Octavia III soundproofing

Supb16

Actief lid
Goedendag allemaal,

Sinds kort leaserijder van een Octavia III 1.6 Diesel (My2016 al), auto bevalt goed echter vind ik de geluidsisolatie nogal tegenvallen, zodra je over de 130km/u gaat moet je echt de muziek een paar tandjes harder zetten om over het motorgeluid en weg geluid heen te gaan (je hoort de banden over het asfalt en de diesel "dreunt")

zijn er mensen hier met ervaring van meer / betere geluidsisolatie aanbrengen in de auto of een adres waar dit mogelijk is?
 

AndreM

Forumguru
Isolatie, waarom isolatie? :arghh:

Ligt het er niet aan wat je eerst gereden hebt.
Zelf heb ik heel wat jaren een ander Duits merk gereden, maar het eerste wat mij opviel bij de proefrit dat de Skoda O3 zo stil is.

Als ik 130 km rij hoor ik alleen wat wind en banden geluid.
Het db geluid van de banden wordt overigens wel bepaalt welk soort asfalt het wegdek heeft.

Sta je voor een verkeerslicht, dan hoor je de motor niet eens.
En alle diesels hebben extra isolatie onder de motorkap.

Ik hoef mijn radio niet harder te zetten, want hoe harder je rijdt, hoe harder automatisch de het geluid van de radio gaat.

Mijn O3 heeft 110 pk met 6 versnellingen en is van 2014, heeft @OCT2016 een andere diesel motor misschien?
 
Laatst bewerkt:

valderrama

Senior Member
Ik vind mijn O3 behoorlijk stil. Zeker in vergelijking met mijn oude iX35, 1.6GDI.

Maar als het tegen een schappelijk bedrag beduidend stiller kan worden dan is het wel de overweging waard.
 

Supb16

Actief lid
Vorige auto betrof een VW passat station.

Heb een 1.6tdi (geen greenline) met 5 bak.. Auto rijd voor de rest goed maar na paar lange ritten op de snelweg begint het een erger puntje te worden... Stationair is de auto inderdaad stil, maar 95% van me tijd in de auto zit ik op de snelweg..
 

AndreM

Forumguru
Vorige auto betrof een VW passat station.

Heb een 1.6tdi (geen greenline) met 5 bak.. Auto rijd voor de rest goed maar na paar lange ritten op de snelweg begint het een erger puntje te worden... Stationair is de auto inderdaad stil, maar 95% van me tijd in de auto zit ik op de snelweg..

Kijk eens of jij isolatie aan de binnenzijde van je motorkap heb zitten?
Misschien hebben ze dat wegbezuinigd.
En mocht die er niet zitten, voor ongeveer 3 tientjes heb je er eentje origineel.
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Ik heb net als @Joske een tsi en vind de O3 heerlijk stil. Hoor meer windgeruis dan motor. En ook bij mij gaat de radio automatisch harder wanneer ik harder ga rijden.
 

boontjeRS

Forumguru
Vond mn vorige auto ook stiller qua rijgeluiden hoor. Motor geluiden vqllen mee, maar rolgeluiden vind ik veel luider. Teveel verwend geweest vroeger. Zou wel schelen met isolatie in de wielkasten me dunkt. Er bestaan wel firma's die dit doen maar weet niet wat het kost.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Pendragon en andere geïnteresseerden

  • Op de toets  →  → Klank drukken.
  • Volume - Volume-instelling
    • Verkeersmelding - Instelling van het volume van de verkeersmeldingen (TP)

    • Navigatiemeldingen - Instelling van het volume van de navigatiemeldingen

    • Spraakbediening - Instelling van het volume van de spraakbediening

    • Maximaal inschakelvolume - Instelling van het maximale volume na het inschakelen

    • Volumeregeling - Volumeverhoging bij snelheidsverhoging

    • Ipod volume - Instelling van het volume van de (op de MEDIA IN-ingang) aangesloten iPod
      • Laag - Gering volume

      • Middel - Gemiddeld volume

      • Hoog - Hoog volume
    • AUX volume - Instelling van het volume van het op de AUX-aansluiting aangesloten apparaat
      • Laag - Gering volume

      • Middel - Gemiddeld volume

      • Hoog - Hoog volume
    • Bluetooth-audio - Instelling van het volume van het aangesloten Bluetooth®-apparaat
      • Laag - Gering volume

      • Middel - Gemiddeld volume

      • Hoog - Hoog volume
    • Audiovolume lager: - Instelling van de volumeverlaging bij actieve parkeerhulp
      • Uit - Uitgeschakeld

      • Laag - Zwakke verlaging

      • Middel - Gemiddelde verlaging

      • Hoog - Sterke verlagi
 

AndreM

Forumguru
Kijk ook eens naar de banden.
Het merk, type en soort band bepaald ook het rol geluid.
Met mijn winterbanden heb ik ook meer banden geluid.
 

floyd2

Forumguru
Ik heb dan wel een octoII met tsi maar ik ergerde me ook aan de herrie en heb daarom het één en ander aangepast qua geluidsisolatie.
Misschien zijn er dingen toepasbaar op de octaviaIII.
Achter heb ik de wielkasten en kofferbakbodem bedekt met vibraflex en nog éen ander soort flex.(ff de naam vergeten,was een poreuze schuim met lijmlaag)
Voorin de kuipen waar je met je voeten in zit en vooral de wielkasten voorzien van een laag.
En onder de motorklep voornamelijk de waterkast(waar het ruitewissermechanisme in zit)aangepast.
Daar zit namelijk een plastic deksel waar bij rechtssturende auto's de ventilatie zit. Daar zit nu een laag isolatie overheen en aan de andere kant zit de aanzuig van de ventilatie waar een plaatje voor hangt tegen het inregenen en die is ook aangepast.
Tevens zit er tussen die waterbak en de motorruimte een plastic schot waar wel wat isolatie tegenaan zit maar het zag er wat simpel uit.
Ook dat is aangepast waardoor het motorgeluid nu nog minder is en de rest ook eigenlijk beter binnen de perken is.
Echter ben ik pas geleden van 17 naar 16 inch gegaan en dat scheelde echt een stuk!
Dit zit 'm voornamelijk in het merk/type band dus als je nieuwe banden op het menu hebt staan,kies daar zorgvuldig op geluid en soepele wangen.
Alleen nu komt het leuke,nu begint het windgeruis en bij gas geven de motorbrom meer op te vallen(omdat de rest van het geluid weggefilterd is)
Aangezien hier geen simpele oplossingen voor zijn hou ik het gewoon hierbij en geniet ik van de rust.
 

Bakkertje

Forumguru
Een interessant topic!
Ik heb zelf eigenlijk dezelfde problemen, maar dan met m'n Passat. Mijn vinger kan ik er niet echt opleggen en ook de dealer(s) heeft geen oplossing. Het is me ook opgevallen dat het per auto scheelt. Als leenauto heb ik eens een O3 mee gehad die er ook veel last van had, later een O3 van een collega gereden en die was juist stil (beide een greentech). Tijdens de proefrit was de gereden Passat ook stil, mijn geleverde auto weer niet.

Er is overigens nog een draadje over windgeruis van de O3 en daarin staat ook een mogelijke oplossing.
 
Bovenaan Onderaan