Octavia III RS

dirkie996

Forumguru
@Olivier , tot nog toe geen enkel probleem gehad. In januari eerste oliewissel gehad, tevens was er ‘n terugroepactie voor de achterklepbediening ( 55J9). Dit bij 22500km.
 

Fmoon

Forumguru
Even een vraagje.

Ik doe altijd een Longlife beurt. Deze is ongeveer elke 15 maanden in mijn geval en om de 13dkm.

Nu zit ik eens te kijken wat die beurt inhoud, ik ging er eigenlijk vanuit dat altijd het intrieurfilter en luchtfilter ook vervangen werden bij zo een Longlife beurt, maar is dat wel zo? Vervelende is dat je tegenwoordig geen boekjes meer hebt. Ik heb in ieder geval nooit meer betaald dan de prijs van de Longlife beurt en een keer Remvloeistof + bougies.
Begin me nu af te vragen of het Überhaupt ooit al eens dan vervangen is! Hebben we ook te maken met een brandstofilter? Weet iemand waar die zit bij de 2.0TSI?
 

s-line

Forumguru
Je moet er maar op vertrouwen dat ze alles doen. Ik zelf heb daar altijd mijn twijfels bij. Of je moet alles stiekem merken wat los of vervangen zou moeten worden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Even snel vanaf de site van onze vrienden uit Nuenen gekopieerd:

SKODA Fabia, Octavia, SuperB, Yeti en overige modellen

Oliewissel incl filter
4-cilinder € 109,- *
6-cilinder € 159,- *

Inspectiebeurt longlife
(Volledige inspectie van de auto incl. oliewissel, vervangen olie- en interieurfilter en aanvullen ruitensproeiervloeistof)
4-cilinder € 179,- *
6-cilinder € 269,- *

Aanvullende werkzaamheden
Afhankelijk van leeftijd en kilometers dient dit uitgevoerd te worden, dit wordt beoordeeld tijdens de inspectiebeurt

Luchtfilter vervangen € 39,-
Brandstoffilter vervangen € 59,-
Bougies vervangen 4-cilinder € 129,-
Bougies vervangen 6-cilinder € 209,-
DSG service (6-traps) € 229,-

*Voor 4-cilinder geldt een maximale bijvulhoeveeldheid van 4,5 liter, voor 6-cilinder motoren geldt 6 liter. Extra liters worden tegen literprijs doorberekend. Circa 95% van de modellen valt binnen de opgegeven liters.

Om je vragen te beantwoorden:
Nee, een luchtfilter wordt niet standaard vervangen, een interieurfilter wél.
Een brandstoffilter hoeft bij een benzine uitvoering niet/nooit vervangen te worden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Je moet er maar op vertrouwen dat ze alles doen. Ik zelf heb daar altijd mijn twijfels bij. Of je moet alles stiekem merken wat los of vervangen zou moeten worden.

Ik merk altijd hetgeen ik vervang met de datum waarop ik het vervang.
Zo weet ik dát het vervangen is, én wanneer.

Vertrouwen is goed, controle is beter ;).
 

Fmoon

Forumguru
Ah helder, beter dan de skoda site zelf. Dus m'n luchtfilter is nooit vervangen, nou die bestel ik dan meteen en vervang hem zelf wel.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ah helder, beter dan de skoda site zelf. Dus m'n luchtfilter is nooit vervangen, nou die bestel ik dan meteen en vervang hem zelf wel.

Het kan nooit kwaad om die eens te vervangen.
Ik vervang mijn lucht- en interieurfilter ieder jaar tegelijk.

Ik verbaas me erover hoe smerig zo'n luchtfilter in slechts één jaar, met zo weinig kilometers, kan worden.

Tip: de auto onderdelenzaakjes die vaak met aanbiedingen strooit op het web, zijn erg goedkoop en gratis verzending boven de € 50,-. Ik bestel dan gelijk altijd filters voor beide auto's. Dan kom je mooi boven dat bedrag. Anders is het meestal toch wel een tientje aan verzenden. Win win situatie.
 

Fmoon

Forumguru
Je moet er maar op vertrouwen dat ze alles doen. Ik zelf heb daar altijd mijn twijfels bij. Of je moet alles stiekem merken wat los of vervangen zou moeten worden.

Voorheen stond ik er met m'n neus bovenop. Na de verbouwing werd dat wat moeilijk en kon niet in detail zien wat zou precies deden. M'n vertrouwen is over het algemeen niet groot bij de dealer moet ik eerlijk bekennen vandaar ook dat ik m'n DSG olie bij de DSG dokter heb laten vervangen. Maar het luchtfilter was er dus even tussendoor geschoten bij m'n panische onderhoud en allergie voor problemen. K&N filter leuke toevoeging of onzin voor deze auto?
 

Fmoon

Forumguru
Lees toch wat nare verhalen over zo een filter. Spannend voor de Luchtmassa meter.

Heeft iemand zo een K&N filter in z'n wagen?
 
Laatst bewerkt:

KaRoQ-2023

Actief lid
Yep, heb K&N 33-3005. Nu zo'n 13,5dkm. Ook in onze Polo GTI (2016), ook een kleine 13dkm.
Beide via ebay gekocht voor rond de 45,-. Nog geen problemen.
 

Fmoon

Forumguru
Ja die heb ik ook besteld de 33-3005. Is het eigenlijk verder nog een toevoeging? Merk je er iets van?
 

KaRoQ-2023

Actief lid
Ik kan niet echt aangeven of het helpt. Lijkt wel wat beter op te pakken. O3 is verder niet getuned.

Ik heb onderin de luchtfilterbox ook het rooster verwijderd.
 

Fmoon

Forumguru
Ja waar is dat ding voor eigenlijk!? Is dat niet tevens om de luchtstroom een beetje te verspreiden over het filter? Zie dat meer mensen hem eruit halen.

Heb voor de zekerheid ook nog een gewoon filter besteld, kan nog niet kiezen welke het worden gaat.

Na hoeveel km heeft de 33-3005 "onderhoud" nodig? Denk dat ik eigenlijk telkens een nieuwe erin zou doen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Het genoemde K&N filter is niet zomaar droog monteren!!

Onderhoudsinstructies voor K&N luchtfilters
De meeste K&N luchtfilters hebben normaliter een onderhoudsinterval van 80 000 km. Het onderhoud van uw filter is gemakkelijk; u volgt de volgende 4 eenvoudige stappen:


1. REINIGEN
Spuit royaal K&N luchtfilterreiniger of K&N Power Kleen™ op beide zijden van het filter en laat deze 10 minuten inwerken om het vuil los te maken. Laat de reiniger niet op het filter indrogen.

panel-1s.jpg



round-1s.jpg



cone-1s.jpg


2. UITSPOELEN
Spoel het filter uit met een zachte straal kraanwater vanaf de schone zijde om het vuil uit het filter te spoelen. Ga door met spoelen totdat alle sporen van de reiniger verdwenen zijn. Het kan nodig zijn om stappen 1 en 2 te herhalen.

panel-2s.jpg



round-2s.jpg



cone-2s.jpg


3. DROGEN
Schud na het spoelen het overvloedige water van het filter af laat het filter op natuurlijke wijze drogen. Het filter niet inoliën voordat het filter helemaal droog is.

4. INOLIËN
Olie Aerosol (99-5003EU)

Spuit de K&N luchtfilterolie gelijkmatig langs de bovenkant van elke plooi en houd de spuitbus daarbij op een afstand van ca. 8 cm. Laat de olie ongeveer 20 minuten inweken en verstuif zorgvuldig olie op eventuele zichtbare witte plekken totdat het filtermateriaal een uniforme rode kleur heeft.

panel-4s.jpg



round-4s.jpg



cone-4s.jpg


Het bovenstaande proces is de enige goedgekeurde procedure voor het onderhoud van uw K&N luchtfilter.
 

dirkie996

Forumguru
Eventjes 'n vraagje, in verband met drive mode.
Wanneer je "sport" modus kiest, schakelt de dsg- versnellingsbak dan sneller of niet ( manueel met flippers of auto)?
Ik weet dat die in" sport" modus eindeloos lang in toeren doortrekt, maar manueel nog nooit getest op schakelgedrag in die modus.
Wel vind ik dat manueel schakelen, in normale modus, redelijk traag gaat.
 

Fmoon

Forumguru
K&n filter zit erin, zat nog een rooster in dat luchthuis, die heb ik er ook uit gehaald. Had voor de zekerheid een Mann filter besteld omdat ik eerst nog even twijfel had. Iemand toevallig nog z'n filter vervangen? Heb hem nu over.
 
Bovenaan Onderaan