Octavia III RS

boontjeRS

Forumguru
Veel wheelspin in een zone 30 heb ik niet ze. Ge zijt ne grote zeveraar met een grote bek om altijd gelijk te willen hebben. Khoop dat ge met uw Mazda als het regent nog minder grip hebt. Leer eerst maar keer met uwe rs deftig rijden want je hebt hem blijkbaar niet onder controle als ge nog niet kunt rijden zonder wielspin.
 

Tuner111

Forumguru
Vorig weekend eens een toerke gaan doen van +- 200 km. en op dat alles heb ik wel mmmm. 0x wheelspin gehad en toch mooi doorgegeven ze ;)

Hoe je het ook draait of keer, gelijk welke fwd car met +200 pk heeft wel iets van wheelspin vanuit stilstand. het is hoe je er mee omgaat om het te counteren. hell zelfs mijn zware diesel had maar 184 pk en had een beetje last ervan vanuit stilstand. Maar eens je de wagen "echt" kent weet je dit te overkomen en toch de stoplichtsprintje te winnen ;)
 
Ik snap de hele opzet van je verhaal niet eigenlijk. In eerdere berichten wou je altijd dat je volgende "sportieve" wagen 4Wd had. Wat koop je nu ? Een achterwiel aangedreven MX5, skyactive blok. Skyactive wil zeggen vanaf 5000rpm plezier, al eens nagedacht aan het verbruik ? Alles start met de het kennen en kunnen van degene die achter het stuur en 2/3 pedalen zit. Als ik alle berichten van u lees heb ik het idee dat er niet veel kennen en kunnen in je koppie zit....
 

philippe bakker

Forumguru
Ik zag juist een YouTube filmpje over de 245 en zag dat er ook een comfort mode is . ( buiten de eco normaal sport en individueel) wat doet die motorisch ? Zo sloom als eco ?
 

leon-cupra

Forumguru
Veel wheelspin in een zone 30 heb ik niet ze. Ge zijt ne grote zeveraar met een grote bek om altijd gelijk te willen hebben. Khoop dat ge met uw Mazda als het regent nog minder grip hebt. Leer eerst maar keer met uwe rs deftig rijden want je hebt hem blijkbaar niet onder controle als ge nog niet kunt rijden zonder wielspin.
Ga gij maar terug naar school om begrijpend lezen onder de knie te hebben. Heb nergens gezegd dat ik in de zone 30 wheelspin heb.
Als er ene nen dikke zeveraar is, zijde gij het wel.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik snap de hele opzet van je verhaal niet eigenlijk. In eerdere berichten wou je altijd dat je volgende "sportieve" wagen 4Wd had. Wat koop je nu ? Een achterwiel aangedreven MX5, skyactive blok. Skyactive wil zeggen vanaf 5000rpm plezier, al eens nagedacht aan het verbruik ? Alles start met de het kennen en kunnen van degene die achter het stuur en 2/3 pedalen zit. Als ik alle berichten van u lees heb ik het idee dat er niet veel kennen en kunnen in je koppie zit....
Rij eerst eens met een MX5 vooraleer je zever komt vertellen over een MX5.
Heb trouwens altijd gezegd dat de volgende +200pk wagen een 4motion moet zijn. K weet niet of je kennis zover reikt, maar een MX5 heeft 131pk, 160pk of 184pk en dan nog met een koppel dat maar de helft is van een RS. De combinatie van een lichtgewicht, achterwielaandrijving, goede handbak zorgt dat je bij lagere snelheden, op een bochtig baantje véél meer plezier hebt dan met een RS stage 1.En geloof mij, je hoeft niet boven de 5000toeren te gaan om plezier te hebben.
 

leon-cupra

Forumguru
Vorig weekend eens een toerke gaan doen van +- 200 km. en op dat alles heb ik wel mmmm. 0x wheelspin gehad en toch mooi doorgegeven ze ;)

Hoe je het ook draait of keer, gelijk welke fwd car met +200 pk heeft wel iets van wheelspin vanuit stilstand. het is hoe je er mee omgaat om het te counteren. hell zelfs mijn zware diesel had maar 184 pk en had een beetje last ervan vanuit stilstand. Maar eens je de wagen "echt" kent weett je dit te overkomen en toch de stoplichtsprintje te winnen ;)
en waar heb je gereden? Gewestbanen en autostrade? Tuurlijk heb je daar geen last van wheelspin. Eens je boven 70 zit heb je quasi geen last van wheelspin en dan mag je idd doen en laten wat je wilt. Heb ook nooit gezegd dat ik daar last mee heb. Alles onder de 70, stilstaand, vertrekkend,.. dan is het miserie troef.
Denk je dat ik mijn wagen niet ken mss? Ik kan je blindelings de plaatsen aangeven waar hij wheelspin zal hebben en natuurlijk kan ik daar op anticiperen maar dan had ik evengoed een 1.4 kunnen kopen. Had ik evenveel plezier gehad met de octavia.
 

JurgenM

Forumguru
Overigens, de flikken hier klagen ook steen en been over de traktie van hun RS-en, de 3! 220-ers die hier rondrijden. Maar goed, zij rijden als gekken en trappen ze af. Ondertussen hebben ze ook al enkele maanden 2 245-ers en dat is volgens hen toch een verschil in traktie. En dan nog niet zozeer owv het sper maar bij de 245 is het gas beter te doseren daar waar het bij de 220 gewoon een aan- / uit knop lijkt. Nogmaals hun standpunt, ik heb enkel ervaring met mijne.
Wel goed om te weten is dat de 220- ers na 200000 flikken kilometers nog altijd de eerste boite en motor hebben daar waar hun Audi's en Volvo's soms al aan hun 3e motor en 2e versnellingsbak toe zijn. Zegt ook genoeg over hun rijstijl maar ook over de techniek van de RS. Moeilijk te bevatten maar het materiaal ziet af.
Met de 245 zijn er wel problemen met beide exemplaren. Zijn na 35000 al aan hun 3e set remschijven bezig en hebben beiden al een nieuwe interface gehad owv start/stop problemen.
Dit is natuurlijk totaal niet te vergelijken met ons dagelijks gebruik maar wel een leuke maatstaf naar toch wel soms extreme omstandigheden. Zeggen niet voor niets dat je flikken kilometers dubbel moet tellen.

Ik rij trouwens 5km naar mijn werk: stad, secundaire weg, dorp. Nooit wielspin.

De vergelijkingen met een MX5, Golf GTI, Meganne RS, Leon Cupra ST gaan voor mij persoonlijk niet op. Puur op rijden kan ik je volgen maar ik vertek volgende week met mijn vrouw en 2 kids op vakantie. Tent voor 6 in de koffer, stoeltjes, tafel, frigo, fornuis, kastje, matrassen, bagage, heel de reutemeteut in de auto. Wordt wel even stapelen. :D En als de koffer weer leeg is, terug genieten van de sportievere eigenschappen van de auto. Ja dat kan met sommigen van hierboven genoemde auto's ook, maar geen enkele kan die twee zo goed en gemakkelijk combineren als de Octavia.
 

leon-cupra

Forumguru
@JurgenM , de cupra st is ook een stationwagen ;)
Vanachter mss iets minder ruim maar ook nog steeds voldoende kofferruimte. En bij Seat hebben ze het wel begrepen, de "nieuwe" Cupra heeft nu 4motion ... waarom zouden ze dat nu doen ? :pardon:
 

JurgenM

Forumguru
Ja klopt, en hij ligt misschien het kortse bij de Octavia (of de Golf, weet het niet vanbuiten) maar hij is toch wat kleiner. En dat maakt de Octavia in onze gezinsconfiguratie toch wat praktischer.
 

Spector

Forumguru
Aan het opruimen, kwam deze nog tegen. Kleine indicatie van het geluid bij mijn RS na het vervangen van de midden demper door een rechte pijp van Fox
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
Rij eens een week op slechtere banen, veel stoppen en draaien en je zal mij beter begrijpen ;)
Het is voor mij, dankzij mijn trajecten, niet meer de "ideale" wagen. Had ik naast mijn woon-werkverkeer nog 20.000km autostrade gereden dan hadden die negatieve punten ook veel minder doorgewegen maar het is nu anders ... daarmee dan ook de switch tegen het einde van de maand ;)
Heb je al eens het spoor van uw voorwielen laten controleren en/of laten juist zetten? Als ik zo hoor over uw tractieproblemen, zou misschien daar ook de oorzaak kunnen liggen. En bij uw tuning, is het Koppel beperkt in de eerste 2 versnellingen?
Ik mag niet klagen van "overdreven" gripverlies. 230pk/350Nm en 18" Bridgestone
 
Laatst bewerkt:

Kurtje

Forumguru
In plaats van allemaal achter het schermpje op elkaars rijkunsten te hameren, grip of geen grip, spreek eens af en kom eens vergelijken... In een vriendelijke sfeer, met begrip voor elkaar... Ik zal ook aanwezig zijn, vond de laatste meet ook al plezant! Bij elkaar in de auto even gaan zitten en vergelijken en je komt zeker tot een oorzaak/oplossing.

Inderdaad het probleem met spoor en uitlijning had ik een hele tijd geleden ook al eens aangehaald. Dit kan soms echt heel slecht gedaan zijn komende van de fabriek, heb dit zelf ook al gezien. Is een grote oorzaak bij tractieverlies EN snel slijtende banden... Want die kilometers op een supersport of 4S is echt wel extreem weinig. Had er 555nm op de voorwielen en die zijn nog bijna 30k kilometers meegegaan... Mijn dagelijkse traject is +-10km tussendoor, mijn rijstijl is sportief te noemen en rij pakweg 30k kilometers op een jaar :D
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn vorige wagen had na een ongeval last van trillingen, niet mooi rechtdoor rijden, .. daar hebben ze een half uur bezig geweest met uitlijnen ed om het goed te krijgen en ook goed gekregen. Mijn RS rijdt mooi rechtdoor, geen trilling op het stuur, mooie gelijkmatige (wel extreme) slijtage van de banden. Kan het dan nog aan uitlijning liggen? Banden zijn al twee keer vernieuwd geweest met alles opnieuw uit te lijnen en te balanceren. Het "probleem" heeft zich altijd al gesteld. Na montage van de pilot sport 4S is het uiteraard verbeterd maja nu ze versleten zijn is het weer om van te janken. En nogmaals alles boven de 70 is geen probleem, alles eronder is (te veel om goed te zijn) opletten.

Voor een meeting en vergelijk ga je snel moeten zijn. Als iedereen van zijn woord is, staat de RS tegen het einde van de maand op een trailer richting Nederland :pardon:
 
Bovenaan Onderaan