Octavia III RS

Cedo Nulli

Nieuw lid
Vind de standaard velgen alleen écht niet matchen met de auto, maar dat is puur smaak!
Ik had nu niet bepaald keuze. Vond mijn Gemini's in antraciet mooi maar begin deze nu ook wel te appreciëren. Vooral dat de rimprotector op de banden (sta nu op Michelin Pilot Alpin) iets of wat zijn werk kan doen. De 19" extremes steken minder uit dan de Gemini's.

Ik zou zeker eens Euro 98 proberen. Die van de BP schijnt geen ethanol te bevatten.. fabeltje of realiteit? Mijn getunede 1.2 rijdt er in ieder geval goed op. Is het proberen waard!
't is Lukoil en 't zal Lukoil blijven. Maakt mij niet uit, den baas betaald.

Verder nog plannen?
Gaaaas geven. dat skodake is het werkpaardje, net zoals ik een pc, boekje en balpen nodig heb.
Fancy wel zwarte emblemen met steel gray achtergrond ipv chrome op zwart. Heb de chrome 'skoda' en 'octavia' op de koffer eraf getrokken.
Het echt auto rijden doe ik met men Unimog :)
 

Rebel

Senior Member
Hallo,

Heb vorige week mijn Combi RS220 ingeleverd na 4 jaar dienst. Na 127.000 km op te teller was het gemiddelde verbruik 9.0 l/100 km op de kop af.

Blijkbaar toch heel tevreden geweest van die skoda want rij nu met de RS245 rond. Wel zalig dat er genoeg verschil tussen die 2 wagens zit zodat ik niet het gevoel heb dat ik nu 4 jaar met 'dezelfde' wagen ga moeten rond rijden.

Toffe werkgever heb je, als je zulke wagens mag uitkiezen als company car!

Eens wat anders dan de Greenlines en andere Bluemotions..
 

dirkie996

Forumguru
Hallo,

Heb vorige week mijn Combi RS220 ingeleverd na 4 jaar dienst. Na 127.000 km op te teller was het gemiddelde verbruik 9.0 l/100 km op de kop af. (altijd km's en liters in een app ingevuld en bijgehouden. Die 9.0 liter had alles, snelweg, stad, rustig rijden, 't is uithangen,...
Blijkbaar toch heel tevreden geweest van die skoda want rij nu met de RS245 rond. Wel zalig dat er genoeg verschil tussen die 2 wagens zit zodat ik niet het gevoel heb dat ik nu 4 jaar met 'dezelfde' wagen ga moeten rond rijden.
Wat ik vooral merk, het DCC, het sper, een pak meer grip en een klote gps. Mis de harde toetsen van de vorige Amundsen... Wennen zeker? Heb eindelijk het steel grey genomen. de vorige was wit omdat ze toen geen enkel staaltje of foto van de kleur hadden.

Maar dat ding ZUIPT !!! denk dat ze de aflaat stop in de naftbak zijn vergeten draaien. na 1000 km toch redelijk rustig gereden maar de verschillen zijn enorm.
75 km snelweg, cruise control op 120 -130 en die verbruikt 10 liter gemiddeld. (voorheen met de RS 220 was dat 7.5 ofzo). Ok, motor moet nog wat los komen maar dat gaat geen liters dalen. Benzine is gelijk gebleven, 95 E10 brol van Lukoil. Draaien de nieuwe motoren misschien veel slechter op die E10 ?
De boordcomputer staat ook merkbaar anders afgesteld, als je met je kleine teen het gas nog maar bekijkt dan gaat die verbruik meter sky-high!

Zoals gezegd, heb de meeste tijd al in eco modus en in bompa rijstijl gereden. Met de vorige lukte het wel om 600 km met een tank te rijden (volle bak is 58 liter) met een record van 800km (had een weddenschap met een collega die dezelfde wagen had) Nu geraak ik in bompa modus amper aan 500km.
Als ik dezelfde rijstijl ga aannemen denk ik dat het spel richting de 12 liter gaat gaan. Ik kan jullie zeggen, 11.5 liter lukt me met een Mustang GT V8 5.0 ....

Ik kijk de kat nog wat uit de boom, morgen van Antwerpen richting Valencienne en terug, zal is wat meer gas geven.
Na een paar 1000 km zal ik is een aantal naftbakken op 98 rijden.

Mijn collega heeft nu een Combi 1.8tsi met 180pk en DSG. Ook deze verbruikt momenteel meer dan zijn vorige RS220.

Fotoke voor de liefhebbers:

Bekijk bijlage 64946
Mooie bolide. Qua verbruik, zit ik met de RS 230, nu aan 9 liter gemiddeld( stad, snelweg, rustig en nu en dan eens volle acceleratie). Ik rijd met 98oct van Lukoil of Q8.
Mijn ervaring was, dat na zo’n 6000km, het verbruik wel zakte.
 

philippe bakker

Forumguru
Mooie bolide. Qua verbruik, zit ik met de RS 230, nu aan 9 liter gemiddeld( stad, snelweg, rustig en nu en dan eens volle acceleratie). Ik rijd met 98oct van Lukoil of Q8.
Mijn ervaring was, dat na zo’n 6000km, het verbruik wel zakte.
En wat is je overall gemiddelde snelheid ? Bij mij maar 42 km/u want ik vermoed dat de rs rijders met maar 8 of 9 lit autostrade rijders zijn en dus een hoger gemiddelde hebben
 

Cedo Nulli

Nieuw lid
En wat is je overall gemiddelde snelheid ? Bij mij maar 42 km/u want ik vermoed dat de rs rijders met maar 8 of 9 lit autostrade rijders zijn en dus een hoger gemiddelde hebben
Als ik op en af naar Rouen moet (zo'n 400 km enkel) dan rij ik tegen 140 km/h om na 800 km een gemiddelde van 100 km/h te hebben. Het verbruik met mijn RS 220 lag dan rond de 10 liter denk. De Péages zijn zalig hé, even doortrekken tot 3e in 't rood.
Dat algemeen gemiddelde van 9 liter op 127.000 km had meer gemengd en stadsverkeer dan echt autosnelweg km's.
Ik geloof als ik met de RS 220 enkel snelweg zou doen tegen 120km/h ik rond de 7 liter zou eindigen. Rij tegen 100 km/h max. en het daalt tot 6.5 liter.

Heb ook gemerkt dat de verhoudingen van de versnellingsbak van de RS 245 tov de RS 220 precies anders liggen. In 2e tegen 6.500rpm haal ik 105 km/h met de RS245. De RS220 moest je echt pijn doen om aan 100 te geraken. Misschien wel omtrek van de banden die toch net wat verschilt. (Beide wagens met manuele bak, wil roeren in de pot)
 

philippe bakker

Forumguru
Als ik op en af naar Rouen moet (zo'n 400 km enkel) dan rij ik tegen 140 km/h om na 800 km een gemiddelde van 100 km/h te hebben. Het verbruik met mijn RS 220 lag dan rond de 10 liter denk. De Péages zijn zalig hé, even doortrekken tot 3e in 't rood.
Dat algemeen gemiddelde van 9 liter op 127.000 km had meer gemengd en stadsverkeer dan echt autosnelweg km's.
Ik geloof als ik met de RS 220 enkel snelweg zou doen tegen 120km/h ik rond de 7 liter zou eindigen. Rij tegen 100 km/h max. en het daalt tot 6.5 liter.

Heb ook gemerkt dat de verhoudingen van de versnellingsbak van de RS 245 tov de RS 220 precies anders liggen. In 2e tegen 6.500rpm haal ik 105 km/h met de RS245. De RS220 moest je echt pijn doen om aan 100 te geraken. Misschien wel omtrek van de banden die toch net wat verschilt. (Beide wagens met manuele bak, wil roeren in de pot)
Zulke lange afstanden rij ik maar 2 keer per jaar op vakantie. De rest vh jaar rij ik 10 max 20 km afstand
 

Spector

Forumguru
Gemiddeld zit ik op de 10km/l, Shell V-Power (tegenwoordig 98), DSG bak die eigenlijk altijd in de sport stand staat :D

Ik geloof niet dat m'n vorige RS OII FL met 200pk het veel beter deed qua gemiddelde. Nu ben ik ook niet een bestuurder die zich erg concentreert op het halen van een groen blaadje in de ECO stand en daar is het ook niet de auto voor.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Witte76

Forumguru
Altijd tussen de 9,5 en 10/100km gemengde rijstijl. Er is ook 230 pk aanwezig. 10 jaar geleden dat je dan aan 15 à 20 l ik ben daar tevreden mee
 

JurgenM

Forumguru
Bij mij met 6300km gemiddeld 10.17l/100km met voornamelijk korte stukken van 7km, ca 800 km autostrade tegen 7.8l/100km en plezierritten +13l/100km inbegrepen.
Valt niet over te klagen denk ik dan. (altijd 98 Shell)
 
Laatst bewerkt:
Mijn RS230 lust ook wel wat, echter moet ik zeggen dat hij het op de snelweg prima doet... je kan dan met een rustige voet prima 1:15 rijden (98 en soms 102) maar bij veel stadsverkeer is het een zuipert... dan krijg je hemm niet lager dan 1:7 - 1:8.

Ik heb er nu na een jaar 30.000Km op staan, en sta gemiddeld kwa brandstofgebruik op 1:11. Altiojd nog vele malen minder zuinig dan men in de boekjes schrijft maar daar was ik al vanuit gegaan.

Bandenslijtage valt me nog mee, voorbanden zijn rond de 28.000 wel op. Maar dat is vrij normaal met vermogen op de voorwielen en een e-sper.
 
Bovenaan Onderaan