Overigens, de flikken hier klagen ook steen en been over de traktie van hun RS-en, de 3! 220-ers die hier rondrijden. Maar goed, zij rijden als gekken en trappen ze af. Ondertussen hebben ze ook al enkele maanden 2 245-ers en dat is volgens hen toch een verschil in traktie. En dan nog niet zozeer owv het sper maar bij de 245 is het gas beter te doseren daar waar het bij de 220 gewoon een aan- / uit knop lijkt. Nogmaals hun standpunt, ik heb enkel ervaring met mijne.
Wel goed om te weten is dat de 220- ers na 200000 flikken kilometers nog altijd de eerste boite en motor hebben daar waar hun Audi's en Volvo's soms al aan hun 3e motor en 2e versnellingsbak toe zijn. Zegt ook genoeg over hun rijstijl maar ook over de techniek van de RS. Moeilijk te bevatten maar het materiaal ziet af.
Met de 245 zijn er wel problemen met beide exemplaren. Zijn na 35000 al aan hun 3e set remschijven bezig en hebben beiden al een nieuwe interface gehad owv start/stop problemen.
Dit is natuurlijk totaal niet te vergelijken met ons dagelijks gebruik maar wel een leuke maatstaf naar toch wel soms extreme omstandigheden. Zeggen niet voor niets dat je flikken kilometers dubbel moet tellen.
Ik rij trouwens 5km naar mijn werk: stad, secundaire weg, dorp. Nooit wielspin.
De vergelijkingen met een MX5, Golf GTI, Meganne RS, Leon Cupra ST gaan voor mij persoonlijk niet op. Puur op rijden kan ik je volgen maar ik vertek volgende week met mijn vrouw en 2 kids op vakantie. Tent voor 6 in de koffer, stoeltjes, tafel, frigo, fornuis, kastje, matrassen, bagage, heel de reutemeteut in de auto. Wordt wel even stapelen.
En als de koffer weer leeg is, terug genieten van de sportievere eigenschappen van de auto. Ja dat kan met sommigen van hierboven genoemde auto's ook, maar geen enkele kan die twee zo goed en gemakkelijk combineren als de Octavia.