Octavia III soundproofing

laagvlieger

Forumguru
Totdat je je gaat storen aan piepjes, kraakjes en andere geluidjes die voorheen overstemd werden door het rijgeluid :)
 

Mauw

Nieuw lid
Je hebt ze onder de mat aan de bestuurderszijde geplakt?

En inderdaad laagvlieger, daar heb ik nu ook al last van hoor :bloos: Maar dat zouden de deurrubbers zijn dus maar eens een product voor kopen.
 

Supb16

Actief lid
Heb gisteren de Octavia naar de dealer gebracht, turbo doet helemaal niets meer.. (ze wisten het ook niet te vinden dus auto daar gelaten).
Dat terzijde, een Golf Combi 1.6 TDI 5 bak mee gekregen.. deze net zo stil zoals ik ook mijn proefrit van de octavia kan herinneren..
dit zijn toch dezelfde motorblokken of gebruikt de octavia dunner materiaal?
(Octavia heeft trouwens de voorkeur qua luxe)
 

Mettes

Forumguru
ik vrees dat jullie voor de geluidsisolatie het verkeerde product gebruiken.
Jullie gebruiken ontdreuningsmateriaal en dit doet enkel waarvoor het gemaakt is,nl bijgeluiden veroorzaakt door trillingen tegen gaan.
 

floyd2

Forumguru
Jullie gebruiken ontdreuningsmateriaal en dit doet enkel waarvoor het gemaakt is,nl bijgeluiden veroorzaakt door trillingen tegen gaan.

Geluid = trillingen.
Voor bepaalde frequenties is ontdreuningsmat best wel aardig spul hoor.:jaja:
Zet de radio eens een beetje hard en luister eens buiten je auto.
Je hoor alleen lage/middentonen omdat hoge tonen de kracht niet hebben om het blikwerk te bewegen.
Is de deur aanvullend gedempt met bitumen,dan is duidelijk te horen dat dit best wel het geluid dempt.(en het geluid binnen strakker klinkt)
Natuurlijk zijn er soms betere oplossingen maar als ik 5 centimeter schuim in mijn deur plak dan loop ik weer tegen andere problemen:pieker:
En alle beetjes helpen hé.
 
Beste ,

Mijn vrouw heeft sinds April 2019 een nieuwe Octavia combi 1.6 diesel 5 Baks gekocht. Ze is over de auto vrij tevreden maar ook last van het motorgeluid. Als je dit vergelijkt met haar Fabia 1.4 TDI 3 cilinder gaf deze minder geluidoverlast dan de nieuwe Octavia. Is hier gewoonweg niets aan te doen naar de dealers toe. Ik heb vandaag op mijn werk ook een 1.6 TDI Octavia gestart wel met 58000km op de teller maar deze was stukken stiller bij het starten en stationair draaien. Hoe is dit mogelijk dan. Hopende op positieve reacties.

Grtz
Steve
 

dlmh

Senior Member
Interessant onderwerp.

Ik heb een O3 1.6 TDI Greenline (6 bak) uit 2014 die op de snelweg inderdaad redelijk stil is, maar in de stad en tijdens optrekken toch wel graag van zich laat horen (brommen). Toen ik laatst in een Mercedes taxi zat viel het me op hoe ontzettend stil die dingen zijn, ondanks dat het ook een diesel is. Dat heeft me toen wel aan het denken gezet of ik hier nog dingen aan kon verbeteren bij de Octavia.

Tegenwoordig tank ik blauwe diesel en dat haalt al het scherpe randje eraf doordat de motor gewoon mooier loopt. Maar nu ik dit topic heb gelezen ben ik benieuwd geworden welke winst er nog gehaald kan worden met isolatie. Het meest storende geluid (op dit moment) vind ik het chagrijnige geluid van de dieselbrom. Het lijkt me logisch om dan te beginnen met isolatie vanuit de motorkap en tegen het schutbord.

Ik ben twee partijen tegen gekomen die zich hebben toegelegd op geluidsisolatie, waarbij er 1 uitsluitend voertuigen doet.

https://schutcarsystems.nl/comfort/auto-isoleren/
http://www.autoisolatie.nl/home

Als je alles wilt laten doen betaal je bij die eerste partij al gauw > 1000 EUR, dat is toch wel heel erg fors. Die tweede ga ik eens benaderen voor een offerte. Zelf doen ben ik een beetje huiverig voor als je ziet wat je allemaal weg moet halen, alhoewel de motorkap zelf nog wel te doen is.

Op zich vind ik het nog wel de investering waard, aangezien ik verder zeer tevreden ben met de O3 qua ruimte, verbruik en betrouwbaarheid.
 

AndreM

Forumguru
@dlmh bij jou auto hoort onder de motorkap al een isolatieplaat te zitten af fabriek.
Ik heb zelf ook een O3 van 2014 diesel gehad waar het gemonteerd zat.
Mocht dit niet het geval zijn, is deze voor €35.- bij de dealer te bestellen.
 
Mijn vrouw rijd sinds april dit jaar met de 1.6 TDI Octavia. Ze vind de auto op zich perfect maar die motor. Als je de motor start is het gelijk er een injecteur of de kleppen die je hoort kletteren. Ze is er ondertussen al mee naar de dealer geweest. Maar daar vertellen ze haar dat dit normaal is. Ikzelf heb op mijn werk een superb combi en een octOcta combi ook beide een 1.6 TDI doen draaien maar die waren een stuk stiller. Hoe maak je een dealer wijs dat er toch iets niet klopt. Als je met de auto op de autostrade rijd moet je de radio nog hoger zetten dan dat ie automatisch doet. Mijn vrouw had al aangegeven dat ze haar oude Fabia 1.4tdi 3 cilinder terug wou dat die stiller was en ik vind dit ook zo maar ja.
 

dlmh

Senior Member
@AndreM die isolatieplaat zit er ook, maar die stelt niet heel veel voor. Ik heb 'm los gehaald om de ruimte erachter te bekijken en het is relatief licht materiaal en vrij dun. Het helpt dus niet echt tegen resoneren/dreunen (=gewicht) of tegen hoger frequent geluid (=dikte).

@Skodaatje77 kan ze bij de dealer niet even een ritje maken in eenzelfde model om te vergelijken?
 
Bovenaan Onderaan