Octavia viel plotseling uit bij een stoplicht en kon niet meer opstarten.

Tees

Donateur
Diesel is duur in de MRB ja...
Wat je nog kan doen is de zaak van die garage eerst voorleggen aan de BOVAG geschillencommissie (aangenomen dat ie daar aangesloten is). Dat zou de rechtsbijstand ook als eerste aangeven schat ik zo.
 
Bedankt voor de tip. Rechtsbijstand vroeg gelijk of de auto een garantie had.
Ik heb de rekening nog bekeken en daar staat niets over de bovag garantie apart genoemd. In de advertentie destijds wel. Misschien een rare vraag: weet je hoe ik erachter kan komen of er een bovag garantie was ten tijden van aankoop?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

gehaktbal

Forumguru
Is het niet zo dat als het bedrijf bij de bovag is aangesloten, je aankoopbedrag boven een bepaald bedrag én op de factuur niks specifiek er over vermeld staat, dat je automatisch aanspraak kan maken op die bovag-garantie??
 

Fmoon

Forumguru
Had je niet beter alvast je recht bijstand kunnen inschakelen over het bedrijf die onderdelen onnodig heeft vervangen? Blijf erbij dat ik de rekening niet zou betalen.
 
net Bovag gebeled.

Als er een bovag garantie is afgesproken dan moet het vermeld staan in de koopovereenkomst. Zelfs als de bovag garantie genoemd is in de advertentie. Zonder te melden in de koopovereenkomst wordt gezien als de afwijking van de afspraken... Kans is dus groot dat de3 rechtsbijstand daarom de zaak niet zal oppakken. Een automatische bovag garantie in het vereleden gold voor auto's duurder dan 4500euro maar werd in 2018 afgeschaft.

mocht rechtsbijstand niet helpen, dan hebben ze bij BOvag aangeraden zelf een aansprakelijkheidsbrief te maken en verkoper op non-conformiteit aan te spreken en zoeken naar een oplossing.
 
Had je niet beter alvast je recht bijstand kunnen inschakelen over het bedrijf die onderdelen onnodig heeft vervangen? Blijf erbij dat ik de rekening niet zou betalen.
ik denk dat deze zaak nog veel tijd en energie zou kosten en ondertussen wil ik graag verder en de auto aanbieden bij een andere garage. Om auto terug te krijgen heb ik dus dit bedrag betaald anders kan het nog lang duren voordat we daar uitkomen.

Bovendien denk ik dat de garage me echt heeft geprobeerd te helpen maar dat ze niet kundig genoeg waren. Mocht blijken dat hun reparatiepogingen vanwege verkeerde diagnose meer schade aan de motor hebben gemaakt dan kan ik dat alsnog daar proberen te verhalen. Ik ga me proberen te focussen op de verkopende garage en kijken of ze met een voorstel voor de oplossing kunnen komen. Toch dan balen van de Bovag garantie.
 

Tees

Donateur
Ik doelde met de BOVAG geschillencommissie dat je daar de garage die de reparatie (onnodig) heeft gedaan kan betwisten. Als die garage tenminste aangesloten is bij de BOVAG
 

Okki

Donateur
Ik weet (helaas ook uit ervaring) dat een verkoper kan schermen met Bovag garantie in advertenties en zelfs met Bovag bordjes op de gevel. Deze garantie geldt echter alleen als ze daadwerkelijk aangesloten zijn (bellen dus naar Bovag) en/of dit met naam en toenaam in de koopovereenkomst danwel garantie voorwaarden staat.

Er kan dus een Bovag bordje hangen én de garage kan garantie geven, maar dat is nog geen garantie op Bovag garantie.
 
Ehm, de BOVAG biedt en levert geen garantie, bepaalt enkel de voorwaarden,
dus als een garage roept dat hij " de" BOVAG garantie verstrekt, kun je er een beroep op doen, ook al is de garage geen BOVAG garage. De garage moet dan gewoon garantie leveren a la BOVAG.


Gr
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okki

Donateur
als een garage roept dat hij " de" BOVAG garantie verstrekt,

Dat is de strekking juist van mijn verhaal, hij kan het roepen maar als hij geen lid is van de Bovag en niet de Bovag voorwaarden hanteerd (ik noemde dat wellicht foutief Bovag garantie) dan kan je dus niet op de Bovag terugvallen. Uiteraard gelden dan wel zijn eigen garantievoorwaarden.
 
Bovenaan Onderaan