Octavia III RS

leon-cupra

Forumguru
De 4S binnen 12.000km er doorheen gummen schrik ik wel een beetje van. Dan zou ik toch eens nadenken over je rijstijl ;)
Als de wielen doorslippen ga je niet sneller wanneer je gas bijgeeft he ;)
Ik heb toch wel wat meer vermogen en rij ook absoluut niet voorzichtig, maar heb er nu de Supersports onder, 25k mee gereden en nog 4-5mm rondom over.
Ken jij mijn rijstijl? Heb je die 12.000km met mij samen gereden? Dus gelieve niet over mijn rijstijl te oordelen. Op mijn rijtrajecten met een sportieve rijstijl heb je gewoon veel meer wheelspin dan op een gewestweg/autostrade. Gisteren stukje gewestweg echt voluit gegaan, geen wheelspin, wel droog wegdek. Vandaag naar het werk, amper 4km, gewoon gereden en minimaal 5 keer wheelspin, ...
En nu jij.
 

LT83

Forumguru
Met wielspin ga je langzamer he......dus liften die handen indien nodig.
Ga eens naar een kartbaan de jongens die het meeste bandengeluid produceren rijden zeker niet de snelste tijden.
Ken je rijstijl inderdaad niet, maar het lijkt wel of je die amper 4km spinnend naar het werk gaat joh ;)
 

leon-cupra

Forumguru
En toch vindt ik het raar dat je met droog weer ook geen grip hebt, daar heb ik niks last van. Ik duw maar door na 10 minuten rijden, hebben de banden al wat temperatuur en de motor ook. Dan ligt het toch wel aan mn ophanging ze.
Ik kan je een stukje tonen, droog wegdek, rechtdoor, goed doorgeven en tot en met 3de blijft het tractiecontrol lampje pinken. Mijn grootste fout met de RS was hem ooit te chippen. 220pk was al niet om naar huis te schrijven en 308pk nog veel minder.
Zoals meermaals aangegeven, een RS rijdt goed op autostrade en gewestwegen, alles minder is "miserie".
Daarmee ook de keuze voor de MX5. Daar is het net omgekeerd, alles minder dan autostrade is subliem, autostrade te mijden ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Met wielspin ga je langzamer he......dus liften die handen indien nodig.
Ga eens naar een kartbaan de jongens die het meeste bandengeluid produceren rijden zeker niet de snelste tijden.
Ken je rijstijl inderdaad niet, maar het lijkt wel of je die amper 4km spinnend naar het werk gaat joh ;)
Denk je nu echt dat ik geen ervaring heb met een wagen? Ben geen 18 hoor.
Genoeg op de kartbaan gereden vroeger. Overlaatst nog eens een grand prix gereden, tweede van de groep geworden dus neen ik rij niet 4km spinnend naar het werk. Karten was trouwens nog eens leuk om te doen, maar half uur aan 1 stuk ... pfff ... gelijk aan 2 uur gym :D
 

Goofy@5E

Forumguru
mx-5longtermer-001.jpg
[/QUOTE]


Op die foto heeft toch ook precies e beke een grip probleem of vergis ik mij.....
 

boontjeRS

Forumguru
Dan is uw gevoel voor techniek ook maar zero, 4km naar je werk zeg je en 3 × wheelspin, goed warm je motor dan of wa? Goed voor de techniek :bloemen:Waarom chip je hem dan, snap je niet hoor. Als het ervoor al niet denderend was.
 
  • Leuk
Waarderingen: LT83

LT83

Forumguru
Maareh je zegt dat je 4km naar je werk rijdt en 5x wielspin trekt bij een gewone rijstijl, laat je hem dan thuis eerst 10 minuten warmdraaien of is dat niet nodig bij die gewone rijstijl van je ;) kan me voorstellen dat je toch wat temperatuur in de olie wil hebben of is dat niet nodig?
 

LT83

Forumguru
Overigens ben ik het wel met je eens qua tractie hoor, die is niet om over naar huis te schrijven (lees ruk) bij een voorwielaandrijver met 300+ pk.
 

leon-cupra

Forumguru
Dan is uw gevoel voor techniek ook maar zero, 4km naar je werk zeg je en 3 × wheelspin, goed warm je motor dan of wa? Goed voor de techniek :bloemen:Waarom chip je hem dan, snap je niet hoor. Als het ervoor al niet denderend was.
Nog iemand die weet hoe ik rij en het beter weet. Join the club.
Ik rij op mijn woon-werkverkeer niet harder dan 80 en van de 4km is het dan nog 2km zone 30 waar ik mij steeds aan hou. Dus waar misbruik ik dan de techniek?
En dat chippen, was in een periode waar de RS nog de eerste wagen was en er nog veel meer werd gereden op autostrade en gewestwegen. Sinds dat de Superb op de oprit staat is de RS nu gewoon mijn woon-werkwagen en voor de rest komt hij eens buiten om sporadisch naar de winkel te gaan.
 

leon-cupra

Forumguru
Maareh je zegt dat je 4km naar je werk rijdt en 5x wielspin trekt bij een gewone rijstijl, laat je hem dan thuis eerst 10 minuten warmdraaien of is dat niet nodig bij die gewone rijstijl van je ;) kan me voorstellen dat je toch wat temperatuur in de olie wil hebben of is dat niet nodig?
Het is gewoon de tractie die ruk is. Ik rij vlot maar gebruik ver van 50% van het vermogen. Dus stop nu eens met die zever.
 

Spector

Forumguru
Absoluut niet de bedoeling om deze discussie terug op gang te brengen, een andere sappige discussie is reeds begonnen, maar wou je toch nog even van antwoord dienen.
Het verbaast mij nog steeds hoe RS eigenaars het gebrek aan tractie met de mantel der liefde toch nog blijven toedekken. Als je weet dat een megane RS, een Cupra, een GTI, een type R (wagens met meer vermogen) hun vermogen wel deftiger op de baan krijgen, dan is er toch een structureel probleem bij de RS. Maar bij een RS is het plots een "producteigenschap",. Als Pon aangeeft dat wat windgeruis, een krakend rubbertje, een deinende vering, ... een producteigenschap is, staan jullie allemaal op jullie achterste poten maar tractieverlies ... de mantel der liefde ....
Jij vergelijkt (pure) sportwagens Megane RS, Cupra, GTI, Type R met een gezinswagen met extra's. Wanneer je de eerder genoemde sportwagens wilt aanschaffen zal je (veel) meer kwijt zijn dan de aanschaf van een RS en mag je ook veel meer verwachten. Hetzelfde geldt als ik in de GT3 stap die hier op de parkeerplaats staat of de RS3 (met 410pk) dan mag ik ook meer verwachten dan van mijn eigen RS, maar die kosten dan ook het dubbele.

Ik had ook een bepaald verwachtingspatroon bij mijn huidige RS, na 6 jaar in OII fl RS en daarvoor 5 jaar een Seat Leon FR, en moet zeggen dat aan dit verwachtingspatroon ruimschoots voldaan is.
 

LT83

Forumguru
Het is gewoon de tractie die ruk is. Ik rij vlot maar gebruik ver van 50% van het vermogen. Dus stop nu eens met die zever.

Stop nou eens met die zever? hahaha, met 50% van het vermogen trek je echt geen wielspin met die pk's/koppel. Kijk eens in mijn onderschrift, ik weet echtwel hoe het is, heb ook een 300+ pk Octavia gehad. Maar wil je die bij droog weer wielspin trekken ben je gewoon flink gas aan het geven :D
Op zich lekker hoor, alleen ik zou daar nog even mee wachten als ik 4km naar mn werk kachelde.
 

LT83

Forumguru
Jij vergelijkt (pure) sportwagens Megane RS, Cupra, GTI, Type R met een gezinswagen met extra's. Wanneer je de eerder genoemde sportwagens wilt aanschaffen zal je (veel) meer kwijt zijn dan de aanschaf van een RS en mag je ook veel meer verwachten. Hetzelfde geldt als ik in de GT3 stap die hier op de parkeerplaats staat of de RS3 (met 410pk) dan mag ik ook meer verwachten dan van mijn eigen RS, maar die kosten dan ook het dubbele.

Ik had ook een bepaald verwachtingspatroon bij mijn huidige RS, na 6 jaar in OII fl RS en daarvoor 5 jaar een Seat Leon FR, en moet zeggen dat aan dit verwachtingspatroon ruimschoots voldaan is.

Denk dat het prijsverschil tussen een GTI, Megane RS en een Octavia RS niet zo gek groot is eerlijk gezegd. Maar wel andere doelgroep inderaad.
Wil je echt enkel sportief rijden is de Octavia de minste van het stel, maar absoluut een goede allrounder als je hem ook voor andere doeleinde gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Jij vergelijkt (pure) sportwagens Megane RS, Cupra, GTI, Type R met een gezinswagen met extra's. Wanneer je de eerder genoemde sportwagens wilt aanschaffen zal je (veel) meer kwijt zijn dan de aanschaf van een RS en mag je ook veel meer verwachten. Hetzelfde geldt als ik in de GT3 stap die hier op de parkeerplaats staat of de RS3 (met 410pk) dan mag ik ook meer verwachten dan van mijn eigen RS, maar die kosten dan ook het dubbele.

Ik had ook een bepaald verwachtingspatroon bij mijn huidige RS, na 6 jaar in OII fl RS en daarvoor 5 jaar een Seat Leon FR, en moet zeggen dat aan dit verwachtingspatroon ruimschoots voldaan is.
Prijzen in BE catalogus:
Megane RS: 34.000euro
Honda civic type R: 37.000 euro
Cupra: is nu wel een heel stuk duurder door de 4motion maar daarvoor was hij niet zo heel veel duurder dan de RS
Octavia RS: zie naar Bram zijn 245, 37.000euro cataloogprijs.
Dus waar is je punt dat je ze op basis van prijs niet mag vergelijken?

Tja, ons verwachtingspatroon zal idd helemaal anders liggen. Ik zal dan een stuk kritischer zijn :pieker:
 

leon-cupra

Forumguru
Stop nou eens met die zever? hahaha, met 50% van het vermogen trek je echt geen wielspin met die pk's/koppel. Kijk eens in mijn onderschrift, ik weet echtwel hoe het is, heb ook een 300+ pk Octavia gehad. Maar wil je die bij droog weer wielspin trekken ben je gewoon flink gas aan het geven :D
Op zich lekker hoor, alleen ik zou daar nog even mee wachten als ik 4km naar mn werk kachelde.
Gaat niet boven de 3000toeren tijdens mijn ritje naar het werk dus waar haal jij het dan vandaan dat ik vol gas geef? Nu is het wel zo dat op dit moment de bandjes zo goed als op zijn dus heeft hij er veel meer last van. En de wheelspin is geen meters aan een stuk hé. Dat is gewoon even doorslippen en gedaan.
 

Spector

Forumguru
Prijzen in BE catalogus:
Megane RS: 34.000euro
Honda civic type R: 37.000 euro
Cupra: is nu wel een heel stuk duurder door de 4motion maar daarvoor was hij niet zo heel veel duurder dan de RS
Octavia RS: zie naar Bram zijn 245, 37.000euro cataloogprijs.
Dus waar is je punt dat je ze op basis van prijs niet mag vergelijken?

Tja, ons verwachtingspatroon zal idd helemaal anders liggen. Ik zal dan een stuk kritischer zijn :pieker:

Prijzen in Belgie zijn echt een stuk gunstiger
Daar koop je in NL een instapper voor...

Kritisch is niet erg, ik kan ook best begrijpen dat je teleurgesteld bent als je een ander verwachtingspatroon hebt van een wagen. Ik kan mij alleen zo slecht een voorstelling maken bij je klachten als ik die veel minder ervaar, ook al heb ik wat pk's minder.
 

LT83

Forumguru
tot 3000rpm kun je ook nog wel flink belasten, dan draai je namelijk behoorlijk wat druk van onderuit. Extreem slecht voor de techniek om dit te doen met koude motor. Maar je hebt gelijk, ik ben er niet bij dus kan niet oordelen over wat je exact met de auto doet.
Zoals aangegeven valt het mij gewoon op dat je zo weinig km's op een goede en slijtvaste performance band maakt, maatje van mij had een Focus ST en die maakte 530nm bij 3000rpm op de voorbandjes en daar bleven de Michelins toch ook aanzienlijk langer heel.
 

leon-cupra

Forumguru
kritisch is niet erg, ik kan ook best begrijpen dat je teleurgesteld bent als je een ander verwachtingspatroon hebt van een wagen. Ik kan mij alleen zo slecht een voorstelling maken bij je klachten als ik die veel minder ervaar, ook al heb ik wat pk's minder.
Rij eens een week op slechtere banen, veel stoppen en draaien en je zal mij beter begrijpen ;)
Het is voor mij, dankzij mijn trajecten, niet meer de "ideale" wagen. Had ik naast mijn woon-werkverkeer nog 20.000km autostrade gereden dan hadden die negatieve punten ook veel minder doorgewegen maar het is nu anders ... daarmee dan ook de switch tegen het einde van de maand ;)
 

leon-cupra

Forumguru
tot 3000rpm kun je ook nog wel flink belasten, dan draai je namelijk behoorlijk wat druk van onderuit. Extreem slecht voor de techniek om dit te doen met koude motor. Maar je hebt gelijk, ik ben er niet bij dus kan niet oordelen over wat je exact met de auto doet.
Zoals aangegeven valt het mij gewoon op dat je zo weinig km's op een goede en slijtvaste performance band maakt, maatje van mij had een Focus ST en die maakte 530nm bij 3000rpm op de voorbandjes en daar bleven de Michelins toch ook aanzienlijk langer heel.
3000 toeren is nog niet het pedaal half indrukken ... als de techniek daar niet tegen kan ... dan is de DSG toch zeer slecht afgsteld ... op de duur zou ik beter de wagen naar het werk duwen ... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan