Octavia viel plotseling uit bij een stoplicht en kon niet meer opstarten.

Hoi Allen, onze octavia diesel 1.6 van 28.12.2018 met 75k op de teller is gisteren plotseling en uit het niets bij een stoplicht uitgevallen. Daarna konden we hem niet meer starten. Laatste onderhoud vorig jaar in juli voor een long-life beurt.

Kort voordat dit gebeurde hoorde ik een soort ‘slurpend’ geluid toen ik stilstond. Auto begon opeens te haperen alsof die moeite had in stilstand te zijn. Ik deed de raam open om het goed aan te horen en op dat moment viel de motor uit. Daarna kon ik die niet meer starten. Startmotor draait bij contact maar de motor gaat niet meer aan. Wij hebben deze auto ongeveer 1.5 jaar en hebben dit nooit eerder meegemaakt.

Ik heb ANWB ingeschakeld en ze hebben de computer uitgelezen en konden geen waarschuwingen vinden. De anwb monteur heeft nog het aanvoerslangentje van de dieselpomp losgemaakt en zag dat er bij de poging tot start wel diesel wordt aangevoerd. De zekeringen lijken ok, er is 1/3 diesel in de tank, geen lampjes gingen aan. Auto is weggesleept naar een anwb depot en ik moet morgen (maandagochtend 25.7) bellen en aangeven waar ze de auto kunnen brengen voor nadere onderzoek en reparatie.

Maar…. Gisteren 5 garages gebeld en alleen verkoopafdelingen gesproken (zaterdag geen reparaties). Alle dealersgarage lijken vol te zijn! Eerste afspraak mogelijkheid is ergens in september. WE zijn radeloos omdat we as weekdend willen vertrekken naar het buitenland waar we met de familie de 18e verjaardag van onze dochter gaan vieren. Mede hiervoor hebben we een relatief jong en betrouwbaar auto gekocht.

Twee vragen voor de community:
1. Hebben jullie suggestie waar ik de auto morgen naar toe kan laten brengen voor een diagnose en reparatie? We wonen in regio Amsterdam
2. Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn zodat we gericht kunnen zoeken (Een vakgarage voor Skoda die dit kan oplossen) .Tijd dringt ontzettend en alle hulp is welkom.

alle suggesties zijn welkom. Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Gr,

Ken
 

hemi24

Forumguru
Lastig probleem Ken, klinkt alsof er een probleem is met de aanvoer van de brandstof.
Ik heb weinig kennis van garages in omgeving Amsterdam, maar wellicht is het handig om alvast uit te kijken naar vervangend (tijdelijk) vervoer…
 

eriktv

Forumguru
Check even je ANWB-polis, ik heb bijv. vervangend vervoer+pechhulp in het buitenland en binnen NL alleen pechhulp. Of eerst natuurlijk nog je Skoda mobiliteitsgarantie: als ze je auto niet kunnen repareren moeten ze je (mits auto netjes dealeronderhouden is) vervangend vervoer leveren. Succes!
 

EdK

Forumguru
Is niet geheel in buurt van Amsterdam maar half uurtje rijden
Zijn oud Skoda monteurs van filiaal in/bij Hoorn.
Want neem aan dat je de Broekhuis filialen in NH al gehad hebt en zal ook wel voor A-Point zo zijn....
 

Captain Hook

Forumguru
Maar de auto hoeft natuurlijk niet per se naar een Skoda garage.
Iedere VAG garage kent de ins en outs van deze type motoren.

En menige vakgarage (landelijke keten) is vaak ook bekwaam genoeg.

Nu maar hopen dat de hulproeper niet alleen ff lid is geworden om z'n nood te verkondigen en vervolgens weer met de noorderzon vertrokken is... :koffie:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Check even je ANWB-polis, ik heb bijv. vervangend vervoer+pechhulp in het buitenland en binnen NL alleen pechhulp. Of eerst natuurlijk nog je Skoda mobiliteitsgarantie: als ze je auto niet kunnen repareren moeten ze je (mits auto netjes dealeronderhouden is) vervangend vervoer leveren. Succes!
Hoi, bedankt voor je tip. Mijn anwb polis is europa standaard. Ik moet ze morgenochtend nog bellen voor details maar volgens mij bieden ze een vervangend vervoer voor 21 dagen als je onderweg bent en pech krijgt. In NL krijg je 2 dagen vervangend vervoer. Ik zal morgen dan ook een Skoda mobiliteitsgarantie bellen en kijken naar de opties. Bedankt voor de tip.
 
Is niet geheel in buurt van Amsterdam maar half uurtje rijden
Zijn oud Skoda monteurs van filiaal in/bij Hoorn.
Want neem aan dat je de Broekhuis filialen in NH al gehad hebt en zal ook wel voor A-Point zo zijn....
Super, bedankt voor de tip. Ik ga morgenochtend gelijk om 8.00 minstens 10 garages bellen, eerst in de regio en daarna ook rondom. Daarna moet ik anwb vragen om de auto uit het depot daarheen te brengen maar heb zelf ook geen invloed op de anwb planning. Ik hoop dat het snel gaat lukken. Als een garage een diagnose kan stellen dan ben ik al een beetje geholpen. Mocht het een mechanisch iets zijn dan is een optie om de reparatie ook ergens anders uit te voeren bij een ‘reguliere’ garage. Eerste de beste die iig ervoor zorgt dat de auto iig weer kan starten
 
Lastig probleem Ken, klinkt alsof er een probleem is met de aanvoer van de brandstof.
Ik heb weinig kennis van garages in omgeving Amsterdam, maar wellicht is het handig om alvast uit te kijken naar vervangend (tijdelijk) vervoer…
Monteur van anwb heeft een aanvoerslag van de pomp afgehaald. Bij het starten zagen we dat er wel diesel doorheen kwam. Rare is dat er geen enkel storing zichtbaar is in het systeem en auto kan toch niet starten. Ik heb vandaag al even gekeken naar huuropties en kom al gauw bij een huurprijs van 1200-1500 euro voor een kleine auto. En dan komen nog reiskosten bij Inclusief brandstof. Ik vind het zo ontzettend balen omdat we het hele jaar door een dure wegbelasting betalen voor diesel en meestal is een zomervakantie periode waar we daar een profijt van hebben. Ik ga serious nadenken een andere auto te kopen
 
Maar de auto hoeft natuurlijk niet per se naar een Skoda garage.
Iedere VAG garage kent de ins en outs van deze type motoren.

En menige vakgarage (landelijke keten) is vaak ook bekwaam genoeg.

Nu maar hopen dat de hulproeper niet alleen ff lid is geworden om z'n nood te verkondigen en vervolgens weer met de noorderzon vertrokken is... :koffie:
Super tip, ik zal morgen dan ook VAG garages of vakgarages op de lijst zetten en bellen. Ik heb er al een paar gevonden in Koog aan de Zaan, Uithoorn, Amstelveen en Haarlem. Heb je misschien meer suggesties in regio Amsterdam?
 
Heb je een Adblue systeem?
Ik heb inderdaad een Adblue systeem. Laatste keer dat ik heb gekeken, misschien 2 weken terug had ik nog 4500km te gaan voor het vullen ervan. Ik heb laatste twee weken auto amper gereden. Ik kan het me niet voorstellen dat dit een oorzaak is van het probleem maar ik heb het ook niet echt dubbel gecheckt. Zodra ik bij de auto ben ga ik het als eerste bekijken, bedankt voor de tip. Auto sloeg wel af bij een stoplicht, daarvoor heb ik normaal kunnen starten. Of bedoel je misschien iets anders met Adblue waar ik niet van op de hoogte ben? Dank alvast voor je reactie
 

Sjoerdb

Forumguru
Zoek een vriend, kennis of familie die een auto kunnen missen vanwege dat ze zelf op vakantie zijn, tweede auto hebben of je gewoon kunnen/ willen helpen.
 
Een korte update: na uren bellen wachten en in wacht staan bij garage heb ik er eentje gevonden in Amstelveen die naar de auto wilt kijken. Inmiddels met anwb besproken dat ze de auto zsm daar proberen te zetten. Deze garage is ook propvol maar degene aan de telefoon wilde graag proberen te helpen en hoorde mijn wanhoop. Ik hoop eind van deze week meer te horen wat het plan van aanpak zal zijn en of het gaat lukken volgende week te vertrekken. ALs iemand suggesties heeft waar de monteur gericht kan zoeken dan hoor ik het graag, alle hulp is welkom. Trouwens, auto lenen van iemand gaat niet lukken, meeste vrienden en kennisen zijn zelf weg met autovakantie.
 

bsnline

Senior Member
Lastig.. hopelijk vinden ze snel de oorzaak en kan jij weer in je eigen mooie wagen op vakantie :)

En: een andere auto geeft je trouwens echt geen garanties, over het algemeen zijn de Skoda's best betrouwbaar ;)
 

Arjann

Forumguru
Laat ze de tandriemkap er eens afhalen: dat "slurpend" geluid wat je dacht te horen kan ook een aanloop geluid van de riem geweest zijn.
 
Een kleine update vandaag: anwb heeft vanochtend Skoda naar de garage in Amstelveen afgeleverd. ze hebben een half uur gezocht naar de oorzaak maar konden niets vinden. Later deze week hebben ze pas ruimte om iets meer tijd aan te besteden en dan hoop ik te horen wat het plan van aanpak is, hoe lang het gaat duren en wat het gaat kosten. Zonder deze info kan ik niets verder doen en weet ook nog niet of ik onze vakantie moet annuleren. Uiterlijk maandag kan ik dat kosteloos doen anders betalen we daar ook een volle mep voor. Echt onverwachts stresvol periode waar ik zelf weinig kan doen. Ik ben aan het rondkijken een auto tot 1500 te kopen om alsnog te kunnen vertrekken volgende week, waanhoop is dus zo groot. Deze optie ga ik pas echt overwegen als ik iets meer informatie heb van de garage. Op dit moment dus geen nieuws behalve dat het gelukt is auto bij een garage te laten brengen. Wordt vervolgd. Bedankt voor jullie support.
 

Thijs4motion

Forumguru
een auto kopen voor een budget van 1500 en daarmee vol vertrouwen op vakantie??
geen kennis of familielid waarvan je een auto kan lenen, of tegen betaling
 
Bovenaan Onderaan