Octavia III soundproofing

andrehj

Forumguru
Ook voor een S2 vind ik het erg interessant, ik zou graag de afrolgeluiden wat extra dempen. Achter zal dat nog wel lukken, omdat je daar na het weghalen van de kofferbakbekleding redelijk bij kunt. Maar de wielkasten voorin zijn veel minder makkelijk toegankelijk. Dan moet volgens mij de vloerbedekking (en dus eerst ook de stoelen + het halve interieur) er uit.
@floyd2 : hoe heb jij dat bij de voorste wielkasten opgelost?
 

floyd2

Forumguru
De voorste wielkasten zag ik erg tegenop vanwege de demontage van de halve auto en aangezien ik de zin en tijd hiervoor niet had heb ik het volgende gedaan.
Er zijn twee mogelijkheden namelijk;
Van binnen, dashboardkast gedemonteerd en alle plastic delen vanaf de voetenruimte tot aan de middenstijl.(die strip onderaan de deuropening zeg maar)
De middentunnel heb ik zo gelaten.
Dan kan je de vloerbedekking net ver genoeg terug vouwen om een flink stuk voetenruimte te isoleren en de wielkast.
De wielkast kan je niet helemaal doen maar wel het grootste (belangrijkste) gedeelte.
Bij het gaspedaal is het wat moeilijker vanwege de pedalen maar daar heb ik gewoon kleinere stukken gepuzzeld.
Andere keus is van buiten, zodra je de binnenkuip uit je spatbord haalt heb je een hele mooie gelegenheid om daar ook wat aan te brengen.
Hiervoor zat ik echter wel te denken aan één of ander smeerbaar spul.
Dit staat nog op mijn todo lijst.
Sommige geluiden haal je op deze manier jammer genoeg niet weg en dat is bijvoorbeeld contactgeluid dat via je vering/schokbrekers aan de carrosserie wordt doorgegeven.
Maar ik vind het een hele verbetering(jammer genoeg was ik vergeten mijn DB-meter te gebruiken anders had ik waardes kunnen laten zien)
 

auriga

Forumguru
maar 95% van me tijd in de auto zit ik op de snelweg..

In Nederland of België , dat scheelt wel een paar dBtjes aan geluid...

Rij zelf een greenline 1.6 TDI 81kW combi (6 bak), en op hogere snelheden valt mij met name het windgeruis op, de motor is vrij stil.
 

floyd2

Forumguru
@floyd2 , hoeveel van die vibraflex plaatjes was je ongeveer nodig?

oh sorry, zie je bericht nu pas.
Ik heb 2 pakken(2,5mm) er tegenaan geplakt en heb daarvan nog anderhalve plaat over.
Dat spul weegt nogal wat dus ik wou het ook weer niet overdrijven.(alhoewel ik toch wel naar mijn deuren met een schuin oog bekeken heb maar dat dan meer voor de audio)
 

Supb16

Actief lid
Heb ondertussen zelf wat vibraflex in huis, zal kijken of ik dit weekend of het weekend erop het kan monteren in de auto..
Zal een paar foto`s maken mochten er mensen er interesse in hebben ..
 

Supb16

Actief lid
Vandaag aan de slag geweest met de geluidsisolatie matjes achterin..
Niet het leukste klusje om te doen maar de moeite waard..
Reed vanavond weg bij de plek waar ik de matten heb geplakt en een wereld van verschil..
Tijdens het rijden had ik alleen nog "last" van de weggeluiden welke aan de voorkant wegkwamen, achterin is het nu veel stiller.

De panelen en haakjes los halen en vooral het weer netjes monteren zoals het zat koste me wel enige moeite achterin..

Volgende weekend ga ik de voorkant doen en eventueel mits er tijd is de deuren..
 

Supb16

Actief lid
Ik had wat foto`s gemaakt, maar die zijn van zo`n slechte kwaliteit dat er weinig tot niets op te zien valt helaas..
 

Supb16

Actief lid
Ik beloof dat ik volgend weekend betere foto`s zal maken als ik met de voorkant bezig ga
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Supb16

Actief lid
Het valt me trouwens echt tegen wat er qua isolatie beplakt zit in de auto..
achterin heb ik welgeteld denk ik maar 6 hele dunne matjes gezien en dunne isolatie wollen matjes..
 

Supb16

Actief lid
Zat vrijdagavond op een verjaardag en kwam in gesprek met iemand die ook in de autohandel zit waardoor de discussie op gang kwam over "geluidsoverlast" welke ik ervaar in de Octavia.
Hij vertelde me door de motorkap te beplakken met antidreunplaten om zo het motorgeluid omlaag te brengen..

Zaterdag dus de motorkap gedaan en wat een verschil geeft dat zeg..
op de snelweg hoor ik de motor bijna niet meer bij constant toerental, alleen bij optrekken hoor ik de motor brommen.

Door tijdgebrek heb ik niet meer de deuren kunnen doen (kreeg het deurpaneel er niet af)
Motorkap isoleren is een aanrader..

onderstaand 2 foto`s, heb de "isolatieplaat" verwijderd natuurlijk om te plakken..
Voor:
22.jpg
Na:
11.jpg
 

AndreM

Forumguru
Je had ook bij de Skoda een originele demping plaat voor 35 euro kunnen kopen zoals deze standaard in de diesels geleverd worden.
 
Bovenaan Onderaan