Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
Eventjes 'n vraagje, in verband met drive mode.
Wanneer je "sport" modus kiest, schakelt de dsg- versnellingsbak dan sneller of niet ( manueel met flippers of auto)?
Ik weet dat die in" sport" modus eindeloos lang in toeren doortrekt, maar manueel nog nooit getest op schakelgedrag in die modus.
Wel vind ik dat manueel schakelen, in normale modus, redelijk traag gaat.
In sport gaat hij sneller terugschakelen en later opschakelen. Of de schakelmomenten sneller gebeuren, dat denk ik niet.
Manueel is manueel hé. Dan bepaal jij wanneer de bak dient te schakelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
@dirkie996 Het fysieke overschakelen bestaat in het loslaten van de ene koppeling en het sluiten van de andere, de snelheid waarmee dat gebeurt wordt niet beïnvloed door de wijze waarop de pook of flipper wordt bediend, want er zit geen directe mechanische verbinding tussen die pook of flipper en het (ont)koppelingsmechanisme.
Pook of flipper doen niks meer dan het geven van de impuls om op of terug te schakelen die anders door de automaat gegeven zou worden.
 

dirkie996

Forumguru
@Canon-Eye ,Ik dacht dat in “sport” modus de electronica misschien zorgde voor ‘n snellere, en misschien iets brutere schakeling, tegenover ‘n zachte, tragere schakeling in normale stand.
 

Fmoon

Forumguru
Vandaag even het intrieurfilter vervangen. Geloof er niks van dat de dealer deze heeft vervangen 11 maanden terug (10.000km).

Meteen maar een extra mooie erin gedaan.
 

Bijlagen

  • IMG-20190225-WA0001.jpeg
    IMG-20190225-WA0001.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 73
  • IMG-20190225-WA0009.jpeg
    IMG-20190225-WA0009.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 70

Canon-Eye

Forumguru
Sportmodus laat 'm bij wat hogere toerentallen schakelen vergeleken met de D-stand. Je trekt dus hoger door in de versnellingen en als je van het gas afgaat schakelt hij ook voelbaar eerder terug, remt dus iets meer af op de motor.
 

Jee13

Forumguru
Vandaag even het intrieurfilter vervangen. Geloof er niks van dat de dealer deze heeft vervangen 11 maanden terug (10.000km).

Meteen maar een extra mooie erin gedaan.

je had een actief koolfilter, dat zijn juist goede filters. dat zwarte is dus geen vuil
 

Duijzer

Donateur
Iemand ervaringen met Dunlop sport maxx Rt2 op een RS
Ja, ik heb ze op m’n zomerwielen. Pas één seizoen, nog geen 6000 km. Eerste indruk: goede grip, en behoorlijk stil. Over slijtage kan ik nog niets zeggen. En regen hebben we afgelopen zomer zo weinig gehad dat ik daar eigenlijk ook nog niets zinnigs over kan zeggen....
 

HarrieSkoda

Forumguru
je had een actief koolfilter, dat zijn juist goede filters. dat zwarte is dus geen vuil

Het is idd een actief koolstof/carbon filter, maar hoort er absoluut niet zo smerig uit te zien!

Zelfs mijn gebruikte zag er niet zo ranzig uit, hebben ze dus absoluut niet vervangen.

Op die manier verdient de garage dus makkelijk centjes over de rug van klanten, bah bah!
 

Fmoon

Forumguru
Deze is nieuw wit. De groeven zitten helemaal vol troep ook. Dat zwarte is gewoon schimmel. Kan er best pist off van worden, maar het heeft denk ik geen enkel nut de dealer hierover te informeren. Al heb ik wel een goed contact persoon daar die ik er eventueel op kan wijzen. Zit ook te denken, kan hem ook daar zo op de toonbank gooien en vragen hoe oud ze denken dat die is. Maar, ben blij dat ik er zelf lekker in het zonnetje een nieuw filter in gedaan heb. Voelt goed.
 

Fmoon

Forumguru
Waarom een alternatief voor de PS4S? Heb deze gehad op mijn RS. Superband, denk niet dat er een betere band is voor de RS( alleen redelijk snel versleten bij mij)

Slijtage is grip heb ik iemand wel eens horen zeggen. Voor mij niks anders dan Michelin.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Deze is nieuw wit. De groeven zitten helemaal vol troep ook. Dat zwarte is gewoon schimmel. Kan er best pist off van worden, maar het heeft denk ik geen enkel nut de dealer hierover te informeren. Al heb ik wel een goed contact persoon daar die ik er eventueel op kan wijzen. Zit ook te denken, kan hem ook daar zo op de toonbank gooien en vragen hoe oud ze denken dat die is. Maar, ben blij dat ik er zelf lekker in het zonnetje een nieuw filter in gedaan heb. Voelt goed.

Daarom vervang ik hetgeen wat ik zelf kán vervangen. Dan weet ik in ieder geval zéker dat het vervangen wordt/is.
 

louigi58

Senior Member
Daarom vervang ik hetgeen wat ik zelf kán vervangen. Dan weet ik in ieder geval zéker dat het vervangen wordt/is.
Dealer vervangt niet bij elke beurt het filter.
Mijn vorige RS begon ook te stinken tijdens airco gebruik. Ik wilde afspraak bij airco boer maken voor reiniging van de airco. Deze gaf aan eerst het interieur filter te vervangen. Bij de dealer kwam er een kwart emmer vochtige bloesem uit bij het vervangen van het filter.
Toen ik aangaf dat de auto net 6k km geleden een longlifebeurt had gehad, waarbij ik er van uit ging dat het filter vervangen was, kreeg ik als antwoord: filter wordt pas bij 60.000km vervangen of op verzoek van klant.
Bij Vagtechniek, zit dit nu wel bij elke beurt standaard inbegrepen.
 

Jee13

Forumguru
Schimmel had ik op foto nog niet gezien, bij beter kijken is dat wel zichtbaar.

interieurfilter kan je heel makkelijk zelf doen, je kan evt ook nog een anti allergie filter nemen, deze zijn geel van kleur
 

Fmoon

Forumguru
Ja dat vermoeden kreeg ik dus al dat intrieurfilter als motorfilter dus niet vervangen worden bij de longlife beurt.
 

Fmoon

Forumguru
Schimmel had ik op foto nog niet gezien, bij beter kijken is dat wel zichtbaar.

interieurfilter kan je heel makkelijk zelf doen, je kan evt ook nog een anti allergie filter nemen, deze zijn geel van kleur

Ja klopt heb ik er nu ook in gezet.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb er een zakje omheen gedaan, ben over 2 weken in de buurt van de Skoda dealer en heb besloten hem dan eens op de toonbank neer te leggen, eventueel kan ik hem even uitkloppen erop.

Wil toch wel eens weten hoe het zit. Nu ik er namelijk over nadacht kreeg ik ook best wel vaak wat last van m'n keel in de auto. Mijn vrouw heeft hooikoorts en "peste" me laatst nog dat ik er ook wel last van leek te hebben. Wie weet komt het wel door dat gore filter wat erin zat.
 

Jee13

Forumguru
ik heb vorige week ook een Long life beurt laten doen bij Skoda dealer
dit was bij mij ook zonder motorluchtfilter en zonder interieurfilter

als ik motorluchtfilter ook wilde vervangen was dat 59 euro extra
Ik ben naar het magazijn gelopen en heb daar via bevriende medewerker voor 21.16 euro een filter gehaald, de monteur die met mijn auto bezig was heeft deze kostenloos geplaatst.

nu ik dit zo lees, ga ik ook interieurfilter inspecteren en vervangen, dan is alles nieuw, geeft toch lekkerder gevoel
 
Bovenaan Onderaan