1 uitlezen van module dashboard leest uit: 'oliedr. 2 <min' (motor stond uit) begrijpt iemand wat deze informatie betekend?

Ik ben nu voornemens 'm naar de garage te laten slepen en daar de oliedruk en sensor te laten meten. Nog andere gedachten / suggesties?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het klinkt alsof je de motor niet nog eens gestart hebt? Ik zou met de OBD11 eraan m nog eens starten en de oliedruk uitlezen zoals je al met motor uit gedaan hebt. Misschien niet meteen een rit van 100 km maken, maar even stationair draaien zal de motor niet meteen de soep indraaien lijkt me...

Wel gek dat je geen foutcode hebt gekregen, je hebt neem ik aan een full scan gedaan? Ik heb laatst (op vakantie, altijd op vakantie) ook een foutlampje gekregen, enroen ik m uitlas met OBD11 zag ik in eerste instantie ook niets. Gek genoeg kwam ie bij de 2e keer Full Scan toen wél boven)
 

Ericw

Forumguru
Kan maarzo je oliedruksensor zijn. Ik zou hem even starten en dan de olievuldop eraf draaien, je ziet dan snel genoeg of er (voldoende) olie in de kop aankomt. Is dat wel het geval, dan heb je in ieder geval (wat) oliedruk en is de kans groot dat het de sensor is.
Mocht je helemaal geen oliedruk hebben dan zie je dit snel genoeg EN zou je ook je (hydraulische) klepstotters erg goed horen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

turboturbo

Forumguru
Ik heb inderdaad een volledige scan gemaakt.

Het klinkt alsof je de motor niet nog eens gestart hebt?
Ja dat wel: ik heb nog 2 a 3 x gestart en even kort de motor laten lopen (om even gang te maken)
Daarna in de straat kreeg ik de auto ook niet goed weggezet zonder stuurbekrachtiging dus toen ook nog een paar seconden laten draaien.

Ik had het idee dat de motor al iets anders begon te klinken op dat moment (ik had zekerheids halve alle ramen open om evt bijgeluiden goed te horen) maar het kan ook tussen m’n oren hebben gezeten (ik was wel iets gestresst) en omdat ik niet heel vaak met open ramen rij.

Ik weet niet of ik het aan durf om de motor nog een keer te laten draaien voor een live waarde uitlezen. Bovendien, stel dat de uitlees waarde inderdaad te laag is, dan weet ik nog steeds niet of de sensor foutieve waardes doorgeeft of dat er echt een oliedruk probleem is toch? Of vergis ik me in die conclusie?

dan zie je dit snel genoeg EN zou je ook je (hydraulische) klepstotters erg goed horen.
Stel dat ik die dan hoor, is de damage dan niet al gedaan? Maw is het dan niet al te laat?
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Stel dat ik die dan hoor, is de damage dan niet al gedaan? Maw is het dan niet al te laat?

Nee, absoluut niet.
Heb precies dezelfde situatie paar maanden geleden met de auto van m'n zoon gehad (Audi A4), waarbij hij de ANWB had laten komen, en die deed het op dezelfde manier.
Maar omdat (ook) zij geen risico durfden te nemen met zoiets belangrijks hebben ze hem op transport naar m'n huis gezet.
Ik heb zelf toen de oliedruk gemeten (oliedrukmeter op de plek van de sensor geplaatst) en bleek (ruim) voldoende druk te hebben. Sensor vervangen en melding is nooit meer teruggekomen. :)
 

turboturbo

Forumguru
Hm misschien zou ik dus zelf alvast de oliedruk kunnen meten met zo’n apparaat…

Even uitvogelen waar die sensor zit en of ik daar bij kan van bovenaf (ik dacht eerlijk gezegd dat die onderaan de carterpan zit maar dat is wellicht een oliepeil sensor?) en dan een oliedruk meter kopen.

Edit: plaatje gevonden op Briskoda:
engine.jpg.8a9bd2a0c76602080592be315b616ccb.jpg


Even kijken of het bij mijn blok hetzelfde is.
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
Sensor in de cirkel is inderdaad de oliedruksensor! :)
Eerst genoemde sensor (in het carter) is de olieniveau sensor.

Je zou de sensor ook even uit kunnen bouwen en goed bekijken. Doormeten met een multimeter geeft ook meer inzicht.
Meestal zijn ze intern lek en zal er wat olie aan de kant van de stekker zitten.

Je hebt al voor redelijk weinig geld een setje om de (werkelijke) oliedruk te meten, als jezelf wat vaker sleutelt is zoiets best handig.
 

turboturbo

Forumguru
Ja wat fijn weer dit forum!
Ik sleutel ook regelmatig alleen kan ik het me nu niet veroorloven naar een DHZ garage te rijden (is te ver weg) dus het moet wel voor de deur kunnen.

Ik ga eerst die sensor doormeten (kan iemand me verwijzen naar een handleiding hoe je dat doet?) ik heb al een multimeter en een oliedruk meter bestellen kan ik ook makkelijk doen.

Iemand tips voor een goeie? Moet je een VAG specifieke hebben (ik begrijp dat die moet passen op de aansluiting/gat van de sensor zelf)?
 

Tees

Donateur
Voor de deur lijkt me geen groot bezwaar hiervoor, olie peilen en bijvullen doe je ook voor de deur toch?
Voor de sensor zou ik zeggen: even onderdeelnr opzoeken, dan zit je wel goed. Volgens mij zijn er maar weinig onderdelen die perse van VAG zelf af moeten komen (soms noemt Gerrit Speek dat een onderdeel van VAG zelf significant beter is dan een OEM, maar dat is zeldzaam).
 

turboturbo

Forumguru
Top, ik heb die meteen besteld.

Voor de sensor ga ik idd naar de dealer, voor dat soort vitale (en mogelijk storingsgevoelige) delen kies ik voor OEM.
 

Cordoba

Forumguru
@Ericw Ik had geen idee dat zo'n oliedrukmeter zo goedkoop was, en zie dat een compressiemeetset ook heel goedkoop is. Misschien eens over nadenken of ik dat ga gebruiken.
 

Ericw

Forumguru
@Cordoba Had ik eerst ook niet verwacht toen ik er naar op zoek was paar maanden geleden.
Maar was er blij mee en gaf meteen DE bevestiging dat er (gelukkig) wel degelijk oliedruk was en dus een simpele oplossing door sensor te vervangen. :)
 

Gbn

Actief lid
@turboturbo: als er te weinig olie was geweest, was waarschijnlijk eerst het olielampje oranje geworden. dit wordt door de sensor in de carterpan gedaan. op een beetje kromme manier, maar het werkt. het is een sensor die op temperatuur wordt gehouden, en "gekoeld" wordt door de olie. gaat dit afkoelen te snel, dan is er te weinig olie in het carter en gaat het lampje oranje branden. mijn ervaring is dat als die aangaat, je ook een liter kunt bijvullen om weer een beetje olieniveau te hebben.
Sensoren voor oliedruk gaan stuk, en als veiligheid gaat dan meteen het alarm af. oliedruk meten voor de deur is de meest veilige oplossing, een drukmeter geeft prima aan hoeveel druk er werkelijk opgebouwd wordt.
Je geeft aan dat vcds/uitleesapparaat een sensor 2 aangeeft. ik weet van oudere dieselblokken dat er 2 sensoren voor oliedruk geplaatst werden, 1 voor lage druk, 1 voor hoge druk. ik weet niet hoe het bij jouw blok is, maar check ook of er niet ergens een 2e oliedruk sensor zit, niet dat je de verkeerde vervangt.
Gerard
 

turboturbo

Forumguru
@Gbn dank voor alle info. Interessant dat de oliepijl sensor zo werkt. Ik denk dat het inderdaad meest logisch was geweest als eerst die gele melding was gekomen als het olie peil daadwerkelijk te laag was geworden (ook als dat plotseling zou gebeuren bijv. als er plots een groot lek ontstaat)

Dat van die 2 sensoren (een voor lage druk en een voor hoge druk) wist ik nog niet. Ik wist ook niet dat OBD11 met die output sensor nr. 2 bedoelt, dat realiseer ik me nu pas. Na wat googlen ben ik er vrij zeker van dat de 1.8T één oliedruk sensor heeft.

Dit weekend ga ik de oliedruk meten, welke waarden moet ik eigenlijk zien? (dus wat is te laag en/of wat is de te hoog)
Edit: uit een YT filmpje van ThomasEXOVCDS haal ik de volgende info: minimum Oil pressure specs: 2000rpm: 1,3 bar (19 psi) | 3500rpm: 3,5 tot 4,5 bar (50 tot 65 psi)
 
Laatst bewerkt:

Ericw

Forumguru
De door jou al genoemde oliedruk waardes zijn prima. Bij een koude motor zul je zien dat de druk nog wat hoger is, maar dan weet je ook meteen dat het de sensor is. :)
 

turboturbo

Forumguru
Ah, oké goed om te weten. Mocht de druk op 0 of nihil blijven direct na de koude start dan hoef ik dus niet te wachten totdat de motor warm is gedraaid :)

Hoewel dat warm draaien snel zal gaan als de motor geen olie rond pompt :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan