Octavia viel plotseling uit bij een stoplicht en kon niet meer opstarten.

Succes @alma.keno ,
Hopelijk vinden ze vandaag wat ze eerder niet vinden.

Terug naar de fabriek (auto dec 2018) kun je vergeten, dat gaan ze sowieso niet doen.

Kun je vertellen hoe je aan deze auto bent gekomen? Nieuw gekocht? Gebruikt gekocht? Waar (dealer of handelaar)
Skoda hebben we in maart 2021 gekocht bij een Opel garage In het noorden. Ik weet niet hoe ze deze auto hebben gekregen, misschien via inruil. Het was precies wat we zochten: een jonge auto met weinig kilometers en met een dsg automaat. Skoda was door de verkoper al goed nagekeken en vorig jaar in juli nog een groot beurt gedaan op ongeveer 60k. WE hebben ongeveer 25-30k probleemloos mee gereden tot die vorig zaterdag plotseling uitviel bij een stoplicht.
 
Tis idd een heel vervelende en lastige situatie. Wat je altijd nog kan doen (om uit de vicieuze cirkel te komen) is als ze aangeven er niet meer uit te komen, vragen of ze m bij je thuis willen afleveren en nog wat over de prijs van de gedane reparaties onderhandelen. En dan alsnog in september elders ter reparatie aanbieden. Alleen heb je dan natuurlijk nog steeds geen werkende auto tot die tijd.
Ik wacht nog met smart op telefoontje Van de garage. Ik hoop vandaag iig duidelijkheid te hebben ook als ze het niet kunnen maken. Dan kan ik weer actief verder. Ik heb geen idee wat ze gaan vragen voor alles. TOt nu toe heb ik alleen akkoord gegeven voor die 1750 vervanging van verstuivers maar ze waren inderdaad langer mee bezig met allerlei onderzoeken dus het wordt interessant wat de eindrekening zal zijn zonder dat de auto gerepareerd is. Deze situatie is niet goed voor mij maar ook niet voor de garage.
ik twijfel niet aan dat de garage echt wilt helpen maar weten zelf niet hoe. Hopelijk kunnen ze iets betekenen bij vervangend vervoer, ik heb ze al aangeboden om skoda over te nemen in deze staat en iets andes voor aan te bieden. Verlies heb ik al, als ik de vakantie en aankomende prive dingen moet missen dan word Ik extra verdrietig. Ik merk dat ik alles ga doen om alsnog te vertrekken. De garage focust zich op de oplossing en daarna (vandaag) zouden ze dan eventueel meedenken met een mogelijk vervangend vervoer als de reparatie niet lukt. Ik zal een update geven als Ik iets hoor.
Jullie meedenk-service en support betekenen echt veel. Bedankt nogmaals allen.
 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Skoda hebben we in maart 2021 gekocht bij een Opel garage In het noorden. Ik weet niet hoe ze deze auto hebben gekregen, misschien via inruil. Het was precies wat we zochten: een jonge auto met weinig kilometers en met een dsg automaat. Skoda was door de verkoper al goed nagekeken en vorig jaar in juli nog een groot beurt gedaan op ongeveer 60k. WE hebben ongeveer 25-30k probleemloos mee gereden tot die vorig zaterdag plotseling uitviel bij een stoplicht.
Heb je een kenteken?
 
Pffffffffff…… update en niet een hele fijne. Ik ben net gebeld door de garage. ze waren letterlijk de hele dag mee bezig. Ze kregen de auto wel gestart maar hij ging schokken. Monteur vond het raar dat de kleppen tegendruk gaven en heeft de motor opengehaald…. Hij vertelde dat hij schrok wat hij zag bij de distributieriem…. Volgens hem is de distributieriem totaal opgevreten en hij was net op tijd om auto uit te zetten voordat die zou knappen. De riem bleek ook uitgerekt te zijn, dus de kans is groot dat die al versprongen is en al schade in de motor heeft gemaakt. Eigenlijk de zwartste scenario wat men kan bedenken.
 
Ik ga morgenochtend heen en ga kijken hoe verder. Een optie is om de distributieriem en pomp te vervangen (ongeveer 1200) en hopen dat het dan goed gaat. Voor deze reparatie krijg ik dan geen garantie omdat ze niet weten hoe de staat van motor is. Mocht dit niet helpen dan is een suggestie om motorblok te vervangen…. Dat is een klus van 7-8k. Monteur gaf aan dat dit echt niet kan bij deze kilometerstand En dat iets mogelijk gebeurd was met de auto voordat ik hem had gekocht. Dit is onwerkelijk.
 
Ik weet nu iig dat ik iets anders moet zoeken voor komende periode, dat geeft iig bevrijding uit de wachtende stand. Maar hoe verder met skoda? Geen idee. Dat kan iig op een lang termijn verschoven worden.
Suggesties?
 

Tees

Donateur
Als de riem zó ver heen is dat de motor niet of nauwelijks start, dan is de kans op schade aan de kleppen naar mijn idee reëel. En dan zit je idd aan een nieuwe motor met genoemd bedrag.
75k is wel véél te kort voor een versleten distributieriem, maar ik ben bang dat je dat niet nog op iemand verhaald kan krijgen.
 

PizzaPieter

Forumguru
TS heeft kenteken gedeeld in prive bericht. Deze deel ik dus niet, tenzij TS anders wil

Volgens RDW logisch, maar laatste registratie is 2021 en mogelijk vóór zij hem kocht.

NL auto, 1 zakelijke en 1 prive eigenaar.

@alma.keno , zeker de moeite waard om 3 dingen te doen, als ik u was.

1. Rapport opvragen met méér data dan die inzichtelijk is via OVI van RDW. Kost keer €15 of €20, maar doe ik altijd als ik een auto koop. Gelijk inzicht in schadegeschiedenis etc en alle gerigistreerde km standen. Bijvoorbeeld via kentekencheck.nl. daar staat nu al te lezen dat hij vanaf 19-11-2020 te koop stond als 'verwachte binnenkomst' en vanaf 22-12-2020 met foto's bij autocentrum Borger. Op de kleine foto staat als ik het goed.kan lezen 44827km

2. Een échte Skoda dealer vragen of hij de onderhoudshistorie kan ophalen uit het systeem. Als hij bij NL dealer in onderhoud was, zou dat moeten kunnen.

3. Check in boekje wie vorige eigenaar was en probeer contact met diegene te krijgen.
f58ec3170c6016b8d2f6f6a5b633310f.jpg
 

hemi24

Forumguru
Klinkt misschien bot, maar stuk is stuk..!
Fabrieksgarantie zal er niet meer op zitten en de 6 maanden Bovag garantie zijn ook ruimschoots verstreken.
Tom Ganzevoort in Borger is al jaren geen Opel-garage meer, maar dat doet er in dit geval ook niet toe…
Het is heel vervelend, maar ik denk dat er weinig opzit dan het verlies nu te nemen!
Twee keuzes: nieuwe riem erop en de auto de handel in stoten, óf goed geld er aan uitgeven en doorrijden maar!
 

Tees

Donateur
Een nieuwe riem en verkopen zonder te zeggen dat er mogelijk motorschade is, zit heel dicht bij oplichting. En als ie goed draait met een nieuwe riem, is t weer de vraag of er wel motorschade is en je m uberhaupt dan wil verkopen.

Ik denk dat verkopen in de huidige staat (wellicht aan de garage waar ie nu staat?) of investeren in een nieuwe riem of een nieuwe motor de betere opties zijn.
 

PizzaPieter

Forumguru
Een nieuwe riem en verkopen zonder te zeggen dat er mogelijk motorschade is, zit heel dicht bij oplichting. En als ie goed draait met een nieuwe riem, is t weer de vraag of er wel motorschade is en je m uberhaupt dan wil verkopen.

Ik denk dat verkopen in de huidige staat (wellicht aan de garage waar ie nu staat?) of investeren in een nieuwe riem of een nieuwe motor de betere opties zijn.
"Een nieuwe riem en verkopen zonder te zeggen dat er mogelijk motorschade is, zit heel dicht bij oplichting."

Dit heeft hij toch wél gezegd en de kosten aangegeven?
 

ertromp

Forumguru
Niks geen verlies nemen.
Kijk eens met je rechtsbijstand verzekering naar een mogelijke coulance regeling / non conformiteit
Je mag echt meer verwachten van de distributieriem
 

Tees

Donateur
Als TS een rechtsbijstandverzekering heeft is t nog maar de vraag of ze hier veel moeite voor gaan doen. Garantie is er niet meer, en meer dan een jaar na aankoop van een tweedehands auto is non-conformiteit heel moeilijk nog aan te tonen. En coulance is, zoals het woord al zegt, coulant, dus geen juridisch recht of iets dergelijks. Ik denk dat de RBV er te weinig slagingskans in ziet om hier echt werk van te maken.

En @PizzaPieter, ik reageerde op de post van @hemi24 met 'riem vervangen en in de handel stoten'. Dat klonk mij alsof hij voorstelde aan TS om de auto te verkopen (niet perse aan de huidige garage) na het vervangen van de riem. En als dat niet aan de huidige garage is en niet vermeld wordt dat er mogelijke motorschade is...dan vind ik dat dus erg dicht bij oplichting.
 
Bovenaan Onderaan