Octavia viel plotseling uit bij een stoplicht en kon niet meer opstarten.

O ja, van de garage heb ik begrepen dat ze geen originele pomp hebben getroffen Toen ze bij de riem kwamen. Er zijn dus al reparaties geweest die niet gemeld zijn. Enige wat te lezen is een buurt bij Skoda garage in Zwollen in 2020 en mijn grote beurt van juli 2021, Inmiddels heb ik begrepen dat de garage waar we het hebben gekocht deze auto zelf in de handel heeft gekocht, een verkoopbeurtgegeven en dus aan ons verkocht. Wat daarvoor gebeurde weten ze het ook niet.
Misschien is Het inderdaad handig om dit verder uit te zoeken. Ik heb wel een rechtsbijstand maar volgens mij doen ze weinig met tweedehands voertuigen zonder garantie. Ik denk dat ik weinig heb aan deze verzekering maar ik ga ze zeker benaderen. Ik zou ook niet eens weten wIe ik aansprakelijk zou kunnen stellen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, weinig kans lijkt me. Persoonlijk zou ik er nooit over prakkizeren een auto aan te schaffen op basis van wat ik hier zo lees. Juist met het oog op de kans op dit soort onaangename verrassingen. Dan maar liever wat meer uitgeven, maar met meer zekerheid
 

Tees

Donateur
Gelukkig heb je nu een wagen om mee op vakantie te gaan! Ik zou inderdaad eerst rustig van je vakantie genieten en daarna kijken hoe verder. Persoonlijk zou ik wel proberen m te laten maken, voor 7-8k koop je tenslotte geen vergelijkbare auto. Maar ik snap ook wel dat er een stukje emotie en ver/wantrouwen t.o.v. deze auto bij komt kijken en je er geen zin meer in hebt. Komt tijd, komt raad zou ik zeggen.
 

catch me

Forumguru
Echt meedenkend is de garage nou niet echt, waarom een andere motor inbouwen? Heb t gevoel dat ze je nog meer geld uit je zak willen trekken. Dan die 1850,- tot nu toe?? Ze hebben een totaal verkeerde diagnose gesteld waar je nu zoveel geld voor moet betalen, totaal onacceptabel ook al heb je er zelf toestemming voor gegeven, dit kan echt niet.
Andere motor erin, zou ik sowieso niet doen, cilinderkop is meestal goed te repareren, mocht deze echt stuk zijn.
De motor kunnen ze nu in principe controleren in hoeverre deze op tijd staat,, als dat zo is is er misschien geen schade aan de kop/kleppen, dan nieuwe distributie riem erop en compressie meten.
Aan de hand daarvan verder handelen,
 

Duijzer

Donateur
Eerst maar eens op vakantie inderdaad. En daarna maar eens kijken wat je met deze auto gaat doen. Wat mij betreft zou ik bij deze garage mijn zaken afwikkelen na een goed gesprek over de kosten en de verkeerde diagnose. En dan een vakman opzoeken die de distributie controleert en eventueel op tijd zet, nieuwe riem erop (kost een paar tientjes) en dan compressie meten. Is je compressie goed dat is de kans groot dat het met het op tijd stellen van de distributie en vervangen van de riem opgelost is. Zo niet, dan moet de motor open en praat je over meer geld. Maar dan nog is 7000 euro een bedrag waarvoor je heel veel kunt laten doen. Een ruil/revisiemotor is ook nog een optie die je kunt overwegen. En natuurlijk zo verkopen zoals hij is. Genoeg om over na te denken, maar laat je vakantie er niet door vergallen...
 

Arjann

Forumguru
Pffffffffff…… update en niet een hele fijne. Ik ben net gebeld door de garage. ze waren letterlijk de hele dag mee bezig. Ze kregen de auto wel gestart maar hij ging schokken. Monteur vond het raar dat de kleppen tegendruk gaven en heeft de motor opengehaald…. Hij vertelde dat hij schrok wat hij zag bij de distributieriem…. Volgens hem is de distributieriem totaal opgevreten en hij was net op tijd om auto uit te zetten voordat die zou knappen. De riem bleek ook uitgerekt te zijn, dus de kans is groot dat die al versprongen is en al schade in de motor heeft gemaakt. Eigenlijk de zwartste scenario wat men kan bedenken.
Aahh balen zeg. Helaas had ik al zo'n voorgevoel toen ik reageerde op 25 juli. Heb dit al vaker onder ogen gezien jammer genoeg. Sterkte en succes met de afhandeling
 

Bakkertje

Forumguru
Wat een horror verhaal zeg. Ik heb ergens in het begin van deze draad de tip gelezen om de distributie te controleren.
Als ik er zo (van afstand achter de laptop) naar kijk zou het controleren van de distributie ook 1 van de eerste stappen moeten zijn in de diagnose lijkt me. Ik snap dat je hier niet veel mee opschieten maar ik zou hier echt serieus werk van maken.
Het verhaal is doordrenkt van onkunde bij een garage die lukraak onderdelen is gaan vervangen zonder een degelijke diagnose of die onderdelen daadwerkelijk kapot zijn.

Nu ik erover nadenk de kap van de riem verwijderen is eigenlijk iets wat al op dag 1 door de anwb gedaan had kunnen worden lijkt me? Hoe dan ook heel veel sterkte!
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ehhh, garage in Amstelveen? Mss Zenith? Waar ik weggelopen ben na ruzie over slecht balanceren en eventueel uitlijnen. Want ook dat konden ze blijkbaar niet.
En achteraf een grote mond tegen me hadden? Enfin, ze zijn de levering van 4 auto's misgelopen.

Grtss
 

Eltjo

Forumguru
Controle van de distributieriem stond al een van de punten op de VW dealer checklijsten die bij mijn Passat uit 2000 zaten van de vorige eigenaar. Dat was aanvankelijk ook mijn leidraad bij het af en toe controleren van mijn auto.

Die distributieriem moest daar alleen elke 60 dkm vervangen worden (de 110 pk versie in die tijd elke 90dkm)....
Bij de huidige auto is dat elke 210 dkm...... en kijk ik al >10 jaar niet meer naar om.
 
@alma.keno ,

Ik ben benieuwd hoe je vakantie gegaan is
Hoi, vakantie was super en we zijn veilig terug met de Volvo.... afgelopen weken hebben wer rond 5000km ermee gereden. Het blijft een 21 jaar oude auto dus het was vooral in het begin behoorlijk spannend. Je bent heel erg gespannen alle geluidjes aan het luisteren, elke trilling aan het volgen. Bij een autosloop op onze vakantiebestemming kon ik voor relatief weinig nog een paar kleine reparaties doen om deze auto iets veiliger te maken. Voorlopig houden we de Volvo aan totdat we iets meer weten wat de doen met onze Skoda. In de vakantie waren de opties bijna op, dus ik ben blij dat we deze zet hebben gemaakt. Nu iig met meer rust in mijn hoofd kan ik verder.
 
Skoda heb ik deze week uit Amstelveen verplaatst naar een andere garage die gaat onderzoeken over de motor te redden valt. Ze hebben het heel druk dus het zal nog even duren totdat mijn skoda aan de beurt kom maar ik heb vertrouwen in deze monteur. Skoda staat nu iig op de binnenplaats dus ik wil even nadenken om kenteken te schorsen. Het kost me nu rond 120 per maand wegen belasting en 80 voor verzekering terwijl de auto nog stuk is. Hebben jullie ervaringen met schorsingen en is dat aan te raden?
 
Garage in Amstelveen heb ik aangeschreven met een vraag over coulance over die 1850 euro rekening die ik heb gekregen. Mijn argument is dat er onderdelen onnodig waren vervangen vanwege hun verkeerde diagnose. Daarbij begrijp ik wel dat ze ook kosten hebben gemaakt maar ik merk dat meeste kenners zeggen dat check van de distributieriem ongeveer eerste is wat je in deze situatie had moeten doen, al komt het zeer zelden voor op deze leeftijd en km stand. Juist als alle sensoren niets aangeven lijkt dat de routing.
De garage reageerde erg boos op mijn coulance verzoek omdat ze in hun ogen heel veel hebben gedaan om mij vooruit te helpen. Ik vind het een omgekeerde wereld: auto is kapot naar de garage, ze hebben 1850 euro reparaties gedaan en de auto is nog steeds kapot. En dan zijn ze boos da ik ze daarop heb aangesproken.... voor mij echt onbegrijpelijk. Ze zijn iig akkoord gegaan met een verlaging van 350 euro en ik heb dus 1500 overgemaakt voor de werkzaamheden tot nu toe.
 
iK hoop dus binnenkort te horen of de motor nog valt te repareren of redden. Ik ben nu vooral bezig met damage controle. Daarna ga ik nadenken hoe verder maar ik heb al een besluit genomen om deze skoda te verkopen, hopelijk rijdend anders in deze staat. Daarna ga ik met dat restbedrag en deze Volvo rondkijken voor een andere auto maar op dit moment lijkt dat heel ver weg.
 
Skoda is full casco verzekerd, ik heb ook bij de verzekering geprobeerd eea te verrekenen maar dat is niet gelukt. Als de auto tegen een boom was gekomen of in de fik was dan had ik een bedrag gekregen. Motorisch falen lijkt dus niet gedekt via verzekering. Ik zal komende periode kijken of ik via de rechtsbijstand de verkoper kan aanspreken maar ik lees hierboven dat ik daar dus ook weinig kans maak.

Het is erg zuur dat ik alle denkbare verzekeringen heb en dat ik toch niet verder kom voor iets wat ik zelf niet inde hand kon hebben. Ik vraag me echt af of die verzekeringen dan ergens nog goed voor zijn. Inmiddels ben ik ruimt een maand verder en nog steeds dagelijks bezig met deze zaak maar ben gelukkig veel minder in emotie en heb eea kunnen accepteren. Iets anders ziet er niet in en ik hoop nu nog iets terug te krijgen. Dat is dus de update voor nu
 
Bovenaan Onderaan