Octavia III

Darkside

Forumguru
Beide erg mooi.
Vooral de combi met het vleugje Superb in de styling.
Laat maar komen voor een mooie prijs en ik weet wel wat mijn 02 moet opvolgen.
 
erg mooie auto, vind alleen de grill + lampen beetje lijken op Kia Optima?!?!? Jammer
De neus had mooier gekund denk ik, echter zou het een mooie opvolger zijn voor mijn huidige O2
 

Spector

Forumguru
De Autosalon van Genève 2013, die in maart wordt gehouden, vormt het toneel voor Skoda's nieuwkomer. In een later stadium toont Skoda de Octavia RS, die naar verwachting over een 2,0 liter turbomotor met ongeveer 220 pk zal beschikken.
 

Michel

Forumguru
Op de afbeelding van de radio/navigatie kan je in ieder geval zien hoe de Octavia III er ongecamoufleerd uitziet :)
 

sitechris

Donateur
Interieur van de golf 7 ziet er imo duidelijk hoogwaardiger uit. Dit lijkt meer op de nieuwe leon dash.
 

Bakkertje

Forumguru
Het ziet er allemaal veel belovend uit als je het mij vraagt, dingen die mij opvallen:
- Sensoren achter de achteruitkijkspiegel (daar zit niet alleen een regensensor), dus mogelijk meer dingen als adaptieve cruisecontrol e.d.
- Locatie luidsprekers, niet meer naast je kont maar voorin zoals het hoort (eindelijk)
- start-stop knop op de plek van het contactslot
- kleuren display tussen de klokken
- extra parkeersensoren voor automatisch inparkeren

Het Dashbooard vergelijk:
Die van de O3:
skoc02_508ffb7b7b9ae.jpg

Er zullen nog wel wat chromen randjes in het interieur komen zoals bij de Rapid waardoor het er allemaal weer wat meer premium uit gaat zien:
Skoda Rapid dash.jpg

Voor de volledigheid hieronder nog die van de golf VII, daar is het nieuwe navigatiesysteem ook te zien.
golf VII dash.jpg

En die van de Leon:
leon dash.jpg

Als je het mij vraagt lijkt het dashboard van de O3 meer op die van de Rapid dan op die van de Leon, die lijkt meer op die van de Golf VII
 

Rallye

Forumguru
Ik hoop dat ze bij het navigatiesysteem en de maxidot nu eens het plaatje van de auto aanpassen. Ik heb een Combi en wil ook een Combi zien als de auto wordt afgebeeld (PDC, maxidot deuren open).
 

Darkside

Forumguru
Het ziet er veel belovend uit. Hoop idd nog op wat chrome in het dashboard. En van mij mag het ook een electrische handrem worden. samen met de phone box om het antenne signaal te vergroten.
Verder zien de specs er ook goed uit (van het autoweek topic)
De lengte is nu 4659mm, de breedte 1814 mm en de wielbasis nam toe tot 2686mm. (Duidelijk langer dan de VW Golf!!)
De toegenomen maten heeft geresulteerd dat de auto flink ruimer is geworden vooral op de achterbank. De bagageruimte nam toe tot 590 liter. Een handigheidje als de ijskrabber in de tankdop (bekend van de Rapid) zien we ook weer terug op de Octavia III.
In eerste instantie komen er 7 motoren ter beschikking. Toch ook de 1,2Tsi (ook de 85pk versie!) waar in eerdere berichten van werd gezegd dat deze niet in de gegroeide Octavia zou komen te liggen. Het benzinegamma loopt daarna via een 1,4 Tsi door tot een 1,8Tsi met 132kw (=180pk). 3 diesels waaronder een Greenline versie die een uitstoot moet hebben van 89gram Co2.
Qua veiligheid maakt de Octavia een reuzesprong: Remassistent, vermoeidheidsherkenning, stabiliteitscontrole, knieairbag, zijairbags (ook achter), actieve motorkap ter bescherming van voetgangers, rijstrookassistent, adeptieve cruise control, parkeerhulp en bordenherkenning. (Denk niet dat alles op de basisversie zal zitten......)
smiley25.gif

Verder zou de Octavia nog opgeleukt kunnen worden met panoramadak, dual zone klimaatbeheersing en bi-xenon koplampen.
 

Rallye

Forumguru
Qua veiligheid maakt de Octavia een reuzesprong: (...), vermoeidheidsherkenning, (...), rijstrookassistent, (...), parkeerhulp en bordenherkenning.

Mijn lijfblad, de Auto Motor und Sport, maakt ook altijd zo'n punt van deze zaken. Ik hoop dat het extra's blijven, zodat je ze niet hoeft. Mij lijken dit soort zaken:
1) vreselijk irritant; en
2) uitlokken tot luiheid/onoplettendheid bij de chauffeur.

Vooral van dit laatste hebben we al genoeg in het verkeer. Als je niet weet dat je vermoeid bent, niet weet wanneer je je rijstrook verlaat en niet kunt inparkeren, verdien je wat mij betreft je rijbewijs niet. Dat moet je niet met technische oplossingen proberen op te vangen (in de meeste gevallen nog halfbakken ook), maar voorkomen: zo iemand moet niet rijden. Ook met die systemen kom ik hem of haar liever niet tegen. In plaats van een rijstrook-assistent zag ik bovendien liever een "richtingaanwijzer-assistent".
 

Rallye

Forumguru
Sorry. Ironieteken vergeten.

Richtingaanwijzer-assistent: een voorziening die zorgt dat de richtingaanwijzer aan de juiste kant aangaat voordat de auto afslaat of van richting verandert. Juist voor medeweggebruiker van de minder oplettende chauffeur zou dat een zegen zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
OK - ik schrok al even...

Ik ben nl. niet zo van al die "assistenten".

Zo heb ik bijvoorbeeld het zg. "comfortblinken" juist doelbewust uitgeschakeld omdat ik zelf wens te bepalen hoevaak ik knipper voor het inhalen (vaak: minimaal 4x, meestal 5-6 maal) en ná het inhalen (uit principe altijd 1x).
 
E

Ex-lid 2926

Zo op het eerste gezicht vind ik het dashboard van de Leon met mooist. Al verwacht ik dat die van de Octavia 3 er niet voor onder doet. Het Golf dashboard is in de basis ook mooi, maar in deze uitvoering vind ik die glimmende pianolakpanelen uit de toon vallen. Volgens mij ben je die glimmers na een paar maanden al zat.
Het Rapid dashboard is wel heel erg basic VAG style. Maar die uitstraling past wel bij de hele auto.
 
Bovenaan Onderaan